Autoreis met kinderen

27-06-2014 11:56 71 berichten
Ik ben erg benieuwd naar tips om een lange autorit met kinderen door te komen.

Wij zijn nog nooit erg ver weg geweest op vakantie, kinderen zijn 6 en 9. We moeten een aantal etappes van 4/5uur rijden, wat op zich nog meevalt, en de terugreis is een uur of 8. Voor ons is het de eerste keer dus.

Waar moet ik aan denken? Tips voor spelletjes, eten/drinken voor onderweg, ideeën om de reis een beetje leuk te maken? Wat moet ik absoluut niet vergeten, hoe vaak stop je en hoe lang dan? Is zo'n terugreis in 8 uur in 1x te doen of is een overnachting handiger?

Het is geen hogere wiskunde en ik kan best een en ander verzinnen, maar sommige mensen zijn heel goed in dergelijke dingen, en ik mis de ervaring
Toverwoord is dvdspeler. Geloof me.
Alle reacties Link kopieren
Dvd speler mee,tablet mee(kan je ook luisterboeken op zetten).

Of je een overnachting wilt doen ligt aan jezelf,vertrek je s'morgens vroeg om 11.00 uur ben je een vrij normale tijd thuis na 8 uur rijden maar wil je in de middag vertrekken zou je het kunnen doen.
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind een afstand van 800 km nog prima te doen en daarboven wordt het afzien. Een afstand van 1000 km verdeel ik meestal in 700/300 over twee dagen, maar 800 km zou ik in een keer doen. Omdat ik alleen rijd, is mijn oudste kind (15) in de auto verantwoordelijk voor het hele eet- en drinkgebeuren. Ruzie maken is ten strengste verboden, en de chauffeur mag niet lastig gevallen worden en doet ook geen gezellige spelletjes mee.

Ik stop elke 2 uur, mits ik dan minimaal 200 km heb gereden, ongeveer een kwartiertje. De kinderen hebben allebei een tas met speelgoed en schermpjes voor hun vermaak.
Stoppen, zodra de kids gaan klieren (tenzij ze dat al na 5 min. doen) zeker om de 2 uur, ergens waar ze ff lekker kunnen rennen. Of 's nachts rijden. En ja een dvd speler.
Ik heb een tablet en daar wilde ik idd wat luisterboeken en films op zetten. Ik heb 1 televisieliefhebbend kind en 1 die je daar echt geen plezier mee doet, langer dan een half uurtje.

Wij rijden wel alletwee, dus in dat opzicht moet 800/900 km te doen zijn, maar ik wil niet gestressed thuiskomen door een lange autorit.
Bij de ANWB een gratis routekaart halen en daarop de route tekenen. Misschien met de overnachtingsplaats erbij. Kunnen ze zelf kijken waar ze zijn.

Automerken bingo

Wij stoppen meestal om de 2,5 á 3 uur.

Tanken, beetje drinken, rondje lopen, etc.

Vaak hebben ze bij de grote tankstations ook een speelterreintje. (of van een fastfood restaurant, maar in DL of FR ook vaak openbaar).

Vorig jaar reden we ca. 6 a 7 uur met pauzes met een 2,5 jarige.

Helaas duurde de terugweg extreem lang door een flinke file (ruim 3 uur extra). Toen voor het eerst maar de DVD speler geintroduceerd,

Een stoel organizer met "tafeltje" zodat ze kunnen spelen of bijv. een laptopkussen met hard bovenblad voor op schoot. Zo kan onze dochter kleuren, spelen etc op een ondergrond terwijl ze in haar stoeltje zit.
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
quote:Thordis schreef op 27 juni 2014 @ 12:20:

Ik heb een tablet en daar wilde ik idd wat luisterboeken en films op zetten. Ik heb 1 televisieliefhebbend kind en 1 die je daar echt geen plezier mee doet, langer dan een half uurtje.

Wij rijden wel alletwee, dus in dat opzicht moet 800/900 km te doen zijn, maar ik wil niet gestressed thuiskomen door een lange autorit.In twee keer is altijd relaxter, maar een overnachting is duur. Als dat geen probleem is, zou ik voor reizen in twee keer gaan, en dan een leuk overnachtingshotel met zwembad en dingen te doen in de buurt kiezen. Dan hoef je niet heel vroeg te vertrekken, uur of 9 en een uur of 5 rijden. De volgende dag idem dito.
Oh, ik maak ook altijd een overzicht van de routebeschrijving met plaatsnamen en wegnummers. In eerste instantie voor mezelf, als extra zekerheid naast mijn Tomtom en wegenkaart , maar de kinderen vinden het ook heel leuk om mee te kijken.
Een simpel/goedkoop mp3 spelertje met luisterboeken, liedjes etc doet hier ook wonderen.
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Al gezegd, DVD speler, je hebt er geen kind(eren) aan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dvd-speler was hier ook het toverwoord. Wij konden rustig uren rijden met stops uiteraard.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Overnachtingen hoeven niet zo duur te zijn hoor,ik heb juist laatst allemaal zitten googelen en kwam echt wel vrij redelijk geprijsde dingen tegen(vind ik dan) varierend van snelweg hotels tot hostels op zaal of op een gedeelde kamer(wat mij niks lijkt maar als gezin maak dat niks uit denk ik).
Mp3speler is ook een goede. Dan krijg ik ook geen gezeur om de tablet. En ik zit inderdaad in dubio om dan toch maar een dvd-speler aan te schaffen met dubbel scherm. Zo heel duur zijn ze niet zag ik.

Ze krijgen zelf een tasje met routekaart van de reisorganisatie geloof ik, dat is ook een leuke. En ik zag ergens een spel, autobingo, dat leek me ook wel aardig, moet je aankruisen wat je ziet. Gelukkig rijden we wel een hele mooie route en is er veel te zien denk ik.
dvd-speler was bij onze oudste geheid kotsen, luisterboeken gaan wel goed.
Als je door een dvd speler aan te schaffen een overnachting uitspaart ben je goedkoper uit. Helemaal omdat die dvd speler bij de volgende lange autorit ook te gebruiken is.
Die overnachting doe je toch niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jezelf ? Wij hebben elke keer 1300 (800/900 kilometer en de volgende dag de rest), dat gaan we écht niet in één ruk rijden.

Snoezekind is 11, de tussenstops zijn ongeveer om de drie/vier uur. Water en snoep tot zijn beschikking, en nieuwe (strip)boeken. Plus een simpel computerspelletje, dat batterijtechnisch veel langer (weken) meegaat dan de tablet. De tablet is onderweg voor papa&mama, i.v.m. dingen uitzoeken e.d. Dan willen we gewoon dat de accu vol is, vandaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
In onze auto zijn schermpjes ingebouwd, maar wij gaan vliegen haha.
Er zijn veel B&B's, niet ver van de snelweg. Als je in Frankrijk zorgt dat je om 18:30 uur een dorpje inrijdt, dan kunnen ze je bij de VVV een mooie lijst geven.

70 tot 90 euro voor drie personen plus ontbijt, dat vinden we schappelijk. We hebben echt alleen maar in mooie gelegenheden overnacht. Zo'n creditcardhotel aan de snelweg (Formule 1 e.d.) spreekt ons niet aan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Thordis schreef op 27 juni 2014 @ 12:20:

Wij rijden wel alletwee, dus in dat opzicht moet 800/900 km te doen zijn, maar ik wil niet gestressed thuiskomen door een lange autorit.

Begin uitgeslapen aan je reis.

Wij zijn jarenlang naar Oostenrijk geweest en mijn schoonouders gingen daar ook altijd heen (nee, niet tegelijkertijd).

Wij sliepen gewoon tot een uur of 7, ontbijtje, koffers in de auto, vertrek rond 8. We reden altijd door de week en waren tegen vier uur op plaats van bestemming, fris en fruitig.

Mijn schoonouders stonden om 5 uur op, waren om 6 uur weg, en ja, tegen drie uur op plaats van bestemming. Maar wel gaar, dus er moest eerst een uur geslapen worden. Kortom, koffers uitpakken was in beide gevallen rond vier uur.

Vermoeide kinderen zijn krengen. Dus een uurtje langer slapen is echt aan te bevelen.

Die elastiekjes zijn momenteel helemaal hip (loom??). Punniken kan ook prima in de auto (hema), en een goede voorbereiding scheelt ook. Op voorhand zeggen; 800 km is ongeveer 8 uur rijden, mits er geen ernstige vertraging is onderweg.

Als je merkt dat je in een file terecht komt/gaat komen, neem dan een afslag en rijd ergens een dorpje in om rond te kijken, een hapje te eten en even naar de wc te gaan. Dat is minder vervelend dan een uur stil staan in de file. Onze ervaring is dat je er ongeveer even veel tijd mee kwijt bent.
De kosten van een overnachting zijn niet zo'n punt. Dat is wel ingecalculeerd. Het is meer dat ik twijfel of we niet gewoon graag terug naar huis willen als we eenmaal onderweg zijn.
Loomspul gaat zeker mee, dat kan prima in de auto.

Tablet werkt alleen op WiFi dus daar hebben we onderweg zelf weinig aan, voor films is hij dan wel weer handig. Maar samen kijken is wel minder praktisch dan een apart schermpje. Daar zit de twijfel.

Vakantie/puzzelboeken schaf ik nog even aan vooraf, plus wat kleine prulletjes om mee te spelen. Ik was van plan om ze dan af en toe iets 'nieuws' te geven onderweg. Op zich zijn het geen jengelende kinderen en kunnen ze zichzelf prima vermaken.
Wij rijden meestal 1000 km in een nacht/dag.

We vertrekken om 04.00 en zijn om 15.00/16.00 opbestemming incl drie kinderen. Doordat we al in de nacht beginnen voelt het voor hun niet als een hele lange reis.

Wij nemen mee, 3x Nintendo DS. 2x tablet en de al eerde genoemde dvd speler voor in de auto.
quote:Thordis schreef op 27 juni 2014 @ 12:55:

De kosten van een overnachting zijn niet zo'n punt. Dat is wel ingecalculeerd. Het is meer dat ik twijfel of we niet gewoon graag terug naar huis willen als we eenmaal onderweg zijn.

Dit dus.

Wij hadden vorig jaar ook een terugweg van zo'n 800 km. Ik was heel blij dat we gewoon in een keer naar huis gingen. En als je op tijd vertrekt (gelijk na het ontbijt), wat korte pauzes neemt onderweg en bij de lunch een langere kom je echt wel op een schappelijke tijd thuis aan.
Dvd-speler mee. Liefst 2. Of anders om de beurt een dvd uitkiezen. Het is maar een klein stukje niet druk maken. Wij gaan al van kleins af aan met de kinderen rijden. En dan 1400 km. Altijd in een keer. Geen problemen. Dit jaar 1200 km. Nu gaan we 's avonds rijden zodat ze ook een groot gedeelte slapen. Ze weten ook wil je mooi weer of wil je verregenen op de koude camping in Nederland.

Wij hebben er nooit zo moeilijk overgedaan. Gewoon de 3 kinderen in de auto en gaan. Vorig jaar om 5.30 langs de mc-donalds gegaan. Dat was een feest. Dat is war de kinderen nog het meest herinnerde van de reis:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven