Geld & Recht alle pijlers

reiskosten van werk

28-06-2014 11:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mijn zoon heeft een halfjaarcontract, hij verdient niet erg veel en moet ook nog steeds de reiskosten voorschieten, zo'n 150 euro per maand. Nu hebben ze gezegd dat hij dat volgend jaar van de belasting terug kan vragen maar klopt dat wel?
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Ik snap het niet helemaal. Krijgt hij een reiskostenvergoeding nadat hij een declaratie indient, of krijgt hij geen reiskostenvergoeding?
Hier staan de regels van de belastingdienst voor 2014:

http://www.belastingdiens ... isaftrek_openbaar_vervoer
Reiskosten zijn alleen aftrekbaar indien er met het OV gereisd is.

Bovendien dien je over de vervoersbewijzen te beschikken.

En natuurlijk krijg je van de belastingdienst nooit de volle 100% vergoed.

Volgens mij mag een werkgever, tegen overlegging van de vervoersbewijzen, 100% van de reiskosten via het OV onbelast vergoeden.
Niet geschoten is altijd mis
Voorschieten betekent dat hij het achteraf kan declareren, dat is toch niet zo erg? Als je je reiskosten al vergoed krijgt van je werkgever kun je ze volgens mij niet ook nog van de belasting aftrekken.
Voorschieten? Dus hij krijgt ze terug of bedoel je dat hij denkt dat hij ze terug krijgt via de Belastingdienst, omdat zijn werkgever dat zegt? Volgens mij is een werkgever sowieso niet verplicht tot het vergoeden van reiskosten.
Van de belastingdienst krijg je maar een klein deel terug, en ook alleen als je uberhaupt genoeg belasting hebt betaald (het is een aftrekpost, geen toeslag, dus je kunt nooit meer terugkrijgen dan je aan belasting hebt betaald. Het gaat ook op basis van afstand, en niet op basis van daadwerkelijke kosten. Stel dat zoon 50 km enkele reis heeft, is de aftrek over een heel jaar 1600. Over een half jaar dan dus 800 (allemaal mits hij 5 dagen per week werkt). Als hij niet zo veel verdiend zal hij niet in de hoogste schalen zitten, dus is de teruggave dan maximaal rond de 300 euro. Terwijl hij 6x150= 900 betaald heeft.

Als de werkgever dus beweerd dat hij geen vergoeding heeft omdat de belasting alles terug betaald, dan is dat niet waar. Dat is maar een klein deel. Maar aan de andere kant is de werkgever niet verplicht om uberhaupt een vergoeding te betalen, dus je kunt het ook niet afdwingen.

Overigens: bovenstaande belastingaftrek geldt alleen voor openbaar vervoer! Met de auto heb je nergens recht op.
Thanks voor alle reacties, sorry dat ik wat laat reageer, hij is idd 900 euro kwijt. Met voorschieten bedoel ik dat de werkgever geen reiskosten betaalt. Aangezien hij nu hetzelfde verdient als een uitkering, gaat dit baantje juist geld extra kosten.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Dat noemen ze volgens mij de armoedeval, niccifrench. Dat je dus evenveel verdient als met je uitkering, of zelfs minder. Dat is gewoon heel zuur, ondanks dat de werkervaring een positief iets is op zijn CV.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Werkgevers zijn niet verplicht reiskosten te vergoeden.. Als ze dat niet doen kun je het opgegeven als kostenpost bij je aangifte..

Dat is geen voorschieten..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven