Gezondheid alle pijlers

Depressie en sport

04-07-2014 19:56 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Omdat ik dit een lastig onderwerp vind om het in mijn directe omgeving over te hebben, probeer ik het via deze weg.

Ik 'struggle' nu drie jaar met een depressie, die ik eigenlijk altijd heb verborgen. Nu ben ik er eindelijk voor uitgekomen, en krijg ik therapie.

Mijn therapeut raadde mij aan om een (team)sport te gaan doen. In ieder geval iets anders dan fitness. Voor het groepsgevoel, en ook omdat sport natuurlijk fantastisch goed voor je is.. Endorfines ofzo..

Nu vind ik het lastig om een sport uit te zoeken die bij me past. Ik heb van kinds af aan nooit aan sport gedaan, dus conditie heb ik niet..

Dusssss bij deze mijn vraag aan jullie!

Wat is een makkelijke sport, die me afleid en die makkelijk op te pakken is, zodat ik niet alleen maar m'n teamgenoten in de weg loop? (Of een seizoen op de bank mag zitten, daar heb ik ook weinig aan natuurlijk..)

Thanks,

Robin
Dansen. Lekker bewegen op muziek. Verschillende niveaus/groepen dus altijd iets wat bij je past.
Ik heb laatst een recent onderzoek gezien dat sport dus helemaal niet zo effectief is bij depressies als beweerd wordt.
Wat zou jij aanraden als afleiding? @Istar?
Wat vind je normaal gesproken leuk om te doen? Wat waren je hobby's toen je niet depressief was?

Ik vind het altijd erg fijn om met een boek ergens in een koffietentje of op een terrasje koffie te gaan drinken. Wel mensen om me heen, maar zonder direct appel op mij.

Of een beetje met mijn camera aan te rommelen in huis of in de stad.
Beste Robin er zijn veel sporten die je op je eigen niveau kan doen. Je wordt gewoon ingedeeld bij andere beginners en al die mensen die sporten zijn zelf op een dag ook begonnen.

Wat vind je leuk of vind je als kind leuk, ballen? of handstand tegen de muur? Touwtje springen of juist zwemmen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik knap altijd wel erg op van hardlopen . Lekker muziekje er bij op.
Dat is een beetje het probleem van een depressie..

De dingen die ik altijd leuk vond, theater en muziek, beleef ik geen plezier meer aan..

Voor de rest kan ik me ook niet voorstellen iets leuk te vinden..
Soms zijn er aan t begin van het seizoen open dagen. Ik zou je aanraden wat websites te bekijken en huis-aan-huis blaadjes. t Is nu vrijwel overal zomerstop dus je kunt je wel orienteren maar ik denk dat je tot september moet wachten.

Wat vond je vroeger leuk? Je hebt vast wel met gym gemerkt dat je t ene leuker vond dan het andere.
quote:robin46 schreef op 04 juli 2014 @ 20:28:

Dat is een beetje het probleem van een depressie..

De dingen die ik altijd leuk vond, theater en muziek, beleef ik geen plezier meer aan..

Voor de rest kan ik me ook niet voorstellen iets leuk te vinden..

Toch doen. De kunst is jezelf te dwingen om juist de dingen te doen die je normaal gesproken wel deed.

Dus gewoon doen!
Hardlopen is een individualitische sport.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Roeien.

Ik zie erg veel mensen tot op hoge leeftijd daar veel plezier in hebben. Je kunt het samen doen (4 of 8 met een stuur) zonder dat je direct in een wedstrijd zit, je bent lekker buiten en heerlijk op het water. En je kunt het evt ook nog alleen doen.

Ook al geneest sport geen depressies, ik denk dat de tip van je hulpverlener een hele goede is. Zeker omdat je ook direct een sociaal aspect mee pakt.
Voetbal of hockey, lekker buiten je beweegt en je bent sowieso sociaal bezig. En je hoeft echt niet in het 1ste van de beste club te beginnen, misschien ken je wel clubs die niet heel hoog voetballen of hockeyen en kun je een poging wagen?
Groepslessen? Yoga, Bodypump of balance, aerobics. Je doet dat niet sec in teamverband maar vaak als je op dezelfde tijd gaat zijn daar dezelfde mensen. En dat kan heel leuk zijn!
Sporten in tramverband geeft je ook structuur, je "moet" wel gaan omdat je anders de groep laat zitten en structuur en verplichtingen in je leven werkt vaak goed bij een depressie.

Maar als je teamsport nooit leuk hebt gevonden of zelfs afschuwelijk vind dan is het veel te veel gevraagd om dit juist op een moeilijk moment te gaan doen.

Mijn therapeut raadde het destijds ook aan, maar teamsport is gewoon niet mijn ding, nooit geweest, gaat het ook nooit worden.

Ik heb toen in plaats daarvan met een vriendin een cursus gedaan, we gingen samen, dus ook ding af mij structuur en een gevoel van "ik moet wel gaan ook al heb ik geen zin, want zij rekent op mij"
Volgens mij zorgen duursporten vooral voor de aanmaak van endorfines. Sluit he aan bij een triatlonvereniging of atletiekvereniging.
quote:Uggla schreef op 04 juli 2014 @ 20:38:

Volgens mij zorgen duursporten vooral voor de aanmaak van endorfines. Sluit he aan bij een triatlonvereniging of atletiekvereniging.Dat schijnt dus nauwelijks tot geen effect te hebben op het herstel van een depressie.
Hoepelen oftewel hoopdance!

Paardrijden is iets op ee vaste tijd per week

Volleybal is altijd een sport om bij in te stromen

Tennisles
Doen wat je voor je depressie leuk vond. Vond je aan sporten al geen reet, ga je het nu ook niet leuk vinden.

Vond je handwerken leuk, zoek een naaiclub.

Vond je concerten leuk, ga naar concerten.

Vond je theater leuk, ga naar het theater.

Gaan sporten, omdat anderen vinden dat dat goed voor je is, maar je al weerstand had voor je depressief werd, gaat hem natuurlijk niet worden.
Heb je daar een bron van Istar? Mij heeft hardlopen destijds wel ontzettend geholpen (en nog steeds is het vaak mijn redding).

Het buiten in de natuur zijn, mijn hoofd leegmaken, rust vinden, me bewust zijn van mijn lichaam, me krachtig en fit voelen. Volgens mij draagt dat allemaal bij aan het herstel.
Team sport lijkt me juist helemaal niet goed voor je. Geeft alleen maar meer stress als je je echt heel slecht voelt of je niet kan concentreren.

Sporten alleen wel als het je ding is, hardlopen, fietsen en anders wandelen?

Of een fijne hobby waarbij je rustig en blij van word? Tekenen, kleuren of schilderen?
Vind echt een raar advies trouwens!
Ik heb dat artikel op Twitter voorbij zien komen via de VMDB. Ik heb de link niet meer, maar is vast wel via hun op te vragen.
De behandelaar stelt het niet voor niets voor en je hoeft niet gelijk voor de olympische spelen te gaan, iets laag drempeligs kan ook. To kan waarschijnlijk meer dan zij denkt.
als je depressief bent is sociale contacten het laatste waar je behoefte aan hebt. Gewoon lekker gaan rennen, je kop leeg maken en als je je weer beter voelt, dan kan je weer sociaal gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven