Gezondheid alle pijlers

Merk pil (Yasmin) versus Merkloos ; mentaal & fysiek?

07-07-2014 12:50 15 berichten
1Hoi Dames,

na een tijdje gestopt te zijn begin ik bij mijn volgende menstruatie weer met de pil. Ik heb jaren lang wat afgekloot met anticonceptie (nuvaring, mirena, microgynon etc.) en de Yasmin is een pil waarbij ik me zowel fysiek als mentaal prettig voel.

Mijn schrik was dus ook groot toen ik bij de apotheek niet meer mijn mooie vertrouwde doosje, maar een merkloos exemplaar kreeg !

De apotheker vertelde dat het "echt dezelfde is hoor mevrouw!". Dus toen ik haar vroeg naar de samenstelling van de hulpstoffen:" Oh ja, nee die kunnen inderdaad verschillen ". En die zijn mijns inziens helemaal niet zo onbelangrijk als dat de apotheker doet voorkomen.

Grrr.. Naja. Ik ga het dus proberen. 3 maanden lang. Indien ik weer vreetbuien krijg of me depressief ga voelen gooi ik de rest resoluut in de prullebak en stap ik weer over op het merk. Ik ben gewoon erg gevoelig voor de samenstelling van mijn AC.

Ervaring anyone? Hoe voel je je erbij? Merk je verschil? Kwam je aan? Hoe verschilt je onttrekkingsbloeding??

En weet iemand of Zilverenkruis het merk Yasmin ook vergoedt? Ik ben overgestapt namelijk. Bij Menzis kreeg ik een deel terug en betaalde ik een deel zelf. Ik meen me te herinneren dat Achmea idd de Yasmin vergoedt, maar weet niet of dit alleen voor de merkloze variant is.

*Mochten er reacties komen over trombose en verhoogde risico's met de Yasmin etc.etc. Ik ben ervan op de hoogte en de media noemt heel handig het relatieve risico ipv het absolute. Storm in een glas water imo .
Alle reacties Link kopieren
ik moest vorig jaar bij de yasmin 16 euro bij betalen per 3 maanden. Ik zelf ben van de yasmin afgestapt omdat ik juist daarvan depressief werd. Kan over merkloze variant niks zeggen heb altijd e "echte" gehad.
Die vreetbuien en zo krijg je echt niet van de hulpstoffen, dat beetje lactose wat erin zit doet t m echt niet, dat zijn de hormonen van de anticonceptiepil zelf he.
Ik gebruik al ruim een jaar de merkloze Yasmin. Moet zeggen dat ik geen enkel verschil merk... Bevalt mij dus prima
Ik was ook huiverig toen ik over moest, maar heb nergens last van gehad.
Fijn te horen . Inmiddels heb ik gevonden dat de merkvariant 16 euro eigen bijdrage per 3 maanden kost met achmea
Ik heb twee maanden de merkloze gehad en daarna direct weer terug. Tussentijdse bloedingen, heel veel hoofdpijn in de stopweek en pittige buikpijn kreeg ik ervan. Gyn geeft aan dat ik alleen de originele nog mag hebben, staat ook in mijn dossier.

Desalniettemin probeerden ze me bij de apotheker steeds opnieuw de merkloze mee te geven (want het is toch hetzelfde). Na een gesprek met de apotheker zelf is het opgelost.

Of je hem 100% vergoed krijgt weet ik niet. Ik wel, maar ik zit bij ONVZ. Daar zeiden ze dat als een huisarts of gyn aangeeft dat de merkvariant nodig is, dat de verzekeraar deze gewoon moet vergoeden. Wel natuurlijk op dezelfde manier als de merkloze. Dus als je daar 50% vergoed krijgt, dan krijg je dat ook bij het origineel.
quote:LadyZiva schreef op 07 juli 2014 @ 13:51:

Ik heb twee maanden de merkloze gehad en daarna direct weer terug. Tussentijdse bloedingen, heel veel hoofdpijn in de stopweek en pittige buikpijn kreeg ik ervan. Gyn geeft aan dat ik alleen de originele nog mag hebben, staat ook in mijn dossier.

Desalniettemin probeerden ze me bij de apotheker steeds opnieuw de merkloze mee te geven (want het is toch hetzelfde). Na een gesprek met de apotheker zelf is het opgelost.

Of je hem 100% vergoed krijgt weet ik niet. Ik wel, maar ik zit bij ONVZ. Daar zeiden ze dat als een huisarts of gyn aangeeft dat de merkvariant nodig is, dat de verzekeraar deze gewoon moet vergoeden. Wel natuurlijk op dezelfde manier als de merkloze. Dus als je daar 50% vergoed krijgt, dan krijg je dat ook bij het origineel.Waardoor kreeg jij last van de merkloze? Waar lag dat aan?
Zelf gebruik ik niet de Yasmin, maar de Diane 35. Hiermee kreeg ik een vergelijkbaar probleem als dat jij nu hebt. Een aantal jaar geleden kreeg ik ook ineens de merkloze variant, die volgens de apotheek precies hetzelfde was. Er bleken echter net als bij jou andere hulpstoffen in te zitten en hier reageerde mijn lijf op. Ik kreeg veel pukkels in mijn gezicht en kreeg ineens tussentijdse bloedingen. Na een jaar de merkloze variant te hebben gebruikt ben ik dus weer overgestapt naar de 'echte'. Daar betaal ik 16 euro per drie maanden voor.

Gewoon aangeven dus bij de assistente wanneer je de volgende keer om een herhaalrecept vraagt. Geef het ook door aan de apothekersassistente en vertel er bij dat je weet je deze zelf moet betalen. Ik had, net als iemand hier al eerder vertelde, ook dat ze me iedere keer opnieuw de merkloze variant wilden meegeven. Na een jaar of twee werd het eindelijk in hun systeem geregistreerd en verloopt het sindsdien vlekkeloos.
Ik stapte vanwege de kosten ook over de op de merkloze. Was een wereld van verschil: ik kreeg ineens overal puistjes. Echt op van die 'hormonale' plaatsen. Dacht eerst dat ik even moest wennen, maar na 3 maanden was t nog steeds drama. Ben weer terug geswitcht. Want alle middeltjes tegen de acne kostten me ook een fortuin. Inmiddels is alle acne eer weg, dus het lag echt aan de vervangende pil. Trouwens: de originele Yasmin had een gladde buitenkant waardoor ik m zo zonder water door kon slikken, de vervanger is groter en ruwer en die moest ik echt met een slok water doorslikken. Geen ramp natuurlijk, maar voorheen lag mijn pilstrip op mijn nachtkastje, daarna dus in de badkamer ivm het slokje water en dat was wel even wennen (2x pil vergeten omdat t nog niet in mijn systeem zat)
Hmmm, toch veel klachten zie ik. Ik ga het echt max 3 maanden proberen. Als ik na 2 strips merk dat ook ik niet tevreden ben, dan kan ik gelukkig bij mijn apotheker "de echte" weer bestellen. Moet wel een tijdje van tevoren. Lekker handig. Maar wellicht dat ik dan gewoon voor een heel jaar bestel. Ben ik er ook weer van af .

Bedankt dames!

Meer ervaringen zijn zeker nog welkom! Had eigenlijk gehoopt op een "Niks mis mee" verhaal of 10 .
quote:vamosalaplaya schreef op 07 juli 2014 @ 14:24:

[...]

Waardoor kreeg jij last van de merkloze? Waar lag dat aan?Dat is dus niet altijd duidelijk, maar wel iets wat je veel hoort. En ik denk dat het ook geen placebo effect is. Want waarom zou je willen betalen voor iets dat je vergoed krijgt? Dat doe je eigenlijk alleen als je er echt baat bij hebt denk ik .
Ik kreeg ook puistjes van de merkloze. Ben daarom na twee maanden wee overgestapt op het merk, vrij snel werd m'n huid weer normaal. Ik moet er nu wel aan denken om ruim op tijd nieuwe bestellen, want mijn apotheek heeft de merkvariant niet altijd op voorraad (en ik ben nogal eens lui met medicijnen bestellen ). De pil zit in m'n pakket dus deze wordt ook gewoon vergoed. En zo niet zou ik het extra geld er als nog voor over hebben.
Pfff ik wil echt niet meer puistjes . Ben oprecht wel in staat om nu gewoon alvast het merk te bestellen en uberhaupt niet te beginnen aan de merkloze..
quote:vamosalaplaya schreef op 07 juli 2014 @ 14:24:

[...]

Waardoor kreeg jij last van de merkloze? Waar lag dat aan?Geen idee. Ik ben al heel vaak doorgelicht door de gyn, ze kunnen echter niets vinden. Dit heb ik niet laten testen. Ik heb met haar contact opgenomen om mijn klachten te bespreken en dit was haar actie. En die hielp, dat was voor mij genoeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven