Geluidsoverlast verbouwing

09-07-2014 09:17 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je koopt een rijtjeshuis in een blok van 8 huizen en je gaat drastisch verbouwen, is het dan niet even normaal dat je de andere bewoners van dat blok informeert? En even kennismaakt?

Dit is nu al het tweede huis wat verkocht is in 3 maanden waar dat gebeurt. Dit is al de derde dag dat het zo'n herrie is dat ik mezelf niet eens kan horen denken en dat echt van 9 tot 17.

En vandaag is mijn kleine ook nog eens thuis die nog overdag slaapt. Kan ik het maken om te vragen of ze daar rekening mee willen houden?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 09 juli 2014 @ 09:17:

is het dan niet even normaal dat je de andere bewoners van dat blok informeert?

Nee. Volgens mij niet.

quote:dat echt van 9 tot 17Dat is toch keurig?
quote:boannan schreef op 09 juli 2014 @ 09:17:

is het dan niet even normaal dat je de andere bewoners van dat blok informeert?

Nee. Volgens mij niet.

quote:dat echt van 9 tot 17Dat is toch keurig?
quote:boannan schreef op 09 juli 2014 @ 10:31:

Ik heb begrip voor de verbouwing hoor. Wij hebben ook lang verbouwd toen we dit huis kochten. Het zijn allemaal huizen die in de jaren 70 zijn opgeleverd en de eerste bewoners trekken nu weg ivm leeftijd en dat is niet de smaak van de nieuwe generatie bewoners

En ik snap eigenlijk ook wel dat ze geen rekening kunnen houden met slaapje van mijn kind al baal ik er wel van want die gaat nu echt niet slapen.

Maar ik snap niet dat je niet even kennis gaat maken en even aangeeft dat je gaat verbouwen en dat dat voor overlast kan zorgen. En hoe lang dat duurt is ook fijn om te weten dan kun je je er op instellen. Aanbellen nu heeft overigens geen zin want het is een aannemer die nu aan het werk is.

Maar goed. Ik zit het wel uit. Het is helaas ook geen weer om er met een peuter zonder auto op uit te gaan.Zodra je de nieuwe eigenaren een keer ziet, er even naartoe lopen, kennis maken, ze welkom heten in de straat/buurt en dan kun je vanzelf het onderwerp heel makkelijk op de verbouwing brengen, vraag belangstellend wat ze allemaal aan het verbouwen zijn en wanneer ze het klaar denken te hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Liv_1 schreef op 09 juli 2014 @ 10:08:

[...]

Welnee, zo staat dat helemaal niet in de wet. Volgens de wet mag je geen overlast bezorgen, tijdstip maakt niet uit

Dus als jij de hele dag keihard de muziek aanhebt mogen jouw buren gerust de politie bellen. Of het nou 1 uur 's middags of 1 uur 's nachts is.Zeg ik ergens dat je tot 22.00 een, op z'n Rotterdams gezegd, takkeherrie mag maken? Er is overlast en overlast.
verba volant, scripta manent.
Hier wonen we in een drie onder een kap. Wij in de middelste woning. In de afgelopen periode hebben ze bij beide buren de badkamer vervangen. Vooral bij sloopwerk veel lawaai die zitten natuurlijk aan de binnenmuren.

Partner heeft eens per drie weken nachtdienst. Lastig? De beide buren hebben de aannemer het sloop en lawaaiwerk laten doen in de weken dat partner geen nacht had en het afwerken etc. bij zijn nachtdienst. De aannemer kwam gewoon zelf even langs overleggen.
Doe ik niet aan....
quote:boannan schreef op 09 juli 2014 @ 10:31:

(...)

Maar ik snap niet dat je niet even kennis gaat maken en even aangeeft dat je gaat verbouwen en dat dat voor overlast kan zorgen. En hoe lang dat duurt is ook fijn om te weten dan kun je je er op instellen. Aanbellen nu heeft overigens geen zin want het is een aannemer die nu aan het werk is.

In ons geval: wij wonen er nog niet en de aannemers zijn aan het klussen. Ik heb de eigenaar van het pand destijds toevallig gesproken toen we op iemand wachtten die een offerte kwam maken voor ons nieuwe huis, maar de huurders nog nooit gezien. Tussen de verbouwing regelen, in de gaten houden (veel belletjes), spullen uitzoeken heb ik ook nog twee kinderen, een baan, vrijwilligerswerk en familie- en andere sociale verplichtingen. En oh ja, sport. Ik heb even geen tijd om aan te bellen bij de buren, ik ga wel kennismaken als ik er daadwerkelijk woon.
quote:nessemeisje schreef op 09 juli 2014 @ 10:55:

[...]

In ons geval: wij wonen er nog niet en de aannemers zijn aan het klussen. Ik heb de eigenaar van het pand destijds toevallig gesproken toen we op iemand wachtten die een offerte kwam maken voor ons nieuwe huis, maar de huurders nog nooit gezien. Tussen de verbouwing regelen, in de gaten houden (veel belletjes), spullen uitzoeken heb ik ook nog twee kinderen, een baan, vrijwilligerswerk en familie- en andere sociale verplichtingen. En oh ja, sport. Ik heb even geen tijd om aan te bellen bij de buren, ik ga wel kennismaken als ik er daadwerkelijk woon.Dat zou niet mijn manier zijn. Wij hebben 4 maanden verbouwd en bij alle 7 huizen aangebeld, ons voorgesteld en een briefje achtergelaten met daarop de periode van de verbouwing, onze tel nrs en die van de aannemer en dat we ons realiseerden dan we overlast zouden veroorzaken maar dat ze vooral aan de bel moesten trekken als er iets was of als het de spuigaten uitliep. De verstandhouding met iedereen op het rijtje is goed nu. Dat vind ik belangrijk. Wij gingen er ook pas wonen toen de verbouwing 4 maanden later klaar was.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:MarianneDavids schreef op 09 juli 2014 @ 10:44:

[...]

Zeg ik ergens dat je tot 22.00 een, op z'n Rotterdams gezegd, takkeherrie mag maken? Er is overlast en overlast.Je zegt dat het in de wet staat, van dat tijdstip. Maar dat is niet zo.
quote:boannan schreef op 09 juli 2014 @ 11:13:

[...]

Dat zou niet mijn manier zijn. Wij hebben 4 maanden verbouwd en bij alle 7 huizen aangebeld, ons voorgesteld en een briefje achtergelaten met daarop de periode van de verbouwing, onze tel nrs en die van de aannemer en dat we ons realiseerden dan we overlast zouden veroorzaken maar dat ze vooral aan de bel moesten trekken als er iets was of als het de spuigaten uitliep. De verstandhouding met iedereen op het rijtje is goed nu. Dat vind ik belangrijk. Wij gingen er ook pas wonen toen de verbouwing 4 maanden later klaar was.

Kijk en da tis het hele eieren eten he...

Omdat jullie het anders zouden doen hebben jullie het moeilijk met hoe het nu gaat, terwijl ik helemaal niet zulke verschrikkelijke dingen lees..

En buiten dat, denk je dat die mensen dat leuk vinden om in de verbouwtroep te zitten? Willen ook vaak zsm klaar zijn...
quote:nessemeisje schreef op 09 juli 2014 @ 10:55:

[...]

In ons geval: wij wonen er nog niet en de aannemers zijn aan het klussen. Ik heb de eigenaar van het pand destijds toevallig gesproken toen we op iemand wachtten die een offerte kwam maken voor ons nieuwe huis, maar de huurders nog nooit gezien. Tussen de verbouwing regelen, in de gaten houden (veel belletjes), spullen uitzoeken heb ik ook nog twee kinderen, een baan, vrijwilligerswerk en familie- en andere sociale verplichtingen. En oh ja, sport. Ik heb even geen tijd om aan te bellen bij de buren, ik ga wel kennismaken als ik er daadwerkelijk woon.Dat vind ik best een asociale insteek, en zeg dan dat je er geen zin in hebt, het onzin of niet belangrijk vind, dat is eerlijker, dan zeggen even geen tijd.. tuurlijk heb je het druk, dat hebben we allemaal, maar volgens mij hoop je na een verbouwing toch ook jarenlang met plezier in dat rijtje huizen te wonen? dat lukt wat makkelijker als de verstandhouding met de buren goed is..
Ik heb al heel wat huizen verbouwd in mijn leven maar ik heb echt nog nooit de buren geïnformeerd. Is niet eens bij me opgekomen eerlijk gezegd. Verbouwen hoort er bij, net zoals kinderen in de tuin die het uitschreeuwen van plezier. Zou ook niet in mij opkomen om daar de buren op aan te kijken.

Zolang het lawaai je savonds niet uit je slaap houdt zie ik geen probleem.
Ik ben momenteel ook aan het verhuizen. Ik wil ook een goede verstandhouding met mijn buren, dus ik let erop dat ik de lawaai-klussen zo veel mogelijk overdag doe, of aan het begin van de avond. Helaas ben ik voor diezelfde lawaaiklussen afhankelijk van anderen, dus ik kan het niet altijd helemaal voorkomen.

Ik ben een paar keer langs wat huizen gegaan, en heb mijn directe buren geïnformeerd over de situatie. Een van de twee is thuiswerker, en als zij aangeeft een grote klus te hebben, wil ik daar best rekening mee houden of haar even informeren dat er flink geboord gaat worden.

Op het moment dat ik echt muren zou gaan slopen (mag niet, huurhuis) zou ik op zijn minst even een briefje door de bus doen. Voor wat gaatjes vind ik dat iets minder nodig, als de buren echt klachten hebben of het echt niet uitkomt, zeggen ze het maar.
Voor mij zou persoonlijk kennismaken met 7 buren wel wat te ver gaan, maar een briefje in de bus doen met de melding lijkt me normaal. Maar ja ik begrijp ook wel dat ze echt geen rekening kunnen houden met kinderen met middagslaapjes in de buurt (in onze buurt zou er dan geen uur over blijven om te klussen, er slaapt er altijd wel 1... )
Wij hebben een huis laten bouwen midden in een bestaande wijk.. Met de naaste buren kennis gemaakt bij aanvang van bouw, in week 1. Zijn beiden hoogbejaard, dus even uitgelegd wat er allemaal stond te gebeuren en eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Tegenover ons staat een basisschool, even kennis gemaakt met de directeur, handje schudden en dat was dat. Aangegeven dat wanneer ze overlast hadden van de werklui/machines etc. ze dat even moesten aangeven. Nooit iets over gehoord.

Bij de andere buurtbewoners ( zit een straat tussen onze zijkant met tuin en de buren die daar haaks op wonen) nog niet geweest. Wel eens een 'hallo' en 'goedendag' uitgewisseld, maar daar is het bijgebleven. Daar gaan we langs als we alles rondom het huis hebben geregeld om ze uit te nodigen voor een BBQ, zodat we alles in 1 keer hebben gehad. Vonden het beiden niet zo nodig om de hele buurt al af te gaan voordat we ook maar de sleutel hadden. Werklui begonnen om half 8 en waren om 4 uur alweer weg.

Omgevingsvergunning heeft keurig in de dorpskrant gestaan en we hebben nooit een onvertogen woord gehoord. Alleen maar leuke reacties dat het fijn was dat op die plek nu ook eindelijk een huis stond.
quote:citronella schreef op 09 juli 2014 @ 11:34:

[...]

Dat vind ik best een asociale insteek, en zeg dan dat je er geen zin in hebt, het onzin of niet belangrijk vind, dat is eerlijker, dan zeggen even geen tijd.. tuurlijk heb je het druk, dat hebben we allemaal, maar volgens mij hoop je na een verbouwing toch ook jarenlang met plezier in dat rijtje huizen te wonen? dat lukt wat makkelijker als de verstandhouding met de buren goed is..Mag je vinden hoor. Als ik 's avonds of in het weekend zou klussen had ik wellicht aangebeld, maar onze klussers doen alleen overdag het werk, parkeren geen auto's bij hen voor de deur of leggen troep op straat, dit gebeurt allemaal op eigen terrein. Waarom moet ik ze dan inlichten, waarover? Dat we gaan verbouwen weten ze, want het huis was in treurige staat nadat het een jaar leeg heeft gestaan. We kunnen geen rekening gaan houden met overdagslaaptijden van kinderen of andere zaken, want het moet gewoonweg af. Overigens hebben we maar aan één kant buren en behalve de keukenplaatsing gebeurt het meeste aan de andere kant (waar dus geen buren zitten).
Ik zou als ze niet naar mij toekomen er zelf naar toe stappen. Goh, ik ben je nieuwe buurvrouw ik dacht ik ga eens even kennis maken.

Eh lukt het een beetje met de verbouwing? soms eens behoefte aan thee of koffie? hoe lang denk je dat het gaat duren, wat zijn jullie allemaal van plan.

Enne, mócht het lukken zou je de stillere klussen om....tijd kunnen doen? zie je wel hebben een kindje etc

Het kan best wel hoor. Bij mij beneden zijn ze ook heftig aan het verbouwen en de boor en tril dingen doen ze altijd tussen 10 en 13 en dan na 4 nog. Het begon me op te vallen dat ze altijd stiller zijn als ik de deur uit moet Mijn kind doet dan ook geen middagslaapje meer.
Ik ga er altijd van uit dat helemaal niemand er zin in heeft om zijn huis te verbouwen dus ik denk altijd 'ik ben blij dat ik het niet hoef te doen' Bij ons hoor je ze ook vaak tot 22.00 uur nog bezig (ik woon in een wijk met historische pandjes wat gewoon veel werk is) maar dan gaan ze niet met een drilboor te keer of zo.

Als het warm is brengen we wel eens koude biertjes of ijsjes. Leuk toch? Probeer er een beetje relaxed in te staan want het moet toch gebeuren.
quote:*Ginger* schreef op 09 juli 2014 @ 09:29:

Wat Cora zegt. Mijn dochter sliep trouwens door iedere verbouwing heen, inclusief die van onszelf. Misschien valt het wel mee met je zoontje, als je je er zelf niet te veel druk om gaat maken?

Hier ook.

Er werd boven zoon zijn hoofd verbouwd,(nokverhoging geplaatst) met maar een heel dun houten vloertje ertussen, en toch sliep hij gewoon. Wel legde ik hem weg als de bouwvakkers gingen lunchen zodat hij tegen de tijd dat ze verder gingen diep in slaap was. Hij sliep zelfs langer door dan normaal!
Artikel 431 WvS

Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.
verba volant, scripta manent.
3 dagen pas van 9 tot 17 uur?

onze buren zijn al 4 jaar aan het verbouwen en in het voorkeur in het weekend vanaf 7:30 of 's avonds na het werk, want ze werken allebei fulltime.

Soms vraag ik me echt wel eens af of de echte lawaaiklussen nou niet op een tijdstip kunnen midden op de dag, maar blijkbaar is dat onmogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven