Lijf & Lijn alle pijlers

5:2/vastendieet. iemand bezig of ervaring?

05-07-2013 13:53 3517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit dieet houdt in:

2 dagen id week 500kcal. De rest van de week normaal eten.

Is iemand hiermee bezig?
Ik vind ze echt serieus lekker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:sunny52 schreef op 05 juli 2014 @ 16:35:

Alzheimer is een kloteziekte en kun je voorkomen door bij elke dag kokosolie te eten.

[...]

Vetsin is vergif. wordt veel mee gestrooid in oa de Indische keuken. Wakkert welvaartsziekten aan waaronder Alzheimer.

Ik heb een beetje moeite met dit soort ferme uitspraken. Er is geen wondermiddel waarmee je alzheimer kunt voorkomen. Je kunt wel de kans verkleinen met een gezonde levenswijze.

Ook de 'vetsin is vergif en wakkert welvaarsziekten aan' vind ik nogal stellig. Ik vermijd het ook als het even kan, maar tot nu toe gaat het 'bewijs' niet verder dan dat E621 'in verband wordt gebracht' met bepaalde klachten en ziekten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat
Ik had vandaag eigenlijk mijn nieuwe rok aan willen doen, maar dat stomme weer! Ik moet trouwens nieuwe pantalons gaan kopen, ik kan ze zonder open te doen over mijn kont trekken. Errug hè?
Haha, past je rok eindelijk weer, heb je geen broek meer om aan te trekken!

Hopelijk komen er nog rokjesdagen genoeg deze zomer!

quote:MrsStanleyWalker schreef op 08 juli 2014 @ 13:54:

Ik vind ze echt serieus lekker. Geniet ervan! Ik vond ze namelijk wel enorm vullen. En niet zó vies dat ik ze nooit meer wil eten. Maar ik moet het niet te vaak doen, anders gaat het me geheid tegenstaan.
Ach, weer een reden om te shoppen. Het motiveert in elk geval enorm.

Morgen heb ik weer een vastendag ingepland, en vrijdag. Dit weekend geven we een feestje, dus dan kan ik lekker cheaten, hoewel ik echt geen zin heb om dingen in huis te halen die Stan en ik toch zelf niet meer eten of drinken. Er lag in de koelkast in de schuur nog frisdrank en een halve krat bier van Mason's verjaardag van vorig jaar zelfs. Wij drinken zelf geen prik, krijgen we alledrie meteen de hik van.

Taarten ga ik zelf maken, een paleo rabarbertaart, aardbeienkwarktaart en nog wat chocolademuffins. Dus ik heb zaterdag genoeg te doen. Verder ga ik nog een koude schotel maken, wat salades, koude komkommersoep, tapas en fruitspiezen. Ik hou het grotendeels bij paleorecepten, dat maakt het voor mij makkelijker met al die voedselallergieën en dieetwensen van familieleden. Ik hoop wel op goed weer trouwens.
Ik heb dit weekend ook weer 2 verjaardagen en morgen gaan we patat halen, dus met reden een vastendag vandaag. Mijn broeken zakken ook van mijn reet. Ik heb geen ene spijkerbroek die normaal zit.

Voorheen zat alles te strak, nu lubbert mijn taille maar bovenbenen zitten nog wel strak (en dat komt door een goed gevormde quadriceps )
Wat zit er wel of juist niet in paleo-taarten?

Wat 'n heerlijk luxe-probleem trouwens dat je broeken van je reet zakken!
Zo salade naar binnen nu mijn tweede vastenperiode in...
Goed zo Ed!

Ik heb de verleiding weerstaan om een mini magnum te eten. Had al een klein beetje chips op toen ik thuis kwam. Straks nog wat fruit en dan gaat mijn vasten weer in en dan morgen een vastendag.
:-) Gaat je lukken Mag!
Wow, vasten op de dag van halve finale! Bikkels!
Heb al met 2 andere wedstrijden gevast en afgelopen zaterdag geen trek. En ook te laat om nog wat te snacken. Heb sowieso niet meer zoveel zin om te snacken. Ja vanmiddag toevallig, maar verder nauwelijks. Denk dus echt dat snaaien een geprogrammeerd iets is. Een gewoonte die je moet afleren. En dat lukt bij mij te lukken

Verleiding weerstaan! Nu decaf nespresso met half volle melk en daarna nog halve liter thee.
Hahaha, nou ik lig voor die halve finale in mijn bed hoor!!

Morgen kijk ik wel. En ik hoef de volgende dag niet te werken, tenminste in de toko van Hub.

In de avond wel weer een lesje dus ik ga overdag de weergoden maar gunstig stemmen.

Zeg dat Anti Kanker topic is wel trending zeg!! Ik heb 1 keer mijn mening met Mrs gedeeld maar ben er maar weer weg gegaan. Ik kan niet zo tegen dat felle!
Oh zie je wel ik mis echt die hersenkwab, dat vasten slaat bij mij de verkeerde kant uit. Rasa doelde waarschijnlijk op morgen vasten....pfffff.

Maar morgen hoef ik niet, integendeel ga ik aan de patat!
Ah, ik bedoelde inderdaad morgen!
En ik hou ook niet van extreme meningen, maar dan beide kanten op. Daarom viel ik een beetje over de post van Sunny hier.
Zo vastendag is weer begonnen! Vanmorgen de hele ochtend onder de pannen. En daarna eet ik mijn tomaatjes en appel.

Trok gisteren een jurk aan die net te krap was tijdje geleden, maar zat nu als gegoten. Kan ik em mooi aan naar een bruiloft volgende maand.
Rasa, ik snap je opmerking. En even dat topic over kanker buiten beschouwing gelaten, sinds ik mijn cursus orthomoleculaire voeding doe heb ik de ene discussie na de andere. Ik zeg ook niet dat die cursus zaligmakend is. Maar ik denk dat er wel kernen van waarheden in zitten. Ik probeer sommige dingen zelf uit en test uit of het voor mij werkt. Feit blijft dat ik me de afgelopen 2 jaar veel beter voel en (bijna) nooit ziek ben. Maar wat voor mij werkt hoeft voor iemand anders niet te werken.

Ik heb ooit zelfs een stap gedaan naar de superfoods (lees: Gojibessen en chiazaad) en gelukkig voor mijn portemonnee kon ik daar niet tegen, dus nu houd ik het op bosbessen en lijnzaad, broccoli en frambozen.

Ik ben trouwens nu in mijn slankste periode ooit, nee dat is niet waar, 5 jaar terug woog ik nog een kilo minder maar ik had toen nog strakker sport regime om de verkeerde redenen, samen met een vriendin die om de zelfde verkeerde redenen ook super slank was.

Mijn geluk is dat geen wijn lust en ik geef niet om frisdrank. Door de week eet ik niks extra's als tussendoor en na mijn avond eten stop ik qua vast voedsel niks meer in mijn mond. Die zelfde vriendin is gek op wijntjes en kan het snoepen niet beheersen, en dat uit zich dus ook in een mollige vriendin. Moet ze helemaal zelf weten natuurlijk, maar klaag er dan ook niet over dat je nergens meer inpast. Maar goed mijn geluk is dus dat ik het niet als een opgave zie om door de week niet te snoepen en wijn te laten staan (als je er toch niet omgeeft )

Ik moet zeggen dat nu alles me past ik me een stuk lekkerder in mijn vel voel en zelfverzekerder rondloop, kleding staat me een stuk leuker, zeker voor iemand van 47 (als ik zo om me heen kijk mag ik niet klagen). En dat gevoel is me meer waard dan een zak chips.

En als ik dan een keer iets neem geniet ik daar ook van zonder schuld gevoel. Ik doe het gewoon niet te vaak!

Bevalt me prima de "nieuwe" levensstijl van Ed!

Maar ieder zijn eigen keuze!
quote:magnolia81 schreef op 09 juli 2014 @ 07:45:

Zo vastendag is weer begonnen! Vanmorgen de hele ochtend onder de pannen. En daarna eet ik mijn tomaatjes en appel.

Trok gisteren een jurk aan die net te krap was tijdje geleden, maar zat nu als gegoten. Kan ik em mooi aan naar een bruiloft volgende maand.

YEAH, Mag!!! Goed zo!! Lekker hè!

Succes vandaag, ben wel blij dat ik er vanaf ben!
@ednaloy, ik verdiep me ook al wat langer in voeding en gezondheid en merk ook bij mezelf zeer positieve effecten van bepaalde keuzes. Ben daar heel blij mee en ik verlies gestaag gewicht. Zit nu op een BMI van iets onder de 24 en dat is ook wel 27 geweest. Het is inderdaad heerlijk om blijer met je lijf te kunnen zijn en ik merk ook dat kleding leuker staat (of überhaupt weer past). Maar sinds ik de 40 heb aangetikt een paar maanden geleden, ben ik me ook nog veel bewuster geworden van het belang van gezond zijn en je fit voelen. Toevallig lig ik sinds gisteren met koorts en spierpijn op de bank, maar normaal gesproken word ik met dit eetpatroon kipfit wakker en dat voelt echt super!

Er is de laatste jaren in de voedingswetenschappen nogal wat in beweging gekomen. Alleen al de verschuiving van 'let op vet' naar 'let op suiker'. Veel staat echter nog niet 100% vast. Ons lichaam is een bijzonder ingewikkelde machine en vaak is het zeer lastig om het causale verband tussen het een en het ander aan te tonen. Vasten líjkt positieve effecten te hebben (om maar iets te noemen): de reparatie van cellen, verlaging van het cholesterol, verlaging van insulineresistentie.... Maar zeker weten we het allemaal nog niet. Laat staan hoe vaak en hoe lang achter elkaar je zou moeten vasten om die effecten te bereiken. En toch ben ik nu al bijna een jaar bezig met 5:2 / 6:1. Omdat mijn lijf er goed op reageert, omdat ik verwacht dat dit in ieder geval geen schadelijke effecten heeft (en misschien wel hele goede) en om nog een paar andere redenen.

Zo is er zoveel. Kokosolie. Volgens het Voedingscentrum zo ongeveer het slechtste vet wat er is. Bejubeld door de nieuwe voedselgoeroes. Aspartaam. Vergif volgens velen. Tegelijkertijd is het een van de meest onderzochte voedingsstoffen ter wereld en is eventuele schade nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond.

Ik zag laatst een aantal films/documentaires met Robert Lustig. Zijn stelling: suiker is vergif en dé veroorzaker van een hele trits aan ziektes. Zout? Vet? Alcohol? Hét probleem is suiker. Ik denk inderdaad dat de gemiddelde mens veel te veel suiker binnenkrijgt, maar waarom moet het altijd zo in het extreme getrokken worden?

https://www.youtube.com/watch?v=UMhLBPPtlrY

Bovenstaande Tedtalk van Peter Attia heeft indruk op me gemaakt. Ook omdat hij emotioneel wordt over het feit dat hij (veel) te dikke mensen altijd veroordeeld heeft. Ten onrechte, stelt hij. Hij zegt dat obesitas misschien niet de oorzaak van heel veel ziektes is, maar veel eerder een symptoom. Zijn verhaal lijkt op dat van Robert Lustig. Volgens hem begint het bij een verstoorde verhouding tussen insuline en leptine (veroorzaakt door suiker), en dat zorgt ervoor dat mensen geen verzadiging meer ervaren en daardoor veel meer eten dan goed voor ze is.

Dan doemt de vergelijking met verslavingen op: in hoeverre zijn rokers slachtoffers van de sigarettenindustrie, die ze afhankelijk heeft gemaakt van nicotine? Dat is min of meer ook wat Attia en Lustig stellen: als het lichaam constant signalen blijft afgeven dat het niet verzadigd is, dan moet je van goede huize komen om daar (dag in dag uit) weerstand aan te bieden.

En dat herken ik dan weer van de verhalen van mensen hier (en mijn eigen ervaringen). Mensen die consequent gezonde keuzes maken, hebben nauwelijks nog cravings naar hele zoete en/of ongezonde dingen. Het zijn díe cravings die jouw mollige vriendin niet kan weerstaan. (Waarmee ik overigens niet zeg dat ze daar geen eigen verantwoordelijkheid in heeft.)

Nou ja, wat ik maar wil zeggen: er zijn steeds meer aanwijzingen dat veel oude voedingswijsheden achterhaald zijn, maar veel kneiterhard wetenschappelijk bewijs is er helaas nog steeds niet. En dus vertrouw ik (net als velen hier) op hoe mijn lichaam reageert op de keuzes die ik maak.
Amen Rasa, precies wat ik bedoel!

Wat ik vandaag in mijn boeken leer wordt morgen al weer tegen gesproken! Dat is de ellende.

Maar ik ben idd van mening dat we tegenwoordig te veel van alles tot ons nemen. Wat onze gezondheid geen goed doet.

Voor mezelf iid de keuze gemaakt om zoveel mogelijk "eerlijk"en onbewekt voedsel te nemen. En me te houden aan wat bij mij past. Wat idd niet bij een ander hoeft te passen. Ik doe waar ik me goed bij voel, lees ik weer wat nieuws, probeer ik het uit (neem de AZ), voelt het niet goed dan stop ik er mee. Overeigens nog steeds door met AZ.

Wat leuk dat je ook zo'n fan bent van tedtalks, ik vind die van Wubbo Ockels ook zo mooi!
Ik voel me door de AZM echt wel een stuk beter en ik weet zeker dat daardoor mijn ontlasting een stuk beter is. Wel minder voorspelbaar, maar wel van constante kwaliteit, om het zo maar te zeggen.

Gisteren een vastendag gehad en vandaag ben ik snel verzadigd. Ik merk dat ik op de niet vastendagen geen cravings meer heb. Ik kan met een redelijk lege maag gewoon zonder problemen tussen etende mensen zitten en oprecht blij zijn dat ik gewoon echt geen trek heb in die zooi. Ik heb me net op de markt wel veel fruit in mijn maag laten splitsen, kersen, aardbeien, ananassen, druiven, mango's. De mango's zijn volgens de groentenboer aan de boom gerijpt en rijp ingevlogen, zou een hele smaaksensatie moeten worden. Ik ben benieuwd.

Ik heb trouwens mijn D&G polkadot rok aan! Hij zit nu lekker. Staat echt prachtig, zei Stan. Je kan heel goed zien dat ik veel afgevallen ben, vind hij. Hij is trots op me en heel blij voor me. Was fijn om zo'n compliment te krijgen 's ochtendsvroeg. Loop de hele dag al op wolkjes.
quote:

magnolia81 schreef op 09 juli 2014 @ 07:45:

Trok gisteren een jurk aan die net te krap was tijdje geleden, maar zat nu als gegoten. Kan ik em mooi aan naar een bruiloft volgende maand..

Fijn gevoel is dat toch, hè?
Wat voeding en gezondheid betreft ben ik het met jullie eens. Causale verbanden leggen is behoorlijk moeilijk met correlationeel onderzoek en de meeste onderzoeken in de voedingswetenschap zijn nou eenmaal niet zuiver experimenteel. Ik vertrouw maar op mijn boerenverstand en mijn eigen lijf. Maar alles wat het voedingscentrum zegt en met name de campagne "De waarheid op tafel" neem ik met een schep bakkerszout.

Ik vind het vergelijkbaar met de nonsens die verkocht wordt over de e-sigaret en de de kramp waar de EU in schiet door de tabakslobby. Ik denk dat de lobby van de voedselindustrie net zo ondoorzichtig voor het grote publiek te werk gaat.
Wat fijn dat jullie rokken en jurken nu passen
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven