Winterparadijs Amsterdam, alternatieven?

24-12-2025 10:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik wil graag met de kinderen leeftijd 6-10 jaar een dagje weg deze kerstvakantie.
Nou zag ik het winterparadijs, allerlei activiteiten in winterse sferen, is dit wat?
De reviews zijn vrij uiteenlopend.

Kunnen jullie me hierin adviseren en anders alternatieven?
Graag omgeving Amterdam.
Hou er rekening mee dat het heel erg duur is, je moet voor heel veel nog gewoon bijbetalen (ondanks toegangskaartje) en eten en drinken is heel erg duur. Zelf meenemen mag niet.
Zelf zou ik iets anders gaan doen, dit is vooral een heel dure versie van een kermis.
Ga naar een echte kerstmarkt in Duitsland. Al het andere valt daarbij in het niets. Het winterparadijs is enorm druk en commercieel maar heeft vrij weinig met kerst te maken. Ik zou liever wat verder rijden dan in zo'n spektakel te belanden. Of gewoon lekker een leuke stad bezoeken of een wandeling maken.
Heel duur, heel druk, heel commercieel en heel erg niet leuk. Dat is wat ik tot nu toe heb gehoord van mensen die geweest zijn..
Wel heel leuk met kinderen van die leeftijd is This is Holland. Tegenover Centraal Station aan het IJ. Met pondje over en zeer leuk actief gebeuren.
Op het Museumplein is een schaatsbaan met een kerstmarkt daarbij.
Ik vind het heel sfeervol, al hou ik er niet van. Ook wat straatartiesten erbij. Daar kun je wel wat tijd stukslaan 🎄
Nog andere tips?
Niet in de buurt van Amsterdam, maar het openlucht museum in Arnhem heeft in de winterperiode altijd een heel sfeervolle winterkermis, zeker een aanrader met kinderen in deze leeftijd (en gratis met museumjaarkaart).
Ik ben een keer in de WinterEfteling geweest en dat kost ook een smak geld, maar is wel echt prachtig en niet schreeuwerig. Ik weet niet of dat elke winter is, maar toen was het prachtig versierd in de kerstvakantie.
Arbeidsrecht86 schreef:
24-12-2025 13:34
Nog andere tips?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een update in je topic van een paar weken geleden.
evelien2010 schreef:
24-12-2025 11:53
Ga naar een echte kerstmarkt in Duitsland. Al het andere valt daarbij in het niets. Het winterparadijs is enorm druk en commercieel maar heeft vrij weinig met kerst te maken. Ik zou liever wat verder rijden dan in zo'n spektakel te belanden. Of gewoon lekker een leuke stad bezoeken of een wandeling maken.
Zo’n kerstmarkt is toch helemaal niet leuk voor kinderen van 6 en 10. Die kijken alleen maar tegen benen in de mensenmassa.
evelien2010 schreef:
24-12-2025 11:53
Wel even goed kijken of ze open zijn. Niet alle kerstmarkten blijven open na kerst.
Ik zou kijken naar zoiets op andere locaties. Je hebt bijvoorbeeld ook Brabantse Winter in Den Bosch. Vast ook wel op andere locaties.
You can only succeed when there is room to fail.
Appletje schreef:
24-12-2025 15:01
Zo’n kerstmarkt is toch helemaal niet leuk voor kinderen van 6 en 10. Die kijken alleen maar tegen benen in de mensenmassa.
Juist wel. Voor kinderen genoeg te doen. Met lampjes overal, lekker eten en warme chocolademelk en een schaatsbaan. Ook zijn er soms kleine activiteiten voor kinderen of kan je wat winkels of de levende kerststal bezoeken tussendoor. Niet alle dagen of tijdstippen is het enorm druk. Ik geef ze een vast bedrag en dan mogen ze zelf op de kerstmarkt wat uitzoeken.

De bekendere kerstmarkten hebben markten op verschillende plekken door de stad. Dan maak je een wandeling en is er genoeg te zien tussendoor.
Afhankelijk van de interesses zijn er veel opties.

- Schaatsbanen
- Pantropica in Flevoland: lichtjes, dieren, bloemen
- Kerstkastelen, zowel kleine als grote. De Haar is het grootst maar ook het duurst.
- Sommige binnensteden hebben veel lichtjes, sommige kleine schaatsbanen (herinner ik me van Laren).
- Dierentuin met lichtjestocht 's avonds zoals Rhenen
Arbeidsrecht86 schreef:
24-12-2025 13:34
Nog andere tips?

Jahoor: zeg ‘dankjewel’ en/of reageer op de tips die al zijn gegeven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
evelien2010 schreef:
24-12-2025 15:45
Juist wel. Voor kinderen genoeg te doen. Met lampjes overal, lekker eten en warme chocolademelk en een schaatsbaan. Ook zijn er soms kleine activiteiten voor kinderen of kan je wat winkels of de levende kerststal bezoeken tussendoor. Niet alle dagen of tijdstippen is het enorm druk. Ik geef ze een vast bedrag en dan mogen ze zelf op de kerstmarkt wat uitzoeken.

De bekendere kerstmarkten hebben markten op verschillende plekken door de stad. Dan maak je een wandeling en is er genoeg te zien tussendoor.
Ik zou de kinderen die ik ken er echt geen plezier mee doen hoor, een stadswandeling en Duitse markt. Ook niet als ik hen chocolademelk toestop ;-D
apppie wijzigde dit bericht op 24-12-2025 21:21
0.83% gewijzigd
Wildnights in Wildlands, of zo iets in Rhenen. Kerstplaza Groningen, echte kerstmarkt Duitsland.
Spoorwegmuseum in Utrecht is ook helemaal in wintersferen
himalaya schreef:
24-12-2025 18:43
Jahoor: zeg ‘dankjewel’ en/of reageer op de tips die al zijn gegeven.
Inderdaad maar to gaat niet meer reageren hoor, deed ze in andere topic ook niet.
apppie schreef:
24-12-2025 18:56
Ik zou de kinderen die ik ken er echt geen plezier mee doen hoor, een stadswandeling en Duitse markt. Ook niet als ik hen chocolademelk toestop ;-D
De mijne ook niet hoor. Lampjes zijn leuk, maar is niet echt iets ‘te doen’. Chocolademelk is 1 beker en dan klaar. En ‘overal lekker eten’, mwah. Vooral veel wordt etc. Ergens een keer een koek of zo, maar dan ben je er ook wel. Activiteiten voor kinderen heb ik er nog nooit gezien, en er was wel een ijsbaantje, maar daar waren de hele dag ijshockey-trainingen. Ik vind zelf langs kraampjes slenteren best leuk, maar voor kinderen 6-10 is dat nou niet enorm inspirerend meestal.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven