Lijf & Lijn alle pijlers

5:2/vastendieet. iemand bezig of ervaring?

05-07-2013 13:53 3517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit dieet houdt in:

2 dagen id week 500kcal. De rest van de week normaal eten.

Is iemand hiermee bezig?
Ik kreeg vandaag een stroopwafel aangeboden om 11.00 uur. Geen moeite gehad met deze afslaan. Om 1300 uur drie happen van genomen, toen had ik alweer genoeg.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik kan inmiddels ook prima boodschappen doen op 'n vastendag. Overigens denk ik dat ik morgen 'ns uit de band ga springen met chips en 'n frikandel speciaal. Heb daar echt enorme lekkere trek in. Te lang al geen junkfood meer op.
Heel fijn gevoel Mrs. Van de stilstand paar weken geleden is geen sprake meer. Er was vandaag weer 800gr af! Zit nu onder de 64kg. Vandaag wel 2 wijntjes en wat borrelhapjes op.

Ik kan bv ook naar recepten zoeken op een vastendag. Geen moeite mee. Had nog een stukje taart op het werk staan maar toch niet genomen want geen trek/ zin in
Ik vraag me nu ook bij alles wat me aangeboden wordt of ik er echt zin in heb of dat het enkel sociaal wenselijk is dat ik het aanneem. Ik heb besloten dat ik mijn lichaam niet meer als pedaalemmer gebruik omdat ik het niet netjes vind om dingen af te slaan. En het gaat me niet alleen om het afvallen, maar ook om mijn gezondheid. Ik vind het mijn gezondheid niet meer waard om me sociaal wenselijk te gedragen.

Mijn moeder vond me gisteren op mijn vastendag hard voor mezelf. Ik zie dat helemaal anders, koekjes eten is veel harder voor mezelf zijn, dan heb ik ongedragen kleding in de kast, slechtere bloedwaardes, grotere gezondheidsrisico's, etc. En ik vind het serieus niet meer bevredigend om dingen te eten met een hoop meuk erin. Doe mij maar een portie lekker zoet fruit ofzo of zelfgebakken koekjes waarvan ik weet wat er precies is ingegaan.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik had gisteren een etentje bij vrienden en heb het brood laten staan en ook het dessert, een prachtige taart met room en rood zomerfruit afgeslagen. Bij de koffie en de wedstrijd waren er koekjes van de Koekela (een begrip in Rotterdam) en hele goede bonbons. Ook niet genomen.'

En het kostte me idd niet eens veel moeite. Terwijl ik eerder altijd bleef pakken.

En er werd een foto van me gemaakt waarop ik al zichtbaar slanker ben.

I love it!
Bij mij blijft de drang naar lekker gefrituurde snacks wel sterk aanwezig hoor, ondanks dat het lijnen me goed af gaat.

Zelfgemaakte kaaskoekjes heb ik overigens ook al aan zitten denken, maar 100 gram boter, 100 gram old amsterdam en 100 gram bloem geven bij elkaar ook 'n enorme stoot calorieen.
quote:hiltje schreef op 10 juli 2014 @ 20:20:

Ik had gisteren een etentje bij vrienden en heb het brood laten staan en ook het dessert, een prachtige taart met room en rood zomerfruit afgeslagen. Bij de koffie en de wedstrijd waren er koekjes van de Koekela (een begrip in Rotterdam) en hele goede bonbons. Ook niet genomen.'

En het kostte me idd niet eens veel moeite. Terwijl ik eerder altijd bleef pakken.

En er werd een foto van me gemaakt waarop ik al zichtbaar slanker ben.

I love it!Knap van je! Zelf hou ik er liever rekening mee niet mijn vastendag te hebben als ik bij anderen eet. Dan kan ik ook 'ns van 'n extraatje genieten. Zeker als het kwalitatief goed spul is wat er op tafel komt.
Oh heerlijk koekela koekjes!

Idd die bewuste afweging van vind ik dit echt lekker of is het eten om het eten, maak ik nu veel bewuster. En dan kan ik ook extra genieten van iets lekkers.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 juli 2014 @ 20:05:

Ik vraag me nu ook bij alles wat me aangeboden wordt of ik er echt zin in heb of dat het enkel sociaal wenselijk is dat ik het aanneem. Ik heb besloten dat ik mijn lichaam niet meer als pedaalemmer gebruik omdat ik het niet netjes vind om dingen af te slaan. En het gaat me niet alleen om het afvallen, maar ook om mijn gezondheid. Ik vind het mijn gezondheid niet meer waard om me sociaal wenselijk te gedragen.

Mijn moeder vond me gisteren op mijn vastendag hard voor mezelf. Ik zie dat helemaal anders, koekjes eten is veel harder voor mezelf zijn, dan heb ik ongedragen kleding in de kast, slechtere bloedwaardes, grotere gezondheidsrisico's, etc. En ik vind het serieus niet meer bevredigend om dingen te eten met een hoop meuk erin. Doe mij maar een portie lekker zoet fruit ofzo of zelfgebakken koekjes waarvan ik weet wat er precies is ingegaan.Dit.
Ik merk ook dat ik kieskeuriger met eten omga en op een verjaardag niet eens uberverlekkert naar een taart zit te loeren maar tevreden ben met een klein puntje en vervolgens met smaak de worteltjes en komkommertjes eet en de worst en borrelnoten laat liggen. Goede winst dus.

Maar wat betreft afvallen vind ik het maar matig gaan en daar was het mij in eerste instantie wel om te doen. Ik weet dat crashen niet goed is maar het afvallen verliep de eerste drie weken voorspoedig en sindsdien is het kwakkelen. Misschien ben ik ook teveel gefocussed op de weegschaal maar als de weegschaal niet minder aangeeft dan verandert het spiegelbeeld ook niet natuurlijk.

Anyways, op zich bevalt de leefstijl me wel maar soms valt het me zwaar in de ochtenden als ik met knorrende maag besef dat het qua gewicht niet sneller gaat.
Ik ben ook wel kieskeurig. Zeker wat zoetigheid betreft, want dat sla ik doorgaans ook makkelijk af als ik niet lijn. Dus goede zelfgebakken roomboter taart eet ik wel, maar 'n supermarkt hotelcake laat ik aan me voorbij gaan.

Bij mij is het tempo van afvallen ook minder geworden hoor. De eerste maanden ging het soepeler met zo'n 7 kilo per maand, nu mag ik blij zijn als ik de 5 haal. Maar goed, inmiddels min 23 dus mag eigenlijk niet klagen, maar vind ook dat het door dat vasten sneller had moeten blijven gaan.
Ik heb net bedacht waarmee ik me volgende week mag trakteren als ik op de 79 kilo zit of minder; spraytan alleen voor mijn benen.

Ik wordt overal makkelijk bruin behalve mijn benen. Ik heb een foto van een picknick laatst waarbij ik mijn armen over mijn benen heb en het kleurverschil is schokkend

Zo effe boeken!
Je merkt inderdaad wel dat afvallen geen zuivere som is van caloriën. Minder caloriën er in en meer verbranden resulteert niet persé in het vergelijkbaar aantal grammen vet verliezen als je ervan uitgaat dat een kilo lichaamsvet uit rond de 7.777 caloriën bestaat. Met twee dagen vasten in de week spaar je tussen de 2.000 en de 3.000 caloriën uit per week ervan uitgaand dat je tussen de 1.500 en 2.000 op een normale dag eet, dat is dan nog geen halve kilo per week. Je zou met meer energie verbruiken door middel van sport nog wat extra lichaamsvet kunnen verliezen in theorie.

Toch bestaan er plateaus bij afvallen of gaat het soms veel sneller dan die halve kilo, zonder dat je noemenswaardig meer bent gaan bewegen. Je kunt er eigenlijk gewoon niet omheen dat er veel meer speelt dan een optelsom van caloriën in en uit, het soort voedsel speelt ook een rol bij afvallen en de timing van maaltijden zoals wij dus ondervinden. In elk geval is afvallen geen voorspelbaar proces, dat is trouwens ook een van de redenen dat ik liever meet in plaats van weeg. De weegschaal geeft soms ook gewoon vertekende informatie. Het verlies of gebrek aan verlies van lichaamsgewicht correspondeert ook niet één op één met het verlies van lichaamsvet. Die weegschalen die zogenaamd je vetpercentage weergeven zijn ook niks anders als een hele ruime gok, dus staar je daar ook niet op blind.
Voor mij is 1 kilo per week eigenlijk altijd wel haalbaar wat voor dieet ik ook deed. Je verbrandt tenslotte ook nog een en ander met actief zijn. Maar had verwacht dat het tempo nu hoger zou blijven liggen wegens die vastendagen waardoor ik overall gezien minder eet per week dan bij 'n standaard dieet van 1200-1500 per dag. Dat valt dus eigenlijk wel 'n beetje tegen.

Helaas ben ik vergeten te meten toen ik net begon met lijnen, maar ik ben van maat 52 die strak zat naar maat 46 die los zit gegaan. Maat 44 kan ik ook al wel aan en dicht krijgen, maar zit nog niet comfortabel genoeg.
quote:louise1 schreef op 11 juli 2014 @ 09:16:

Maar wat betreft afvallen vind ik het maar matig gaan en daar was het mij in eerste instantie wel om te doen. Ik weet dat crashen niet goed is maar het afvallen verliep de eerste drie weken voorspoedig en sindsdien is het kwakkelen. Misschien ben ik ook teveel gefocussed op de weegschaal maar als de weegschaal niet minder aangeeft dan verandert het spiegelbeeld ook niet natuurlijk. Ik snap dat je baalt hoor, maar het kan zeker zo zijn dat je spiegelbeeld iets laat zien wat je op de weegschaal niet ziet. Ik zou daarom het advies van Mrs Walker opvolgen: meet jezelf ook (elke maand ofzo). En ja, verder blijkt telkens weer dat het lichaam een ingewikkelde machine is. Gewoon doorzetten, al is het maar voor je gezondheid, het resultaat op de weegschaal komt vanzelf.
Wow elninjoo, 23 kilo en bijna vier kledingmaten! Jij bent bezig met een complete metamorfose dus!
Wow wat goed Nien!

Ik denk ook dat als je al wat zwaarder ben (al dan niet overgewicht) het afvallen ook harder gaat.

Wat jij schrijft Mrs denk ik ook wel. Ik eet op de niet vastendagen zeker niet teveel en op de vastendagen houd ik me ook aan de 500kcal, maar dat resulteert niet altijd in afvallen.

@Louise: goed vooruitzicht om jezelf te belonen met een spraytan

Ik beloon mezelf eigenlijk niet als ik een bepaald doel heb bereikt, misschien wel een idee om dat toch te doen. Aan de andere kant: mijn beloning is een prachtige trouwjurk die als gegoten zit straks

Net met collega’s een taartje gaan eten, maar heb nu dus helemaal geen trek in mijn boterhammen. Dus die laat ik voor nu maar even liggen en dan kijk ik vanmiddag wel.
Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op junkfood. Had daar al 'n hele tijd zin in, maar omdat ik de afgelopen tijd wel 2 keer per week iets had waarbij toch wat meer gegeten werd inclusief wijn, heb ik 't de hele tijd uitgesteld. Nu heb ik net 'n frikandel speciaal en 'n kaassoufle gehaald en 'n zak chips. Vooral die frikandel was goddelijk (er zat ook satésaus op)! Van de chips heb ik amper de helft op en nu zit ik vol. Gooi de overgebleven chips gewoon weg. Ik heb m'n genietmomentje gehad, en blijven proppen omdat het in huis is, doe ik niet meer.
Mijn streven is trouwens 'n loszittende maat 40 of wellicht zelfs 'n goed passende 38. Nog flink volhouden dus!
quote:elninjoo schreef op 11 juli 2014 @ 14:29:

Van de chips heb ik amper de helft op en nu zit ik vol. Gooi de overgebleven chips gewoon weg. Ik heb m'n genietmomentje gehad, en blijven proppen omdat het in huis is, doe ik niet meer.Wat goed! Het zit er bij zo in dat ik het verspilling vind en dus zonde vind om weg te gooien, hoewel ik makkelijker een zak sla weg gooi dan een zak chips...hahahaha
Ik ben ook opgevoed met het idee van verspilling is slecht. Maar ik vind 't slechter om het in huis te houden en op te eten als ik weer trek krijg in chips (en of die trek nu vandaag nog komt of morgen, hij komt gegarandeerd) Dus vandaar dat de resterende helft nu al op de bodem van de kliko ligt. Ik heb m'n pleziertje gehad en meer calorieen hoef ik er niet door binnen te krijgen. Jammer dat de meeste chips niet meer gewoon in kleine zakjes van 100 gram te koop is. Dat is 'n mooie portie.
quote:Rasa, 2 uur geleden

Wow elninjoo, 23 kilo en bijna vier kledingmaten! Jij bent bezig met een complete metamorfose dus!

+ 1

Wow!!!!
Ik denk dat we allemaal met verspilling zijn opgegroeid. "Denk aan de kindjes in Afrika, die hebben geen ..., dus opeten.". Mason hoeft daarom van mij ook zijn bord niet leeg te eten. Ik bepaal wat er op tafel komt en hij bepaalt hoe veel hij ervan eet. Ik zie bij Mason dat als ie 's ochtends voldoende op heeft, hij 's middags weinig eet en ook als ie vandaag veel eet en snoept, doet ie dat morgen helemaal niet. Mooi dat het lichaam zelf calorie-inname regelt, als je het niet verkloot/laat verkloten.

Ik gebruik mijn lichaam ook niet meer als pedaalemmer, vol is vol, genoeg is genoeg. Ik moet me er soms nog weleens overheen zetten, maar het gaat steeds beter. Je bord leeg eten is eigenlijk een heel slechte eetgewoonte als er eten is in overvloed. Wij leven hier in het Westen niet in schaarste wat betreft voedsel.
Bord leegeten is idd een heel foute gewoonte die er vroeger ingebakken zat. Nu stop ik gewoon op het moment dat ik geen trek meer heb. Okee, van erg lekkere dingen eet ik heus nog wel 'n hapje meer dan eigenlijk nodig, maar ik stop tegenwoordig een stuk sneller als ik vol zit. Beter weggooien dan dooreten terwijl ik al verzadigd ben. Die extra calorieen moeten tenslotte allemaal weer verbrand worden.
Inderdaad. Ik at tot een paar weken ook altijd de salade helemaal op, vond het zonde om het weg te gooien en dacht dat het niet zoveel kwaad kon. Maar ik heb eens precies gewogen en berekend hoeveel kcal er in een gemiddelde salade zit die ik zelf maak en toen kwam ik toch nog op zo'n 500(!) kcal die ik dan nog naar binnen werkte, terwijl ik al verzadigd was. Die kcal zitten vooral in de avocado, olijfolie, zonnebloempitten en pompoenpitten. Dus nu doe ik dat niet meer. Ik bewaar het wel en anders gooi ik het weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven