Gezondheid alle pijlers

diabeet, hoe hier mee om te gaan?

14-07-2014 10:01 11 berichten
ik weet nu sinds een tijdje dat ik diabeet type2 ben. Ik gebruik hier voor. metformine 850mg en Victoza. zijn hier ook mensen die diabeet zijn en hoe ga je er in het dagelijkse leven mee om? volg je een speciaal dieet? ik zelf vind het nogal moeilijk om het te accepteren. mijn bloedsuiker waarden zijn goed, zo tussen de 4 en 6.

Zelf vind ik het lastig dat je geen frisdrank meer mag hebben, soms koop ik af en toe een blikje of een klein flesje frisdrank. En de snoepgoed en vooral met dit warme weer het ijs te moeten laten staan. knap moeilijk. Snoepen zou ik zonder kunnen, maar een ijsje met dit weer moet toch kunnen. Alcohol drinken doe ik bijna niet, ja 2x per jaar met verjaardagen.

ook vind ik het lastig om zo vaak te moeten eten, is dat nodig, of grote onzin en kan het met 3 maaltijden per dag?

kortom best wel wat vragen, ik hoop dat ik wat tips kan krijgen en hoe jullie er mee omgaan.

groetjes chinchilla
Alle reacties Link kopieren
Ja regelmatig kleine porties eten is belangrijk, ook al staat je boedsuiker goed.

En frisdrank kan je drinken, maar dan light of zero. Af en toe zondigen is geen probleem maar maak er wel echt een uitzondering van. Dus af en toe een ijsje kan, mits je je suiker in de gaten houdt. En er zijn ook genoeg 'suikervrije' ijsjes te krijgen. In het ziekenhuis waar ik werk zijn er iig volop diabetesproducten (ook ijsjes) voor de patienten beschikbaar.
Helemaal geen suiker eten hoeft niet, maar hou het in de gaten. Je lijf kan, zonder medicijnen, de suiker niet goed opnemen in je spieren en daardoor draaien je nieren overuren en kun je problemen krijgen met je bloedvaten.

Ik slik Metformine 500 mg. Door de week ben ik redelijk 'streng'. Drie maaltijden en zo min mogelijk tussendoor. Regelmaat is belangrijk heb ik gemerkt. Zonder die regelmaat krijg je ook meer behoefte om tussendoor te snaaien. Ook niet te veel fruit (=suiker) eten. Liever geen zoet broodbeleg bijvoorbeeld. Veel drinken. In het weekend mag ik iets meer van mezelf. Ik probeer wel zo min mogelijk suiker te eten, maar het is best moeilijk! Ik ben echt een zoetekauw en voor mij was deze diagnose een drama. Ik probeer er dus dan maar zo veel mogelijk van te genieten. Vooral chocola, ohoh, wat heb ik het daar soms moeilijk mee.

Mijn broer heeft het al langer en slikt hetzelfde als jij en hij doet het ook op deze manier. Door de week wat strenger (en als hij echt zoetbehoefte heeft, pakt hij zo'n 0% vet yoghurtje oid). In het weekend neemt hij het ervan, wel met mate.

Verder voldoende bewegen. En in mijn geval 10 kilo afvallen. De verwachting is dat ik dan met minder medicijnen toe kan.

Voordeel van Metformine (in mijn geval) -> minder eetlust! Na het avondeten heb ik helemaal geen behoefte aan iets lekkers bij de koffie ofzo. Dat scheelt natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jou is. Dat zal bij iedereen anders zijn.

Sterkte ermee. Het is vervelend, maar je kunt er oud mee worden moet je maar denken.
[quote][message=16537936,noline]dutchsuzanne schreef op 14 juli 2014 @ 11:55

Vooral chocola, ohoh, wat heb ik het daar soms moeilijk mee.

De suikervrije chocolade van Cereal is heerlijk, voor de pure. Dat haalt heel mooi de smaak van koffie op. Alleen jammer dat het zo duur is!!

6x eten per dag? Daar komt men nu toch ook van terug?? Tenminste, als je geen insuline hoeft te spuiten?
Bij Diabetes type 2 hoef je niet te spuiten. De alvleesklier maakt wel insuline aan, maar de receptoren in de spieren werken er geen raad mee. Die moeten dus 'geholpen' worden dmv medicijnen.
Jawel hoor, ik heb type2 en spuit elke dag insuline.

Heb eerst jaren alleen medicijnen geslikt, maar was niet meer voldoende.
quote:dutchsuzanne schreef op 14 juli 2014 @ 12:11:

Bij Diabetes type 2 hoef je niet te spuiten. De alvleesklier maakt wel insuline aan, maar de receptoren in de spieren werken er geen raad mee. Die moeten dus 'geholpen' worden dmv medicijnen.Ik zou me nog maar eens inlezen in de werking van het menselijk lichaam als ik jou was.
quote:dutchsuzanne schreef op 14 juli 2014 @ 11:55:

Helemaal geen suiker eten hoeft niet, maar hou het in de gaten. Je lijf kan, zonder medicijnen, de suiker niet goed opnemen in je spieren en daardoor draaien je nieren overuren en kun je problemen krijgen met je bloedvaten.

.Jouw medicatie zorgt er voor dat de lever minder bloedsuikers aanmaakt. Heeft niets met de nieren te maken, zoals ik eerder schreef, laat je eens goed voorlichten of lees je in.
ik gebruik de meformine om geen hypo en hyper te krijgen. de victoza spuit ik, die zorgde er in het begin er voor dat mijn maag sneller gevuld rakte, zo ja dan moest ik over geven. Helaas doet ie dat niet meer, in overleg met POH, De dosis verhoogd en nu is mijn maag niet meer zo snel gevuld als voorheen. De Victoza krijg je alleen via de internist en je moet ook aan een bepaalde voorwaarden voldoen.
quote:mamabear schreef op 14 juli 2014 @ 13:10:

Jawel hoor, ik heb type2 en spuit elke dag insuline.

Heb eerst jaren alleen medicijnen geslikt, maar was niet meer voldoende.Ik ga toch nog maar eens met de HA praten.
anoniem_87657 wijzigde dit bericht op 14-07-2014 16:07
Reden: hulpwerkwoord vergeten
% gewijzigd
quote:dutchsuzanne schreef op 14 juli 2014 @ 12:11:

Bij Diabetes type 2 hoef je niet te spuiten.Geen idee wie je dat sprookje verteld heeft maar ik spuit tenminste 4x daags, dit kan, afhankelijk van de bloedsuikerwaarden, oplopen tot 6x per dag.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven