tsh te hoog
zaterdag 19 juli 2014 om 18:49
hallo
onlangs is er bloed geprikt en daar bleek o.a. uit dat het tsh te hoog is.
De waarde was rond de 7.5
Mijn psychiater zegt dat het niet erg is omdat de andere schildklier waarde, waarvan ik de naam niet meer weet, wel goed is.
Op google vind ik er niet veel over, behalve dat het een teken kan zijn van latent schildklierprobleem (te langzaam werkend) en dat een te hoge tsh niet zondermeer moet worden geaccepteerd.
Mijn HA is op vakantie anders zou ik het daar narvagen.
Ik heb geen 100 % vertrouwen in mijn psychiaters antwoord en zou graag willen weten of het wel zo is dat een te hoge tsh in combinatie met een goede andere schildklierwaarde niks betekent.
Als mijn schildklier daadwerkelijk te traag werkt zouden medicijnen het kunnen oplossen en dat zou reden kunnen zijn dat afvallen niet lukt, ik erg moe ben en mijn cholesterol te hoog is.
Misschien weet iemand het toevallig hier?
onlangs is er bloed geprikt en daar bleek o.a. uit dat het tsh te hoog is.
De waarde was rond de 7.5
Mijn psychiater zegt dat het niet erg is omdat de andere schildklier waarde, waarvan ik de naam niet meer weet, wel goed is.
Op google vind ik er niet veel over, behalve dat het een teken kan zijn van latent schildklierprobleem (te langzaam werkend) en dat een te hoge tsh niet zondermeer moet worden geaccepteerd.
Mijn HA is op vakantie anders zou ik het daar narvagen.
Ik heb geen 100 % vertrouwen in mijn psychiaters antwoord en zou graag willen weten of het wel zo is dat een te hoge tsh in combinatie met een goede andere schildklierwaarde niks betekent.
Als mijn schildklier daadwerkelijk te traag werkt zouden medicijnen het kunnen oplossen en dat zou reden kunnen zijn dat afvallen niet lukt, ik erg moe ben en mijn cholesterol te hoog is.
Misschien weet iemand het toevallig hier?
zaterdag 19 juli 2014 om 19:05
Helaas... Het helpt wel iets natuurlijk, maar blijft moeilijker dan met een normale schildklier. Bij mij worden ook altijd tsh en t4 geprikt. Maar het lezen van dergelijke gegevens vraagt wel expertise op dat gebied. En wat je eigen gezondheid betreft ben je niet te snel eigenwijs hoor. Je psych hoeft toch ook niet te weten dat je naar de HA gaat? Kun je altijd later nog bespreken mocht blijken dat het toch niet goed zat. een ontregelde schildklier heeft wel invloed op je gehele gesteldheid, dus uitzoeken is de moeite waard.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
zaterdag 19 juli 2014 om 19:10
Als je t4 goed is en je tsh wat verhoogd zoals bij jou, is het vaak zaak om het in te gaten te houden en het over een paar maanden opnieuw te bepalen. Missvhien dat het dan weer normaal is, of dat je schildklier echt te weinig actief schildklierhormoon aanmaakt. Maar bespreek het zeker met je huisarts als deze terug is.
zaterdag 19 juli 2014 om 19:15
Ik ben gelijk doorverwezen naar de endocrinoloog, maar mijn waarde was een stuk hoger dan de jouwe.
Ik zou zeker naar de huisarts gaan als je je er niet prettig bij voelt.
Medicatie is trouwens geen garantie voor afvallen, ondanks dat mijn medicatie goed is ingesteld val ik nog steeds maar nauwelijks af.
Ik zou zeker naar de huisarts gaan als je je er niet prettig bij voelt.
Medicatie is trouwens geen garantie voor afvallen, ondanks dat mijn medicatie goed is ingesteld val ik nog steeds maar nauwelijks af.
zaterdag 19 juli 2014 om 19:33
Als inderdaad je TSH te hoog is, maar je vrij T4 (FT4) normaal, dan noem je dat een subklinische hypothyreoidie.
In Jip-en-Janneke taal zou je kunnen zeggen dat jouw schildklier wat meer moeite dan de gemiddelde schildklier heeft om voldoende schilklierhormoon aan te maken (daarom in het Schildklier Stimulerend Hormoon verhoogd), maar het lukt je schildklier wél (je schildklierhormoon, FT4, is normaal).
Meestal levert dit inderdaad geen klachten op, immers, klachten ontstaan pas als jet schildklierhormoon zelf te laag (of te hoog, maar dat is een ander probleem), wordt.
Meestal wordt het inderdaad wel na een paar maanden weer gecontroleerd, om te kijken of het stabiel blijft, en je schildklier inderdaad nog altijd voldoende schildklierhormoon produceert.
Maar het is toch nooit een slecht idee dit even rustig door je HA uit te laten leggen als hij/ zij terug is van vakantie? Daar is die ook voor hoor, om zulke dingen aan je uit te leggen (en te bekijken of/ wanneer controle geindiceerd, dat is afhankelijk van de hoogte van de waarden).
In Jip-en-Janneke taal zou je kunnen zeggen dat jouw schildklier wat meer moeite dan de gemiddelde schildklier heeft om voldoende schilklierhormoon aan te maken (daarom in het Schildklier Stimulerend Hormoon verhoogd), maar het lukt je schildklier wél (je schildklierhormoon, FT4, is normaal).
Meestal levert dit inderdaad geen klachten op, immers, klachten ontstaan pas als jet schildklierhormoon zelf te laag (of te hoog, maar dat is een ander probleem), wordt.
Meestal wordt het inderdaad wel na een paar maanden weer gecontroleerd, om te kijken of het stabiel blijft, en je schildklier inderdaad nog altijd voldoende schildklierhormoon produceert.
Maar het is toch nooit een slecht idee dit even rustig door je HA uit te laten leggen als hij/ zij terug is van vakantie? Daar is die ook voor hoor, om zulke dingen aan je uit te leggen (en te bekijken of/ wanneer controle geindiceerd, dat is afhankelijk van de hoogte van de waarden).
zaterdag 19 juli 2014 om 19:37
quote:Vlammetje schreef op 19 juli 2014 @ 18:51:
Een psychiater is geen schildklier-expert. Ga naar de huisarts zodra hij terug is en laat je verwijzen naar een internist. Overigens is medicatie geen afvalgarantie.Nee maar een psychiater zal er wel minstens zoveel van afweten als de huisarts. (juist omdat afwijkingen aan de schildklier oorzaak kunnen zijn van psychische problemen).
Een psychiater is geen schildklier-expert. Ga naar de huisarts zodra hij terug is en laat je verwijzen naar een internist. Overigens is medicatie geen afvalgarantie.Nee maar een psychiater zal er wel minstens zoveel van afweten als de huisarts. (juist omdat afwijkingen aan de schildklier oorzaak kunnen zijn van psychische problemen).
zaterdag 19 juli 2014 om 19:52
bedankt voor de antwoorden
Mijn tsh was een half jaar geleden ook al te hoog alleen toen zeiden ze dat alles gewoon goed was. Nu kwamen ze er mee dat het toe ook te hoog was
ik word standaard elk half jaar geprikt op vanalles.
ik zal de ha bellen als hij terug is van vakantie om e.e.a. uit te laten leggen
Mijn tsh was een half jaar geleden ook al te hoog alleen toen zeiden ze dat alles gewoon goed was. Nu kwamen ze er mee dat het toe ook te hoog was
ik word standaard elk half jaar geprikt op vanalles.
ik zal de ha bellen als hij terug is van vakantie om e.e.a. uit te laten leggen
zaterdag 19 juli 2014 om 20:02
quote:nimbus schreef op 19 juli 2014 @ 19:37:
[...]
Nee maar een psychiater zal er wel minstens zoveel van afweten als de huisarts. (juist omdat afwijkingen aan de schildklier oorzaak kunnen zijn van psychische problemen). Volgens mijn internist hebben huisartsen hier weinig tot geen verstand van, dus die psych dan ook niet/ weinig.
[...]
Nee maar een psychiater zal er wel minstens zoveel van afweten als de huisarts. (juist omdat afwijkingen aan de schildklier oorzaak kunnen zijn van psychische problemen). Volgens mijn internist hebben huisartsen hier weinig tot geen verstand van, dus die psych dan ook niet/ weinig.
zaterdag 19 juli 2014 om 21:52
Psychiaters prikken juist altijd op TSH en T4 omdat psychofarmaca invloed kan hebben op de schildklierwerking. Lithium is hier een goed voorbeeld van. Ik vind het te kort door de bocht om nu te zeggen dat psychiaters daar geen verstand van hebben. Daarbij: subklinische hypothyreoidie hoef je niet meteen te behandelen, omdat je nog genoeg T4 hebt. Over een maand of 2-3 prikken is prima, dan pas heeft het zij om te bekijken of de T4 ook gezakt is. Maar als je je zorgen maakt, kun je altijd nog even bellen met je psychiater en anders je HA als hij of zij terug is.
zaterdag 19 juli 2014 om 22:18
Mijn schildklier werkt, niet ( nauwelijks) ik ben niet heel erg dik, maar afvallen is inderdaad lastiger.. alleen ik zou eerder kijken naar andere symptomen...
Ik heb met mijn ziekte Hasimoto genaamd namelijk last van extreme vermoeidheid, af en toe psychische klachten, snel koud hebben enz. als je schildklier traag werkt, moet je ook in de gaten houden hoe vaak je de grote boodschap doet op de wc. Dit goed bijhouden, dit helpt de dokter ook!
Als ik mijn medicijnen een tijdje niet slik merk ik meteen achteruit gang.. Maar als ik ze goed in neem, ben ik energieker, positiever en merk ik dat mijn stoelgang ook beter is.
Gewoon even laten bloedprikken bij huisarts, zij schrijven medicijnen voor en af en toe laten checken. Let wel op, van de medicijnen kan je ook wat in gewicht toenemen!!!
Ik heb met mijn ziekte Hasimoto genaamd namelijk last van extreme vermoeidheid, af en toe psychische klachten, snel koud hebben enz. als je schildklier traag werkt, moet je ook in de gaten houden hoe vaak je de grote boodschap doet op de wc. Dit goed bijhouden, dit helpt de dokter ook!
Als ik mijn medicijnen een tijdje niet slik merk ik meteen achteruit gang.. Maar als ik ze goed in neem, ben ik energieker, positiever en merk ik dat mijn stoelgang ook beter is.
Gewoon even laten bloedprikken bij huisarts, zij schrijven medicijnen voor en af en toe laten checken. Let wel op, van de medicijnen kan je ook wat in gewicht toenemen!!!
woensdag 30 juli 2014 om 01:44
donderdag 23 juli 2015 om 21:27
even dit topic weer opgezocht
inmiddels slik ik 9 maanden euthyrox en heb ik onlangs weer bloed geprikt
weer mn tsh te hoog nl 8,2
t4 weer binnen de norm (wel hoog maar wel goed nog)
ik ga maar weer eens bellen als mn huisarts maandag terug is.
de psych zei dat ik mss meer euthyrox kan krijgen zodat ik ook beter afval
inmiddels slik ik 9 maanden euthyrox en heb ik onlangs weer bloed geprikt
weer mn tsh te hoog nl 8,2
t4 weer binnen de norm (wel hoog maar wel goed nog)
ik ga maar weer eens bellen als mn huisarts maandag terug is.
de psych zei dat ik mss meer euthyrox kan krijgen zodat ik ook beter afval
vrijdag 24 juli 2015 om 11:21
Door voldoende medicatie te slikken ga je niet opeens afvallen. Net zo min als mensen met een gezonde schildklier opeens afvallen
Pas bij een overdosering ga je gewicht verliezen, maar dat heeft erg akelige bijwerkingen als botontkalking en een ontregelde hartslag. Het kan erg gevaarlijk zijn!
Mensen met een slecht werkende schildklier komen door extra vocht vasthouden hooguit 5 kilo aan. De rest komt niet door de ontregelde stofwisseling. Wél door vermoeidheid en het onvermogen om voldoende te bewegen.
Pas bij een overdosering ga je gewicht verliezen, maar dat heeft erg akelige bijwerkingen als botontkalking en een ontregelde hartslag. Het kan erg gevaarlijk zijn!
Mensen met een slecht werkende schildklier komen door extra vocht vasthouden hooguit 5 kilo aan. De rest komt niet door de ontregelde stofwisseling. Wél door vermoeidheid en het onvermogen om voldoende te bewegen.
vrijdag 24 juli 2015 om 13:28
Als je al aan de maximale dosering zit (ongeveer 1,6 mcg per kilo), dan kun je vragen of je t3 gecontroleerd kan worden ter uitsluiting van een omzettingsprobleem. Ook kun je je laten checken op ferritine (is nodig voor omzetting) en coeliakie (daardoor neem je minder goed medicijnen op). Bij een auto-immuunziekte heb je sneller kans op nog meer auto-immuun ziektes.