U zeggen moet dat nog?

24-07-2014 10:28 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet je nog u zeggen tegen bijvoorbeeld je huisarts, docent ect of kan u echt niet meer? Doe je het bij oudjes wel. Ik ben helemaal in de war..
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Dat ligt aan wat de persoon in kwestie wil. Gewoon vragen en bij twijfel zeker niet tutoyeren.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik zeg u, tenzij het iemand is die mijn leeftijd (25) heeft.
Altijd! Kwestie van respect. Helemaal als de persoon ouder is en je diegene niet goed kent. Ken je de persoon beter, dan kun je overgaan op tutoyeren. Eerder niet.
U tenzij de persoon aangeeft het anders te willen.
Ik zeg altijd u tegen ouderen en onbekenden, wordt niet altijd gewaardeerd helaas.
Ik denk dan dat mensen dat juist niet prettig voelen, zich oud gaan voelen. Mijn huisarts ziet er bijv erg jong uit. Zou ik dan alsnog u moeten zeggen.
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Tegen elke oudere persoon doe ik het. Mensen die jonger zijn dan mij niet.
Oudjes????
Ik zeg tegen vrijwel iedereen U. Of het nu gaat om een docent van nog geen 30, mijn tandarts of de conducteur in de trein. Ik vind het netjes en hoor het vanzelf wel wanneer ze zeggen: 'Zeg nou je!!'
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de normale beleefdheidsvormen in acht te nemen?
verba volant, scripta manent.
Waarom raak je hiervan in de war??

Ik zeg altijd u ook al zijn ze jonger dan ik. Ik vind gelijk je en jij te vrij. Ik verbeter men ook altijd als ze direct met jij beginnen, dan zeg ik zeg maar u tegen jij
quote:carpediem90 schreef op 24 juli 2014 @ 10:32:

Ik zeg tegen vrijwel iedereen U. Of het nu gaat om een docent van nog geen 30, mijn tandarts of de conducteur in de trein. Ik vind het netjes en hoor het vanzelf wel wanneer ze zeggen: 'Zeg nou je!!'

Dit.

Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn.
Huts!
quote:nwdesie schreef op 24 juli 2014 @ 10:32:

Ik denk dan dat mensen ik dat juist niet prettig vind, zich me oud ga voelen. Mijn huisarts Ik zie er bijv erg jong uit. Zou ik dan alsnog u moeten zeggen.Allemaal projectie.

Ik zeg tegen vrijwel iedereen U. Of het nu gaat om een docent van nog geen 30, mijn tandarts of de conducteur in de trein. Ik vind het netjes en hoor het vanzelf wel wanneer ze zeggen: 'Zeg nou je!!'Inderdaad. En ik voel me echt niet "oud" als mensen "u" tegen me zeggen in het openbare leven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Ik zeg tegen vrijwel iedereen U. Of het nu gaat om een docent van nog geen 30, mijn tandarts of de conducteur in de trein. Ik vind het netjes en hoor het vanzelf wel wanneer ze zeggen: 'Zeg nou je!!'Dit dus.
Ach dan voelen ze zich er maar onprettig bij. U zeggen is gewoon algemeen fatsoen, dat sommige mensen dat niet trekken is hun probleem.

Ik ben 25 en ik word soms ook U genoemd, nooit in me opgekomen dat dat betekent dat ik oud ben.
U. Tot er gezegd wordt dat ik " je " mag zeggen. En dan zeg ik nog tig keer U. Zit er zo in gebakken..
Ik zeg altijd U tegen mensen die ik persoonlijk niet goed ken, ook tegen mensen die jonger zijn dan ik. Of dat nu mijn arts is of de kassierster bij de supermarkt.
U zeggen alleen tegen mensen met een bepaalde uitstraling. Een wat stijve echt nette uitstraling. Ook al is iemand duidelijk oud met een jolig gebloemt rokje aan en een "he meid mag ik er ff langs? " zeg ik geen u. Tegen een echt gedistingeerde dame die een "zou ik u even mogen passeren " er in gooit zeg ik U.

Dat heeft voor mij dus niet met leeftijd te maken maar met hoe iemand over komt. Eigenlijk kun je bij de meeste mensen wel zien of ze een U of een Je zijn.
quote:nwdesie schreef op 24 juli 2014 @ 10:32:

Ik denk dan dat mensen dat juist niet prettig voelen, zich oud gaan voelen. Mijn huisarts ziet er bijv erg jong uit. Zou ik dan alsnog u moeten zeggen.

Gewoon vragen. Weet je alles.

Vraag aan jou; hoe oud ben jij?
quote:nina1966 schreef op 24 juli 2014 @ 10:36:

U zeggen alleen tegen mensen met een bepaalde uitstraling. Een wat stijve echt nette uitstraling. Ook al is iemand duidelijk oud met een jolig gebloemt rokje aan en een "he meid mag ik er ff langs? " zeg ik geen u. Tegen een echt gedistingeerde dame die een "zou ik u even mogen passeren " er in gooit zeg ik U.

Dat heeft voor mij dus niet met leeftijd te maken maar met hoe iemand over komt. Eigenlijk kun je bij de meeste mensen wel zien of ze een U of een Je zijn.

Ga jij ff de mist inmet je laatste zin. Als ik naar mijn man kijk, die is 55. Ziet er een stuk jonger uit en is niet uit zijn jeans en gympies weg te slaan. Heeft een zeer toegankelijke uitstraling, vrolijke en vriendelijke kop. Die stelt het desondanks toch echt niet meer op prijs dat ie zomaar met 'je en jij' wordt aangesproken.

En ik (45) hoef dat ook niet meer van iedereen 'je en jij' aan te horen.
JA! Als mensen ouder zijn dan ik, of de 'hierarchie' vereist het, dan zeg ik u. En dan bouw je met sommige mensen een bepaald contact op waarin u je wordt. Maar burgemeester, huisarts, winkeliers, docenten, onderwijzend en ondersteunend personeel op de basisschool van mijn dochter zijn in eerste instantie u.Ook de conciërge van de kantine van de sporthal hier, of de beheerders van de speeltuin, de mannen die het oud-papier ophalen, degene die de poort van de jachthaven opent, allemaal u.

Eigenlijk iedereen waar ik geen vriendschappelijke of familiaire band mee heb. U kan overigens heel erg snel je worden, maar het begint met u.
quote:beetjegek schreef op 24 juli 2014 @ 10:35:

U. Tot er gezegd wordt dat ik " je " mag zeggen. En dan zeg ik nog tig keer U. Zit er zo in gebakken..Dit
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als ik iemand niet ken, zeg ik altijd u.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven