Welk voer voor dikke kat?

28-07-2014 10:20 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn katten word steeds dikker.

Nu geef ik Perfectfit. Weeg het af en geef het niet meer de hele dag. Toch lijkt dit voer niet voldoende voor deze kat. Als een van de andere katten het voer laat staan, en ik er niet optijd bij ben om het weg te zetten, dan vliegt die ene kat er op af en (vr)eet het op. Ook probeert ze mijn eten te stelen...

Nu ben ik dus opzoek naar ander voer. Maar er is zoveel keus.

Wat voor voer zouden jullie mij aanraden? Ze krijgen geen btw geen nat voer.

Ben al bij de dierenarts geweest, die vind het voer wat ik geef altijd een goede keus. dus veel wijzer word ik daar niet van. Owja mijn katten komen niet buiten
Het probleem lijkt me niet zo zeer het type voer, maar dat hij het eten van die andere katten op eet. Ik zou proberen daar iets aan te doen. Bijv te voeren in een andere kamer/kamer afsluiten als je ze voert, dan kan Spekkie er niet bij. Is de kat verder wel actief? Anders zou je Spekkie z'n eten bijv kunnen geven in een speelbal, of verstoppen in wc/keukenrolletjes zodat hij meer moeite moet doen om aan zijn eten te komen.
Maakt niet zo heel veel uit, vooral niet te veel geven.

Je kan kijken naar indoor of een light-versie, maar als je daar

dan heel veel geeft schiet dat niet zoveel op.

Het handigste is dat je even naar de dierenwinkel gaat en daar wat kleine verpakkingen vraagt zodat je kan kijken wat je kat het lekkerste vindt.

Dat is wel duurder voer dan bijv. in de supermarkt, maar de voedingsstoffen zijn wel beter dus kunnen ze het ook met minder doen.

Dat jatten van mekaar gebeurt inderdaad veel, apart (gescheiden van mekaar) eten geven is dan handig, of inderdaad op tijd de bakjes weghalen.

(en dat lukt zelden weet ik uit ervaring )
Ik ken het probleem. Een kat netjes op gewicht, de ander duidelijk overgewicht.

Advies van de DA; voer afmeten. 's morgens neer zetten.Na 10 minuten bak weghalen. 's Avonds de rest geven. De katten krijgen in verschillende ruimtes het voer, zodat ze elkaars bak niet leeg kunnen eten

Nu nog het probleem oplossen van alle muizen, mollen en vogeltjes die de dikke kat ook nog opeet te verminderen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hier heeft meer natvoer en minder brokken voor ons dikkie enorm geholpen. Het vult meer maar er zitten minder calorieën in. Flinke plens water er over (katten drinken van nature heel weinig omdat ze hun vocht uit vlees halen) en hij ligt binnen de kortste keren met een volle buik te knorren. Wel goed natvoer zonder granen en suikers! Goed natvoer is er in allerlei soorten en prijzen. Wij bestellen een keer in de zoveel tijd een lading op zooplus en wisselen de merken een beetje af. Omdat ze er ook brokken bij krijgen hoeft het bij ons niet altijd compleet/enkel voor te zijn, maar als het grootste deel van de maaltijd uit natvoer bestaat is het wel belangrijk hier meer op te letten.
quote:chocolol schreef op 28 juli 2014 @ 11:08:

Het probleem lijkt me niet zo zeer het type voer, maar dat hij het eten van die andere katten op eet. Ik zou proberen daar iets aan te doen. Bijv te voeren in een andere kamer/kamer afsluiten als je ze voert, dan kan Spekkie er niet bij. Is de kat verder wel actief? Anders zou je Spekkie z'n eten bijv kunnen geven in een speelbal, of verstoppen in wc/keukenrolletjes zodat hij meer moeite moet doen om aan zijn eten te komen.

+1

Vooral dat laatste. Veel huiskatten bewegen veel te weinig en worden geestelijk te weinig uitgedaagd, waardoor ze een fixatie op eten ontwikkelen om de verveling te doorbreken. Het loeren en jagen op het eten van een ander is dan zo'n beetje de enige uitdaging die nog een beetje bij de natuurlijke behoeften van een kat aansluit.

Maak van het eten zelf ook een uitdaging, laat hem ervoor jagen, nadenken en spelen. En verzin ook andere spelletjes om je kat actief te houden; google op spelen met je kat en je kunt veel tips vinden.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Het grappigste is dat juist de dikkerd veel actiever is dan die dunnere katten. Zelfs ik word af en toe moe van haar :P

Opzich wou ik dit proberen: Het eten voor de dikkerd goed afwegen en dan in een paar keer per dag geven.

En de andere katten tien minuten er voor of erna eten geven. en wat over blijft wegzetten.

Maar hoe vaak per dag kan ik het eten het beste geven? In 2, 3 of 4 porties?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven