Stedentrips Europa tijdens Kerst
zondag 13 juli 2008 om 08:33
Hallo!
Mijn vriend en ik hebben het plan om deze Kerst samen door te brengen in een leuke Europese stad. Eerst dachten wij aan London, maar ik heb gehoord dat daar met Kerst zelf juist alle restaurants etc dicht zijn. Heeft iemand ervaring met Kerst vieren in London? En met andere steden tijdens Kerst? Parijs zijn we allebei al vaak geweest, dus die stad valt af. Maar hoe is Barcelona, Rome of Berlijn met Kerst? Ervaringen graag!
Bye Ellebel
Mijn vriend en ik hebben het plan om deze Kerst samen door te brengen in een leuke Europese stad. Eerst dachten wij aan London, maar ik heb gehoord dat daar met Kerst zelf juist alle restaurants etc dicht zijn. Heeft iemand ervaring met Kerst vieren in London? En met andere steden tijdens Kerst? Parijs zijn we allebei al vaak geweest, dus die stad valt af. Maar hoe is Barcelona, Rome of Berlijn met Kerst? Ervaringen graag!
Bye Ellebel

zondag 13 juli 2008 om 09:00
Speciaal met de kerstdagen een stedentrip zou ik je niet aanraden. Dan zijn de leuke restaurantjes inderdaad gesloten en kun je nog maar op een beperkt aantal plaatsen terecht, vaak alleen voor vooraf samengestelde menu's (tegen geinfladeerde prijzen). Gaat de charme er toch een beetje vanaf. Ook musea en attracties zijn de kerstdagen zelf vaak gesloten (laat staan de winkels).
Met de kerstdagen zou ik eerder een huisje ergens buiten huren, lekker wandelen, spelletjes bij de openhaard en zelf koken.
Met de kerstdagen zou ik eerder een huisje ergens buiten huren, lekker wandelen, spelletjes bij de openhaard en zelf koken.
zondag 13 juli 2008 om 13:03
Is het geen optie om direct ná kerst te gaan? Dan is er meer open, meer te doen etc, en de kerstsfeer hangt er nog steeds. Oud & nieuw in een ander land vieren vind ik erg bijzonder.
Wij zijn vorig jaar naar Praag geweest, en het jaar daarvoor naar Texel met kerst en het was super. Praag is sprookjesachtig mooi, in de winter al helemaal. Tja, en Texel was gewoon lekker uitwaaien, niks meer en niks minder
Wij zijn vorig jaar naar Praag geweest, en het jaar daarvoor naar Texel met kerst en het was super. Praag is sprookjesachtig mooi, in de winter al helemaal. Tja, en Texel was gewoon lekker uitwaaien, niks meer en niks minder

zondag 13 juli 2008 om 13:20
Ik ben wel eens vlak voor kerst in Rome, Londen en Praag geweest. Alledrie heel erg leuk, veel lichtjes, kerstmarktjes etc.
Tijdens kerst zou ik nooit naar een stad gaan, vanwege bovengenoemde redenen. Het schijnt wel weer heel leuk te zijn om tijdens kerst in een wintersportoord te zijn. Daar is vaak wel alles erop ingericht om gezellig samen kerst te vieren. Je hoeft niet een week te gaan, je kunt ook een lang weekend gaan. Je hoeft er ook niet te skien.
Tijdens kerst zou ik nooit naar een stad gaan, vanwege bovengenoemde redenen. Het schijnt wel weer heel leuk te zijn om tijdens kerst in een wintersportoord te zijn. Daar is vaak wel alles erop ingericht om gezellig samen kerst te vieren. Je hoeft niet een week te gaan, je kunt ook een lang weekend gaan. Je hoeft er ook niet te skien.
maandag 14 juli 2008 om 13:42
Ik ben helemaal gek op Londen. Ben er zelf met kerst nog nooit geweest maar het schijnt er wel heel mooi en ook heeeeeel erg druk te zijn .
Maar goed, dat weet je als je met Kerst ergens naar toe gaat. Druk is het waarschijnlijk in heel veel grote steden. Als je vroeg boekt voor Londen is het waarschijnlijk ook niet zo duur.
Doen zou ik zeggen
Maar goed, dat weet je als je met Kerst ergens naar toe gaat. Druk is het waarschijnlijk in heel veel grote steden. Als je vroeg boekt voor Londen is het waarschijnlijk ook niet zo duur.
Doen zou ik zeggen
donderdag 17 juli 2008 om 17:37
Een absolute aanrader vind ik Wenen. Het is een hele sfeervolle stad vol historie waar ik in ieder geval geen genoeg van kon krijgen. Door de machtige Habsburgers die daar eeuwenlang gezeteld hebben is er veel op het terrein van kunst verzameld en zijn er prachtige paleizen en andersoortige bouwwerken, neergezet. Je kunt bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het bekende paleis Schoenbrunn. Ook is er het Sigmund Freud-museum, alhoewel dat niet het eerste zal zijn dat de gemiddelde bezoeker aantrekt. Lekker eten, redelijk te betalen (musea zijn wel relatief duur) en zeker in de kerstperiode sfeervol. Je kunt er vele dagen verblijven. Het museum van de schone kunsten vond ik zo indrukwekkend dat ik er nog wel een paar keer naar toe had gekund om alles te zien. Maar helaas....de tijd zat ons niet mee. Je kunt overigens best goedkoop naar Wenen vliegen, maar wees dan uiteraard op tijd.
donderdag 17 juli 2008 om 20:27
zaterdag 19 juli 2008 om 00:07
quote:ravachol schreef op 17 juli 2008 @ 20:27:
Ga naar een niet-christelijke stad. Een stad dus waar de meerderheid geen kerstmis viert. Daar zijn winkels en restaurants gewoon open.
Denk bijvoorbeeld aan Istanbul, Marakkesh of Jeruzalem. En Istanbul ligt nog in Europa en Marakkesh en Jeruzalem vlakbij.
Jeruzalem?!! Was dat nou niet juist de heilige stad van de Christenen...
Ga naar een niet-christelijke stad. Een stad dus waar de meerderheid geen kerstmis viert. Daar zijn winkels en restaurants gewoon open.
Denk bijvoorbeeld aan Istanbul, Marakkesh of Jeruzalem. En Istanbul ligt nog in Europa en Marakkesh en Jeruzalem vlakbij.
Everytime you make a typo, the errorists win.
zaterdag 19 juli 2008 om 14:27
quote:infojunk schreef op 19 juli 2008 @ 00:07:
[...]
De meerderheid van de Jeruzalemmers is niet christelijk maar joods of islamitisch. Zij vieren geen kerst. van de Christenen (meestal Christelijke Arabieren) is een groot deel Grieks-Orthodox, zij vieren kerstmis 10 dagen later.
Als je wilt kun je verschilende kerstvieringen bijwonen. De katholkieken vieren kerst op 25 december, De grieks Orthodoxen en de Russen begin januari, de Armeniers weer wat later en de Ethiopiers nog later.
Maar nogmaals, de meeste inwoners zijn joods of islamitisch, dus op 25 en 26 december kun je gewoon winkelen en uit eten gaan.
[...]
De meerderheid van de Jeruzalemmers is niet christelijk maar joods of islamitisch. Zij vieren geen kerst. van de Christenen (meestal Christelijke Arabieren) is een groot deel Grieks-Orthodox, zij vieren kerstmis 10 dagen later.
Als je wilt kun je verschilende kerstvieringen bijwonen. De katholkieken vieren kerst op 25 december, De grieks Orthodoxen en de Russen begin januari, de Armeniers weer wat later en de Ethiopiers nog later.
Maar nogmaals, de meeste inwoners zijn joods of islamitisch, dus op 25 en 26 december kun je gewoon winkelen en uit eten gaan.
zondag 20 juli 2008 om 06:07
Sowieso is tweede kerstdag een verzinsels waar ze in veel andere landen niet aan doen, dus voor de 26e maak ik me niet druk. Ik had alleen begrepen van iemand dat in London ALLE horeca dicht is met Kerst (25 dec dus), maar volgens mij klopt dus niet (iemand ervaring?). London, Praag, Berlijn, Wenen, klinkt allemaal heel leuk. Ik hoef absoluut niet te shoppen met Kerst, zou alleen handig zijn als ik wel ergens een hapje en een drankje kan doen. Niet Christelijke steden trekken mij tijdens Kerst juist niet, ben zelf wel Christelijk dus ik vind het wel fijn als daar aandacht aan wordt besteed zeg maar Tnx voor alle tips tot nu toe!