Werk & Studie alle pijlers

Het promovendi topic 2.0

28-03-2014 12:51 910 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

N.a.v. een topic over scripties en proefschriften leek het ons leuk om (weer) een topic over promoveren te starten.

Uiteraard zijn andere academici (in spe) ook welkom om leed en ervaringen te delen en tips op te doen!

Dus vertel wat over jezelf (als je wilt) en voel je verder vrij om van je af te schrijven.
quote:saartjuhzes schreef op 24 juni 2014 @ 13:35:

Zeker herkenbaar! (iig bij de masterthese)

Bij deze een schop onder je kont Merci. Ik wil sommige mensen inmiddels echt graag uit mijn commissie knikkeren. Kan niet wachten tot ik openbaar mag verdedigen en zij voor de hele wereld eens wat aardigs over mijn proefschrift moeten zeggen.
Zijn er trouwens nog mensen die tips hebben of handige tools?

Ik ben dol op Zotero als bronnenbeheer, zo makkelijk om even in Google Scholar de artikelen aan te klikken die je wilt citeren.

Verder ben nu mijn proefschrift in LaTex aan het overzetten nadat mijn relatie met Word tot een meltdown was geraakt. Het is even een investering om te leren, maar jongens, wat ziet het er prachtig uit. Ik maak gebruik van TexStudio overigens, die neemt me (voor mijn gevoel) het meeste werk uit handen.
Amby, ik ga jou even flink de hand schudden, en laten wij elkaar een wederzijdse schop onder de kont geven.

Mijn manuscript moet uiterlijk half september naar de commissie en er moet nog zo veel gebeuren. Ik zit ook in het paranimf dilemma: 1 collega die ik ook reeds gevraagd heb, maar verder?? Er is niet een broer/zus of vriend(in) die ik verder kan kiezen waarmee ik niet iemand anders voor het hoofd stoot. Misschien nog maar een collega dan, maar ik ben verder niet zo heel close met hen.

Waarom heb je stomme mensen in je commissie? Ik heb de samenstelling min of meer samen met een van mijn promotors bedacht, en ik ben er zelf wel blij mee eigenlijk

LaTeX is geweldig. Mooi he? Het is erg motiverend om je stuk zo te zien groeien vind ik. Heb je al een goede thesis-template? Voor je bronnen gebruik je dan trouwens het beste bibtex, dat is supermakkelijk en flexibel (helemaal als je bibtex-entries direct uit de artikeldatabase kunt halen, maar dat ligt eraan of dat gebruikelijk is in je vakgebied). Bibtex kun je dan bv weer gebruiken in combinatie met Bibdesk (maar hoeft niet).

In mijn vakgebied zijn je (bijna) gepubliceerde papers tevens je hoofdstukken, en omdat je die altijd al in latex had, is omzetten een fluitje van een cent. Opmaak gaat bijna vanzelf, je hebt geen omkijken naar cross-referenties, nummering etc. Ik heb alleen nu nog wat tabellen die eigenlijk op A4formaat waren, die moet je dus kleiner maken en kantelen. Mwah ook geen ramp.

Maar nu moet ik die verdraaide introductie gaan schrijven! En ik zit er nog niet lekker in....
Beagle10, ik start in september met mijn PhD in Engeland. Momenteel nog mijn master aan het afronden, maar kan je wel vertellen over hoe het (voor mij) geregeld is qua financieen. Ik word gefinancieerd vanuit de vakgroep en krijg daardoor 13500 (ongeveer, weet het precieze nummer even niet meer) pond per jaar, belastingvrij. Ook betalen zij voor mijn tuition fees, wat zeker iets is om rekening mee te houden. De tuition fees verschillen per universiteit, maar zouden bij mij neerkomen op 7000 pond per jaar! Als je besluit self-funded onderzoek te doen en zelf op zoek gaat naar beurzen, zorg dan dat je goed op een rijtje hebt wie er op draait voor de kosten van het onderzoek wat je uitvoert.

De regels tijdens het promoveren zijn op alle universiteiten anders, de eindpresentatie is inderdaad wel besloten. In mijn geval heb ik 2 andere toetsingsmomenten, een na 8/9 maanden en een na 1.5 jaar. Na 1.5 jaar kun je eventueel 'zakken', dan mag je je thesis omschrijven tot een master eindverslag en kun je daarmee vertrekken.
Haha, nou bij deze dan maar ten eerste een *schop* Veel succes met de afronding, ik vind het geen feest, alhoewel LaTex het wat dragelijker maakt. Ik heb een goeie template gekregen van een collega, dus het is echt een eitje. Zotero exporteert trouwens (gelukkig) alles voor me naar een Bibtex. Gaat helaas niet 100% goed, maar programma's als Jabref vind ik te veel moeite om dingen in te voeren. Ik zal eens naar Bibdesk kijken!

Wat overigens wel heel jammer is, is dat ik mijn artikelen meestal in Word formaat moet uploaden naar journal websites. Soms hebben journals zelfs hun eigen debiele Word formats, of ze zeggen, gebruik maar APA formatting, succes ermee. Zeer frustrerend. Met LaTex zou ik inderdaad de boel mooi aan elkaar kunnen plakken.

Ik ben ook nog altijd niet uit mijn paranymph dilemma! Ik wil sowieso een collega vragen, maar ik wil verder ook geen vriendinnen voor het hoofd stoten. Maar goed, misschien dat ik collega's ook voor het hoofd aan het stoten ben als ik nog een collega kies. Ik ga er mijn hoofd nog even over breken als ik de definitieve goedkeuring heb voor mijn proefschrift.

Mijn commissie heb ik ook wel gekozen met mijn promotoren, maar goed, de helft van die mensen kende ik niet. Het voornaamste probleem is dat ze uit andere vakgebieden komen, dus er is een beetje een 'turf war' aan de gang. Mijn proefschrift begint een mix te worden van management, economie en bestuurskunde, en dat vind ik een beetje te brede vakgebieden om te mixen.
quote:maantje1001 schreef op 06 juli 2014 @ 18:00:

In mijn geval heb ik 2 andere toetsingsmomenten, een na 8/9 maanden en een na 1.5 jaar. Na 1.5 jaar kun je eventueel 'zakken', dan mag je je thesis omschrijven tot een master eindverslag en kun je daarmee vertrekken.

Dat lijkt me echt bijzonder wrang, om uit je PhD geknikkerd te worden

Ik heb op zich ook twee contracten van 1,5 jaar gekregen, ze hadden me theoretisch na het eerste contract kunnen laten gaan, dan zou ik niks gehad hebben. Maar goed, denk niet dat je hier in Nederland er vaak uitgegooid wordt, als ze enigszins hoop hebben dat het goed komt met je dan krijg je je tweede termijn wel. Ik ken maar één iemand die echt ontslagen is door z'n promotor, en dat was ook na zijn tweede 1,5-jaars contract (dus na 3 jaar), toen hij altijd nog bezig was met z'n eerste paper.
Het lijkt me verschrikkelijk om je hele proefschrift in Word te moeten knutselen... vooral bij lange documenten wordt het lastig te overzien (voor korte prive dingen vind ik het trouwens prima). Ik profiteer in LaTeX denk ik het meest van de automatische optimalisatie van de bladspiegel (hoewel figuren wel eens in het rond dansen, het valt niet mee om ze op een specifieke plek te krijgen), het verwijzen naar secties, plaatjes, hoofstukken, goede tabellen en veel mogelijkheden qua formules, ook in-line.

Ik zou zeker een collega of iig iemand 'uit het wereldje' als paranimf wilen. Ze hebben toch in zekere zin een officiele taak, hoewel die zich meestal beperkt tot hooguit een stelling voorlezen. :-) Maar 2 mensen die nog nooit bij een promotie zijn geweest.. Maarja, als die collega en de andere vriend-paranimf elkaar totaal niet kennen, ook een beetje vreemd.

Is het raar om je vriend of vader te vragen? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt.

Mijn proefschrift is ook best breed qua onderwerp; sommige projecten zijn een beetje toevallig op mijn pad gekomen maar wil ik er toch graag in. In de introductie moet ik dat een beetje aan elkaar gaan lijmen. Ben jij daar al mee bezig, Amby?
quote:amby schreef op 06 juli 2014 @ 19:35:

[...]

Dat lijkt me echt bijzonder wrang, om uit je PhD geknikkerd te worden

Ik heb op zich ook twee contracten van 1,5 jaar gekregen, ze hadden me theoretisch na het eerste contract kunnen laten gaan, dan zou ik niks gehad hebben. Maar goed, denk niet dat je hier in Nederland er vaak uitgegooid wordt, als ze enigszins hoop hebben dat het goed komt met je dan krijg je je tweede termijn wel. Ik ken maar één iemand die echt ontslagen is door z'n promotor, en dat was ook na zijn tweede 1,5-jaars contract (dus na 3 jaar), toen hij altijd nog bezig was met z'n eerste paper. Het is niet heel gebruikelijk om eruit geknikkerd te worden, dat had ik misschien nog even toe moeten voegen. Volgens degene waarmee ik de gesprekken had kwam het eens in de 4-5 jaar voor (en ze hebben hier 40 PhD studenten per jaar) en het kwam dan vooral doordat de betreffende student gewoonweg niets deed of dat het totaal aan begrip van de stof omvat. In mijn geval zou dat ontzettend onwaarschijnlijk zijn, omdat ik mijn master bij hetzelfde instituut doe en dat naar alle waarschijnlijkheid met een goed gemiddelde ga afronden.
quote:K.Ninchen schreef op 06 juli 2014 @ 21:26:

...

Alles wat een mooie layout nodig heeft gaat tegenwoordig in LaTeX bij mij, zelfs laatst nog mijn CV ermee gemaakt, wat een verademing! Word is leuk voor boodschappenlijstjes en zo.

Ik zie trouwens wel vaker dat paranimfen elkaar niet kennen. Het ligt er ook een beetje aan wat voor taken ze hebben. Bij ons is een verdediging soms bijna net zo groots als de gemiddelde bruiloft, en dan is je paranimf ook je ceremoniemeester, soms worden er zelfs extra 'party'-nimfen ingeschakeld om het feest voor je te organiseren. Dan zijn mensen misschien sneller geneigd een goeie organisator te kiezen, die misschien geen wetenschapper is. Ik zie mensen trouwens nooit hun ouders als paranimf kiezen. Wel soms hun partner. Maar goed, ik wil sowieso vrouwen, omdat mannen een of ander pak aan moeten bij ons, en dat heeft mijn vriend niet. Voor vrouwen is de dresscode een stuk vrijer, ik hoef zelfs geen zwart aan.

Ik heb mijn introductie al geschreven, en toen herschreven omdat de commissie het niet goed vond (ze hebben nogal veel zeggenschap bij ons). Mijn proefschrift was ook een beetje all over the place, ik moest ook wel artikelen erin proppen, anders had ik niet genoeg hoofdstukken. Het was wel lastig, maar uiteindelijk is het me (denk ik) wel gelukt. Ik heb zoveel mogelijk het gemeenschappelijke proberen te benadrukken, en verder gezegd dat het gewoon essays over het onderwerp zijn, niet een ondersteuning van één grote theorie, of meerdere antwoorden op één vraag.
Ahhh bah bah bah. Ik heb afgelopen weken de gesprekken met HR en coördinatoren enzo gehad, en die hebben al mijn enthousiasme weer vrolijk de grond ingeboord. Dat ik er maar vanuit moest gaan het maximale aantal vakantiedagen te verkopen, en dan nog krijg ik als promovendus mijn uren noooooit op en werk ik veeeeel meer van 40 uur. En je werkt zoooo vaak 's avonds dat je de sluitingstijden van de gebouwen goed moet onthouden en alles, gatverdarrie! Ik was zo enthousiast, en in plaats van de leuke dingen te benoemen (congressen, reizen, teams, lesgeven) gaan ze alleen maar zaniken over de werklast. En dan vragen ze zich af waarom zoveel promovendi burn-out raken ergens onderweg.. Iemand opbeurende berichten?
Ja hoor. Mensen raken niet burn out van hard werken, maar van het gevoel er totaal geen controle over te hebben. Laat je dus vooral niet te veel opfokken door dit soort opmerkingen, en vergelijkbare van andere promovendi. Ja, je zult soms hard moeten werken, en ja, daar zullen ook heus wel wat overuren bij zitten. Maar het is echt niet zo dat je alleen met 80 uur in de week kunt promoveren hoor. Maar je moet dat wel zelf naast je neerleggen, de cultuur is nou eenmaal heel vaak wel zo.

Ik heb vaak genoeg AIOs tegen nieuwelingen horen zeggen dat de regel bij ons is dat je maximaal 1 keer per jaar op vakantie gaat. Dat slaat helemaal nergens op, die regel hebben we helemaal niet, mijn baas heeft zoiets nog nooit gezegd, en het is ook niet de realiteit. Want de betreffende AIO zelf gaat wel rustig vijf weken op vakantie, twee keer skieen, een meerdere lange weekenden weg. Prima, maar dan moet je niet net doen alsof dat echt niet kan en nieuwe mensen onzeker maken.

Ik kan even niet teruglezen wat voor soort onderzoek je gaat doen, maar zeker op laboratoria wordt soms een wedstrijdje lang aanwezig zijn gehouden. Dat moeten mensen zelf weten, maar daar hoef je niet aan mee te doen. Zolang je gewoon je werk doet en output levert, heb ik nog nooit een leidinggevende horen klagen over zoiets. Enige uitzondering: als je een Chinese leidinggevende hebt. Die gaat het vaak wel meer om aanwezigheid dan productiviteit. Maar die kans lijkt me niet zo groot.

Overigens is vakantieuren uitlaten betalen dan wel weer bijzonder. Ik heb nog nooit ergens gewekt waar dat een optie was, daar moet de baas meestal toestemming voor geven, en dat doen ze niet. Dus daar zou ik niet al te veel op rekenen.

Maar gelukkig heb je zelf al de leuke kanten bedacht. Het onderzoek zelf, de vrijheid om je tijd in te delen (ik werk wel vaak tot 20 uur, maar dan ben ik ook pas om 10.30 begonnen, heb lang geluncht oid). Ik heb net een huis gekocht, en kom gewoon overdag weg voor bezichtigingen, geen gedoe met alleen na 17 uur of zo. En ik heb al heel wat van de wereld gezien op kosten van de baas. Paar dagen extra plakken aan een congres en je komt nog eens ergens voor weinig (die extra dagen moet je natuurlijk wel zelf betalen).

Echt, mijn allerbeste advies is: laat je niet gek maken. Het is veel meer cultuur en elkaar ophitsen dan dat het nodig is. Zeker in het begin heb je soms even niet zo veel te doen, omdat er nog niet vanalles hebt lopen. Ga dan ook gewoon naar huis op een normale tijd.
Overigens is het juist door die flexibiliteit wel goed on sluitingstijden van gebouwen in de gaten te houden. Ik werk in een ziekenhuis, dus wij zijn altijd open, maar ik ben me op een ander instituut wel een helemaal kapot geschrokken van een beveiliger (en hij van mij ). Maar nogmaals, dat komt dan omdat ik laat begonnen was, of tussendoor weggeweest, of gebruik wilde maken van een druk bezet apparaat oid.
Nausicaa, dankjewel voor je positieve bericht . Ik ga onderzoek doen in operations, dus wat labwerk betreft zit ik veilig ;). Ik probeer me inderdaad niet te veel te laten opjutten door dit soort berichten, en heb ook voor mezelf min of meer besloten aan het begin van het jaar in ieder geval een minimumaantal vakantiedagen vast te stellen in overleg met mijn promotor, zodat ik zeker weet dat ik mezelf niet continu vertel dat ik 'nu echt niet met vakantie kan'. Ik heb door het keuzemodel (beschreven in de CAO NU) de mogelijkheid om 38 uur extra uit te laten betalen en dat wordt wel aangeraden door HR, vooral omdat je dat aan het begin van het jaar moet bepalen (en de ervaring leert dat promovendi vaak uren overhouden). We worden overigens ook standaard ingeschaald op 40u/week in plaats van 38 (wat ik sowieso zelf ook had gewild) en daardoor krijg je er al direct weer 13 dagen bij. De vakantiedagen in de CAO zijn echt wel ruim, trouwens, ik zit over de 40 exclusief verplichte vrije dagen. We zullen het wel zien.
Haha, ja, je krijgt meestal je dagen niet op, maar dat komt inderdaad oa omdat het er zo veel zijn!

Mijn ervaring heeft uitgewezen dat ik vakanties gewoon moet boeken als de mogelijkheid daar is. Tegen de tijd dat ik ga, vind ik het dan helemaal niet handig uitkomen, maar dan staat het al vast :-). En blijkt dat de wereld en de afdeling ook doordraaien als ik drie weken weg ben. En why helpt ook tegen supervisors die opmerken dat het nu eigenlijk wel heel druk is. Uiteindelijk is het maar een opmerking, en bedoelen ze helemaal niet dat je moet blijven, maar als je niet oppast, doe je dat wel.

Overigens hoefde ik mijn vakantie nooit af te stemmen met mijn promotor, die zou heel verbaasd geweest zijn. Maar dag verschilt per instituut.

En uit inmiddels vrij uitgebreide ervaring kan ik zeggen dat het het werk van een promovendus nog nooit ten goede is gekomen om maar door te gaan. We hebben zelfs wel eens iemand op vakantie gestuurd omdat het echt nergens meer op sloeg wat hij deed. Maar hij zat zo in de stress om het af te krijgen, dat hij écht niet we kon volgens zichzelf. Toch week vakantie, en daarna was weer tien keer productiever.
Ik moet mijn vakantiedagen aanvragen via het digitale portal, en mijn promotor moet die vervolgens goedkeuren. Of een andere directe leidinggevende (misschien mijn dagelijks begeleider) maar dat is nog even afwachten.

Ik las inderdaad hierboven ook al dat een rustpauze vaak juist goed is, ook bij langere verloven als zwangerschapsverlof en dergelijke, juist omdat je dan inderdaad weer beter naar je project kunt kijken. Dat komt vast goed.

Na jouw verhalen krijg ik er weer zin in. Thanks .
Ik heb ook nooit mijn vakantiedagen allemaal op gekregen. Ik heb ook een vakantie uren overschot door het 40 uur werken, 38 uur betaald krijgen. En uitbetaald krijgen zit er bij ons niet in. Gelukkig woon ik ver van de uni, zodoende krijg ik nog een flinke reiskosten vergoeding uit het keuzemodel.

En je moet zeker rust pakken hoor! Ik zorg dat ik minimaal 4 weken per jaar vrij heb.
Dank voor alle reacties . Mocht de grant worden binnen gehaald dan valt daar inderdaad een stipend onder voor desbetreffende student en dat is ruim genoeg om prima van te leven, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Nu is het gewoon afwachten en beslissen in het komende jaar wat ik wil gaan doen na het afstuderen.
Oh yeah, mijn proefschrift is goedgekeurd voor de openbare verdediging! De opluchting is groot.
quote:amby schreef op 03 augustus 2014 @ 15:20:

Oh yeah, mijn proefschrift is goedgekeurd voor de openbare verdediging! De opluchting is groot.

Wat goed!!!! Supergefeliciteerd!

En jaloers :-), ik ga over ±6 weken mijn manuscript opsturen, dus dat wordt nog even hard buffelen.

Was nu ook een poging tot werken aan het doen, zit ik toch weer op t forum...
quote:K.Ninchen schreef op 03 augustus 2014 @ 16:42:

[...]

Wat goed!!!! Supergefeliciteerd!

En jaloers :-), ik ga over ±6 weken mijn manuscript opsturen, dus dat wordt nog even hard buffelen.

Was nu ook een poging tot werken aan het doen, zit ik toch weer op t forum... Ach ja, zo zag mijn leven er de afgelopen 2 maanden ook uit. Proefschrift, koffie, forum. heel veel succes! Ik vond het echt een hele beroerde tijd, maar pijn is tijdelijk, het doctoraat is eeuwig.
Gefeliciteerd!!!
Woei, goede collega van mij heeft mij vandaag veel inspiratie voor mijn introductie gegeven, de structuur is echt een stuk beter geworden. Nu nog de lege gaten invullen!
quote:K.Ninchen schreef op 07 augustus 2014 @ 19:32:

Woei, goede collega van mij heeft mij vandaag veel inspiratie voor mijn introductie gegeven, de structuur is echt een stuk beter geworden. Nu nog de lege gaten invullen! You can do it!
Wat is het stil hier! Is iedereen met vakantie, of doen promovendi daar niet aan? ;)

Zelf ben ik bezig mijn scriptie af te maken, ik heb eindelijk (goed) commentaar van mijn docent gekregen. Hij was zelf 4 weken bijna onbereikbaar, wat ontzettend onhandig is als je feedback nodig hebt voor je verder kunt. Gelukkig loopt mijn afstuderen bijna naadloos over in mijn phd, dus ik kan mijn colloquium nog even uitstellen zodat ik een goed cijfer haal en tegelijkertijd al wel beginnen met m'n onderzoek. Zin in!
Nog even volhouden Pampas, gelukkig sta je er positief in. Ik weet alles van begeleiders die (onaangekondigd) op vakantie gaan, die van mij waren in de weken voor ik m'n proefschrift moest inleveren ook pleite. Maar uiteindelijk heb ik wel veel zonder hulp gedaan en daar ben ik ook wel trots op. :-)

Ik ben zelf recentelijk met m'n nieuwe baan (in het bedrijfsleven) begonnen, en dat is leuk, maar flink anders. Ik was bijna vergeten dat er plekken zijn waar er geld verdiend wordt. Verder ben ik nog bezig met de laatste logistieke dingen voor m'n verdediging, heb van de week een afspraak met de pedel. En dan moet ik ook nog m'n proefschrift hoofdstukken opsturen naar journals. Daar heb ik echt de pest aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven