Werk & Studie alle pijlers

Het promovendi topic 2.0

28-03-2014 12:51 910 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

N.a.v. een topic over scripties en proefschriften leek het ons leuk om (weer) een topic over promoveren te starten.

Uiteraard zijn andere academici (in spe) ook welkom om leed en ervaringen te delen en tips op te doen!

Dus vertel wat over jezelf (als je wilt) en voel je verder vrij om van je af te schrijven.
Bij ons is het gebruikelijk om een aantal (3-6) gepubliceerde artikelen te gebruiken als proefschrift, is dat bij jullie anders?

Ik blijf inderdaad wel positief. Het voordeel is ook: ik heb een leuk project en een heel realistische begeleider. Er zijn nog tig mensen betrokken bij het project, maar hij staat er ook heel nuchter in en is van plan ook negatieve resultaten gewoon te publiceren omdat hij vindt dat dat onze academische plicht is. En dat maakt veel goed want het project wordt sowieso stroperig, zo ik het nu kan inschatten.
Ja, dat is bij ons anders. Je schrijft 3-4 artikelen, waarvan je er misschien 1-2 hebt gepubliceerd voor je proefschrift uitkomt. Ik heb er eentje gepubliceerd, nu die andere 3 nog.
Ik meen me te herinneren dat sommige promovendi ervoor kiezen hun voltijds aanstelling om te zetten in een deeltijds aanstelling om zo tijd te winnen als ze achterlopen op hun planning.

Omdat ik een aantal maanden achterloop, lijkt me dit wel iets. Ook perfect omdat partner en ik dan beide op zelfde tijd klaar zijn met waar we mee bezig zijn. Handig ivm in het buitenland baan zoeken.

Is het omzetten van voltijds naar deeltijds contract iets waar je als promovendus recht op hebt of hangt dit af van de HR afdeling?

Begrijp ik het goed dat als ik van 100% naar 80% aanstelling ga en dit 10 maanden doe, ik dan 2 maanden contractverlenging krijg?
In principe wel, maar dat wil niet zeggen dat er ook altijd zo mee omgegaan wordt. Je hebt weliswaar recht op minder werken (net als de rest van Nederland), maar niet automatisch op contractverlenging. Dat gebeurt vaak, omdat ze een deel van jouw salaris 'overhouden', maar is geen verplichting. Dus eerst maar eens navragen bij PenO. In mijn ervaring hebben begeleiders/promotors hier weinig verstand van.
Thnx Nausicaa! Ik heb al een mail gestuurd naar P&O. Ik had al helemaal in mijn hoofd dat ik mijn achterstand zo zou inlopen, maar opeens bedacht ik me dat ik deze constructie alleen van horen zeggen heb. Fingers crossed.
Verstandig! Mijn post was trouwens niet negatief bedoeld naar begeleiders/promotoren. Ik ben er zelf ook een (begeleider that is) maar dit is niet het soort dingen waar je ook maar enige uitleg over krijgt.
Volgens P&O kan ik inderdaad naar een deeltijdaanstelling en dan verlenging van contract krijgen. Super fijn!

Een andere vraag waar ik graag jullie mening over hoor... Ik ben benaderd door een non-profit organisatie met de vraag of ik twee keer per maand een blog voor hen wil schrijven. Ik sta helemaal achter de doelen van de organisatie, maar ik vraag me af of ik niet beter ongebonden kan blijven. Hoe belangrijk ik hun werk ook vindt, het is een controversieel topic en ik ben bang dat (als mensen zien dat ik verbonden ben met die organisatie) dit mijn onderzoek op de lange duur negatief beïnvloedt. Dat ik minder geloofwaardig wordt omdat ik bij voorbaat al een kant gekozen heb.

Wat vinden jullie, moet je als onderzoeker ten alle tijden objectief en ongebonden blijven? Of -omdat het goed is voor mijn CV én ik achter de doelen sta- kun je blogs schrijven voor zo'n organisatie?
Hmm, dat vind ik een lastige. Ik werk in de medische hoek, en wij zitten altijd met het gedoe dat we beschuldigd worden van invloed van de industrie. Mijn vorige baas had daar een mooie oplossing voor, hij zei altijd: 'Als je objectief gevonden wilt worden, moet je of met geen enkele farmaceut samenwerken (is vrijwel geen optie icm funding), of gewoon met allemaal'.

Maar hoe je dat moet doen met non-profit? Eerst dacht ik, geen probleem. Maar ik zou denk ik toch voorzichtig zijn. Stel je doet onderzoek naar of er een taalachterstand is bij kinderen in de grote stad (ik noem maar wat). En je bent ook verbonden aan een organisatie die taalachterstanden weg wil werken. Dan geeft dat toch te denken over je objectiviteit. Maar als je onderzoek doet naar een bekende, algemeen geaccepteerde taalachterstand, en hoe die weg te werken is, dan is het weer een minder groot probleem.

Ook bij politiek gevoelige, controversiële dingen die juist niks met mijn onderzoek te maken hebben zou ik denk ik uit de buurt blijven. Als je bekent staat om je sterke mening over het conflict in het midden oosten, terwijl je vakgebied iets heel anders is, zou dat ook verkeerd over kunnen komen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat je over dat soort dingen een mening mag hebben. Maar een mening uiten in beperkte privé kring, is wat anders dan het vastleggen op internet.
Overigens zou ik in elk geval wel je promotor/begeleider inlichten als je het gaat doen. Dat moet waarschijnlijk officieel toch, omdat het als nevenwerkzaamheden beschouwd kan worden (ook al is het onbetaald). Maar je wilt ook niet dat zij er bij verrassing achter komen.
Bedankt voor het meedenken Ik heb inmiddels bedankt voor het schrijven van de blogs. Ik denk dat het mij meer risico dan voordeel brengt en daarom heb ik ze gezegd dat ik me op dit moment aan geen enkele organisatie wil verbinden.

In de medische hoek lijkt me dat idd ook lastig, hoe zorg je dat je objectief en geloofwaardig blijft als je geld aanneemt vanuit industrie.
Zijn hier eigenlijk promovendi in België? Ik heb een interessante vacature gezien voor een PhD-plek. Alleen kennen ze in België een buursalenstelsel en ik weet niet precies hoe dit werkt. Kan iemand mij meer vertellen hierover?
Nomad: het enige project dat ik ooit gedaan heb dat door een farmaceut betaald werd, wees uiteindelijk uit dat het product van dat bedrijf stukken minder goed werkte dan dat van de concurrentie. Dat komt je geloofwaardigheid wel ten goede .
Ik vind vrijwilligerswerk op zich geen probleem. Ik heb verschillende bestuurs of adviesfuncties gehad bij NGOs waarvan sommige in ongeveer dezelfde richting als mijn onderzoek. Ik vind het niet erg om daar prive mijn naam aan te verbinden, en het staat ook op mijn cv. Ik heb zelfs collega's die politiek actief zijn, en dat kan/mag ook. Maar een blog schrijven zou ik dan weer minder snel doen. Dat is wel erg naar buiten gericht, en teksten blijf je eeuwig tegenkomen.
Updatetijd! Ik ben ondertussen ruim een maand bezig en ik vind het ontzettend leuk. Mijn masterscriptie heeft een paar mogelijke toekomstige publicatiewaardige onderwerpen opgeleverd, ik heb ontzettend leuke collega's, een toffe kamergenoot, een prof die enthousiast is, alles is leuk! Hoe staat het bij jullie?
Zo even tijd om dit topic nieuw leven in te blazen!

Mijn proefschrift is inmiddels goedgekeurd, gedrukt, rondgestuurd en over een paar weken ga ik het verdedigen! Jemig wat is dat allemaal snel gegaan de laatste tijd!

Hoe gaat het met de rest van de promovendi (in spe) hier? Amby, jij zult inmiddels wel verdedigd hebben! Viel het mee?
Gefeliciteerd K! Eindelijk is het dan zo ver. :-D

Ik heb inderdaad inmiddels verdedigd. Het viel me alles mee, kreeg wel min of meer de vragen die ik had verwacht. Verder was het gewoon een hele leuke dag. Ik mag binnenkort ook paranimfen voor een collega, dus wederom promotie-pret. ^^
Leuk om te lezen, gefeliciteerd dr. Amby en bijna-Dr. K.! Goed om te lezen dat de verdediging je meeviel, lijkt me namelijk vreselijk.

Ik zit er ook weer lekker in, tweede artikel is ingediend, derde leggen we nu as we speak de laatste hand aan en de vierde (en laatste!) begint ook al vorm te krijgen. Nog even en dan zijn die artikelen klaar. Spannend, want dan ga ik dus echt afronden.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Hallo dames! Ik kom even inbreken in dit topic met een vraag waar jullie misschien een mening over hebben.

Ik volg momenteel een master bij een universiteit, waar ik een toelage voor krijg. Hiervoor heb ik bijna al mijn punten al binnen, maar de master loopt nog t/m augustus.

Eerst was het idee dat ik opvolgend op deze master een PhD kon doen, maar nu zijn er problemen met de funding en is dat helemaal niet zo zeker.

Nu heb ik onlangs een vacature gezien die heel goed aansluit bij mijn ervaring en zou ik hier graag op willen solliciteren. Hoe moet ik dit nu aanpakken? Hoe vertel ik dit aan mijn begeleider, of zeg ik niets? Er is neem ik aan een kans dat mijn begeleider wordt gecontact.

Zou ik misschien gewoon moeten zeggen dat ik een vacature heb gezien die heel goed aansluit bij mijn ervaring en ik hier wil solliciteren ivm de onzekerheid op mijn huidige plek?
@understatement

Zolang je geen contract hebt getekend waarmee je aangesteld wordt als promovendus in dienst of er duidelijke schriftelijke afspraken zijn gemaakt over een beurs/toelage voor de komende jaren zou ik nergens op rekenen en zeker ook op andere dingen solliciteren. Het maakt je positie sterker. Als je huidige groep/prof je graag wil houden, maar jij ligt ook goed in de markt voor andere dingen zullen ze misschien wat vaart zetten achter die funding. Dan wordt meteen duidelijk of die er nog gaat komen of niet. Mocht dat toch niet rondkomen heb jij tenminste wel je kans gegrepen op die andere positie (en misschien gekregen).

Het is wel netjes om het te bespreken met je huidige begeleider, dan kun je idd deze ook als referent vragen. Niets zeggen is raar, niets doen is niet slim. Een beetje redelijke begeleider zal hier niet raar van opkijken lijkt me.

@ Amby, dank je! Leuk te horen dat het allemaal goed ging bij jou! Ik heb ook wel zin in dat feestje.

@ infinity, dank voor de felicitaties; zo te zien gaat het bij jou ook allemaal goedkomen! Veel plezier en succes met de laatste loodjes
Hoi allemaal,

Ik lees af en toe mee in dit topic, maar nooit eerder gereageerd. Lijkt me leuk om hier mee te kletsen, al denk ik wel dat velen van jullie al een stuk verder in het proces staan. Zelf werk ik sinds een half jaar aan een promotieonderzoek in België. Zijn er nog meer mensen hier die niet in Nederland promoveren?

@ Ceci; ik zie nu ook je vraag over het bursalenstelsel in België. Ik heb zelf zo'n aanstelling als bursaal (waarbij ik de eerste tijd paar maanden als grensarbeider gewerkt heb, dus in NL wonen; België werken). Ben inmiddels wel op de hoogte van alle administratieve rompslomp die daarbij komt kijken, dus als je nog info nodig hebt vraag gerust.

@Understatement; ik zou in eerste instantie misschien nog niks zeggen, maar eerst afwachten of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Verwacht of weet je dat je begeleider nu en degene waarbij je solliciteert elkaar kennen? Die onzekerheid over funding zal iedereen in de academische wereld wel kennen, en ik denk dat men zeker wel begrip heeft voor het feit dat je om je heen kijkt.
@Understatement: ik zou het vertellen als je op gesprek mag komen. Je hebt toch geen verplichting naar je opleiding nu? Rondkijken is helemaal niet zo slecht en zelfs slim. En wie weet wat er ineens mogelijk is als ze merken dat je misschien weg zou willen.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Even een vraag om advies hier. Een collega promovenda vroeg mij een hoofdstuk van haar te lezen.

Ze komt uit een niet-westers land. We schrijven in het Engels. Haar gesproken Engels is bovengemiddeld goed. Ze verdedigt haar proefschrift naar verwachting in oktober, dus is nu bijna klaar.

Echter lees ik nu haar hoofdstuk en schrik me een hoedje. Zinnen lopen slecht en de samenhang tussen zinnen en tussen paragrafen is ook heel vaag. Het leest helemaal niet lekker en inhoudelijk kan ik er dus niet zoveel mee (het heeft wel raakvlakken met mijn eigen onderzoek), omdat ik het niet kan lezen. Ik schrijf nu mijn taalkundige opmerkingen in de kantlijnen, maar weet niet of die verbeteringen zoveel opleveren.

Ik keek altijd heel erg op tegen deze collega, want veel vaker en langer op kantoor dan ik (zelf werk ik 3 a 4 dagen per week thuis, ben daar veel productiever), altijd haar zegje klaar (maar ook daar eigenlijk onsamenhangend in bedenk ik me nu). Ze heeft altijd scherp commentaar op het werk van mij en anderen, maar nu blijkt dat haar eigen geschreven werk heel slecht te lezen is. Wat doe ik hier mee? Gewoon wat commentaar schrijven? Het is natuurlijk niet mijn werk om haar te begeleiden, maar ik schrik er toch van. Moet ik nog iets zeggen over dat gebrek aan samenhang? Dat ik eigenlijk niet uit de tekst kan halen wat ze nu eigenlijk wil vertellen? Ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n tekst kunt promoveren.
Wees zo eerlijk mogelijk. Als jij denkt dat ze niet met die tekst kan promoveren dan heb je daar waarschijnlijk gelijk in. Dus als ze het niet van jou hoort, dan wel later van een ander.

Wel apart dat haar begeleiders dat nog niet hebben opgepikt!

Je kan haar ook verwijzen naar een echte proofread service. Want je hoeft er natuurlijk niet zelf uren van je tijd in te stoppen om het te corrigeren.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Dankjewel!

Ik heb ergens ook het gevoel dat ze mij (en anderen?) voor haar werk op laat draven (ook al is de naam van het document wel iets derde versie!). Alsof ze gewoon even een tekstje heeft getikt en het dan rondstuurt naar wat mensen voor commentaar en dan zo de teksten verbetert. Ik heb het gevoel dat ik haar huiswerk aan het doen ben. Het zou best kunnen dat ze inderdaad het zo aanpakt (hoofdstukken stuurt naar anderen voor feedback) en ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat ze helemaal niet doorheeft dat dit niet de bedoeling is.

Ik ben zelf ook wel van plan om mijn teksten door zo veel mogelijk mensen te laten lezen, maar tegen de tijd dat ik zover in het proces ben als zij, hoop ik dat mijn teksten toch echt van een heel ander niveau zijn.

Eigenlijk vind ik dat je als onderzoeker zelf moet kunnen schrijven. Als een proofreader dit allemaal verbetert, dan doet die persoon toch gewoon haar werk? Want fatsoenlijk kunnen schrijven lijkt me wel een vereiste voor een onderzoeker. Ik zou het gek vinden als je iemand je teksten laat herschrijven, zelf dus niet je boodschap kunt communiceren, maar wel kunt promoveren. En hoe doet ze het dan als ze wil publiceren? Of wanneer ze zelf promovendi onder zich heeft?
quote:Nomad schreef op 27 februari 2015 @ 18:15:

Dankjewel!

Ik heb ergens ook het gevoel dat ze mij (en anderen?) voor haar werk op laat draven (ook al is de naam van het document wel iets derde versie!). Alsof ze gewoon even een tekstje heeft getikt en het dan rondstuurt naar wat mensen voor commentaar en dan zo de teksten verbetert. Ik heb het gevoel dat ik haar huiswerk aan het doen ben. Het zou best kunnen dat ze inderdaad het zo aanpakt (hoofdstukken stuurt naar anderen voor feedback) en ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat ze helemaal niet doorheeft dat dit niet de bedoeling is..

Eigenlijk vind ik dat je als onderzoeker zelf moet kunnen schrijven. Als een proofreader dit allemaal verbetert, dan doet die persoon toch gewoon haar werk? Want fatsoenlijk kunnen schrijven lijkt me wel een vereiste voor een onderzoeker. Ik zou het gek vinden als je iemand je teksten laat herschrijven, zelf dus niet je boodschap kunt communiceren, maar wel kunt promoveren. En hoe doet ze het dan als ze wil publiceren? Of wanneer ze zelf promovendi onder zich heeft?

Ik ben ook een beetje geïrriteerd omdat ze vooral in het begin van mijn onderzoek (ik ben nu twee jaar bezig) tegen mij dingen zij als "Pffff ga jij onderzoek doen in land x (haar land)? Je kent de taal en cultuur helemaal niet, dat wordt niks." Ik kom dan wel niet uit dat land, maar spreek de taal redelijk vloeiend, heb er gewoond, en ken ook mijn vakgebied in dat land. Nu blijkt dat ze zelf een potje maakt van haar proefschrift, erger ik me nogmaals aan die houding van haar naar mij (al is die nu wel beter geworden).

Dat heb je zelf in de hand met hoeveel tijd je er in steekt. Je hoeft haar niet te verbeteren, je kan gewoon globaal zeggen wat er aan mankeert en dan is het aan haar het te verbeteren.

Dat van die houding zou ik me verder niet meer te druk om maken. Zij maakt er een potje van, dat heeft geen consequenties voor jou. Zie het als karma En dat je weet dat je je om haar mening voortaan niet te druk hoeft te maken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven