Dierbare vriendin versus Foute man

13-07-2008 15:38 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, lees al langer mee en heb af en toe al eens gepost. Voor wie mij hier niet kent; ik ben een zeer optimistisch, openminded persoon die er vooral vanuit gaat dat ieder zijn eigen pad moet volgen, inclusief alle valkuilen die daarbij horen. Daarom kan ik slecht tegen betutteling en kan ik zelfs wel eens hard overkomen; ik vind immers dat iedereen zelf moet weten hoe vaak hij/zij het nodig heeft om op z'n bek te gaan, voordat hij/zij doorheeft dat het ook anders kan.

Dat gezegd hebbende; een vriendin die me zeer dierbaar is stevent met een bloedgang af op een situatie die allesbehalve goed voor haar zal aflopen, dat is duidelijk. Mijn normale reactie heb ik hierboven beschreven, maar in dit geval zit ik er echt mee.

Korte schets van de situatie;

Vriendin is (een week of 5 geleden) een man tegengekomen, na jaren van single zijn. Deze man overlaadt haar met aandacht en (echt veel te dure) kado's. Hij zet z'n klauwen in haar leven op een manier die verstrekkende gevolgen kan hebben als hij er opeens weer vandoor gaat. Maar wat mij eerder zorgen baart is het moment waarop zij eventueel niet meer wil; als dit zo doorgaat heeft ze dan geen auto, geen huis en geen baan meer!!

Meneertje is getrouwd en in zeer goede doen, in tegenstelling tot vriendin, die al jaren als single moeder heeft geploeterd en zich nu natuurlijk laat overdonderen door de luxe. Again, no judgement. Maar ik zie hoe hij haar manipuleert richting afhankelijkheid in een noodtempo; ben elke dag bang om te horen wat hij nu weer voor "spontaans" heeft bedacht.

In 5 weken tijd is er een luxevakantie, een spiksplinternieuwe auto, en zelfs bijna een compleet nieuwe eengezinswoning aangeschaft. Hij heeft ook al laten weten dat hij eigenlijk liever ziet dat ze haar baan opgeeft.

Met andere woorden; ik koop een huis en auto voor je. Blijf daar maar zitten wachten tot ik bij mijn vrouw wegga (maar waarom zou ik?). Als het lastig wordt, stuur ik je op vakantie(neem gerust vriendinnen mee; die moet ik tenslotte ook zien te overtuigen dat ik een hele lieve man ben). En tja, ik heb je kinderen al met dure kado's om mijn vinger gewonden, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen...

Intussen mag/kan ze hem nooit bellen, want tja...hij heeft een vrouw. Dus belt hij haar (echt waar; 12 keer in een uur) en laat ze natuurlijk alles op dat moment uit haar handen vallen.

Ik ben vanaf de eerste dag eerlijk tegen Vriendin geweest. En ik wijs haar niet af, maar laat haar wel weten hoe de hele situatie bij mij overkomt. En dat ik me alleen maar uit liefde voor haar zo'n zorgen maak. En dat ik er zal zijn when the shit hits the fan. En echt waar; ik realiseer me dat zij haar leven moet leiden en haar eigen fouten moet maken. Maar het is zo moeilijk om te zien...

Vriendin is een ontzettend lieve, mooie vrouw zowel uiterlijk als innerlijk. Ze verdient echt de hoofdprijs, maar dit is nog niet eens een poedelprijsje! Het is een schat van een vrouw, hooguit een beetje naief zoals nu blijkt. Want ze slikt al zijn bull voor zoete koek en maakt verdedigt hem.

Ben benieuwd naar jullie mening, omdat dit voelt als een catch 22; kan er niets aan veranderen, maar lijdzaam toezien is ook zo moeilijk...
Meer dan je doet kun je niet doen, denk ik. Hooguit zelf geen gebruik maken van de cadeaus en snoepreisjes van de vriend van vriendin. En er voor haar zijn als ze van d'r roze wolk aflazert. Maar zolang ze daar óp zit zal ze eerder naar haar nieuwe lover luisteren dan naar haar oude vriendin. Such is life!

(mooi(e) boek/film overigens, Catch 22)
Ik neem aan dat je vriendin volwassen is en dus ook voor zichzelf kan zorgen. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het is haar keuze om iets met die man te beginnen.
Cum non tum age
Tja dat is inderdaad een moeilijke situatie voor jou... maar ik vrees dat je niet meer kunt doen dat dat je op dit moment doet hoor. Je hebt als vriend je mening duidelijk gemaakt en uiteindelijk is het haar leven en haar keuze.... dus denk dat je nu afstand moet nemen van deze situatie en mocht het mis gaan dan kun je er zijn om haar te steunen en haar leven weer op de rails te krijgen.....
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ik zou ook wat afstand van haar nemen, en er voor haar zijn als inderdaad mis gaat.

Hoe harder je nu tegen die kerel in gaat, hoe harder zij wil laten zien dat het wél goed gaat.

Niet doen, laat haar maar, hoe moeilijk het ook is (kans is trouwens ook best groot dat ze best weet dat dit niet goed gaat, maar dit ziet als háár kans eens te genieten van wat luxe)

Zijn die spullen trouwens op haar naam gezet?
laat haar het minaressen topic lezen! en dan vooral de smoezen top 400...

moeilijk nologoes, want als buitenstaander zie je natuurlijk wel alle valkuilen van deze relatie en ik kan me voorstellen dat je bang bent dat je vriendin straks doodongelukkig is.

Goed dat je eerlijk tegen haar bent, meer kun je niet doen...

Oja wel: haar toch opvangen als ze straks bij je uit komt huilen.
Net als de anderen denk ik dat je niet meer kunt doen dan je nu al doet en er idd voor haar zijn als het misgaat..

Het minnaressentopic laten lezen zal waarschijnlijk niet veel helpen want die van haar is natuurlijk heel ander want hij houd namelijk wel echt van haar en is eerlijk enz
heeft ze haar eigen huis verkocht / opgezegd ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
hey nologoes,

Hoe moeilijk het ook is, ze zal toch haar eigen fouten moeten maken. Je hebt al een keer duidelijk gemaakt dat je het niets vindt. Ze heeft geluisterd, maar haar eigen keuze gemaakt. Ik kan me best voorstellen dat als ze het zo moeilijk heeft gehad, dat een man die voor haar zorgt (in materiele zin) op dit moment erg prettig is. Ze wordt idd afhankelijk. Blijven werken lijkt me voor haar eigen waarde heel belangrijk.

Zorg daarom wel dat je goed contact met haar blijft houden. Ze zal je over een poos echt nog heel hard nodig hebben.

Als je nu die vent afkeurt, ben jij diegene die verliest. Misschien kan je ondertussen met haar stappen zodat ze leuke andere vrijgezelle mannen ontmoet.
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik wilde al eerder reageren, maar het "toeval" wilde dat ze opeens voor de deur stond!

Ik heb er weer met haar over gesproken en ze geeft ook aan dat ze het wel weet, maar ja... de aandacht, het gevoel eindelijk eens niet 'alleen' te zijn... Het overweldigt haar en ze wil zich er ook wel eens in wentelen.

Ik begrijp dat heel goed. En zij begrijpt mijn bezorgdheid. En ik weet (dat staat ook in mijn openingspost) dat ik geen enkele invloed op haar leven/gevoelens/beslissingen heb.

Als ik er met haar over praat keur ik hem niet af op een manier die haar de defensieve hoek indrukt; mijn vriendin kent mij niet anders dan eerlijk zonder opsmuk. En ik heb hem nog niet ontmoet, ken hem alleen van de losse flarden die ik van haar en anderen uit onze gezamenlijke kring hoor. Maar ik heb haar ook gezegd dat hij me eigenlijk niets interesseert. Ik geef om haar, (voorlopig) niets om hem.

De auto staat niet op haar naam; de kwestie met het huis loopt nog. Hem kennende (niet letterlijk dus) staat ie komende week met een sleutel te zwaaien en is de deal al gesloten voordat ze kan tegenstribbelen.

Ik wil dus ook goed contact met haar blijven houden, al was het maar om in de buurt te zijn als ze wakker wordt uit de droom (dat is het voor haar; een man die in 1x al haar problemen voor haar wil oplossen, gewoon omdat hij zo lief is en haar lief vindt). Als ze tegen die tijd ook nog de drempel van vervlogen contact over moet, durft ze misschien niet.

Vandaar... Catch 22...
.
Het is ook niet zozeer het emotionele waarover ik inzit; een gebroken hart maken we allemaal wel eens mee en daar valt beter overheen te komen dan een financieel drama. Zeker voor een alleenstaande moeder met twee puberdochters. Nu lijkt het alsof hij haar helpt, maar intussen jaagt hij haar op kosten die ze in haar eentje niet kan opbrengen.

Dit soort mannen roept een ongekende walging bij me op. Maar ja, zij geeft hem alle ruimte; ze is naar eigen zeggen ontzettend verliefd op hem. Persoonlijk zie ik niet zoveel van de typische verliefdheidssymptomen (we kennen ze allemaal; die glazige blik in de ogen, het zwijmelen over ieder woordje dat hij zegt, lyrisch praten over de geweldige bedtaferelen etc.), ik zie vooral een tornado van materiele aandacht, en een ongepaste dominantie.

Hij vindt dat ze haar ex juridisch moet aanpakken. Heeft al een andere school voor haar kids uitgezocht. En als klap op de vuurpijl heeft ie dus al laten weten dat HIJ het nergens voor nodig vindt dat ze haar baan aanhoudt... Tja, dat begrijp ik!

En nogmaals; dit is allemaal binnen 5 weken aan de orde. En hij is getrouwd. En ik begin maar niet aan het minnaressentopic; zij begrijpt zijn situatie en tja, (here we go) hij is echt anders...

Zucht!

Maar goed, aan jullie reacties te lezen pak ik het zo verkeerd nog niet aan. Ik zou ook echt niet weten hoe het anders aan te pakken!

On a different note: zou je zo'n man z'n kloten niet in de knoop willen leggen?!
Zolang ze haar huis en haar baan maar niet opzegt is er niets aan de hand. Laat haar lekker genieten van de extra luxe zolang het duurt.
En nogmaals; dit is allemaal binnen 5 weken aan de orde. En hij is getrouwd. En ik begin maar niet aan het minnaressentopic; zij begrijpt zijn situatie en tja, (here we go) hij is echt anders...

Zucht!

Maar goed, aan jullie reacties te lezen pak ik het zo verkeerd nog niet aan. Ik zou ook echt niet weten hoe het anders aan te pakken!

On a different note: zou je zo'n man z'n kloten niet in de knoop willen leggen?![/quote]

je vriendin lijkt wel n golddigger... ze is zoooo passief in dit verhaal.
On a different note: zou je zo'n man z'n kloten niet in de knoop willen leggen?!

Nou niet alleen zijn kloten, maar ook heel praktisch gezien zijn creditcard, want deze man gaat binnen vijf weken wel heeel erg ver! Die spoort niet!
Inderdaad, ik zou zijn kloten wel willen vastbinden aan zijn oren.... Is deze man niet manisch ofzo? Zo extreem, dat is echt bizar....
quote:sugarmiss schreef op 13 juli 2008 @ 22:11:

Zolang ze haar huis en haar baan maar niet opzegt is er niets aan de hand. Laat haar lekker genieten van de extra luxe zolang het duurt.Nou jaaaaa! Dus als die vriendin straks in de problemen komt door het accepteren van alle materiele spullen... Een vrouw moet op dit punt gewoon duidelijk zijn en zich niet laten omkopen. Ze moet sterk en eerlijk zijn, want anders betaalt ze later de dure rekening!!
quote:extrahalo schreef op 13 juli 2008 @ 23:28:

Inderdaad, ik zou zijn kloten wel willen vastbinden aan zijn oren.... Is deze man niet maisch ofzo? Zo extreem, dat is echt bizar....Die man komt op mij ook over als een of ander persoon met een stoornis. Hij is zo impulsief als een adhd-er! Maar goed wat het ook is, iedereen heeft toch thuis wel geleerd om niet zulke dure spullen van nieuwe vrienden aan te nemen? Ze moet m toch eerst leren kennen? Wat is nu vijf weken?? Dit is vragen om problemen.
Zo komt hij op mij dus ook over; als iemand die zich moet laten nakijken; hij is of

*machtsbelust, dus bewust bezig is, of

*hij heeft een stoornis,

either way: hij is niet echt goed bezig.

Mijn vriendin is absoluut geen golddigger; dat woord associeer ik ook met doelbewust gedrag. En zij laat zich (inderdaad wat passief en naief) meeslepen.
Heeft hij haar beloftes gedaan over weggaan bij zijn vrouw?

Zit ze daarop te wachten?

Het kan zijn dat zij denkt dat ze straks samen in dat huis gaan wonen?
quote:geheim1972 schreef op 14 juli 2008 @ 00:52:

Heeft hij haar beloftes gedaan over weggaan bij zijn vrouw?

Zit ze daarop te wachten?

Het kan zijn dat zij denkt dat ze straks samen in dat huis gaan wonen?

Meneertje woont riant; zoals gezegd is ie in goede doen. Hij zal, of ie nou wel of niet weggaat bij zijn vrouw, nooit in dat huis gaan wonen.

En natuurlijk praat ie wel over z'n vrouw; voordat ie m'n vriendin leerde kennen was er geen vuiltje aan de lucht tussen hun. Volgens eigen zeggen had ie 'dus geen excuus om bij haar weg te gaan".

Nu zou ik ook wel al te dol vinden als ie dat in de afgelopen vijf weken wel had gedaan!

Maar gisteren was dat opeens anders; nadat vriendin had laten weten dat ze dit niet lang ging trekken. (...)

Nu is zijn vrouw een zeurpiet...
Raar verhaal hoor, beetje een griezel die vent.

Ik vind het wel pleiten voor je vriendin dat ze bij hem heeft aangegeven dit niet lang te gaan trekken.

Komt toch al iets minder passief over.

Ik heb ook wel eens gedacht dat ik een sugerdaddy wilde hebben, maar als ik dit zo lees ben ik blij dat ik er nooit een tegen ben gekomen...
Wat zegt hij eigenlijk dat hij wil van haar?

Behalve haar baan opzeggen en haar huis ed.

Heeft hij bepaalde toekomstverwachtingen uitgesproken?
Ja, mijn vriendin zegt dat ze hem er wel op aanspreekt; zijn gedrag en de situatie. Maar tegelijkertijd zakt ze steeds dieper weg in die situatie en vergoelijkt ze zelfs zijn gedrag.

Het is duidelijk; ik kan alleen maar haar vriendin zijn. Verder heb ik hier totaal geen invloed op. Maar het is alsof je naar een nare film zit te kijken.
Je vriendin is een aktieve factor in die nare film.

Liefde maakt blind, het zal best, maar als ik alles zo terug lees, komt ze op mijn niet over als een sterke vrouw,

Dit is zo vaag, dat ik me afvraag of zij wel helemaal jofel is, aan zo'n gast twijfel je toch, verliefd of niet, als je ze alle 7 op een rijtje hebt (en de relatie is nog pril, en er zijn nog geen vage patronen ingeslopen) dan zet je toch je vraagtekens (zwak uitgedrukt) hierbij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven