Vermiste vrouwen Panama

06-04-2014 16:03 1223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jonge Nederlandse vrouwen worden vermist in Panama. Ze zouden dinsdag een wandeling maken in de omgeving van Boquete, maar sindsdien is niets meer van hen vernomen.

De 22-jarige Lisanne Froon uit Amersfoort en de 21-jarige Kris Kremers uit Utrecht waren in Panama om Spaans te leren en sliepen bij gastgezinnen, meldt RTV Utrecht.

Volgens een werknemer van de school waar de vrouwen les hadden, is het gebied waar ze gingen wandelen niet gevaarlijk en is het niet aannemelijk dat ze zijn verdwaald. "Er is maar één weg omhoog en omlaag." Er wordt daarom betwijfeld of de vrouwen wel zijn gaan wandelen; mogelijk zijn ze daarvoor al verdwenen.

Er is ook een facebook pagina aangemaakt en dit is het laatste nieuws in het AD:

De twee vermiste Nederlandse vrouwen Lisanne en Kris zijn op de dag van hun verdwijning mogelijk gezien op een wandelroute bij de Panamese stad Boquete. Ingrid Lommers, de directrice van de taalschool in Boquete waar Lisanne Froon en Kris Kremers lessen volgden, schrijft dat op Facebook.

Ook is er een beloning van 2500 dollar.

Vreemd genoeg houdt dit onderwerp mij erg bezig. Misschien omdat de vrouwen van mijn leeftijd zijn. Ze zijn al bijna een week vermist.. Gevoelsmatig zijn ze verdwaald, of zou dit valse hoop zijn?

Zijn er meer mensen die de berichten op de voet volgen over deze 2 vrouwen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
quote:Emma95 schreef op 07 augustus 2014 @ 10:49:

Ongeveer 2 1/2 uur na de laatste foto bij het beekje hebben ze de eerste noodoproep gedaan. Om 2 uur waren ze bij het beekje.

Maar als de tijd op de camera niet goed heeft gestaan, kan het heel anders gegaan zijn. Dan was het al helemaal donker bij de eerste oproep.

Inderdaad als de tijd niet goed stond is alle info niet goed.

Ik vraag me af:

Wat zou ik doen als ik op de top stond? Teruglopen/route volgen?

Zou ik van het pad afwijken? Nee, dat doet volgens mij niemand bewust.

Ze hadden de juiste informatie blijkt nu. Dus niet doorlopen maar terugkeren.

Blijft erg merkwaardig dat je dat doet, als twee verstandige meiden zijnde.
quote:hollebollegijs schreef op 06 augustus 2014 @ 21:14:

[...]

Iemand heeft ze op de nek genomen, de mobiel en geld niet afgepakt en ergens anders, van het pad, in de jungle gezet?

Het meest waarschijnlijke lijkt me toch verdwalen.

Verdwaling lijkt mij ook het meest waarschijnlijke.

Maar een overzichtelijk pad afdwalen en niet omkeren is ook zeer vreemd.
quote:linde.linde. schreef op 07 augustus 2014 @ 11:03:

[...]

Ik vraag me af:

Blijft erg merkwaardig dat je dat doet, als twee verstandige meiden zijnde.

Dit is wat in de reisgids stond (en nog steeds staat....):

"This pleasant day hike winds through dairy land and into humid cloud forest. You need to wade across a small river after 200m, but then it’s a steady, leisurely incline for 2km before you start to climb a steeper, narrow path. The path winds deep into the forest, though you can turn back at any time.

To access the trailhead, take the first right fork out of Boquete (heading north) and cross over two bridges. Immediately before the third bridge, about 4km out of town, a track leads off to the left between a couple of buildings. Don't go alone and exercise caution as robberies have been reported here."

En waar precies lees jij dat je moet omkeren aan de top?

Achteraf is het allemaal makkelijk gezegd hoor. Wat ze gelopen hebben, wàs het pad voor hen.
quote:linde.linde. schreef op 07 augustus 2014 @ 11:23:

[...]

Verdwaling lijkt mij ook het meest waarschijnlijke.

Maar een overzichtelijk pad afdwalen en niet omkeren is ook zeer vreemd.

Hoe overzichtelijk was dat pad, na de mirador, maanden geleden dan, volgens jou??

Ik heb echt het idee dat jij alles half leest
quote:Iskra schreef op 07 augustus 2014 @ 11:27:

[...]

Dit is wat in de reisgids stond (en nog steeds staat....):

"This pleasant day hike winds through dairy land and into humid cloud forest. You need to wade across a small river after 200m, but then it’s a steady, leisurely incline for 2km before you start to climb a steeper, narrow path. The path winds deep into the forest, though you can turn back at any time.

To access the trailhead, take the first right fork out of Boquete (heading north) and cross over two bridges. Immediately before the third bridge, about 4km out of town, a track leads off to the left between a couple of buildings. Don't go alone and exercise caution as robberies have been reported here."

En waar precies lees jij dat je moet omkeren aan de top?

Achteraf is het allemaal makkelijk gezegd hoor. Wat ze gelopen hebben, wàs het pad voor hen.Bij nieuwe feiten, staat gewoon nu weer als update in de krant.
quote:paresseuse schreef op 07 augustus 2014 @ 11:54:

[...]

Hoe overzichtelijk was dat pad, na de mirador, maanden geleden dan, volgens jou??

Ik heb echt het idee dat jij alles half leest

Ik lees gewoon de kranten. Jij maakt het er nu van dat dat pad toen niet overzichtelijk was.

Waar lees jij dat dan?
quote:linde.linde. schreef op 07 augustus 2014 @ 11:03:

[...]

Ik vraag me af:

Blijft erg merkwaardig dat je dat doet, als twee verstandige meiden zijnde.hoe weet jij welke informatie ze hadden?
Ik heb nergens gelezen dat ze wisten dat ze om moesten keren. Als ze zich gebaseerd hebben op de informatie uit de lonely planet dan hadden ze dat niet kunnen weten. Waar baseer jij je informatie dan precies op Linde want je lijkt steeds hele andere dingen te lezen dan wij.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ze hadden in het hostel ook uitgebreid de info over het pad gelezen en ook op hun computer.
Ah ok dat had ik gemist. Ik dacht dat die informatie in het hostel gewoon een kopie was van de lonely planet maar blijkbaar niet. Dan nog is de vraag in hoeverre ze goed gelezen hebben natuurlijk. Overigens heb ik zelf net wat uitgebreidere informatie op internet gelezen en ook daar blijkt niet echt duidelijk uit dat je terug moet keren na de top. Als je echt goed leest wel, maar duidelijk is het niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 augustus 2014 @ 12:40:

[...]

hoe weet jij welke informatie ze hadden?Uit de laatste update uit de krant bleek dat ze de route hebben genomen die ze op internet hebben opgezocht.
quote:gioia82 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:48:

Ik heb nergens gelezen dat ze wisten dat ze om moesten keren. Als ze zich gebaseerd hebben op de informatie uit de lonely planet dan hadden ze dat niet kunnen weten. Waar baseer jij je informatie dan precies op Linde want je lijkt steeds hele andere dingen te lezen dan wij.

Ik baseer mijn info uit kranten en/of ervaringen van lokale gidsen.

Niet van FOK e.d.

Ze dachten in eerste instantie dat ze die route van Lonely planet hadden genomen.Die route zou je kunnen interpreteren als doorlopen. Volgens gidsen kom je dan uiteindelijk bij de rivier uit.

Maar volgens de laatste update (krant) blijkt dat ze de route van internet hebben genomen.
quote:Emma95 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:55:

Ze hadden in het hostel ook uitgebreid de info over het pad gelezen en ook op hun computer.Klopt, heb ik ook gelezen. Daarom dachten ze in eerste instantie dat ze die route hebben genomen.
Welke krant is dat Linde? Ik probeer het artikel te vinden maar ik kan het nergens vinden!
Naar de rivier is echt nog uren verder. Denk echt niet dat ze dat van plan waren te gaan doen.
quote:gioia82 schreef op 07 augustus 2014 @ 15:32:

Welke krant is dat Linde? Ik probeer het artikel te vinden maar ik kan het nergens vinden!

Ik heb het gisteren of eergisteren gelezen.

Ik ga proberen of ik het kan vinden.
quote:Emma95 schreef op 07 augustus 2014 @ 15:38:

Naar de rivier is echt nog uren verder. Denk echt niet dat ze dat van plan waren te gaan doen.

Nee, dat waren ze niet van plan, nee!

Maar er stond: 'als je die route van planet zou nemen (als je hem zo zou interpreteren) dán kom je uit op die rivier.

Omdat het in het begin erg vreemd werd gevonden waarom ze zou ver weg waren gegaan. Dát kón een mogelijkheid zijn.
quote:gioia82 schreef op 07 augustus 2014 @ 15:32:

Dit heb ik alvast gevonden: bron volkskrant

Geen bereik

Uit de beelden blijkt dat de meisjes na de top de andere kant de berg af lopen. Ze keren niet dezelfde weg terug, zoals de dagtocht is bedoeld. De route staat onduidelijk beschreven in de informatie van Lonely Planet. Een uur later maken ze nog een foto, bij een waterval. Daarop kijkt Kris gelukkig.

Aan het eind van de middag is de stemming omgeslagen. Nog voor het donker bellen ze met een noodnummer. Maar ze hebben geen bereik. Volgens de woordvoerster proberen ze een aantal dagen achter elkaar 112 en 911 te bellen.
quote:gioia82 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:48:

Ik heb nergens gelezen dat ze wisten dat ze om moesten keren. Als ze zich gebaseerd hebben op de informatie uit de lonely planet dan hadden ze dat niet kunnen weten. Waar baseer jij je informatie dan precies op Linde want je lijkt steeds hele andere dingen te lezen dan wij.Niemand weet wat ze dachten en wisten. Ze hebben op internet gekeken en misschien nog verhalen van mede-reizigers gehoord. We zullen nooit weten hoe ze de info hebben geinterpreteerd en met welke info in hun hoofd ze dat pad zijn opgegaan.
Het pad is heel overzichtelijk. Ik heb dezelfde trail gelopen een paar jaar geleden. Alleen ik kan wel begrijpen dat mensen daar kunnen verdwalen. Vooral als je geen ervaring hebt. Niet voor niets wordt er een gids aangeraden. Ik denk zelf dat de ouders er niet aan willen dat dochter verdwaald is geraakt, begrijpelijk ook.
Ik ben het helemaal eens vivamila, dat probeerde ik eerder ook te zeggen.
quote:gioia82 schreef op 07 augustus 2014 @ 16:30:

Ik ben het helemaal eens vivamila, dat probeerde ik eerder ook te zeggen.Oooh, ik dacht dat je om bewijs vroeg wat er natuurlijk helemaal niet is. Wat je met je vraag dan idd ook duidelijk maakte.
quote:maryee schreef op 07 augustus 2014 @ 16:28:

Het pad is heel overzichtelijk. Ik heb dezelfde trail gelopen een paar jaar geleden. Alleen ik kan wel begrijpen dat mensen daar kunnen verdwalen. Vooral als je geen ervaring hebt. Niet voor niets wordt er een gids aangeraden. Ik denk zelf dat de ouders er niet aan willen dat dochter verdwaald is geraakt, begrijpelijk ook.

Dat idee had ik ook, en dat kan ik me ook goed voorstellen.

Ze zullen wrs nooit weten wat er is gebeurd.

Alleen maar gissen.

Hopen nu dat mensen onder begeleiding van een gids gaan.
@maryee, heb jij gelopen tot aan de mirador of ben jij ook doorgelopen net als de meisjes, dus de verkeerde kant de berg af? Dit omdat je zegt dat het pad heel overzichtelijk is.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven