Ouder-kind tandem ervaringen

28-07-2026 22:45 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft er ervaring met een ouder-kind tandem? We zouden er graag 1 huren op vakantie. Onze kinderen lopen qua leeftijd uiteen. Op de site staat dat de tandem past tot 8 jaar. Vrienden geven aan dat het tot 10-11 jaar nog makkelijk kan. Kind 1 is inmiddels 10. Kind 2 is 4 en zou het ook leuk vinden om een stukje mee te fietsen. Maar gaat overwegend in de bakfiets. Ene ouder-kind tandem leek ons ideaal want dan kan de jongste ook een stukje fietsen. Maar we willen ook niet dat de oudste die knieën in de nek moet leggen. Dus wie heeft er ervaring mee en kan me zeggen of een ouder kind er ook op zou kunnen?
Staat er niet bij tot welke lengte die ouder kind tandem is? Wij hebben er een keer een gehuurd. Was toen voor kinderen tussen de 110 en 145cm.
Ik zou passen.
Toen dochter 6 en 7 was heb ik er wel gehuurd. Ik vond ze ideaal.
Nu is ze 11 en 1,55 en gaan we voor n gewone tandem.

Aals je met n bakfiets kan fietsen is zo'n ouder kind tandem een eitje denk ik.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Mijn ervaring is wel dat je ze vroeg moet reserveren want ze zijn lang niet altijd op voorraad.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
leeftijd is niet relevant. lengte wel. dus vraag even na voor welke lengte het comfortabel is en bepaal dan.

ik heb 2 neefjes waarvan de 1 met 10 een kop groter was dan ik en nummer 2 een kop kleiner...
Mijn kind van ongeveer 1.40m kan er nog prima op (wij hebben er zelf een), maar ik zou er niet meer 1 huren. Nu huur ik gewoon een eigen fiets. Voor een 4-jarige zou ik het juist weer wel doen, en het kind hoeft niet perse mee te trappen. Heb je de bakfiets zelf of ga je die ook huren?

Als ik hem zou huren zou ik hem dus als hoofdvervoersmiddel gebruiken voor één ouder en het jongste kind. En dan een gewone fiets voor de andere ouder en het oudste kind.
De bakfiets heb ik al gehuurd. Jongste heeft een beperking en bakfietsen zijn altijd snel op dus dat al wel gedaan. Ga zo toch maar even bellen anders blijf ik twijfelen. Waarschijnlijk is het veel praktischer om een gewone fiets en een kinderfiets te huren. De tandem ziet er zo gezellig uit
.
Maputo schreef:
29-07-2026 11:09
De bakfiets heb ik al gehuurd. Jongste heeft een beperking en bakfietsen zijn altijd snel op dus dat al wel gedaan. Ga zo toch maar even bellen anders blijf ik twijfelen. Waarschijnlijk is het veel praktischer om een gewone fiets en een kinderfiets te huren. De tandem ziet er zo gezellig uit
Ja, wij vonden het dus zo leuk dat we er zelf een hebben gekocht en heel veel hebben gebruikt in het dagelijks leven.

Kun je hem niet 1 of 2 dagen huren voor de leuk? Kan de oudste eventueel voor de lol een half uurtje in de bakfiets, denk je dat die dat leuk vindt?

Dan zou je met de oudste voorop kunnen fietsen en dan ergens wisselen, kan de jongste een stukje fietsen, en daarna wissel je weer.

Je hebt trouwens ook dubbele, ik weet niet of ze die op jouw vakantieplek hebben. Dan kun je twee kinderen voorop hebben.
Heb je ook al gekeken naar een duofiets? Die gebruiken wij regelmatig met onze cliënten en vind ik veel leuker dan een tandem.
Dat is denk ik een Onderwater tandem. Wij hebben die gebruikt tot een jaar of 10 maar onze zoon was wel echt een ukkie. Als ze langer zijn is het echt niet comfortabel vind ik. Dan kunnen ze gewoon op een normale tandem meerijden.
Ik zag vorig jaar op vakantie ook diverse longtail fietsen te huur. Misschien ook een optie? Kunnen beide kinderen achterop. Heel gezellig lijkt me
Wij hebben vorig jaar een dagje fietsen gehuurd op een van de wadden eilanden. Een tweewieler bakfiets voor mij en de jongste twee (toen 5 en 3) en een ouder-kind tandem. Oudste. Toen 9,5 en heel groot voor haar leeftijd) kon er prima op en vond het erg leuk! Middelste vond het ook zo leuk dat er constant discussie was over wie er op de tandem mocht. Achteraf hadden we zo'n dubbele moeten nemen met twee kinderzadels!
Wij hebben een onderwater tandem (kind zit voor en ouder achter, daar zit ook het stuur).
Mijn kind is 10 jaar en groot voor de leeftijd.
Mijn zadel staat laag want ik wil met de voeten aan de grond kunnen dus voor staat het zadel ook laag.
Het past nog goed, zadel zou iets hoger mogen maar ik moet ook nog wat kunnen zien.
Ik vind het ideaal want kind kan niet zelfstandig fietsen.
We hebben een elektrische want de trappers schakelen we bij kind regelmatig uit ivm vermoeidheid. Als je er met 2 op zit en maar 1 trapt, kan het zwaar fietsen zijn.
Dus ja, het kan nog op die leeftijd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven