geen makelaar in het spel

13-08-2014 09:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik heb een vraag mbt tot het kopen van een huis. Het huis dat mijn vriend en ik willen kopen wordt verkocht zonder makelaar. (wij kopen ook zonder makelaar) De bewoner van wie het is huis is, is overleden en zijn familie verkoopt het nu. Er zijn 13 erfgenamen waar rekening mee moet worden gehouden.

We hebben een bod gedaan via de contactpersoon (broer van overledene) en deze heeft (via de mail) eerlijk aangegeven dat als we 7.500,- meer bieden alle erfgenamen tevreden zijn want die prijs hadden ze als ondergrens afgesproken en daar zou iedereen tevreden zou zijn. Wij hebben dat gedaan want dat was de prijs waar wij na onderhandelingen op uit wilden komen.

Nou hebben we hem gemaild en gebeld dat we akkoord gaan met de prijs waar iedereen tevreden mee is. Maar hij krijgt vandaag een kijker die voor de tweede keer komt kijken en deze week komt nog iemand kijken.

We hebben ons bod vervolgens formeel bod uitgebracht via de mail en hem een termijn gegeven tot vrijdag om te reageren.

Hij wil natuurlijk die kijker van vandaag de kans geven om hoger te biedenƒŒ

Mijn vraag hierin is of hij met iedereen in onderhandeling mag treden en naar andere partijen toe mag pronken met ons bod en hen de kans kan geven om daar overheen te gaan?

Verder hoelang kan hij ons laten wachten voordat hij reageert op ons bod? En hoelang moeten wij hem de tijd geven om op ons bod te reageren??

Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor ons hoe we dit het beste kunnen aanpakken???

Heel frustrerend dit.....

liefs
quote:koekkie schreef op 13 augustus 2014 @ 10:49:

Wij hebben in dezelfde positie als to gezeten met 1 verschil:

Beide partijen geen makelaar. Verkoper heeft de prijs genoemd die hij voor het huis wilde ontvangen, daar zijn wij accoord mee gegaan op voorwaarde dat wij de financiering rond kregen. Ondertussen wisten wij dat er ook andere geinteresseerden waren. Wij wilden beslist niet hoger bieden en vroegen de verkopende partij wat hij zou doen als hij een hoger bod kreeg. Zijn reactie: jullie hebben als eerste toegezegd dus het huis is van jullie, pas als blijkt dat jullie de financiering niet rond kunnen krijgen ga ik pas met een ander in zee.....Dan hebben jullie geluk gehad en is de verkoper heel netjes geweest. Onze verkoper wil zoveel mogelijk geld zien helaas
quote:mienietjefietje schreef op 13 augustus 2014 @ 09:16:

Ja dat kan en mag allemaal, ook als er een makelaar in het spel is gebeuren deze dingen.

Nu wat minder omdat het niet zo snel loopt met die huizen.

Het is natuurlijk niet fatsoenlijk, maar er zijn geen wetten tegen.

Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en daar moest je als je een bod deed, meteen een bedrag op tafel leggen. 3000 dollar of meer, dat lag aan de prijs van het huis, en dan waren er ook wetten die dat bedrag beschermden. (ging altijd via een barrister)

Maar hier in Nederland is die huizen verkoop net als cowboys en indians.

Als er een erkend makelaar is, zou hij in principe aan die andere mensen van de tweede bezichtiging moeten aangeven dat hij "onder bod" is. De onderhandelingen met TO zouden dan eerst afgerond moeten worden en pas als deze niet succesvol zijn mag hij met een andere partij onderhandelen. Deze voorwaarden heeft de NVM juist om het opdrijven van de prijs te voorkomen.

TO: Dit zou je nog wel aan kunnen geven aan de verkoper: Dat de normale gang van zaken is dat de onderhandelingen met één partij eerst worden afgerond en dat dit als hij een makelaar in de arm genomen zou hebben ook het geval was geweest..de vraag is of er veel mee gedaan wordt..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
quote:schorpioentje28 schreef op 13 augustus 2014 @ 12:17:

[...]

Als er een erkend makelaar is, zou hij in principe aan die andere mensen van de tweede bezichtiging moeten aangeven dat hij "onder bod" is. De onderhandelingen met TO zouden dan eerst afgerond moeten worden en pas als deze niet succesvol zijn mag hij met een andere partij onderhandelen. Deze voorwaarden heeft de NVM juist om het opdrijven van de prijs te voorkomen.

TO: Dit zou je nog wel aan kunnen geven aan de verkoper: Dat de normale gang van zaken is dat de onderhandelingen met één partij eerst worden afgerond en dat dit als hij een makelaar in de arm genomen zou hebben ook het geval was geweest..de vraag is of er veel mee gedaan wordt..

We hebben hem dit gisteren tijdens het telefoongesprek voorgelegd dat wat jij beschrijft dat dit bij makelaars de gang van zaken is. Maar hij vond dat we hem ook moeten begrijpen dat als degene die vandaag voor de tweede keer komt kijken misschien wel meer wil bieden. Daarom hebben we hem in de mail die we erna hebben gestuurd een ultimatum gesteld.

Ik begrijp hem ook wel, tuurlijk wil je er zoveel mogelijk geld uithalen, zou ik ook proberen. Maar hij heeft ons vals vertrouwen gegeven en daar baal ik van, we zijn in het begin te enthousiast en te optimistisch geweest vrees ik
quote:citroentje1990 schreef op 13 augustus 2014 @ 09:25:

Bedankt voor de snelle reacties! Ik was er al bang voor....

Het is gewoon heel vervelend dat hij aangeeft dat een bepaald bedrag voor alle erfgenamen acceptabel is, vervolgens bieden we dat en dan reageert hij opeens dat er vandaag andere mensen voor een tweede keer komen kijken. Ik snap ook wel dat hij er zoveel mogelijk uit wil halen, maar hij gaf ons hoop door te zeggen dat we bij een bepaald bod een soort van akkoord hebben.

Maar goed ik wacht vrijdag wel af..... Duurt nog zooo lang :(

Ik kan mij je teleurstelling heel goed voorstellen.

Vind het ook geen toffe manier van handelen van de verkopers.

Denk maar aan het spreekwoord " wie het onderste uit de kan wil.....""

Persoonlijk zou ik afhaken, er is zo verschrikkelijk veel te koop.

Maar ja als het je droomhuis is. Succes!!!!!!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
En wat schorpioentje zegt klopt.

Met een makelaar was het huis nu ''onder bod'', en zou de verkoper met jou via zijn makelaar het traject ingaan.

Jullie waren immers eruit wat de prijs betreft.

Dan kan je niet op een ander paard gaan wedden........... in de hoop dat.

Nee het lijkt nergens op.

Nogmaals voor mij een reden om niet meer met deze verkopers in zee te gaan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Een update.... Hij heeft gisteravond gebeld, of we onze gba gegeven konden mailen, want hij ging bevestiging vragen aan zijn erfgenamen of ze akkoord gaan met ons bod. Hij vroeg hiervoor een week de tijd omdat 4 pers in Amerika wonen en deze mensen al boven de 80 zijn en daarom niet zo vaak hun mail checken en het daarom wat langer gaat duren. Mijn vriend heeft hem vriendelijk doch dringend verzocht om hier wat meer vaart achter te zetten, want een week is redelijk lang vinden wij. Hij ging zijn best doen, en alles wat hij eerder geregeld krijgt is meegenomen.

Verder hebben we hem gevraagd hoe het zit als mensen nog willen bezichtigen. Hij gaf aan dat hij gisteren 2 mensen aan de telefoon heeft gehad en heeft aangegeven dat hij in onderhandeling is en zij over een maand maar moeten terugbellen of de koop daadwerkelijk is doorgegaan. Hij heeft ook gezegd dat als er iemand komt die 5000 meer biedt hij daar ook niet mee in zee gaat. Maar goed we hebben ook duidelijk aangegeven dat we hem maar op zijn woord moeten vertrouwen en dat het zomaar mogelijk is dat hij achter onze rug om vrolijk verder onderhandeld met anderen.

We wachten dus weer af -_-
Nou, in ieder geval zit er schot in de zaak.

Succes gewenst!! Top!!
quote:citroentje1990 schreef op 13 augustus 2014 @ 09:48:

Ik heb dat op de mail staan, ofja mijn vriend. Het is geen duidelijke overeenkomst, hij heeft niet geschreven biedt 150000 en we hebben een deal, maar hij geeft in die mail aan dat 150000 voor alle erfgenamen een acceptabele prijs is (wij hebben dat begrepen als: biedt 150000 en we hebben een deal), maar volgens hem hebben wij dat verkeerd begrepen.

Daarom hebben wij vervolgens een formeel bod uitgebracht en hem de tijd gegeven tot vrijdag, anders laten ze ons misschien weet ik hoelang wachten voordat ze reageren en kunnen ze oneindig blijven onderhandelen met eventuele andere partijen.

Maar we hebben pas echt een overeenkomst als we het koopcontract hebben getekend en zelfs dan hebben beide partijen nog 7 dagen dat ze eronderuit kunnenStel dat je de vraagprijs had geboden. Dat is ook een prijs die de verkoper acceptabel vindt (het is immers de vraagprijs). Dan is het toch ook helemaal niet gek als de verkoper wacht tot hij een hoger bod krijgt?
quote:nerdopviva schreef op 14 augustus 2014 @ 11:56:

[...]

Stel dat je de vraagprijs had geboden. Dat is ook een prijs die de verkoper acceptabel vindt (het is immers de vraagprijs). Dan is het toch ook helemaal niet gek als de verkoper wacht tot hij een hoger bod krijgt?

Dat is zijn goed recht, maar hij hoeft niet te lopen pronken met ons bod, kijk ik heb dat wie gaat erover heen. Hoe graag we het huis ook willen ons bod blijft ook niet geldig, want hoelang wil die dan gaan wachten op een eventueel hoger bod? twee weken? 2 maanden?

Daarnaast is de kan redelijk klein dat iemand de vraagprijs biedt want de vraagprijs is 7.500 hoger dan de taxatiewaarde. De max hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen is de taxatiewaarde, dus dan moet hij iemand vinden die 7.500 zelf kan bijleggen en met een opknapper als deze kun je dat geld beter in het huis steken
Wat een gedoe, en dan zeker omdat jullie beide ervoor gekozen hebben geen makelaar in dienst te nemen.

Kan me voorstellen dat jullie niet een week willen wachten op een reactie maar je hebt helaas geen poot om op te staan.

Ik ben echt enorm blij met mijn makelaar. Ik heb zeker 35 bezichtigingen gehad en zou het vreselijk hebben gevonden als ik die zelf had moeten doen. Ook het opstellen van de koopovereenkomst en de onderhandelingen zouden me veel stress hebben bezorgd. Nee hij is me het geld meer dan waard.
quote:citroentje1990 schreef op 15 augustus 2014 @ 11:13:

[...]

Dat is zijn goed recht, maar hij hoeft niet te lopen pronken met ons bod, kijk ik heb dat wie gaat erover heen. Hoe graag we het huis ook willen ons bod blijft ook niet geldig, want hoelang wil die dan gaan wachten op een eventueel hoger bod? twee weken? 2 maanden?

Daarnaast is de kan redelijk klein dat iemand de vraagprijs biedt want de vraagprijs is 7.500 hoger dan de taxatiewaarde. De max hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen is de taxatiewaarde, dus dan moet hij iemand vinden die 7.500 zelf kan bijleggen en met een opknapper als deze kun je dat geld beter in het huis steken

7.500 euro is niets als je een huis koopt. Als wij nu een huis zouden kopen, zouden we een ton kunnen bijleggen.

Als je een bod doet, hangt daar meestal een termijn aan, juist om te voorkomen dat de verkoper eindeloos wacht tot hij een hoger bod krijgt. Het is aan de verkoper of hij akkoord gaat met jullie bod en termijn. Als hij dat niet doet, is het pech voor jullie. Als hij wel akkoord gaat, kun je hem aan die termijn houden. En dan mag hij ook "pronken" met jullie bod. Jullie moeten het veel zakelijker gaan bekijken. De verkoper pronkt niet, hij onderhandelt.
Die mensen in Amerika had hij kunnen bellen.

Hij heeft zich nu uitstel verschaft en als hij een hoger bod krijgt zegt hij tegen jullie dat die Amerikaansen niet accoord gingen met jullie bod.

Ik had gezegt take it or leave it.

Voor vrijdag een ja of nee anders gaat het over.
quote:ElleMichelle schreef op 15 augustus 2014 @ 12:29:

Die mensen in Amerika had hij kunnen bellen.

Hij heeft zich nu uitstel verschaft en als hij een hoger bod krijgt zegt hij tegen jullie dat die Amerikaansen niet accoord gingen met jullie bod.

Ik had gezegt take it or leave it.

Voor vrijdag een ja of nee anders gaat het over.

Oh dat kan ook nog

SlimmerT

Ja, ik heb wat zulke dingen betreft ook een kort lontje, bovendien laat ik mij niet ''piepelen''.

Door niemand
Ik snap echt niet dat je dit zo doet, helemaal nu blijkt dat een deel vd erfgename in Amerika zit.. De notaris gaat hopelijk ook het voorlopig koopcontract opstellen? Of gaan jullie dat ook samen in elkaar knutselen?

Je denkt nu misschien dat je goedkoper uit bent zonder de makelaar maar ik denk dat je er nog weleens bekaaid vanaf kan komen. Makelaar had zich hier wel terugverdiend, qua tijd, onderhandeling en zeker in de afwikkeling.

Snap ook nooit zo goed dat mensen bij het duurste wat ze in hun leven gaan kopen geen geld hebben voor een aankoopmakelaar..
Nee joh kost veel te veel geld dat knutselen we helemaal zelf

Owja en daarbij heb ik nergens gezegd dat we geen geld hebben voor een aankoopmakelaar.

Maargoed gisteravond mail gehad dat alle erfgenamen akkoord gaan en we maandag het concept van het koopcontract toegestuurd krijgen. We moeten nu op zoek naar en notaris en als alles een beetje meezit kunnen we volgende week tekenen😆

Iedereen die serieus heeft gereageerd heel erg bedankt voor de reacties!
Hoera, Citroentje heeft (bijna) een huis.

Gefeliciteerd.

Nou meid, succes met de administratieve/financiële afhandelen en met het klussen en de verbouwing. Maak er een feestje van.
Ook wij hebben gekocht zonder makelaars en eerlijk: ik zou het direct weer doen! Een voorlopig koopcontract download je zo van internet en de notaris zorgt gewoon voor de rest.

We hebben 50.000,- van de prijs afgekregen en bij de taxatie bleek dat we een goede deal hadden gesloten. Een makelaar heeft niet heel veel toegevoede waarde. We hebben veel bezichtigingen gehad waarvan 2 mensen die zonder een makelaar gingen verkopen. Deze 2 waren zeer helder en men kon veel vertellen. De bezichtigingen van woningen die bij een makelaar stonden waren ronduit teleurstellend.

Kortom, goede keuze van je en het komt vast wel goed, daar ben ik van overtuigd! Van harte alvast met je nieuwe woning :-)

Groetjes van Elvi!
Ik heb mijn huis ook zonder aankoopmakelaar gekocht, denk ook niet dat die nog veel had kunnen toevoegen. Het contract is opgemaakt door een notaris (door mij betaald als deel van de kosten koper), en uitgebreid doorgenomen. Vroeger had je een aankoopmakelaar nodig km te weten welke huizen er te koop waren, en wat gemiddelde prijzen waren. Tegenwoordig kun je dat allemaal zelf opzoeken via Funda/kadaster etc. Dan bestaat de meerwaarde met name uit een geruststellende gedachte. Daar is niks mis mee, heb ik bij mijn eerste huis ook gedaan, maar om nou iedereen die dat niet doet als dom te bestempelen.

Voor de verkoop heb ik wel een makelaar genomen, niet omdat ik dacht er dan veel meer voor te krijgen, en ik denk ook niet dat dat zo geweest is. Maar ik heb wel veel bezichtigen gehad, en toen bij verkoop nog taxatie/opmeten/keuring etc. Ik had weinig zin om daar elke keer voor thuis te blijven. Daar was het dus wel met name voor het gemak, en daar had ik die kosten voor over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven