Gezondheid alle pijlers

Slechte mondhygiene

14-08-2014 19:37 32 berichten
Ik heb erg vaak last van tandvleesontstekingen, kaak onstekingen en welke ontsteking er in je mond ook kan zijn. Ik heb er last van. Nu heb ik weer een tong ontsteking ( wat het precies is weet ik niet maar het is pijnlijk en ziet er smerig uit) waarvoor ik morgen dus weer naar de dokter ga.

Ik heb al een beetje op google gezocht en het schijnt te komen door een slechte mondhygiene dus heeft er iemand tips voor mij hoe ik hier toch vanaf kan komen?

Ik poets mijn tanden 3x per dag, daarna flos ik en afhankelijk van welke ontsteking ik op dat moment heb spoel ik mijn mond ook. En ik weet niet eens wat ik nog meer kan doen, ik heb eens een test bij de tandarts gedaan en die zegt ook dat ik gewoon goed poets. Enige wat ik niet doe is tussen de middag echt 2 minuten poetsen dat is meestal korter.

Wie heeft de gouden tip of kan aangeven wat ik verkeerd doe?
Alle reacties Link kopieren
Poets je electrisch?

Ga je regelmatig naar de mondhygieniste?

Vervang je regelmatig je borstel?

De aanbevolen poets duur is 3 minuten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik poets met de hand.

Mondhygieniste ga ik niet erg regelmatig naartoe. Ik geloof dat ik in december voor het laatst ben geweest en toen is er tandsteen weggehaald.

Ik vervang mijn borstel denk ik om de 1,5/2 maanden of dat voldoende is weet ik niet.
Welke tandpasta gebruik je? Ik krijg van bijna alles ontstekingen behalve die groene elmex. Heeft te maken met die toevoegingen. Misschien eens daar naar kijken?
Misschien is het ( voor nu) handig om te vermelden dat ik 5 maanden zwanger ben 5 maanden lang meerdere keren op een dag heb overgegeven en ook niet normaal heb gegeten. Dit rare gedoe met mijn tong is de eerste keer dat ik daar last van heb.
Gebruik een zachte tandenborstel. Is echt belangrijk. Harde borstels veroorzaken tandvleesproblemen. Ook met zachte borstel niet duwen.

Probeer eens een tijdje paradontax. Werkt goed tegen tandvleesproblemen.

Verder helpt oilpulling met cocosvet tegen ontstekingen. Google hier maar eens op.
quote:Weekend schreef op 14 augustus 2014 @ 19:45:

Welke tandpasta gebruik je? Ik krijg van bijna alles ontstekingen behalve die groene elmex. Heeft te maken met die toevoegingen. Misschien eens daar naar kijken?Elmex en parodontax, qua spoeling gebruik ik nu listerine 0,0% en als ik een tandvlees onsteking heb spoel ik met waterstof peroxide of met dat andere spul waarvan ik de naam ben vergeten. De naam lijkt op Lidocaine maar is het natuurlijk niet.
Oilpulling lijkt mij heel erg vies maar ik ga het morgen zeker eens proberen in de hoop dat het helpt. Een zachte tandenborstel heb ik ook..Ik wordt er echt een beetje moedeloos van. Al jaren heb ik echt vaak last overal van.
Ik had ook weleens last van onstoken tandvlees. Ik poets electrisch (je poetst dan van boven naar beneden en je houdt de borstel op het tandvlees en je beweegt langszaam naar beneden over de tand) , ga elke 6 maanden naar mondhygienste, ik gebruik ragers en flos.

Met gewoon poetsen ga je vaak te hard heen en weer waardoor je kleine beschadigingen krijgt op het tandvlees, dan ben je vatbaarder voor onstekingen.

Sinds ik electrisch poets is mijn tandvlees veel rustige.

Overgeven met regelmaat is slechts voor je tanden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben geen tandarts of mondhygiëniste, maar als ik het zo lees kan ik me niet voorstellen dat er iets met je mondhygiëne zo grondig mis is waardoor je zóveel klachten hebt. Heb je het al eens bij de huisarts aangekaart of alleen bij de tandarts?

Ik had ooit heel vage klachten (moe, spierpijn, niet uit mijn woorden komen) waar de huisarts zich geen raad mee wist. Pas toen ik bij het zoveelste huisartsbezoek na enig doorvragen van de huisarts bevestigde dat ik een pijnlijke tong had (dat was op dat moment het minst hinderlijke van al mijn klachten dus ik was er zelf niet over begonnen) wist de huisarts ineens in welke hoek hij het moest zoeken. Was een vitamine B12-gebrek. Misschien zit bij jou de oorzaak voor de vatbaarheid voor ontstekingen ook wel heel ergens anders dan in je mond, je tandpasta of je poetstechniek.
Ja ik moet sowieso echt eens een elektrische tandenborstel gaan kopen en ik hoop echt dat dat gaat helpen.
quote:appeltjesgroen schreef op 14 augustus 2014 @ 19:53:

Ik ben geen tandarts of mondhygiëniste, maar als ik het zo lees kan ik me niet voorstellen dat er iets met je mondhygiëne zo grondig mis is waardoor je zóveel klachten hebt. Heb je het al eens bij de huisarts aangekaart of alleen bij de tandarts?

Ik had ooit heel vage klachten (moe, spierpijn, niet uit mijn woorden komen) waar de huisarts zich geen raad mee wist. Pas toen ik bij het zoveelste huisartsbezoek na enig doorvragen van de huisarts bevestigde dat ik een pijnlijke tong had (dat was op dat moment het minst hinderlijke van al mijn klachten dus ik was er zelf niet over begonnen) wist de huisarts ineens in welke hoek hij het moest zoeken. Was een vitamine B12-gebrek. Misschien zit bij jou de oorzaak voor de vatbaarheid voor ontstekingen ook wel heel ergens anders dan in je mond, je tandpasta of je poetstechniek.Ja ik weet het niet. Sinds ik een jaar of 14/15 ben heb ik hier al met regelmaat last van al moet ik wel zeggen dat gebitsproblemen erfelijk schijnen te zijn en mijn vader had ook een erg slecht gebit met de nodige problemen. Misschien ligt het idd wel ergens anders aan en elke keer weer mijzelf volproppen met pijnstillers en antibiotica is ook niet echt gezond. Ik ga het morgen eens navragen.
Een waterflosser spoelt je mond goed schoon, werkt bij mij heel goed! En met een elektrische tandenborstel kom je altijd op meer plekjes dan met een gewone tandenborstel.

En ten slotte met een ragertje nog even tussen je tanden. Die van Gum Soft Pick vind ik heel fijn, best prijzig voor 1 doosje, maar ze zijn vaak in de aanbieding bij bijv. Kruidvat of Etos.

Dan is je mond helemaal fris! En je krijgt er tandvleesontstekingen mee weg.
kiki ik zou als ik jou was naar een paradontoloog gaan, die kan je gebit onder zoeken en kijken welke behandeling geschikt is, vaak gebeurt er heel grondig reinigen en er na onderhoud. Als je dat niet doet kan je best in de problemen komen (oplossen tandbot).
quote:kiki1987 schreef op 14 augustus 2014 @ 19:37:

Wie heeft de gouden tip of kan aangeven wat ik verkeerd doe?

Zorgen dat je een goede mondhygiene krijgt

Kan je voor een heel groot deel zelf

poetsen, flossen, stokeren

En dan niet alleen als je een ontsteking hebt, maar gewoon elke dag

Ik zit nu na het eten ook met een tandenstoker.

2x per jaar tandarts

2x per jaar mondhygieniste
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
;Stefanie: Rageren doet echt heel erg veel pijn, vandaar dat ik gewoon flos maar een waterflosser heb ik net ook gehoord dat het erg fijn kan zijn dus daar ga ik voor kijken,

Strikjemetstippels: Zover ben ik inmiddels dus al. Mijn 2de voortand ( dus de tand naast mijn voortand) die zit al los en er is "flinke" ruimte tussen mijn pockets.
quote:kiki1987 schreef op 14 augustus 2014 @ 20:01:

;Stefanie: Rageren doet echt heel erg veel pijn, vandaar dat ik gewoon flos maar een waterflosser heb ik net ook gehoord dat het erg fijn kan zijn dus daar ga ik voor kijken,

Strikjemetstippels: Zover ben ik inmiddels dus al. Mijn 2de voortand ( dus de tand naast mijn voortand) die zit al los en er is "flinke" ruimte tussen mijn pockets.

Heb je veel pijn?

Heeft er geen arts naar gekeken verder? Ik heb ook veel behandelingen gehad, mijn zus ook, weet van mijn ouders dat zij ook altijd last hadden van hun gebit. Ik ga elke paar maanden naar mond hygienist, en heb het heel uitgebreid (en pijnlijk...) laten schoon maken, het gaat nu beter maar heb jaarlijks controle bij de arts sowieso (dan testen ze hoe veel bloedt, hoe diep je pockets zijn, etc).

Een vriendin van me heeft dat ook laten doen allemaal, zij rookte heel veel, dat is ook niet goed er voor natuurlijk, ik ben sowieso gestopt met roken.
zo te horen is jouw weerstand in jou mond erg laag. Als kind had ik ook vaak last van ontstoken tandvlees en nog regelmatige heb ik last van ontstoken keelamandelen. wat bij mij heel goed helpt is vitamine tabletten slikken als aanvulling van je dagelijkse fruit en groenten die ik binnen krijg en mijn mond spoelen met zout water en Listerine. Als je je mond volledig wilt ontsmetten werk natuur azijn ook. Doe dit max één keer per maand. het is erg slecht voor je glazuurlaagje en eet en drink even een uurtje niet. overigens smaakt het ook heel smerig. gewoon zout gorgelen en spoelen met mondwater is eigenlijk ook voldoende en helpt bij mij altijd erg goed.
Ik heb heel veel pijn gehad nu heb ik alleen iets raars met mijn tong wat wel pijnlijk is maar ook gewoon uit te houden is. Ik ben nu net 27 en de periode tussen mijn 23ste en mijn 26ste had ik echt dagelijks pijn. Ik heb al heel vaak een uitgebreide ( en idd zeer pijnlijke) reiniging gehad en qua tandsteen is het probleem wel redelijk opgelost. Daar heb ik niet heel erg veel last meer van.

Soms bloed ik nog wel met poetsen maar dat mijn tandvlees gewoon wit/grijs was en helemaal rauw is nu over ( ik hoop voor altijd). Gestopt met roken ben ik ook al ben ik dat nog maar sindsdien ik wist dat ik zwanger ben.

De tandarts daar heb ik een strippenkaart lopen lijkt wel, elke maand ben ik daar wel een keer. Misschien heeft dit er ook mee te maken dat maandag mijn kies is afgebroken ( moest er toch al uit dus welja).
Zoutvaatje dit is wel heel erg toevallig want last van ontstoken keelamandelen heb ik ook, na mijn zwangerschap worden ze eruit gehaald.
Dat het rageren zeer doet komt omdat je tandvlees zo gevoelig is doordat het ontstoken is! Heb hier jaren last van gehad en met de 'zachte' ragers is het een stuk beter geworden. Je zou kunnen beginnen met de hele dunne (lichtgroene).

Het deed bij mij in het begin ook zeer, maar veel minder pijnlijk dan bijv. harde houten tandenstokers!

Met ragertjes verwijder je ook meer etensresten dan met een flosdraadje.

Van je tong weet ik het niet, maar heb zelf door langdurige tandvleesontsteking ook andere ontstekingen gehad, het slaat dan over op andere gebieden (kaakontstekingen).

Heb je weleens wat gelezen over paradontitis?
Stefanie: Vergevorderde paradontitis heb ik. Ik heb ook al last van een loszittende tand en idd heb ik ook al de nodige kaakontstekingen gehad. Ik zal het rageren nog eens een poging geven, ik flos mijn hele gebit en op plekken waar ik al spleten tussen mijn tanden heb gekregen daar gebruik ik een stoker voor.

Soms heb ik gewoon zin om alles te laten trekken en maar gewoon een kunstgebit te nemen.
Pockets zijn wel te behandelen.

Ik moest in het begin raggeren en flossen ook als het bloedde. Indien je tussen de tanden niet schoonmaakt dan blijven er steeds ontstekingsbronnen in je mond.
En wat zegt de mondhygiëniste?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Mijn truuc: elektrisch poetsen (met de oral b floss borsteltjes met van die gele flapjes) en bij ontstoken tandvlees spoelen met meridol mondspoeling, die werkt bij mij echt het beste....

Elektrische tandenborstels zijn online vaak veel goedkoper...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven