maden in de kliko

15-08-2014 08:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Lees al jaren mee maar nooit eerder een bericht geplaatst omdat zo'n beetje alle informatie al wel op het forum staat.

Maar nu...... Kom gister thuis van een stedentripje en mijn kliko zit nu vol met maden! Gadverdamme! Kwam er gisteravond 23.45 pas achter, ik in de weer met kokend water maar dat hielp niet echt tegen de krioelende witte wormpjes.

Vannacht amper kunnen slapen, zo vies vind ik het. Gelukkig waren het er vanochtend minder, de bak ziet er weer grijs uit aan de buitenkant (hoera vogels) maar binnenin zitten er natuurlijk nog meer dan genoeg.

Wat kan ik er nog tegen doen? Bak wordt 27 augustus pas weer geleegd.

Iemand een idee??
Bak met de deksel openzetten! Vogels.eten maden! En de overgebleven maden worden vliegen en vliegen weg!
Life is like an hourglass glued to the table.
Ja, dat durf ik dus eigenlijk niet. Ben bang dat er voor deze hoeveelheid niet genoeg vogels in de tuin komen, heb pas 1 merel en 2 duiven gezien.
Inderdaad, deksel open zetten zijn ze zo weg. Er komen vanzelf meer vogels op af.
Een pantykousje met mottenballen in de kliko hangen. Houden ze niet van.

En als je die erin laat hangen is de kans dat ze terugkomen na het legen ook kleiner.
Een vriendin van mij had t laatst en die had hele kliko vol zout gestrooid.. Weet niet of t geholpen heeft, maar een kilootje zout kan vast geen kwaad:-)
Ik zie het probleem niet?!

(Je scheidt het afval toch juist om je gft-afval te kunnen laten composteren?)
Elke dag zout erin kiepen!
Ieghhh ik heb m de laatste keer volgegooid met kokend water en idd deksel

Op gezet.
Iets tussen het deksel leggen zodat het deksel openstaat. Een bus wc-verfrissen erin leegspuiten (slecht voor milieu I know, maar ook heel slecht voor maden :-D). Nadat container geleegd is schoonmaken.
ok, de mottenballen en het zout ga ik zo halen. En dan zet ik hem misschien ook nog wel open. Bah, zo vies dit..
Hier hetzelfde probleem gehad en al het bovenstaande geprobeerd.

De tip van de mottenballen helpt nu niet meer. Dat is om de vliegen die de eitjes leggen, die maden worden tegen te gaan.

Inderdaad open zetten zout erop en chloor. Wat wij ook nog deden was sprayen met die grote bussen tegen fruitvliegjes. Tja je probeert van alles.

Helaas kwamen ze bij ons toch telkens weer terug. Uiteindelijk heb ik nieuwe bakken gekregen, want ondanks dat ik oude bakken uitdeed met chloor en geen vleesmessen er meer in bleven ze terug komen.

Je hebt er nu niets meer aan maar iemand gaf mij de tip om vleesresten in een zakje of bakje in de vriezer te doen en dan net voordat je de klikt aan de straat zet het weer in de klikt gooien, vond ik wel een mooie tip.

Sinds de nieuwe bakken en bovenstaande tips geen last meer gehad. Oh ja en natuurlijk als je de mogelijkheid hebt, bakken in de schaduw.
Geen bestrijdingsmiddelen enzo. Zoals al genoemd, gewoon het deksel openzetten, de vogels hebben een feestmaal en binnen mum van tijd zijn de maden weg.
quote:anky schreef op 15 augustus 2014 @ 09:39:

Geen bestrijdingsmiddelen enzo. Zoals al genoemd, gewoon het deksel openzetten, de vogels hebben een feestmaal en binnen mum van tijd zijn de maden weg.Niet als het er tienduizenden zijn. Ze lijken overdag weg en 's avonds krioelt het weer. (Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring)
Zet die bak gewoon buiten, al dan niet open. Ze bijten niet hoor.

Wij wonen nogal landelijk, maden, spinnen, vliegende mieren, hoornaars, mwah, hier komt vanalles voorbij. Zolang het allemaal buiten blijft kan ik me daar niet echt druk over maken.

Maar owee als ik zo´n dikke spin binnen tegenkom.
Zout idd, dat heb ik laatst ook gedaan. Toen hij geleegd was heb ik hem schoongemaakt met ammoniak en volgens mij spiritus ofzo en daarna zorgen dat alles wat erin gaat in een dichte zak zit.
quote:miss112 schreef op 15 augustus 2014 @ 09:36:

Inderdaad open zetten zout erop en chloor. Wat wij ook nog deden was sprayen met die grote bussen tegen fruitvliegjes. Tja je probeert van alles.

Serieus?? Je scheidt het afval zodat het tot compost verwerkt kan worden, gooi jij er chloor op?

Dan kan je nog beter gewoon alles in dezelfde vuilniszak gooien en de vuilniszakjes in de container deponeren. Chloor....

Nogmaals, ik snap echt het probleem niet?!

Je gooit van alles aan etensresten in je gft bak, en dan vind je het een probleem dat er maden in komen?

Het is een afvalbak. Af en toe gooi je er iets in. Je hoeft/doet toch verder niets met die bak? Waarom is het dan een probleem dat er maden in zitten die juist helpen bij het composteren, het hoofddoel waarom je uberhaupt je afval scheidt?
Groenebroek, wij hadden laatst hetzelfde als to.

Die beesten kruipen overal heen, ook de bak uit dus.

Daar zijn de buren niet blij mee hoor dat het in het gangetje stikt van de maden.

Niet heel fris.

Betrijdingsmiddelen snap ik idd ook niet. Kon je netzo goed niet scheiden.

Ik heb er kokend water opgedaan en een kilo zout.

Zout droogt ze uit.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Dat was ook mijn eerste reactie Groenebroek, maar bij herlezen van de OP heb ik het idee dat het hier sowieso om de grijze, dus restafvalcontainer gaat.
ok, zout in de bak gedaan, alle maden die er uit komen daar gooi ik kokend water over. Voorlopig gaat dit zo goed dus hoop dat het ergste is geweest.

Heb de bak een klein beetje open, zou dat goed zijn of moet de hele klep open?
Het gaat inderdaad om het restafval, dat is misschien onduidelijk.

Hond krijgt vers vlees, die bakjes doe ik altijd in aparte en dichtgeknoopte zakken maar dit keer toch iets fout gegaan denk ik. Dit is gelukkig voor het eerst in 5 jaar maar wil er wel zsm van af.
Aha dan snap ik het probleem!

stap 1: tijdje met deksel op laten staan

stap 2: (veel)zout en heet water voor de restanten

Succes!!
quote:groenebroek schreef op 15 augustus 2014 @ 10:28:

[...]

Serieus?? Je scheidt het afval zodat het tot compost verwerkt kan worden, gooi jij er chloor op?

Dan kan je nog beter gewoon alles in dezelfde vuilniszak gooien en de vuilniszakjes in de container deponeren. Chloor....

Nogmaals, ik snap echt het probleem niet?!

Je gooit van alles aan etensresten in je gft bak, en dan vind je het een probleem dat er maden in komen?

Het is een afvalbak. Af en toe gooi je er iets in. Je hoeft/doet toch verder niets met die bak? Waarom is het dan een probleem dat er maden in zitten die juist helpen bij het composteren, het hoofddoel waarom je uberhaupt je afval scheidt?

Ik zou er ook totaal geen probleem mee hebben gehad, maar op het moment dat ze met tienduizenden zelfs uit je bak komen gekropen en jouw terras gaan bevolken, vind ik het toch van een andere orde.

Als ze in de bak waren gebleven, zou ik het volledig met je eens zijn geweest.
Ik zorg dat er alleen afgesloten zakken in de container gaan, en na het legen spuit ik de container schoon met een hogedrukspuit. Nooit meer last van maden.
Ik hoorde vanochtend op de radio dat een paar takken klimop ook wel wil helpen. Vliegen schijnen daar niet van te houden.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven