Leerlingen salaris
maandag 18 augustus 2014 om 20:14
Hoi hoi, ik ben nogal onervaren op het gebied van salarisadministratie, heb vrijwel nooit problemen/onduidelijkheden gehad hiermee. Hoop hier wat ervaringsdeskundigen op dit gebied te vinden Ik ben zojuist(1 juli) in dienst getreden als doktersassistent in opleiding (BBL) in een huisartsenpraktijk. Ik heb een overeenkomst van 24 uur per week (CAO leerlingenschaal ). Maar volgens mij krijg ik netto veel minder dan is afgesproken..Wat zijn jullie ervaringen met een leerlingen salaris? Natuurlijk heb ik dit van te voren overwogen,uitgezocht, gevraagd en berekend dus schrok hier een beetje van. En hoe leg ik dit probleem/vraag zo subtiel mogelijk bij mijn werkgever uit? Wil ook niet na een maand al in de problemen komen.. Ik ga er sowieso achteraan maar was toch benieuwd!
🌸
maandag 18 augustus 2014 om 20:27
quote:kayako schreef op 18 augustus 2014 @ 20:19:
Hoi suus, ja had t laten berekenen naar 24u maar zag een veel lager bedrag op mn salarisstrook afgelopen maand..Ja ga morgen de moed bij elkaar schrapen en toch ff navragen.
Ze vinden het geen rare vraag hoor, gewoon bellen en om uitleg vragen
Houd het strookje even bij de hand
Hoi suus, ja had t laten berekenen naar 24u maar zag een veel lager bedrag op mn salarisstrook afgelopen maand..Ja ga morgen de moed bij elkaar schrapen en toch ff navragen.
Ze vinden het geen rare vraag hoor, gewoon bellen en om uitleg vragen
Houd het strookje even bij de hand
Je bent zelf een theepot
maandag 18 augustus 2014 om 21:26
maandag 18 augustus 2014 om 21:40
quote:kayako schreef op 18 augustus 2014 @ 20:31:
Hoi Claude, das t lastige omdat op mn contract t fulltime bruto salaris staat en op mn strook parttime, dacht hoger uit te komen. Ga het morgen even laten checken
Op je loonstrook moet bij kopje bruto een bedrag staan dat overeenkomt met parttimepercentage * fulltime brutosalaris.
Dus als het fulltime salaris bv 1500 bruto is, dan zou er op je loonstrook bij het kopje brutosalaris 900 euro moeten staan (want 0,6 * 1500 = 900, en dan ga ik ervan uit dat fulltime 40 uur betekent, en 24/40 = 0,6).
Hoi Claude, das t lastige omdat op mn contract t fulltime bruto salaris staat en op mn strook parttime, dacht hoger uit te komen. Ga het morgen even laten checken
Op je loonstrook moet bij kopje bruto een bedrag staan dat overeenkomt met parttimepercentage * fulltime brutosalaris.
Dus als het fulltime salaris bv 1500 bruto is, dan zou er op je loonstrook bij het kopje brutosalaris 900 euro moeten staan (want 0,6 * 1500 = 900, en dan ga ik ervan uit dat fulltime 40 uur betekent, en 24/40 = 0,6).
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
maandag 18 augustus 2014 om 21:44
quote:neweve schreef op 18 augustus 2014 @ 21:26:
[...]
Krijg je het salaris op de 24e? Want van de 1e tot de 24e is natuurlijk geen hele maand...Ik krijg mijn salaris rond de 24e maar dat is echt wel voor de hele maand hoor. Nooit anders meegemaakt, behalve bij uitzendbureaus.
[...]
Krijg je het salaris op de 24e? Want van de 1e tot de 24e is natuurlijk geen hele maand...Ik krijg mijn salaris rond de 24e maar dat is echt wel voor de hele maand hoor. Nooit anders meegemaakt, behalve bij uitzendbureaus.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
maandag 18 augustus 2014 om 22:06
Je zegt dat je netto salaris minder is dan verwacht, is je bruto salaris wel wat je had verwacht (dus inderdaad salaris op basis van fulltime x het percentage dat je werkt zoals iemand hierboven al zei)?
Als het bruto salaris wel lijkt te kloppen kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:
-je dacht dat het bruto salaris netto zou zijn. Dan heb je helaas pech, want dan heb je je vergist
-ze hebben het verkeerd uitgerekend
-ze hebben geen loonheffingskorting toegepast.
Dat laatste staat meestal ook wel ergens op je salarisstrook, dan staat er loonheffingskorting en dan iets van 'ja' of 'nee'. Als dit je enige baan is, of die waarmee je het meest verdient per maand, zou je deze korting moeten laten toepassen. Maar soms gebeurt dat niet, en betaal je te veel belasting. Als dat aan de hand is, moet je even een formulier van de belastingdienst invullen (weet personeelszaken of de salarisadministratie wel) en dan komt het in orde. Het goede nieuws: als je nu teveel belasting betaald hebt, wordt dat uiteindelijk bij je aangifte weer recht getrokken, dus je bent dat geld dan niet kwijt of zo.
Als het bruto salaris wel lijkt te kloppen kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:
-je dacht dat het bruto salaris netto zou zijn. Dan heb je helaas pech, want dan heb je je vergist
-ze hebben het verkeerd uitgerekend
-ze hebben geen loonheffingskorting toegepast.
Dat laatste staat meestal ook wel ergens op je salarisstrook, dan staat er loonheffingskorting en dan iets van 'ja' of 'nee'. Als dit je enige baan is, of die waarmee je het meest verdient per maand, zou je deze korting moeten laten toepassen. Maar soms gebeurt dat niet, en betaal je te veel belasting. Als dat aan de hand is, moet je even een formulier van de belastingdienst invullen (weet personeelszaken of de salarisadministratie wel) en dan komt het in orde. Het goede nieuws: als je nu teveel belasting betaald hebt, wordt dat uiteindelijk bij je aangifte weer recht getrokken, dus je bent dat geld dan niet kwijt of zo.