Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Hoi Lief,

Heel erg bedankt voor je reactie, het schept weer wat duidelijkheid! Ik heb geen mensen met diabetes in mijn familie, maar bij mijn eerste zwangerschap groeide mijn buik en het kindje enorm snel dat ze dachten aan zwangerschapssuiker.

Bij mijn andere zwangerschappen was dat weer zo en nu dus weer, maar tot nu toe is alles goed gegaan, geen diabetes dus, dus ik ga er maar vanuit dat het deze keer ook zo zal zijn.

Maar in iedergeval heel erg bedankt voor je uitleg, ik zal het snel officieel horen of het goed zit, maar als het dus tussen de 5 en de 8 zit is het oke!

groetjes!
@Roos, ik ben nu 37 en de diabetes werd bij mij op mijn 26ste geconstateerd. In mijn geval komt het van vaders kant van de familie. En wat jezelf betreft, wat ik begrepen heb van het onderzoek dat wij met de familie gedaan hebben is dat, als je het gen hebt, dat je vroeg of laat zeker diabetes zult krijgen (bij MODY 3 dus).
Nou dat was even zoeken zeggen voordat ik het topic had gevonden, maar eventjes een klein berichtje achterlaten om het topic te "uppen".

Met mij gaat het best goed, mijn zoveelste lijnpoging lijkt tot nu toe vruchten af te werpen, ik ben na twee weken 2,7 kilo afgevallen. Ik moet wel heel erg opletten met mijn bls-waarden en een stuk minder insuline spuiten merk ik, heb al diverse hypo's achter de rug , maar nu gaat het een stuk beter.

Hoe gaat het met jullie??
Kijk es aan, wat goed zeg! Eindelijk eindelijk eindelijk resultaat, wat moet dat enorm fijn voor je zijn! Wat doe je nu precies om af te vallen?

Met mij gaat het steeds beter, ik ben een soort van lijnpoging op eigen houtje aan het ondernemen. Ik eet 's morgens om 7.15 uur 1 boterham minder, dan neem ik om 11 uur een stuk fruit, en tussen de middag neem ik ook een boterham minder. Als ik dan in de loop van de middag trek krijg neem ik nog een stuk fruit of kook ik een eitje, en mijn poging lijkt nu al vruchten af te werpen.

Ik weeg me niet meer, dat heb ik onderhand afgezworen, maar ik merk dat sommige kledingstukken nu al beter zitten, en dat doet me goed! Mijn buik is ook minder opgezet, en het 's avonds niet meer snaaien (afgezien van die lekkere snoeptomaatjes dan) doet mijn suikers ook goed. Allemaal dingen die ik natuurlijk allang wist, maar waar ik schijnbaar tussen mijn oren nog niet helemaal aan toe was. Ik heb vorige week een dag gehad met veel minder insuline dan anders, en ook de 2 boterhammen per dag minder schelen in de insulinebehoefte. We zullen zien waar dit toe leidt....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hoi Setter,

Nou voor deze lijnpoging, ben ik "vriendinnetjes geworden met Sonja Bakker". Het bevalt me op zich best goed, hoewel het eten (ontbijt en lunch) nogal weinig is en het avondeten krijg ik er bijna niet ingepropt, da's dan voor mij weer heel veel. Zoals ik zei is het wel even uitkijken met de hoeveelheid insuline omdat Sonja niet echt "koolhydraatconsequent" is, om het zo maar even te zeggen.

Fijn dat jij je nu ook beter voelt met een andere manier van eten, hoe gaat het nu met de humalog en je bls-waarden?
Ook al is Sonja niet voor diabeten (zoals je ongetwijfeld wel weet) lijkt het voor jou dus toch wel te werken. Ik ben blij voor je dat je nu eindelijk wel eens afvalt, is je gegund!

Een collega van me is sinds november al 18 kilo kwijt met behulp van Sonja. Het bevalt haar prima, vooral die bak yoghurt met Kelloggs (of iets van dien aard) 's morgens vroeg. Zij heeft geen diabetes overigens.

Het gaat met mij verder best goed, zeker omdat ik nu minder eet en niet meer snoep 's avonds (afgezien van afgelopen zaterdagavond, toen ben ik lichtelijk uit mijn dak gegaan, met kaas, worst en chips echt alles wat slecht is, en dat van één week ingehaald zeg maar ), maar hoe mijn Hba1C is weet ik nog niet. Ik zou eigenlijk vandaag naar de dvk en dan ook meteen bloedprikken, maar ik kon onverwachts niet dus heb ik haar afgezegd. Ik weet nog niet wanneer ik een nieuwe afspraak krijg, dat hoor ik nog. Ik ben op zich wel benieuwd hoe mijn nieuwe Hba1C zal zijn, want dat is dan de eerste meting sinds de Humalog. Ik kom het hier wel vertellen uiteraard, zodra ik het weet.
Jemig, vergeet ik jou helemaal te vragen hoe het nu met jouw suikers is. Vertelvertel....

En hoe is het met de rest hier? Stille boel hier hoor....hihi...
Nou wat een oorverdovende stilte hier hè??

Mijn suikers zijn over het algemeen aan de lage kant nu, ik spuit ook al weer een stuk minder sinds ik met Sonja Bakker ben begonnen (ik weet overigens dat het niet voor diabetici is, maar probeer hier en daar er een beetje een eigen draai aan te geven en het is best goed vol te houden).

Toevallige belde vorige week de dvk mij nog op (ivm verzetten van een afspraak) en toe vertelde ik dat ik met SB was begonnen maar dat ik nogal wat hypo's had dus nogal naar beneden was gegaan met de insuline en dit nog telkens moet aanpassen. Maar zij vond het wel aan mij toevertrouwd om dit in eigen beheer te houden, dus das wel positief.

Half juli moet ik weer naar de internist en hoor dan mijn Hba1c weer, zal wel echt heel laag zijn deze keer omdat ik nogal laag in mijn bls waardes zit op het moment.

Ben ook wel erg benieuwd hoe jouw Hba1c zal zijn, hopelijk een stuk beter zodat dat ook een bewijs is dat de Humalog inderdaad werkt voor jou.
Hoi dames!

Goede berichten van jullie kant! Knap hoor, afvallen!

Ik ben een tijdje niet geweest, heb het errug druk met het wijzigen van mijn burgerlijke staat (volgende week is het zover! Spannend! ), maar dat is een goede reden toch?

Heb helaas ook slecht nieuws.......Heb Coeliakie.....

Vandaag gehoord. Moet dus overschakelen op een nieuw dieet, en denk dat dat moeilijk wordt. Al het anti-hypo voer moet dan op de schop, want dat sterft van de gluten (Evergreens, Sultana's, dat soort dingen). Het is nu nog een onoverzichtelijke brei voor me, maar kan de komende maand niet beginnen vanwege vakantie en dienstreizen dus kan er dan in mijn koppie vast aan wennen. Moet daarna naar de MDL-arts, en die zal dan wel met een dieet op de proppen komen.

En nu ga ik mijn eigen topic even uppen.

Als ik niet meer langskom: tot over een hele tijd! Ik ga eerst eens uitgebreid vakantie vieren en uit eten daar.
He Lief wat balen!!! En dan moet je idd een compleet nieuw dieet.... jakkes. Hopelijk kan de MDL-arts je helpen (dat zal wel ...)

Heel veel sterkte, geniet van je vakantie, laat alles maar goed doordringen dan kun je er straks goed tegenaan!

Teddeke en Setter; goed van de lijnpogingen! Ik heb twee jaar geleden SB gedaan. Wel aangepast ivm koolhydraten tekorten soms en dat ging als een speer! Maar ja... toen bleek ik zwanger en moest ik stoppen met lijnen. Na Ella ben ik nog niet op mijn normale gewicht gekomen, laat staan op het gewicht van "met" SB, dus nu kamp ik alweer met 10kg extra..... Ach ja... in 2010 ga ik weer lijnen....

Hier druk geweest, morgen bloedprikken volgende week internist. Auto stuk dus moet op de fiest. zal me een feestje worden. Conditie van nul en zwanger.....

Doei!
@Lief, jeetje wat balen zeg, coeliakie, dat kan je er ook nog wel bij hebben. Geniet nog even lekker van je vakantie en hopelijk merk je daarna (met passend dieet) dat je je beter gaat voelen en dat is toch waar het om gaat (zegt zij die makkelijk praten heeft, want ik heb het niet ) Fijne vakantie!!

@Ris, gaat het goed met je zwangerschap?? En met Ella ook alles in orde? Tja, en die extra kilootjes waren bij jou voor goede doelen zullen we maar zeggen en dat afvallen komt wel weer eens....
Hallo allemaal,

Ik ben niet helemaal op z'n plaats hier, maar wil toch graag even mijn verhaal kwijt en misschien wat ervaringen van jullie horen of tips krijgen.

Mijn zoontje is vier maanden oud en heeft hyperinsulinisme. Ik leg het altijd uit als het omgekeerde van diabetes. Hij woog bij zijn geboorte 5.225 gram en had een waarde van 0.9!!!

Na 2.5 maand en drie ziekenhuizen verder (waaronder Parijs) hebben we de kleine grote man thuis. Hij is heel zwaar al (over de 8 kg) maar ontwikkelt zich verder prima.

Helaas eet hij op dit moment nog niet zelf en krijgt hij zijn voeding door een neussonde. We overwegen een PEGsonde, omdat het waarschijnlijk nog een lang verhaal gaat worden.

Scott krijgt heel veel medicatie (Sandostatine, Diazoxide, Ursochol) en heeft behalve ontzettend veel haargroei op zijn voorhoofd en billen weinig last van bijwerkingen.

Zijn suikerwaardes zijn nu redelijk. Ze fluctueren tussen de 3.5 en 8 met constante voeding.

In Parijs zeggen de geleerden dat hij eroverheen zal groeien en als het te lang gaat duren (ze geven hem 6 jaar om eroverheen te groeien) dan kan nog altijd de pancreas verwijderd worden met natuurlijk diabetes tot gevolg.

Ik ben erg benieuwd naar verhalen van mensen die al jong diabetes hadden. We maken ons ontzettend ongerust over school, zwemmen, sporten, eten etc.

Scott is onze derde zoon en wij en onze andere jongens zijn verder gelukkig gezond.

Sterkte aan iedereen die is begonnen met lijnen...

Liefs Mandy
Ten eerste Lief: wat vreselijk rot dat je toch coeliakie blijkt te hebben, en dat zo vlak voor je huwelijk. Sterkte ermee! En een hele fijne dag gewenst volgende week, geniet er maar van. Ik ga al een zonnedansje doen voor iemand anders, ik zal hem ook voor jou gaan doen

@Mandy: hier heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me vreselijk wat je zoontje heeft, pfff.... Ik geloof dat Lief29 de enige is met juveniele diabetes, dus die zou jou iets meer informatie kunnen geven misschien. Of anders Roos4, haar zoontje is 3,5 (of bijna 4) en heeft diabetes. Ik hoop toch echt van ganser harte dat je zoontje er overheen groeit! Sterkte ermee!
Hey lieve meiden!

Het doet me zo goed om aandacht te krijgen....Beetje kinds misschien, maar even het recht hebben om zielig te zijn en dat bevestigd te zien van zoveel mensen om mij heen, dat is toch wel fijn. Ben inmiddels wel weer wat positiever. Heb het voornemen om na de vakantie eens rustig te gaan kijken wat er te krijgen is. Kan pas 9 sept naar de MDL, en ben eerlijk gezegd nu idd wel benieuwd of ik me beter ga voelen als ik minder gluten eet. Wie weet.......

@ Mandy, ik heb vanaf mijn 6e diabetes. Vind dat het niet goed te vergelijken is met hyperinsulinisme. Tenminste, dat denk ik. Naar mijn gevoel (maar iedereen mag me corrigeren als dat te simpel gedacht is!) is een hypo met diabetes makkelijker dan met hyperinsulinisme. In het geval van diabetes eet je gewoon flink suiker en dan kom je uit de hypo. Bij Scott zal dat niet kunnen omdat hij dan nog meer insuline gaat aanmaken. Het schijnt dat je je dan vooral op langzame koolhydraten moet richten, of niet?

Mijn moeder kreeg bijkans een hartverknettering toen ik voor het eerst ging touwtjespringen in de tuin. Zo bang dat ik zou flauwvallen oid. En dat snap ik wel. Maakt het bij jou nog lastiger omdat je totaal niet weet hoe Scott zich voelt.

Dus of je nou wat aan mij hebt als ervaringsdeskundige.....Maar vragen mag altijd!

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met de aanpassingen in je leven. Wil je geen sterkte wensen, dat klinkt zo zwaar, maar misschien is het wel het beste woord. Lijkt me heel moeilijk voor jullie.
Lief, Bedankt!

Op dit moment gaat het beter met Scott als we heel drukke dingen met hem doen en veel ondernemen (vorige week 2 daagjes Efteling en zijn suikers waren geweldig). Wat eten betreft weten we nog niet veel. Krijgt nu alleen nog maar gewone Nutrilon aangevuld met Fantomalt.

Als Scott suiker/glucose krijgt, dan gaat zijn suiker net als bij diabeten ook gewoon omhoog. Zijn alvleesklier maakt gewoon ongecontroleerd en teveel insuline aan, maar doet niks als het gecorrigeerd wordt.

Liefs aan allemaal.
OK, het is dus iets anders dan ik dacht. Ik dacht aan hypoglykaemie, dan reageert de alvleesklier wel te heftig op eten.

Maar als het ongecontroleerd is, dan kun je het dus ook niet voorspellen????

Vind het wel interessant wat je zegt over de Efteling. Gezien zijn leeftijd zal het enige drukke dat hij te doen heeft, het verwerken van alle indrukken zijn. Toch? Neem aan dat dat nog niet lichamelijk is (haha! Ik zie ineens een baby uit de maxicosy opstaan!).

Als ik veel indrukken te verwerken heb, dan vliegt mijn suiker ook alle kanten op. Toen ik examen deed, leefde ik op drie rollen Dextro per dag. Nu ik die diagnos heb gekregen, lees stress, heb ik ook veel hypo's, terwijl ik vroeger omhoog vloog met stress. Allemaal hormoontjes die rondvliegen. Misschien dat het daardoor met Scott ook zo verloopt bij intensieve dagen.

Moet je verplicht elke dag iets leuks doen...
Up!!!

PS Scott heeft buikgriep en daardoor erg lage suikers. Herkennen jullie dit?

Groetjes Mandy
Hoi Mandy!

Als ik ziek ben (koorts, griep, buikgriep wat dan ook) dan stuiteren mijn suikers alle kanten op. Bij buikgriep worden ze idd laag omdat hetgeen wat ik eet er te snel weer uit is om koolhydraten af te geven; dus herkenbaar!

Ik zie dat je post van vorige week is, is hij al wat opgeknapt? Ik kan altijd een internist bellen, jij neem ik aan de kinderarts?

Hier gaat het redelijk, hba1c was 6,8 maar ik meet voortaan elke nacht omdat ik zo wisselend wakker wordt. Ik begin nu ook patronen te ontdekken dus dat is fijn.

Gisteren bij de gyn op controle, beeb groeit behoorlijk; is nu al 300 gram zwaarer als "normaal". Het feit dat mijn suikers zo onvoorspelbaar zijn, heeft 'm doen besluiten dat het weer een keizersnee wordt omdat ook deze beeb ws de 9 pond wel zal halen (en dat gaat niet lukken). De datum is zelfs al gepland (wat echt heel raar is!)

Ik voel me er een beetje dubbel onder; aan de ene kant ben ik blij dat ik me over de bevalling geen zorgen hoef te maken, aan de andere kant had ik heel graag een "natuurlijke" bevalling willen meemaken.

Nu wil Ella aandacht (ze heeft al op bijna alle knopjes van de laptop gedrukt....)
Hoi Ris,

Ik heb ook 2 geplande ks gehad (en een die niet gepland was). Heerlijk!!! Geen zorgen maken over wanneer het komt, over de hoeveelheid pijn die gaat hebben (valt - behalve dag 2 (veel pijnstillers vragen) - erg mee) en je weet dat de baby in ieder geval in goede handen is.

Probeer het positieve ervan in te zien.

Scott is nu wel weer opgeknapt, gelukkig. Over 2 weekjes gaan we weer naar Parijs en daar horen we hopelijk meer.

Liefs Mandy

PS Ella: leuke naam. Dochtertje van vriendin heet ook zo (die heeft nog een Tijs en Pim).
He Mandy!

Grappig van je vriendin! Ik heb thuis ook nog een van de andere namen rondlopen, maar dat is mijn man. Lollig!

Fijn dat Scott weer opgeknapt is en hopelijk hoor je idd meer als je weer in Parijs bent.

Bij Ella heb ik trouwens ook een ks gekregen, viel idd mee. Ik moest verplicht pijnstillers slikken, dat heb ik wel gedaan hoor, maar ik ben niet zo'n pillenslikker. Ik heb alleen nog steeds last van het litteken (jeuk). Kan jij gelijk mijn vraag beantwoorden; maken ze de tweede snee op dezelfde plek als de eerste en wordt dat dan niet een enorm litteken?

Groetjes!
Hoi Ris,

Heeeeeel toevallig.

Het litteken wordt inderdaad opnieuw gebruikt. Dus dat valt wel weer mee. Bij mij is nu alleen (3 ks en een darmoperatie) niks meer over van mijn buikwand. Ziet er niet uit en voelt ook heel raar. Volgende week naar chirurg om te kijken of die er nog wat van kan maken.

Maar twee keer moet zeker geen probleem zijn!!!

Groetjes
Hoi, hoi,

Even het topic nog eens omhoog halen.

Ik heb (onverwacht) een week in het ziekenhuis gelegen (had niet met de diabetes te maken hoor) en ben nu weer iets meer dan een week thuis, ben nu aan het herstellen, hopelijk voel ik me snel weer beter.

A.s. donderdag naar de internist, ben benieuwd hoe het met mijn Hba1c is, maar die zal wel goed zijn denk ik.

Gisteren toch maar weer begonnen met Sonja Bakker, tijdens de laatste weken thuis niet zo heel goed opgelet dus er was toch weer wat bijgekomen. Ik ben vol goede moed weer begonnen (was toch nog steeds 3 kilo lichter dan 1,5 maand geleden dus de schade is beperkt gebleven).

En hoe gaat het met jullie allemaal?? Vakantieplannen of misschien al weg? En met de diabetes?
Goedemorgen allemaal!

Mandy, ik ben blij voor je dat Scott weer opgeknapt is na zijn buikgriepvirus. Sterkte met alles!

Teddeke: beterschap meid! Voel je je weer wat beter nu? Sterkte met diëten ook! (f)

Met mij gaat het goed, mijn Hba1C was de vorige keer gedaald naar 9.8 (was 9.9), dus het begin is er! Vakantieplannen hebben we ook, we gaan over 4,5 week naar Noorwegen met onze camper. We hadden een boot, die hebben we verkocht en daarna zijn we op zoek gegaan naar een fatsoenlijke en betaalbare camper. Avond na avond zat mijn man op Marktplaats te kijken, maar uiteindelijk hebben we gevonden wat we zochten. Pfff....

Vorige week hebben we hem opgehaald en inmiddels is hij van boven tot onder gepoetst, hij glimt als een spiegeltje

Ik moet de gordijntjes nog even wassen en de bekleding moet nog even gereinigd worden, maar dan is het over 4 weken inpakken en wegwezen! De honden gaan uit logeren bij de overburen dus die hebben het goed. Hoef ik me in ieder geval geen zorgen over hun te maken (zoals ik andere jaren dus wel deed... zaten ze bij de fokker de hele dag in een kennel van 3 bij 3 meter en werden ze maar 1 keer per dag uitgelaten). Bij de overburen krijgen ze alle knuffels en aandacht die ze maar willen en wordt er 5 keer per dag met hun gelopen. Lekker het veld in, lekker rennen enzo. Heel belangrijk voor setters!

Goed, zwaar offtopic allemaal

Hoe is het met de rest van de dames hier? Alles in orde met de suikers?
anoniem_47063 wijzigde dit bericht op 16-07-2008 20:20
Reden: t vergeten
% gewijzigd
Oh Teddeke: succes morgen bij de internist! Laat je nog weten hoe je Hba1C is?
Hoi Setter,

Wat goed dat je Hba1c naar beneden is, het begin is inderdaad gemaakt en nu maar hopen dat het zo doorzet.

Wat een fijn vooruitzicht, jullie vakantieplannen naar Noorwegen, met een camper op vakantie lijkt mij ook super. En helemaal geruststellen dat je honden goed verzorgd achterblijven, da's voor mij altijd ook prioriteit nr. 1 als wij met vakantie gaan (wij hebben 1 hondje).

Ik laat morgen nog wel even weten hoe het bij de internist was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven