Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
@Roos, ook mijn Hba1c wordt nog elke 3 maanden gecontroleerd, ik moet nl. 1x per half jaar naar de internist en 1x per half jaar naar de dvk, dus 4x per jaar een Hba1c-controle.

Ik heb het idee dat bij mij het warme weer niet echt doorwerkt op mijn bls-waarden, maar die hypo tijdens het sporten kwam denk ik toch omdat ik té veel gespoten had voor mijn avondmaaltijd (hoewel ik wel minder had gespoten omdat ik wist dat ik nog ging sporten, maar dat wil toch nog wel eens fout gaan bij mij).

Ik heb zelf geen kinderen, maar als je kindje ineens hele dag naar school moet, lijkt met dat een enorme verandering, nog maar even extra genieten van de laatst weekjes dat hij nog thuis is, en tja, kleine kindjes worden groot hè?
Teddeke: Verveeld wennen aan het suiker controlen en het regelen ervan.

Ik maak er gewoon te weinig tijd voor vrij.

Ik heb 2 internisten en daar ga ik iedere 3 maanden naar toe. En dan word mijn Hba1 gecontroleerd.

Even snel want ik ben aan het werk :-)
Teddeke, Roos; Ik ga dit topic maar niet teveel "vervuilen" met mijn gedoetjes met coeliakie en schildklier. Ik heb een nieuw topic geopend erover "glutenallergie en te snelle schildklier" en ik moet zeggen dat ik daar veel van heb opgestoken gisteravond.

Morgen voor een maagbiopt ivm coeliakie. Schijnt vervelend te zijn maar ik denk er maar niet teveel over na. Volgende week ws. voor een schildklierscan. Geen idee wat me gaat overkomen de komende tijd, ik kan het niet goed overzien en denk dus maar 1 dag vooruit. Straks, over een uurtje, moet ik stoppen met eten, drinken en roken, mag niet meer tot morgen 10.30 (dan is het onderzoek). Dus eens kijken hoe dat gaat met de diabetes.....Zo nog even wat eten zodat ik niet in een hypo lig te stuiteren daar, dan zou ik er niet eens naartoe kunnen.

Door dat nieuwe topic las ik iemand die aangaf dat ik er rekening mee moet houden dat sommige mensen echt hun best voor je doen, en anderen vinden dat je zeurt en/of er totaal geen rekening mee houden.

Moest ineens denken aan diabetes....Daar geldt het ook voor. Mensen die ik al jaren ken, zoals schoonfamilie, heeft niet eens een colaatje light in de koelkast en komen dan goedbedoelend met een pak sap aan "want er staat op dat er geen suikers zijn toegevoegd"......Vind ik erg storend en ik zie de bui dus wel al een beetje hangen als die gluten erbij komen. Maar goed, eerst maar die onderzoeken, tot die tijd doe ik niets met mijn dieet.

Visje, ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Heb zelf 25 jaar diabetes en weet dus niet beter, maar ik heb wel erg veel moeite met mijn nieuwste diagnoses en helemaal geen zin om me aan wat voor dieet dan ook te conformeren. Als er dan nog prik- en spuitwerk bij komt, kan ik me heel goed voorstellen dat je er gewoon van baalt. Ik ben ook heus nog wel eens jaloers op vriendinnen als die weer eens zonder nadenken iets in hun mond stoppen. Welkom hier.
@Lief, ik ga je topic even zoeken en doorlezen. Je bent nu waarschijnlijk al in het ziekenhuis, heel veel succes!
Jemig Lief, wat een kutnieuws! Ik hoop dat het onderzoek al achter de rug is en dat het is meegevallen!

Ik kan me voorstellen dat je nu al baalt van je schoonfamilie die geen moeite doet om cola light in huis te halen (hier idem, maar mijn moeder snapt het ook nog steeds niet.....) maar met een glutenallergie is het toch net wat anders dan wanneer je ipv sap water moet drinken.

succes in elk geval ! (((((hug)))))
@Lief, wat een klotenieuws. Ik weet hoe verveeld het is om er nog iets bij te krijgen. Ik heb alvleesklierontstekingen en daar heb ik de diabetes gekregen. En dat was moeilijker te accepteren als de alvleesklier.

Dus kan me voorstellen dat dit veel is om te verwerken.

Het onderzoek heb je als het goed is inmiddels gehad en ik hoop dat het is meegevallen. En dat het met je suiker goed is gegaan.

Ook erg herkenbaar dat voorbeeld van de cola light.

Vind het ook erg storend dat mensen die moeite niet even nemen. Al vind ik het wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die er tegen aan lopen.

Liefs Visje
Nou....het is NIET meegevallen. Het is echt afschuwelijk. Die slang is wel een centimeter dik en echt niet zo flexibel als ik dacht. Dat zit dan tegen je huig, je ligt te kokhalzen, krijgt reflexen en als bonus blazen ze nog lucht in je maag waardoor je gaat liggen boeren, wat het hele braakgevoel weer triggert.....Walgelijk.

Werd wakker met een bls van 15 omdat ik gisteravond toch nog maar twee pakjes sap had weggewerkt. Gelukkig, anders was ik ws. idd in een hypo wakker geworden. Dacht nog: Als ik nou Actrapid spuit vlak voordat ik ga rijden, dan kan dat rustig die bls omlaag brengen en dan kan ik precies ontbijten na de behandeling. Niet wetende dat er om 10.20 al een uur (!!!!) uitloop was. Uitendelijk heb ik maar wat stennis geschopt. Ze zeiden dat het nu eenmaal kan gebeuren dat het uitloopt in een ziekenhuis. Waarop ik zei: dan zal ik zo wel een hypo krijgen van de diabetes en flauwvallen en dan een epileptische aanval. Na een kwartier werd ik gehaald, haha! Al met al toch nog een uur vertraging dus vandaag een beetje rare bls...maar dat komt morgen wel weer goed hoop ik.

Fijn om te horen dat we hier allemaal tegen onbegrip aanlopen.
Jee Lief, wat naar allemaal! Even een snel berichtje. Ik heb net een beetje je andere topic gelezen, en ik wil je probleem niet bagatelliseren, maar je wel een hart onder de riem steken. Mijn zoon heeft enige tijd erge last gehad van z'n buik, was niet lang na de diagnose diabetes. Ik dacht al aan coeliaki, en heb een week lang glutenvrij gekookt. Ik vond 't eerlijk gezegd reuze meevallen. Bij de natuurwinkel hebben ze een hele wand met glutenvrije producten. Ik denk dat het probleem inderdaad het meest zal zitten in het sociale verkeer.

Wanneer komt de uitslag? Het gebeurt toch ook wel, dat mensen een soort 'beginnend' coeliaki hebben, maar dan voorlopig nog geen dieet hoeven te volgen? Heb de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt...

Heel veel sterkte in ieder geval. Het blijft natuurlijk heel vervelend nieuws.
anoniem_20344 wijzigde dit bericht op 02-06-2008 22:58
Reden: spelfout
% gewijzigd
Gatverdarre Lief, wat een akelig onderzoek heb je gehad! En wat een lakoniek gedoe daar in dat ziekenhuis zeg, ze weten toch dat je diabetes hebt? Waarom wordt daar dan geen rekening mee gehouden, vraag ik me af. Stelletje oekels.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
@ Layka: ik heb met warm weer altijd last van dikke enkels, als kind had ik dat al. Een paar jaar geleden werd het steeds erger, dus ben ik naar de huisarts gegaan en daar bleek dat ik een te hoge bloeddruk had. Ik ben sindsdien aan de bloeddrukverlagers, en sinds vorig jaar heb ik er plaspillen bij. Tegenwoordig vallen de dikke enkels mee, alleen als ik een slechte suikerdag heb zwellen ze nog enorm op, maar over het algemeen kan ik me prima redden door in de middag of vroege avond een uurtje mijn voeten omhoog te doen.

@ Roos: wat spannend dat je zoon straks naar school gaat. Ik denk dat je blij mag zijn dat hij een pomp èn sensoren heeft, daar heeft de juf toch minder werk van dan wanneer hij zou moeten spuiten en zij de metingen zou moeten doen bij hem. Ik wens je sterkte met deze aankomende verandering. Hoe vindt hij het zelf dat hij straks naar school mag?

@ Ris: een jongetje! Wat leuk! Mijn schoonzusje krijgt begin augustus ook een jongetje. Wanneer ben jij uitgerekend? En die beweegdag van de DVN, wanneer is die precies?

Oh, en dat je moeder het nog steeds niet snapt, van je diabetes, vind ik onbegrijpelijk. Hoe kan dat?

@ Evan: goede waardes hoor, jeetje, zulke mooie waardes heb ik nou nooit ;o)) Fijn voor je!

LadyX en Visje: welkom hier, leuk dat jullie ook meeschrijven!

@ Roos: mijn Hba1C wordt sinds ik de pomp heb iedere 2 maanden gecontroleerd. Eén keer per half jaar moet ik naar de internist voor een wat grotere controle, en de tussenliggende keren ga ik naar de dvk en laat ik alleen een Hba1C prikken. Ik ben in april voor het laatst geweest, ik mag volgende maand weer, dan in augustus/september weer, en zo maar door. Ik vind het wel fijn om zo vaak te gaan bloedprikken, want dan wordt het effect van de pomp wat beter zichtbaar. En een Hba1C prikken hoeft niet nuchter, dus dat doe ik dan vanuit mijn werk. Priklab zit om de hoek, lekker makkelijk!

Mijn suikers doen ook altijd een beetje raar als het warm is. Als ik ga eten neem ik eerst een paar happen, dan pas ga ik bolussen en eet gauw verder. Als ik eerst bolus en dan pas begin met eten word ik duizelig. De insuline werkt bij mij veel sneller als het warm is, lijkt het wel.

Dat van die cola light klinkt mij ook bekend in de oren. Sinds kort gebruik ik geen light produkten meer, dus het 'probleem' is over, maar in het verleden liep ik daar ook regelmatig tegenaan. Er is eigenlijk maar één vriendin die altijd rekening met mij gehouden heeft, heel lief vind ik dat. Zij heeft altijd spa rood in huis, en zet komkommer en wortelplakjes en een stukje brie op tafel, zodat ik kan kiezen uit gezond, gezond en ongezond... maar nooit chips of chocola ofzo. Ze haalt zelfs mijn favoriete thee in huis!

Ze heeft dan ook een gouden hart....
Setter; mijn moeder zou bijv. wel suikervrij gebak kopen (terwijl dat niet te pruimen is én ik liever gewoon taart heb), maar heeft geen light in huis (of light sap van de aldi waar dan toch heel veel koolhydraten inzitten). Maar goed, ik heb pas op latere leeftijd db gekregen, dus daar zal het wel inzitten. Ik baal er alleen van als we een feestje hebben en daar de hele dag zitten (dan krijg ik zo'n waterpens....)

Beweegdag van de DVN is op 28 juni. Je moet je volgens mij inschrijven (kan denk ik wel via de site).

Oh en ik ben 1 oktober uitgerekend (maar ik gok op een september baby).
Nog precies 4 maanden dus vandaag

Mooi hoor, weer een nieuw leven....

Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder dat ook had, 'vergeten' dat ik diabetes heb. Negen jaar geleden paste ik nog op hun katten als zij op vakantie waren, en dan woonde ik gewoon in hun huis. Eind maart bleek dat ik db had, en half april kon ik terecht bij een internist. Eén week later gingen mijn ouders op vakantie. Mijn moeder liet me nog even zien wat ze voor me gekocht had aan eten en drinken, wat er in de vriezer lag, en in de koelkast (je kent dat wel), tot ze bij de kast van de frisdrank kwam. "Kijk", zei ze, "ik heb cassis voor je gehaald." Ik vroeg: "oh, light cassis?", waarop ze me verbaasd aankeek. "Light? Waarom in godsnaam zou ik light in huis halen, die troep is niet te drinken!"

"Ik heb diabetes mam, weet je nog?????"

Een nog verbaasdere blik volgde, vergezeld van de opmerking: "Jij?? Diabetes?? Sinds wanneer??"

Ze had zelf sinds een jaar diabetes, had gedreigd me naar de dokter te zullen schoppen als ik niet zelf ging, had stennis lopen schoppen toen bleek dat ik inderdaad ook diabetes had, ik had zelfs haar geniepige glimlach gezien toen zij dacht dat ik niet keek....één week daarvoor. En nu was ze het zogenaamd 'vergeten'. Jaja. Hmhm. Tuurlijk mam.

Vorige week dinsdag was het exact 5 jaar geleden dat ik het contact verbrak. De vijf mooiste jaren van mijn leven.

Maar dat is weer een ander onderwerp.
Djeez, setter, wat een raar verhaal over je moeder. Klinkt en beetje gevoelloos.....Had al eens op een ander topic erover gelezen van je, maar sjonge, vind het voorbeeld al heel erg. Zeker dat geniepige glimlachje.

Roos, je bagatelliseert het neit hoor, in mijn ogen. Ik begrijp van heel veel mensen op het forum dat er "goed mee te leven valt", maar het is gewoon stom dat ik weer besef dat ik niet gezond ben. Heb daar vooral moeite mee.

Alle uitslagen komen als het goed is op 18 juni. Dus even geduld nog.....
Tja, ik loop daar ook vaak tegenaan, dat mensen geen light frisdrank in huis halen ("want dat drinkt hier niemand dus dan moet ik misschien wel een halve fles weggooien"), dus drink ik meestal maar gewoon water.

Mijn ouders proberen er toch wel rekening mee te houden, maar zijn daar soms een beetje té mee bezig, waardoor ze echt een beetje doorslaan (en dan ook nog vaak koolhydraten en vetten door elkaar halen, maar goed, ze doen in ieder geval hun best).

@Lief, wat vervelend dat het onderzoek zó tegenviel en wat een onbegrip weer in dat ziekenhuis ivm diabetes, maar goed dat je op je strepen bent gaan staan. Ik duim met je mee voor een goede uitslag!

En wat mezelf betreft.... vandaag begonnen aan poging 8.456 om af te vallen (het kunnen er ook wat minder zijn hoor), dit keer mag Sonja proberen me te helpen. En nu maar hopen dat dat (in combinatie met 3x per week sportschool) wél wat afdoet.
Sterkte met je zoveelste poging, Teddeke. Wat moet dat frustrerend voor je zijn, dat je zo je best doet en het niet lijkt te helpen. Pfff....ik vind het knap dat je zo doorzet hoor, petje af!
quote:lief_29 schreef op 01 juni 2008 @ 21:45:

Djeez, setter, wat een raar verhaal over je moeder. Klinkt en beetje gevoelloos.....

Geen béétje

Roos, je bagatelliseert het neit hoor, in mijn ogen. Ik begrijp van heel veel mensen op het forum dat er "goed mee te leven valt", maar het is gewoon stom dat ik weer besef dat ik niet gezond ben. Heb daar vooral moeite mee.

Alle uitslagen komen als het goed is op 18 juni. Dus even geduld nog.....

Heel herkenbaar hoor, dat je je met je neus op het feit gedrukt voelt dat je niet gezond bent. Het is niet meer dan menselijk dat je je gezond wilt voelen, toch? En met diabetes valt op zich goed te leven, als je eenmaal gewend bent aan de 'verplichte handelingen', maar je moet nu helemaal opnieuw wennen aan een dieet, en dat lijkt me knap k*t (pardon my French).

Setter
Jee Setter, ik heb je andere topic nooit gelezen, en ik schrik er toch altijd van als mensen geen contact hebben met hun ouders. Is behoorlijk heftig. Maar je zal er ongetwijfeld je redenen voor hebben.

Ris, hoe gaat het met je zwangerschap? Blijven je waardes een beetje onder controle?

Hier kan ik gelukkig zeggen, dat mensen juist ontzettend veel rekening houden met zoon. Ik word regelmatig gebeld/gesms't vóór een feestje, of mensen nog iets speciaals in huis moeten halen voor zoon. Heb zelfs al een keer meegemaakt dat een moeder expres niks op tafel gezet had, maar alleen maar steeds alles uitdeelde.

Waar ik alleen niet goed van word, is (onbekende) mensen die ongevraagd eten aan zoon geven: "O, een appel/soepstengel is toch heel gezond?!" Zoon is een engeltje om te zien, en wéét dat ook, en daar maakt hij handig gebruik van. Op vakantie heeft iemand zelfs een lolly IN z'n mond geduwd. Nou, pak die dan maar eens af... (btw, dit was om half tien 's ochtends, ook dat nog!).

Mag ik vragen waarom jullie (uitzondering Setter?) light frisdranken drinken? Is dat voor de lijn, of echt voor de diabetes? Ik bedenk me nu, dat velen van jullie natuurlijk spuiten, dan is light toch wat makkelijker waarschijnlijk.

Zoons hba1c was 6,4. In januari was die nog 6,9 (en daarvoor 7,4 en 11, nogwat). Pomp en sensor bewijzen -in zijn geval- toch wel echt hun dienst gelukkig.

Verder was er een aanwijzing in zoons bloed die NIET op type 1 duidt, maar op een ander type. Iemand bekend met de MODY's? Ik nauwelijks, maar hoewel type 1 nog steeds het waarschijnlijkst is, heb ik al visioenen van een weegschaal in de vuilnisbak, een onbezorgde schooltijd, en feestjes en schoolreisjes waarop ik NIET mee hoef.
Roos, volgens mij in het begin van dit topic was er iemand een MODY. Ik weet alleen niet meer wie, maar spit de eerste pagina's nog eens door. Het heeft iets te maken met een erfelijke factor, volgens mij. Die forumster heeft wel diabetes maar haar zus niet, zoiets was het.
Roos,

Ik drink light omdat gewoon echt niet kan. Neem alleen cola als ik een hypo heb en er geen sap in de buurt is. Toch wel een ding dat dodelijk is voor de bls. bij mij.

MODY.....Ik heb even voor je gegoocheld.

MODY-typen diabetes

Synoniem

Maturity-Onset Diabetes of the Young

Korte beschrijving

MODY is een autosomaal dominant erfelijke vorm van suikerziekte. MODY is een milde vorm van diabetes die lijkt op diabetes mellitus type 2. Bij MODY reageert de alvleesklier (pancreas) onvoldoende op een stijging van het glucosegehalte in het bloed (bloedsuiker) en geeft daardoor te weinig insuline af. Insuline is een hormoon dat er voor zorgt dat glucose (suiker) in de lichaamscellen wordt opgenomen. Glucose dient als brandstof voor de cellen. Er zijn zes type MODY bekend, die onderling verschillen in vorm en ernst.

Kenmerken voor MODY zijn:

Het begint meestal op jeugdige leeftijd.

MODY kan enkele jaren behandeld worden zonder insuline en is daarom insuline onafhankelijk.

Er is sprake van MODY als bij tenminste vier eerstegraads familieleden (ouders-kinderen, broers-zussen) op jonge leeftijd diabetes is ontstaan, die tenminste gedurende twee tot vijf jaar zonder insuline behandeld kon worden. Bij tenminste twee familieleden is de ziekte voor het 25ste levensjaar gediagnosticeerd.

Diagnose

MODY wordt vermoed op bovengenoemde kenmerken.

Daarnaast kan de diagnose worden bevestigd door genetisch onderzoek.

Behandeling

De behandeling van MODY is verschillend per type. De meeste mensem met MODY-3 reageren goed op een lage dosis sulfonylureumderivaten; dit zijn medicijnen die de aanmaak van insuline stimuleren. Bij MODY-2 zijn dieetadviezen vaak voldoende. Andere MODY typen worden meestal met insuline behandeld.

Voorkomen

Er wordt geschat dat 2 tot 4% van alle personen met diabetes mellitus type 2, MODY heeft. MODY-3 komt in Europa het meeste voor, gevolgd door MODY-2 en MODY-1.
MODYMODY is een afkorting van het Engelse Maturity-Onset Diabetes of the Young, een vorm van diabetes type 2 die op jonge leeftijd begint. De aanleg voor MODY is erfelijker dan de ‘gewone’ soorten diabetes.

Er zijn verschillende MODY-vormen. Bij allemaal is er wat mis is gegaan bij de aanleg van de alvleesklier tijdens de zwangerschap. Het gevolg is dat de alvleesklier al vroeg in het leven uitgeput raakt en minder insuline kan maken.

Leidse onderzoekers hebben met financiering van het Diabetes Fonds de ‘mitochondriële diabetes’ ontdekt, een aangeboren MODY-vorm die je alleen van je moeder kunt krijgen. Bij deze vorm werken de mitochondriën, de energiefabriekjes van de cellen die de glucose verbranden, niet goed.

De verschillende MODY-vormen kunnen worden bepaald met een genetische test. Daardoor kan de behandeling op maat worden gemaakt.

Tegenwoordig is het vaak nog zo dat kinderen met pas ontdekte diabetes standaard de diagnose type 1 krijgen en dus insuline moeten spuiten. Maar bij MODY’s is een andere behandeling beter. Want als kinderen een ‘goede’ MODY hebben, blijven ze hun hele leven op eenzelfde manier mild ontregeld. Ze krijgen nauwelijks complicaties en insuline is helemaal niet nodig! Bij de 'minder goede' MODY-vormen verloopt de diabetes wel zoals normaal, maar die kinderen kunnen vaak de eerste tien jaar met tabletten worden behandeld voordat ze insuline moeten spuiten. Dat is veel minder belastend voor hen.
Hoi Roos,

Hier ben ik dan het MODY-meisje (ik heb trouwens net ook gereageerd op het diabetesforum). Ik zal nog even kort uitleggen hoe het bij mij zit, ik weet niet of je er wat aan hebt.

In 1997 werd bij mij diabetes type 2 geconstateerd. Ik kreeg toen medicijnen. Enkele jaren later deed mijn familie (waarvan meerdere mensen diabetes hebben) mee met een onderzoek en daar kwam uit dat wij diabetes MODY 3 hebben. Ik heb me er verder niet echt in verdiept , maar het had te maken met een bepaald gen wat je wel of niet hebt, en ik had het wel en mijn zus niet. Degenen in mijn familie die het gen hebben zullen zeker vroeg of laat diabetes krijg, degenen zonder het gen niet (of het moet natuurlijk een andere vorm van diabetes zijn). Ik heb dus tot 2006 medicijnen gehad en ben daarna over moeten gaan op het spuiten van insuline. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Heee Teddeke, wat grappig, had je op het buurforum nog nooit gezien! Mag ik vragen hoe oud je bent, en op welke leeftijd je diabetes hebt gekregen?

Van die erfelijkheid snap ik niet helemaal, ik bijvoorbeeld als mogelijke drager, zou dan ook uiteindelijk diabetes moeten krijgen (niet dat ik me daar zorgen om maak hoor)? Biologie is nooit m'n sterkste kant geweest. En is het bij jou ook doorgegeven via moeder? Ik denk zelf namelijk wel echt, dat de diabetes bij mij vandaag komt. Mijn bloedsuiker komt zelden boven de 5,2 uit, en ik ken het hypogevoel. Maar dat 't inderdaad zo is, is niet wetenschappelijk bewezen.

In mijn familie komt de diabetes namelijk alleen in vaders kant voor. En sinds een paar dagen weet ik ook dat het behoorlijk veel voorkomt. Ben ik dus wel een beetje van geschrokken: opa, vader, oom, overgrootvader (beide kanten). Verder in opa's generatie nier- en schildklierproblemen.

@Lief: heel erg bedankt vooor het gegoogle. Ik vrees, dat ik ook wat teksten in het Engels erover moet gaan lezen. Ben al niet zo'n ster in medische termen, laat staan in het Engels...
Roos, ik drink light omdat daar geen suiker inzit, niet voor de lijn. Als ik geen light drink, moet ik spuiten om wat te drinken en dat gaat me te ver, dan eet ik liever.

Ik gebruik ook zoetjes in de koffie en drink mijn thee zonder (eerst altijd met suiker).

Succes met uitvogelen wat MODY precies inhoudt als het straks bij jullie gaat horen mss....

Ik zit trouwens ook op het diabetesforum (maar dan vooral bij de zwangeren en nog niet zolang... haha).
Goedemorgen allemaal,

Ik breek hier even in ivm een vraag. Misschien hebben jullie een antwoord voor mij.

Ik ben zwanger en moet een dagcurve doen omdat ik dat tijdens mijn vorige zwangerschappen ook moest. Toen dacht men aan zwangerschapsdiabetes. Bij het ziekenhuis heb ik een setje meegekregen om het thuis te doen; met een klein apparaatje waar een strookje in moet met wat bloed erop en prikkertjes voor je vinger. (de vorige keren kreeg ik trouwens ipv een apparaatje wat kleine buisje waar ik toen het bloed in op moest vangen en vervolgens moest afleveren bij het ziekenhuis, nu hoef ik alleen maar een waarde op te schrijven en dat is nieuw voor mij)

Weet iemand hoe die waardes eruit moeten zien, ik heb nl geen idee tussen welke getallen het moet zitten.

Ik heb het vanmorgen nuchter gedaan, en later om 10 uur nog een keer. Straks moet ik om 14:00 en vanavond om 20:00 uur als laatste. Vanmorgen zat ik op 5,6 en net om 10 uur op 6,2. Heeft iemand een idee of dat goed of slecht is? Ik ben nl wel erg benieuwd hoe het er behoort uit te zien.

Alvast ontzettend bedankt hoor!

groetjes en ik breek weer uit!
Hoi moederdevrouw,

Ziet er goed uit naar mijn idee!

Even in het kort: als je diabetes hebt, gaat met name twee uur na het eten je bls. omhoog. Daarom moet je ook insuline spuiten, om ervoor te zorgen dat dit in mindere mate gebeurt. In principe heeft een gezond mens vrijwel altijd een bls. tussen 5 en 8 (ongeveer). Daar probeer je als diabeet ook naartoe te sturen. De reden voor een curve, en dus voor het eten en twee uur erna, is dat je dan kan zien of je bloedsuiker heel erg varieert met het eten. Jouw bls. van resp. 5,6 en 6,2 is vrijwel gelijk gebleven ondanks dat je ondertussen hebt gegeten. Ook zijn ze binnen de grenzen die het lijf van gezonde mensen aanhoudt. Om 14.00 is het weer 2 uur na het eten, en om 20.00 weer. Als je dan weer ergens tussen de 5 en 8 zit, lijkt het erop dat het goed gaat.

Maar ik ben geen dokter, dus neem niet alles klakkeloos van mij aan.

Waarom moest je de vorige keer een curve doen? Zit er diabetes in de familie? Mijn zussen moesten het ook allebei toen ze zwanger waren, en dat was omdat ik diabetes heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven