fietsers linksaf op kruispunt

28-08-2014 18:43 30 berichten
Als een fietser linksaf slaat op een kruispunt, mag hij dan net als een auto voorsorteren en direct naar links bij groen? Of moet hij eerst gewoon aan de rechterkant oversteken, aan de overkant weer voor stoplicht wachten en dan pas naar links?

Hoop dat ik het zo goed uitleg. Het eerste zie ik veel fietsers doen maar zie ook veel automobilisten die zich daaraan ergeren. Zelf doe ik daarom optie 2, vind ik zelf ook veiliger. Maar ik vraag me af of er een officiele regel voor is, als ik zoek vind ik alleen verkeersregels voor auto. Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeten die fietsers anders ooit afslaan, helemaal op een druk kruispunt in de spits. Wachten totdat alle auto's weg zijn. Of heel omslachtig met je fiets het zebrapad pakken en het volgende zebrapad. Lijkt me niet echt de bedoeling.
En daarbij, automobilisten irriteren zich sowieso aan fietsers.
Ja, ik erger me in de auto ook veel aan fietsers, ookal ben ik zelf vaker met de fiets dan met de auto. Maar dat is dan omdat ze stomme dingen doen. Zoals dus midden op dat kruispunt staan en ertussendoor proberen te komen terwijl toch echt rechtdoor op dezelfde weg voorrang heeft. Ik begrijp dat ze mogen voorsorteren maar doe het dan goed,

Grappig dat iedereen de methode recht oversteken en aan de overkant wachten zo omslachtig vind. Ik doe dat omdat ik het veiliger vind en dan niemand tot last ben. Het duurt wat langer maar dat maakt mij niet uit
quote:lucky82 schreef op 28 augustus 2014 @ 20:03:

Hoe moeten die fietsers anders ooit afslaan, helemaal op een druk kruispunt in de spits. Wachten totdat alle auto's weg zijn. Of heel omslachtig met je fiets het zebrapad pakken en het volgende zebrapad. Lijkt me niet echt de bedoeling.Doe ik ook wel eens, als het uitkomt met wat er groen is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik kijk om, als er voldoende ruimte is, ga ik vast naar links. Maar ben als fietser behoorlijke defensief.

Zoek altijd even oogcontact met automobilist.

Nu ben ik vaker automobilist dan fietser, en vind het zelf ook prettig, als je even oogcontact hebt met een fietser. Ik il je best voor laten, maar miet ik wel weten, wat je bedoeling is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven