Gezondheid alle pijlers

Mag ik uw legitimatie bewijs?

03-09-2014 15:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de geboorte van onze oudste ( hij is nu vijf) zijn we kind aan huis bij meerdere ziekenhuizen en vele eerstelijns zorgaanbieders.

Er is ons al die jaren nog nooit naar een legitimatiebewijs gevraagd, een geldige zorgpas volstond altijd.

Gister hadden we een 2e afspraak bij een zorgverlener waar we begin dit jaar voor de eerste keer zijn geweest. Destijds een soort intakeformulier moeten invullen waarbij ook gevraagd werd naar een geldig ID bewijs van kind.

Toen hij een paar maanden oud was is ons kind in het buitenland geopereerd, daarom destijds vor hem een paspoort aangevraagd wat dit jaar verliep. Ik kon bij dat intakeformulier dus een kopie van een ID bewijs voegen.

Gister kreeg ik, na het melden bij de receptie, gelijk de mededeling dat het ID was verlopen en dat er een nieuwe diende te komen. Zo niet dan zouden de kosten voor eigen rekening komen.

Ik was nogal verrast hierdoor. Natuurlijk, volgens de wet dient iedereen zich te kunnen legitimeren, zeker waar. Maar in de zorg? Bij zo'n intake snap ik het ook nog, maar daarna? Als behandelaar en patient ga je toch een gezamenlijk traject in? Je kent elkaar en fraude lijkt me hierin onwaarschijnlijk. Ik sta daar ook niet ineens met een volslagen onbekend kind toch? Snappen jullie wat ik bedoel?

Als je geen geldig zorgverzekeringsbewijs kunt overleggen snap ik dat men moeilijk doet.

Afijn, wellicht ben ik onwetend en laks en had ik gewoon gelijk na de geboorte met mijn kroost naar de fotograaf moeten hollen om vervolgens een ID aan te vragen. Zijn jullie wel zo plichtsgetrouw?

Heeft jullie hele gezin een pas? Bijschrijven in paspoort mag namelijk ook niet meer.

Ik moet trouwens wel vermelden dat wij ( muv die overzeese operatie) de afgelopen jaren niet met de kinderen de grens zijn overgestoken. Een ID was daarom voor ons ook niet nodig ( dachten we).

En is het niet zo dat ook ieder kind ( vanaf 6) een ID bij zich moet dragen. Die kaart ligt dan in no-time ergens in de zandbak vrees ik. Ondoenlijk natuurlijk.

Is dit doorgeslagen regelzucht? Ik weet het niet. Zal wel braaf nieuwe ID's aan gaan vragen. Om verder gedoe te voorkomen.

Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik heb het toevallig dit weekend nog nagezocht. In Nederland is het niet verplicht om een ID voor je kind te hebben tot 14 jaar. Pas als je de grens over gaat heb je dat nodig.

Hoe ze dat dan in de zorg willen regelen weet ik niet. Op de zorgpas staat toch ook een BSN? Ik heb het met mijn kinderen nog niet aan de hand gehad sinds ze niet meer bijgeschreven staan, moet ik zeggen.

Inderdaad doorgeslagen regelzucht.
Zonder oorzaak geen gevolg
Is geen kwestie van vertrouwen, maar van geld. Als er geen geldig identiteitsbewijs is, kan de zorgverlener niet declareren, is wel strenger geworden de laatste tijd.
Gewoon even naar de juiste site van de rijksoverheid gaan. Onderaan staat het antwoord. Ja, het is ook in de zorg verplicht. Als je het zelf wilt lezen dan heb je hier de link. http://www.rijksoverheid. ... iteitskaart-voor-kinderen
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
En hier de link met uitleg over de idplicht in de zorg, ook voor kinderen http://www.rijksoverheid. ... plicht-in-de-zorg-in.html
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Hoe het met doorgeslagen regelzucht zit, weet ik niet, maar er zijn tegenwoordig wel ziekenhuizen die geen ponskaartjes meer verstrekken, maar waar je je altijd met je ID legitimeert. Mijn pa loopt toevallig in zo'n ziekenhuis, bij binnenkomst scant hij zn ID of rijbewijs, en hoeft zich dan ook nergens meer te melden ofzo. Stickers worden automatisch uitgedraaid en klaar. Misschien wil jouw ziekenhuis oom naar zo'n systeem?

Overigens zeg je dat behandelaar en jij elkaar kennen en je niet met een volslagen onbekend kind daar zit, maar je bent er pas een keer geweest in het begin van het jaar. Je realiseert je denk ik niet hoeveel patiënten die arts dagelijks ziet, even legitimeren (op wat voor manier dan ook, zorgpas lijkt mij persoonlijk ok) vind ik niet slecht.

Edit: lees nu dat officieel legitimatiebewijs in de zorg ook verplicht is. Nou ja, helder dan.
Polkat dat schijnt toch echt niet mee zo te zijn. Heb een heel formulier meegekregen waarin dat uit de doeken wordt gedaan. Bij navraag onder vrienden bleek laatst iemand in het ZH ook zijn 1 jarige te moeten kunnen legitimeren.

En Fairy het is idd wat jij zegt. Heeft alles met het declareren vd kosten te maken. Maar dan nog. Met een BSN nummer weet je toch ook genoeg? Wat voegt dat geldig ID nu toe? Bij kinderen is de foto waarschijnlijk ook niet meer gelijkend ( zeker niet wanneer het een baby was) dus ik blijf het een overdreven maatregel vinden.

In het ZH werkt men niet meer met ponsplaatjes, maar met stickers. Ook daar is een ID nu nodig hoorde ik gister van mijn schoonvader die zojuist terug kwam uit zh. Dit om declaratiefraude door artsen te voorkomen. Moet nu na iedere afspraak een sticker ( eigen bezit) overhandigen die de arts op zijn factuur naar zorgverzekeraar plakt.

Dit vind ik een gunstige ontwikkeling.

Maar wat ik zei over het legitimeren als patiënt, dat blijf ik toch raar vinden. Kind en arts kennen elkaar. Waar zit dan de fraude?

Als ik nu kwam voor een methadon recept voor de buurman, dan was het wat anders.
Ik snap het ziekenhuis wel, er wordt ontzettend veel gefraudeerd. Mensen die met de zorgpas van iemand anders komen, omdat ze zelf niet verzekerd zijn e.d. Dus ziekenhuizen moeten wel strenger zijn tegenwoordig.
Dank voor jullie reacties! Ja feitelijk is het allemaaal heel helder.

Nog even over dat bezoekenvan een arts met een ( eventueel ander) kind om bijvoorbeeld een recept of hulpmiddel los te peuteren. Iedere patient ( en zeker ons kind) heeft specifieke gezondheidsissues die het op voorhand al onmogelijk maken er met een 'ander' kind te komen. De arts heeft een dossier met specifieke details van iedere patient. Een eerste legitimatie bij kennismaking zou dan mi voldoende moeten zijn. En let wel; het feit dat ik gister wel een geldige zorgpas kon laten zien was niet voldoende.

Wil je dus problemen voorkomen dan zou iedereen dus, vanaf dag 1, een ID voor zijn kind moeten aanvragen.

Een bezoek aan spoedeisende hulp, ha of andere zorgverlener legt ieder kind uiteindelijk wel eens af.
Fraude met zorg gebeurd veel vaker dan je denk. Iemand die even de zorgpas leent van een familielid of iemand die zich uitgeeft voor een ander om van zorg gebruik te kunnen maken.

Vervelend dat jullie je moeten legitimeren, helaas noodzakelijk kwaad.

Men kan helaas niet van te voren de mensen eruit filteren die zich niet aan de regels houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Begrijp dat we nu in een tijd leven waarin dit kennelijk zo moet.

Dan ben ik dus ( nog steeds) heel benieuwd wie van jullie voor haar, baby, peuter of kleuter, al zo'n document heeft geregeld nu bijschrijven in het eigen paspoort dus niet meer kan.

Ben ik dan echt één van de weinigen die hier nog nooit bij stilgestaan heeft.
Ook al een aantal keer in het ziekenhuis bij controle afspraken kind zijn id moeten laten zien.vond het prima
Ik schrik hier van!

Iedereen moet dus maar dure identiteitsbewijzen kopen voor zijn kinderen omdat er teveel gefraudeerd wordt.

Inderdaad te gek voor woorden.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:-a- schreef op 03 september 2014 @ 16:47:

Ook al een aantal keer in het ziekenhuis bij controle afspraken kind zijn id moeten laten zien.vond het primaAls je zo'n kaart hebt vanwege buitenlandse vakanties misschien maar wij gaan nooit op vakantie en mijn kinderen hebben ook geen ID-kaart.
Ik vind het prima. Scheelt veel in de mensen die met de pas van een ander komen of met kinderen van een ander.
Maar kinderen moeten zich in nederland toch ook kunnen identificeren als men daar om vraagt?
quote:-a- schreef op 03 september 2014 @ 16:57:

Maar kinderen moeten zich in nederland toch ook kunnen identificeren als men daar om vraagt?Volgens mij pas vanaf 12 jaar?
In de zorg moet iedereen zich kunnen legitimeren, ook kinderen, om fraude te voorkomen. Elders vanaf 14. Vind het ook belachelijk hoor, maar begrijpelijk omdat er heel veel misbruik werd gemaakt. Met Jantje onder de naam van Pietje naar het ziekenhuis gaan b.v.
Ik heb bij dochter zodra ze haar hoofdje overeind kon houden (vereiste voor de foto) een id-kaart laten maken. Dit met het oog op eventueel ziekenhuis bezoek, hier in het ziekenhuis vragen ze er ook naar, om haar in te kunnen schrijven moest ik een geldig ID en zorgpas kunnen overleggen. Ben dus blij dat we dat al zo vroeg geregeld hadden. Kleine moeite.
Tja ik als zorgverlener zou ook wel willen dat mijn administratie minder streng gecontroleerd zou worden. Helaas, ook wij verzinnen de regels niet en moeten financieel wel het hoofd boven water kunnen blijven houden.

Maw: het is geen onwil, het moet helaas gewoon.

En dat het niet overal zo is kan te maken hebben met contracten met verschillende verzekeraars. Ook die contracten stellen wij niet zelf op. Anders zouden ze er namelijk wel behoorlijk anders uitzien..;-)
Ohja: ik moet het documentnummer noteren. Daarom heb ik niet voldoende aan een bsn-nummer. Als het documentnummer er niet in staat kan ik niet declareren. Vandaar dat je paspoort mee moet.
quote:vandale schreef op 03 september 2014 @ 16:58:

Volgens mij pas vanaf 12 jaar?14 jaar, uirgezonderd de zorg, daar geldt geen leeftijdsgrens.
De overheid verplicht legitimatie vanaf 14 jaar. Maar ziekenhuizen en verzekeraars zijn niet de overheid en die mogen andere eisen stellen.
Ja, wij hebben voor elk kind een Europese id.-kaart. En ook al regelmatig nodig gehad.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:winterteen schreef op 03 september 2014 @ 17:12:

Tja ik als zorgverlener zou ook wel willen dat mijn administratie minder streng gecontroleerd zou worden. Helaas, ook wij verzinnen de regels niet en moeten financieel wel het hoofd boven water kunnen blijven houden.

Maw: het is geen onwil, het moet helaas gewoon.

En dat het niet overal zo is kan te maken hebben met contracten met verschillende verzekeraars. Ook die contracten stellen wij niet zelf op. Anders zouden ze er namelijk wel behoorlijk anders uitzien..;-)

Dat de zorgverleners er niets aan kunnen doen begrijp ik uiteraard!

Ik schrik er gewoon van dat er blijkbaar zoveel fraude wordt gepleegd, kinderen zijn toch gratis verzekerd?

En ja, ik ben er boos over dat de mensen die altijd maar keurig volgens de regels handelen hier de dupe van zijn.

Ik heb even op de gemeentelijke website gecheckt, als ik voor mijn kinderen ID kaarten aan moet schaffen ben ik bijna 90 euro kwijt.

En bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven