Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld over nettoloon

03-09-2014 22:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat je over je brutoloon 8% vakantiegeld ontvangt. Klopt het dat dit 5% over je nettoloon is?

Ik wil graag het vakantiegeld over het nettoloon uitrekenen maar ik kom er niet uit....
Dat ligt er maar helemaal aan wat je salaris is en in welke schijf je valt
Ab imo pectore
Dat kan helemaal niet. De bruto/netto verhouding is niet altijd gelijk, hoe meer je verdient, hoe groter het verschil. Snap ook niet waarom je dat zou willen weten...
Je neemt je brutoloon.

Daar neem je 8% van.

Dan kijk je in welke belastingschijf die 8% valt (even googlen voor de juiste cijfers)

Dan haal je die belasting van het bedrag af.

Ruwweg is dat wat je dan ontvangt.
Salaris is ¤ 1513 netto
Vakantiegeld wordt met het bijzonder tarief belast. Op je loonstrookje hou je dan minder netto over dan dat je normaal van je salaris over zou houden. Bij je belastingaangifte wordt dat eventueel glad gestreken. (afhankelijk van je totale inkomsten over dat jaar).
Voor berekening van vakantiegeld heb je niets aan het netto maandloon. Het vakantiegeld wordt berekend over het bruto jaarloon.
Niet geschoten is altijd mis
Het vakantiegeld is bruto altijd net iets minder dan een maandsalaris en er gaat meer belasting vanaf omdat het tegen het hoogste tarief gaat dat voor jouw inkomen geldt.

Ik denk dat je rond de 1400 netto vakantiegeld krijgt als je het hele jaar hebt gewerkt.
Bedankt voor de reacties!
quote:betjebig schreef op 03 september 2014 @ 23:58:

Het vakantiegeld is bruto altijd net iets minder dan een maandsalaris en er gaat meer belasting vanaf omdat het tegen het hoogste tarief gaat dat voor jouw inkomen geldt.

Ik denk dat je rond de 1400 netto vakantiegeld krijgt als je het hele jaar hebt gewerkt.

Ik heb 1900 netto en had dit jaar 1400 netto vakantiegeld.

Dus de berekening van Betje Big lijkt me (helaas) iets te royaal.
Ik heb 1770 netto per maand en had 1330 vakantiegeld.
quote:pientjexxx schreef op 03 september 2014 @ 23:17:

Vakantiegeld wordt met het bijzonder tarief belast. Op je loonstrookje hou je dan minder netto over dan dat je normaal van je salaris over zou houden. Bij je belastingaangifte wordt dat eventueel glad gestreken. (afhankelijk van je totale inkomsten over dat jaar).

Vakantiegeld wordt helemaal niet met een bijzonder tarief belast.

Door het vakantiegeld kan het zijn dat je in een hogere belastingschijf terecht komt en dus over een bepaald deel van het bruto loon (salaris + vakantiegeld) meer belasting betaalt, maar dat hoeft niet.
quote:_melon schreef op 04 september 2014 @ 09:03:

[...]

Vakantiegeld wordt helemaal niet met een bijzonder tarief belast.

Door het vakantiegeld kan het zijn dat je in een hogere belastingschijf terecht komt en dus over een bepaald deel van het bruto loon (salaris + vakantiegeld) meer belasting betaalt, maar dat hoeft niet.

Er zijn 2 belastingen: Loonbelasting en inkomstenbelasting.

Loonbelasting is wat de werkgever inhoudt. Dat is een 'voorheffing', en die gaat op basis van een vrij simpele berekening (tabel). De werkgever houdt elke maand belasting in alsof dat maandsalaris (keer 12) je jaarsalaris zou zijn. Daarnaast wordt er een tarief bepaald voor bijzondere beloningen (vakantiegeld, bonus, 13e maand). Meestal is dat de hoogste schijf waar je in zit, of soms de schijf daarboven als je al ongeveer boven in je schijf zit.

In de praktijk betaal je bijvoorbeeld ongeveer 30% belasting over je bruto salaris (want de arbeidskorting en dergelijk worden meegenomen), terwijl je 42% of 52% betaalt over je vakantiegeld.

De belasting die jij echter verschuldigd bent is de inkomstenbelasting. Daar zit niet alleen loon in, maar ook andere vormen van inkomsten. Als je alleen loon als inkomen hebt, en je krijgt elke maand hetzelfde, zal de inkomstenbelasting niet afwijken van de loonbelasting, en krijg je dus niets terug (aftrekposten enzo natuurlijk wel). Als je onregelmatig verdient, krijg je wel terug. Als je 52% hebt betaald over een bijzondere beloning, terwijl je uiteindelijk in de 42% schaal uitkomt, krijg je de teveel betaalde belasting dus terug.

Het hangt dus heel erg van de situatie af of je vakantiegeld 'teveel' belast wordt. Maar als het teveel is, krijg je het terug. Als je tarief voor bijzondere beloningen ook je uiteindelijke maximale tarief is, maakt het niks uit.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:joosje1 schreef op 03 september 2014 @ 23:04:

Salaris is ¤ 1513 nettoLastig om te zeggen, want hier zit misschien nog wel reiskosten in, of andere voordeeltjes.... maar vakantiegeld zal tussen de 1000 en 1400e zijn schat ik.
Is afhankelijk van heel veel zaken, zo zitten bijvoorbeeld in mijn salaris ook onkostenvergoedigen, die niet meetellen voor mijn vakantiegeld.

Maar grofweg kom ik meestal uit op ongeveer 75% van mijn netto salaris.
Ik verdien 1640 euro en vakantiegeld was 1200.
Vakantiegeld wordt gezien als,bijzomdere beloning en valt onder bijzonder tarief. Op je strook staat welk tarief dit jaar voor jou geldt.

In je belastingaangifte wordt het weer rechtgetrokken, eventueel teveel betaalde belasting wordt dan verrekend.

Een bonus, 13e maand ed zijn ook bijzondere beloningen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven