Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn gaat verder, met uitleg over de salamiworst.

03-07-2014 19:02 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
In dit topic praten we over ons leven met pijn, wat dat met ons doet en waar we in het dagelijks leven tegenaan lopen. Iedereen is welkom, om mee te lezen, mee te schrijven of af en toe binnen te vallen.

De klachten van de dames, die hier tot nu toe schreven, lopen uiteen. De oorzaken ook. Toch hebben we voor een deel te maken met dezelfde frustraties, valkuilen en zo zoeken we vangnetten. Vaak schrijven we ook gewoon onze frustraties van ons af en steunen we elkaar.

Zo kwam iemand met het voorbeeld: Leven met pijn en vooral gebrek aan energie, is als het eten van een salamiworst: eet je de worst in één keer op, dan word je naar alle waarschijnlijkheid misselijk. Maar eet je de worst plakje voor plakje over verschillende dagen, dan geniet je ervan.

Zo is het met ons leven ook. We delen onze activiteiten in in 'plakjes', niet teveel ineens, zodat we niet teveel teruggefloten worden door ons lichaam. Zodat we niet de ene dag genieten van een overheerlijke salamiworst, om de volgende dagen misselijk in bed of op de bank te liggen.

Hier een link naar het vorige topic
Later is nu
Dank allemaal voor de peptalk!

Ik heb nu ook besloten om het nog dit jaar te doen en dan hopen dat ik volgend jaar nog collectanten extra kan vinden. En anders ermee te stoppen. Want waar eindigt het? Eerst een wijk collecteren, dan twee en straks alle vier?

Plus dat ik mijn wijken voor de collectanten klein probeer te houden, maar zelf als ik collecteer óók nog het hele buitengebied meepak (wat niet op de lijst staat, maar ik denk dan elk extraatje is meegenomen) Daar maak ik het mezelf niet makkelijker mee realiseer ik me nu.

Twijfel alleen nog wanneer ik dan zal stoppen, nog twee jaar en dan heb ik het 15 jaar gedaan, vind dat eigenlijk mooier klinken als 13 jaar

Maar wie weet, vind ik volgend jaar nog wat mensen bereid. Ik heb nog twee trouwe collectanten, maar er hebben er drie afgezegd. En ondanks diverse oproepen en belrondjes nul aanmeldingen helaas.

Dreamer: Toch blijf ik het knap vinden hoor, vijf kilometer (als je het opgebouwd hebt) Droom ik van

Heb vroeger, heeeeel lang geleden ook hardgelopen. Maar dat was nog in mijn jeugdjaren, toen ik nog gezond was. Ooit zelfs derde geworden tijdens een wedstrijd (8 km)

Asotut: Was het bij jullie vannacht en vanmorgen ook mistig? Dan heb ik nl ook veel meer pijn. Hier hadden we erge mist vanmorgen. Wel fijn dat je nu weer wat rechterop loopt,of het nu door de pijnstilling komt of niet, misschien dat het er dan toch langzamerhand uitzakt.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:koffieprut schreef op 03 september 2014 @ 12:04:

Maar dreamer, je hebt toch hoop ik wel je mobieltje bij je als je gaat lopen? Stel dat er eens iets gebeurd.

Jazeker! En ook goed opgeladen, anders ga ik niet. Met dit mooie weer lopen er nog veel mensen met honden hoor, maar zondag liep ik geheel alleen in de regen.

Die mobiel gast ook altijd mee als ik de hond uitlaat, ook al is dat in bewoond gebied en.niet zo ver... Niet zoveel vertrouwen in mijn lichaam ergens ook wel bang ooit hetzelfde te krijgen onderweg als dochter, uitval, omdat ik ook soms zo door mn knie ga.

Lientje... Je zit op te rekken, ten koste van wat en vooral wie?

Ik liep 5 km op mijn 40e verjaardag, dat was de eerste en laatste keer. Jaar later had ik mijn diagnose fm
Later is nu
Normaal heb ik altijd heel veel pijn met mist, zeker na een werkdag. Gisteren begonnen met de dubbele dosis pijnstilling. Als een blok geslapen! Heerlijk. Nu voel ik het wel een beetje zeuren op de achtergrond, maar geen heftige pijn, die ik anders normaal wel gehad zou hebben.

Enige waarvan ik hoop dat het beter wordt naarmate ik deze pijnstilling langer slik, is het krachtsverlies.

Stuk minder pijn, maar arm een been voelen "verzwakt "aan (kan het niet beter omschrijven, sorry)

Heerlijk weer, heb vanmorgen boodschappen gedaan, auto wat verder weggezet en daarvandaan gewandeld naar de apotheek ook. Maar een lang stuk lopen met kleine stukjes hardlopen durf ik vandaag toch niet aan, ben tijdens het wandelen al bijna 2 keer gevallen doordat mijn been even niet meewerkte (ik zette een stap in gedachten, maar de actie werd niet doorgezonden naar mijn been vanuit mijn hersenen, andere been dan wel, maar de ene blijft staan en dan struikel je raar)

Misschien morgen, maar vandaag maar even kalm aan denk ik.

Weet ook niet of dit nu echt door de medicijnen komt, heb het soms wel vaker bij erge pijn dat lopen lastig wordt. Maar voel nu niet zoveel pijn als normaal (dat is dan weer wel prettig) dus kan niet inschatten of ik gewoon een slechte dag heb (qua motoriek) of dat de medicijnen niet helemaal lekker vallen.

Ik ga nog even wat (kleine ) klusjes doen en dan lekker in de tuin met een boek. Fijne dag allemaal!

Maïskip: Hopelijk gaat het goed met je?
Dat van je been herken ik, Lientje. Ik zeg ook altijd dat ik erbij na moet denken dat ik hardloop. Vroeger (als 16 jarige) rende ik de eerste meters met de honden, zodat ze niet de verkeerde kant opgingen en dus de weg op. Regelmatig viel ik op mn gezicht, omdat ik er niet bij nadacht, maar gewoon ging rennen. Daar moet dus aandacht bij, nu nog. Ook al regelmatig gevallen bij afstappen van fiets, omdat ik dat even niet met aandacht deed en dus door mn enkel ging (en daar lig je dan voor het stoplicht) irritant!
Later is nu
Mijn 100% gezonde maatje ging ook regelmatig hardlopen, maar ik wilde niet dat ie ging zonder zijn mobieltje.

Dat uitval zoals jullie beschrijven ken ik gelukkig niet. Wel regelmatig het idee dat ik mijn rechterbeen echt op moet tillen om em in de auto te krijgen of zoiets.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Word vanavond opgenomen en morgen ben ik de eerste op OK. Ze gaan de drain voor een deel vervangen. Best wel spannend allemaal weer. Schijn weer een hopeloos gevalletje te zijn wat drains betreft :/.
Sterkte Maiskip
Later is nu
quote:maiskip schreef op 03 september 2014 @ 15:52:

Word vanavond opgenomen en morgen ben ik de eerste op OK. Ze gaan de drain voor een deel vervangen. Best wel spannend allemaal weer. Schijn weer een hopeloos gevalletje te zijn wat drains betreft :/.Gelukkig maïskip. Fijn te horen dat je morgen geholpen word. Vond het toch een beetje eng klinken allemaal. Heel veel sterkte en hopelijk blijft de drain deze keer wel goed zitten en zijn werk doen.
Maiskip, succes morgen! Hopelijk voel je je snel beter als de drain weer loopt.

Ik was er even niet qua schrijven, gisteren 500 km gereden om een vriendin bij te staan. Dat deed pijn, naderhand.. Maar ik heb het graag gedaan, ze was erg blij dat ik er was. Het was de verjaardag van mijn man, dus voor haar best lastig om me te vragen, ik was pas laat thuis dus we konden ook niet uit eten of samen eten. Maar goed, in overleg met man besloten dat dit voorrang had..

Vandaag nog maar een beetje rondgekeuteld thuis, morgen weer werken.

Lien, ik ben het wel eens met Dreamer.. als iets tegenstaat moet je het niet doen, zeker met jouw lijf en je inspanningen die je dagelijks verricht. Ik snap dat je maatschappelijk betrokken wilt zijn, en dat is ook een mooie waarde, maar het moet wel aansluiten bij wie je bent, en dat collecteren is dat duidelijk niet. En dan ook nog in het buitengebied, meid, dat zijn me einden daar.. Snap dat je het graag vol wilt houden maar je doet al zoveel.

ik ga weer in de meeleesmodus meiden, mijn polsen zijn overbelast na het rijden dus ik moet achter die laptop weg.

dag dag Ambra
Jullie schrijven zo snel dat ik niet alles kan onthouden. Wel leuk dat het topic zo actief is (al is de reden minder natuurlijk).

Dreamer: je hebt wel gelijk, en de kans dat ik het anders aanpak als ik een echte baan heb, is inderdaad niet zo groot…

Ik hoop ook ooit 5 km te kunnen lopen. Maar daarvoor moet ik eerst zooltjes laten maken, dus als ik een baan heb ga ik dat doen. Alleen is er zoveel wat ik wil als ik een baan heb; op mezelf wonen, mijn rijbewijs halen…

Ik heb de laatste tijd ook meer last van mijn handen, maar voor mij is het wel verklaarbaar, iets wat ik op mijn werk doe. Wel toevallig.

Maiskip: sterkte met de operatie morgen! Fijn dat je toch een dag eerder geholpen kunt worden.

Lientje: ik hoop dat je je zo goed als nieuw voelt met de dubbele dosis.

Ambra: nog gefeliciteerd met de verjaardag van je man, hoop dat je polsen gauw beter voelen.

Ik heb een middag vrij genomen (of nouja, ik was vandaag officieel vrij dus eigenlijk had ik de hele dag vrij) en ben met mijn zusje naar de stad geweest.

Soms vraag ik me ook af waarom ik meer pijn heb en dan lees ik hier iets over vochtig weer of mist, ik had er niet bij stilgestaan dat het weer kan ook meespelen.
Arghhh, had al eerder een stuk getypt maar waarschijnlijk niet op verzenden geduwd dus alles weg

Dan maar even kort: slaap lekker en morgen fris en fruitig, zonder pijn en met bergen energie weer op
Goeiemorgen allemaal. Vannacht weer wakker geworden van de pijn in mijn been. Kan toch merken dat de nachten kouder gaan worden.

Maïskip ik ken natuurlijk je hele voor geschiedenis niet maar wil je toch even sterkte wensen vandaag.

Fijne dag allemaal.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
#Maïskip: ik hoop dat de ingreep goed verlopen is en dat je je snel opknapt!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Maïskip: Hopelijk is alles goed gegaan en mag je snel weer naar huis! Een voorspoedig herstel gewenst in elk geval.

En een bloemetje, want dat staat zo gezellig op je nachtkastje.
Ik had vandaag een goede dag. Weinig pijn en wat meer energie. Was er blij mee. Alleen een beetje dom dan van me ( en ik heet geen Willem-Alexander, nee , echt niet) om dan op bezoek te gaan bij moeder, een was ga draaien, de deur van de schuur ga schuren en schilderen, alle ramen ga lappen, zelf de vuilnisbak naar de weg ga slepen ( moet op verzamelplaats ruim 70 meter hier vandaan, en dat valt niet mee als je bak vol is) enz.

Dus nu ben ik moe. En mijn rug doet zeer. En mijn arm ( van het schilderen)

Dussss. Gelijk even opslaan op de harde schijf in mijn hoofd: Medicijnen lijken goed aan te slaan, maar niet als ik teveel wil doen.
Goh Lien, wat raar dat jij moe bent

Morgen een rustigere dag?

Ook hier prut geslapen Koffie Mijn rug en heupen wilden weer niet en de medicatie werkte niet afdoende dus pech.

Net als Lientje (ja, ja) veel te veel gedaan (mantelzorg en ver gereden) dus lig weer lekker ( ) plat.

Fijn he, grenzen aan geven
Blijft een struikelblok, Asotut, dat grenzen aangeven en bepalen . Nee, morgen geen rustige dag. Ik moet werken. Dus dat wordt morgen hele dag staan , lopen en sjouwen weer.

Ik hoop altijd maar dat de dag snel om is. Meestal is het zo druk dat de tijd wel snel gaat. Alleen vanaf een uur of vier kan ik die klok wel naar zes uur kijken.

Voordeel is dat het morgen koopavond is. En ik werk tot zes uur. Dus ik hoef dan niet op te ruimen. Scheelt aardig wat gesjouw en gesleep
Mantelzorg. Ook zoiets aardigs.

Heb je een redelijk grote familie waarmee je dat kunt delen, lijkt het toch altijd op dezelfde persoon aan te komen.

Hoe kan dat toch?

Is dat ook grenzen aangeven, wat we dus niet doen, is het iets dat bij chronisch ziek zijn hoort, dat je graag toch iets voor een ander wilt doen binnen je beperkingen, misplaatst schuldgevoel? Wat is dat toch met ons mij?

Ben weer ff weg, naar een andere site. Ben aan het bieden op een veilingsite voor bedrijf man. Man is werken, dus ik mag dat klusje even opknappen. Spannend!
Een item hoogste bieder, andere werd te duur.

Leuk is dat wel, als je de klok ziet wegtikken en je bent de hoogste bieder.

Iedereen een goede nachtrust toegewenst en een goed begin van de dag morgen!
Is het gelukt Lientje?

En rustig aan doen.. deur schuren én verven? Jahoor.. jij bent lui

Hoe gaat het met je, Maiskip?

Ik bleef vandaag thuis, hoofdpijn. Niet eens zo heel erg, maar de laatste tijd vooral vaak hoofdpijn op vrije dagen en pijn door de weeks. Ik had het even helemaal gehad. Lullige is dat m'n hoofdpijn in de loop van de dag erger werd, mijn knieën nu gillen en mijn buik brand. (dat zou kunnen komen door die halve zak tutti frutti, waarin voornamelijk gedroogde pruimen zitten )

Anyways, ik voel me nu beroerder dan vanmorgen. Da's niet handig, maar eens zien wat ik morgen doe dan. Beide leidinggevenden zijn vanaf volgende week met vakantie. Daardoor vallen er werkzaamheden uit en is het vrij rustig.. misschien dus dat ik morgen toch nog thuis blijf, maar het voelt wel als spijbelen dan.
Later is nu
En thuisgebleven dreamer?

Vrijdag is mijn vrije dag en de jongste gaat nu ook naar de psz op vrijdag, heb ik een vrije ochtend. Zat te denken wat ik allemaal zou gaan doen maar zit al een uur op de bank ;)

Huis is een puinhoop maar dat doe ik straks wel... ;) ga zo ff kleuren denk ik
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Geniet even lekker van de rust, Suzy! Als het spul thuis komt, is het zo weer druk.

Ik ben wel naar het werk. Lijf doet zeer, maar hoofd niet meer. Als ik voor een zeer lijf thuis ga blijven, kom ik nooit meer op het werk, zo redeneerde ik. Maar opstaan was erg moeilijk, want ik ging (uiteraard weer) te laat naar bed, waar ik eerst nog even was (sokken) heb gesorteerd en andere was opgehangen.

Mijn beide middelvingers doen trouwens zeer. Toch best bizar.. zie me al bij de dokter zitten "waar doet het zeer?" en dan beide vingers omhoog
Later is nu
Heerlijk toch Suzy, even niks doen. Geniet van je vrije dag en houd de rest van de dag ook rustig
ha meiden,

Dreamer, fijn dat hoofd weer meewerkt. Die redenering van jou heb ik ook.. met dat zere lijf moet je wel gaan werken, want anders kom je nooit meer bij je baas...

bijna weekend meid.

Suzy, die troep blijft wel liggen. Goed dat je even voor jezelf kiest.

Ik heb net ruim een halve emmer hazelnoten geraapt. En daarna nog boodschappen bij twee winkels. Mijn ribben vonden het rapen niet leuk, die zaten in de knel. Beetje zwakke plek momenteel.

Nu nog bedenken wat ik met een emmer noten ga doen.. maar eens op internet zoeken hoe ik ze het best kan bewaren. Schimmelnootjes heb je ook niks aan.

Goed weekend voor iedereen!
Ja hoor Dreamer het is gelukt. Man blij.

Thuisgekomen uit mijn werk, vind ik hier kinderen met vrienden die eerder naar huis zijn gestuurd wegens een heftige gebeurtenis met mede schoolgenoot.

Omdat overal op school huilende kinderen liepen, heeft school maar besloten iedereen naar huis te sturen. Dit soort dingen lijken wel altijd te gebeuren op een dag dat ik werk.

Heb diepe gesprekken onder het eten gehad met mijn pubers en vrienden.

Trieste zaak. Ik ben er zelf ook van slag van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven