Platenspeler
vrijdag 5 september 2014 om 12:54
Hoi mede-forumners.
Ik heb binnenkort twee jaar een relatie en dat moet gevierd worden.
We houden allebei heel van van muziek en hebben ook wel al wat lp's
Dus vroeg ik me af of iemand hier verstand heeft van platenspelers.
Wat een goede ongeveer kost, waar je die kan kopen etc.
Alvast bedankt voor alle advies,
Ik ben een nitwit wat betreft spelers + muziek. Ik hou er wel heel veel van. Mijn vriend is hier beter in, maar ik wil dan toch dat het een verrassing blijft
Ik heb binnenkort twee jaar een relatie en dat moet gevierd worden.
We houden allebei heel van van muziek en hebben ook wel al wat lp's
Dus vroeg ik me af of iemand hier verstand heeft van platenspelers.
Wat een goede ongeveer kost, waar je die kan kopen etc.
Alvast bedankt voor alle advies,
Ik ben een nitwit wat betreft spelers + muziek. Ik hou er wel heel veel van. Mijn vriend is hier beter in, maar ik wil dan toch dat het een verrassing blijft
vrijdag 5 september 2014 om 22:16
Wij hebben een Linn. Daar komt een geluid vandaan..... Veel mooier dan van een CD of mp3 etc.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
zaterdag 6 september 2014 om 21:03
Koop een mooie 2de hands, Rega, Linn, Thorens, Pro-ject of ander kwalitatief Hi-Fi merk via marktplaats, bij voorkeur met naalden van Grado of Ortofon
Via MP kun je al vanaf zo'n 20-30 Euro keurige Dual en Technics kopen. De USB platenspelers moet je niet willen hebben, die zijn bijna allemaal kwalitatief zeer slecht
Check wel even of de motor regelmatig loopt en er geen brom in zit
Via MP kun je al vanaf zo'n 20-30 Euro keurige Dual en Technics kopen. De USB platenspelers moet je niet willen hebben, die zijn bijna allemaal kwalitatief zeer slecht
Check wel even of de motor regelmatig loopt en er geen brom in zit
zaterdag 6 september 2014 om 21:14
zaterdag 6 september 2014 om 22:38
@sabbaticalmeds
Iedereen was destijds verbaasd over het bedieningsgemak van de CD, helemaal met een afstandsbediening. Dat het geluid beter was, is een fabeltje, het geluid is inderdaad "clean" maar daarentegen ook erg kil en vermoeiend.
Een plaat klinkt natuurlijker en heeft een gedetailleerder geluid doordat de naald de groef direct aftast zonder nagenoeg verlies aan informatie. Bij een CD wordt het oorspronkelijke geluid gedigitaliseerd, dus de informatie wordt vervolgens omgezet in digitale nullen en eentjes. Daarbij is een substantieel verlies van het daadwerkelijke origineel. Je hoort dus een "bij benadering"van het origineel. Er zijn substantiële geluiden rond de 1khz die niet goed gepakt kunnen worden in digitale informatie, zoals zang, blazers, drums, applaus etc. Ook de range onder 20 hz en boven 20 kHz is niet te converteren maar zeker wel waarneembaar. Mp3 heeft bv. nog minder informatie dan CD, dat verschil is ook al makkelijk waarneembaar
Bovendien is een plaat prachtig om naar te kijken, te voelen en het artwork is ook bijzonder. Het opzetten en beluisteren geeft een meer betrokken gevoel. Tegenwoordig behandeld men vinyl met meer zorg dan voorheen. Krassen worden nu eerder als irritant dan charmant gezien
Ik zou zeggen, probeer het eens uit bij een onafhankelijke kwalitatief Hi-Fi center
Iedereen was destijds verbaasd over het bedieningsgemak van de CD, helemaal met een afstandsbediening. Dat het geluid beter was, is een fabeltje, het geluid is inderdaad "clean" maar daarentegen ook erg kil en vermoeiend.
Een plaat klinkt natuurlijker en heeft een gedetailleerder geluid doordat de naald de groef direct aftast zonder nagenoeg verlies aan informatie. Bij een CD wordt het oorspronkelijke geluid gedigitaliseerd, dus de informatie wordt vervolgens omgezet in digitale nullen en eentjes. Daarbij is een substantieel verlies van het daadwerkelijke origineel. Je hoort dus een "bij benadering"van het origineel. Er zijn substantiële geluiden rond de 1khz die niet goed gepakt kunnen worden in digitale informatie, zoals zang, blazers, drums, applaus etc. Ook de range onder 20 hz en boven 20 kHz is niet te converteren maar zeker wel waarneembaar. Mp3 heeft bv. nog minder informatie dan CD, dat verschil is ook al makkelijk waarneembaar
Bovendien is een plaat prachtig om naar te kijken, te voelen en het artwork is ook bijzonder. Het opzetten en beluisteren geeft een meer betrokken gevoel. Tegenwoordig behandeld men vinyl met meer zorg dan voorheen. Krassen worden nu eerder als irritant dan charmant gezien
Ik zou zeggen, probeer het eens uit bij een onafhankelijke kwalitatief Hi-Fi center
zaterdag 6 september 2014 om 22:47
@Mr_y wwoooowww, wat een kennis. Mijn vriend zegt altijd dat het gewoon veel beter klinkt. Ik vind de artwork wel leuk op lp's
Ik hoor bij liedjes die ik goed ken dat ze ''intenser'' zijn op lp's dan op cd's
Welke platenspeler heb je zelf?
@SabaticalMeds een pickup heeft ook verschillende kwaliteiten, net zoals tv's en radios dat hebben. Zo heb ik het in ieder geval begrepen
Ik hoor bij liedjes die ik goed ken dat ze ''intenser'' zijn op lp's dan op cd's
Welke platenspeler heb je zelf?
@SabaticalMeds een pickup heeft ook verschillende kwaliteiten, net zoals tv's en radios dat hebben. Zo heb ik het in ieder geval begrepen
zaterdag 6 september 2014 om 23:34
Een Acoustic Signature Challenger
http://www.drhifi.net.au/ ... /Challenger%20MK.II/1.htm
Heel blij mee
Klinkt echt wonderbaarlijk
http://www.drhifi.net.au/ ... /Challenger%20MK.II/1.htm
Heel blij mee
Klinkt echt wonderbaarlijk
maandag 8 september 2014 om 12:28
Je moet er wel op letten of je de platenspeler kan aansluiten op digitaal. Analoog is veel mooier geluid.
Heel af en toe staan er goede bij de kringloop. Die zou je als verrassing kunnen kopen (als die nog werkt.)
Naald moet ook nog verkrijgbaar zijn. Die kunnen de platen beschadigen. En daar maak je geen vrienden mee.
Ook moet de draaitafel recht zijn. Dat is de schijf waarop de LP gelegd wordt. Vraag eens of de platen nog gedraaid kunnen worden. Misschien zijn het alleen maar collector items.
Ik heb er zelf nog een van staan. Die is bij mij aangesloten op een analoge tuner/receiver.
Je kan ook een leuke bon maken met daarop een paar plaatjes van platenspelers in de prijsklasse. Meerdere plaatjes en dan een boodschap erbij dat je er geen verstand van hebt en samen met hem er eentje wil gaan kopen.
Je kan ook een kartonnen doosje maken dat lijkt op zo'n ding.
Bij de kringloop staan er ook af en toe een paar. Kan je foto's maken, plaatjes printen en op een doosje plakken. Dan heb je ze op ware grootte.
Is ook een surprise... en een paar pepernoten erbij. Die liggen er al volop.
Ik gebruik hem bijna nooit, maar ik heb een plaat met een nummer dat is zo mooi. Analoog is het alsof de zanger zelf naast je zit te zingen.
Als je zoekt op Sony ps lx 100 dan vind je nog heel veel informatie daarover. Draaitafel is een andere naam, maar misschien wist je dat al. Ik lees hier niet meer alles.
http://www.testfreaks.nl/draaitafels/sony-ps-lx250/
Ik zocht zelf reviews over een tv.
Heel af en toe staan er goede bij de kringloop. Die zou je als verrassing kunnen kopen (als die nog werkt.)
Naald moet ook nog verkrijgbaar zijn. Die kunnen de platen beschadigen. En daar maak je geen vrienden mee.
Ook moet de draaitafel recht zijn. Dat is de schijf waarop de LP gelegd wordt. Vraag eens of de platen nog gedraaid kunnen worden. Misschien zijn het alleen maar collector items.
Ik heb er zelf nog een van staan. Die is bij mij aangesloten op een analoge tuner/receiver.
Je kan ook een leuke bon maken met daarop een paar plaatjes van platenspelers in de prijsklasse. Meerdere plaatjes en dan een boodschap erbij dat je er geen verstand van hebt en samen met hem er eentje wil gaan kopen.
Je kan ook een kartonnen doosje maken dat lijkt op zo'n ding.
Bij de kringloop staan er ook af en toe een paar. Kan je foto's maken, plaatjes printen en op een doosje plakken. Dan heb je ze op ware grootte.
Is ook een surprise... en een paar pepernoten erbij. Die liggen er al volop.
Ik gebruik hem bijna nooit, maar ik heb een plaat met een nummer dat is zo mooi. Analoog is het alsof de zanger zelf naast je zit te zingen.
Als je zoekt op Sony ps lx 100 dan vind je nog heel veel informatie daarover. Draaitafel is een andere naam, maar misschien wist je dat al. Ik lees hier niet meer alles.
http://www.testfreaks.nl/draaitafels/sony-ps-lx250/
Ik zocht zelf reviews over een tv.
maandag 8 september 2014 om 12:33
N.B.: http://nl.wikipedia.org/wiki/Platenspeler
Ook een beeetje informatie. Kan je gerichter zoeken.
Je kan ook nog kijken voor een jukbox, maar die is alleen voor kleine schijvan voor zover ik weet.
Ook een beeetje informatie. Kan je gerichter zoeken.
Je kan ook nog kijken voor een jukbox, maar die is alleen voor kleine schijvan voor zover ik weet.
dinsdag 9 september 2014 om 12:05
@Leonie, ben sowieso benieuwd nou hoe ze allebei klinken.
Pump_italiaans, ik wil echt een platenspeler en geen juxebox.
Hij heeft namelijk al lp's die van limited edition waren/zijn.
Dus heb ik ook het liefst een platenspeler die die ook kan afspelen.
Een juxebox kan dit niet
Wel bedankt voor je verdere adviezen!
Pump_italiaans, ik wil echt een platenspeler en geen juxebox.
Hij heeft namelijk al lp's die van limited edition waren/zijn.
Dus heb ik ook het liefst een platenspeler die die ook kan afspelen.
Een juxebox kan dit niet
Wel bedankt voor je verdere adviezen!