Makelaar om te helpen zoeken?

10-09-2014 21:36 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op zoek naar een nieuw huis. Woonwensen zijn globaal aanwezig, locatie binnen een marge ook, en financiën zijn vrij duidelijk.

We kijken trouw op funda, maar hebben nog niet hèt huis gevonden (of het was al verkocht). Nou vraag ik me af of het slim is om een makelaar in de arm te nemen om te helpen zoeken. Hebben jullie ervaring mèt en/of zonder makelaar? Heeft het meerwaarde, en zo ja, waar moet ik op letten bij het kiezen van één?
Wij hadden een deal met de verkopende makelaar, dat was wel handig.

Ik ben toen ook binnengelopen bij makelaars die mijn soort huizen had. Ik ben later nog wel eens gebeld of ik nog interesse had.
Bedoel je jouw verkopende makelaar? Dat gaat bij ons niet op, we zitten nu in een huurhuis.

Maar gewoon binnenlopen kan dus wel?
Ik vond gewoon binnenlopen om te vragen of ze nog huizen hadden erg fijn. Ik had het idee dat ze net iets meer konden laten zien, zeker toen ik al wat huizen had bekeken.

Kost wel tijd, tijd die een verkopend makelaar kan overnemen. Maar welke doelen, betaal acties ga je afspreken? No cure no pay?
Je kan bij de makelaars een zoekopdracht uitzetten. Vaak kijken ze vóór een huis op de markt komt, eerst of er iemand in hun bestand zit die zoiets zoekt. Dat is de reden dat er soms huizen op Funda komen die al zijn verkocht onder voorbehoud.

Nadeel is wel dat dan elke makelaar jouw prijsrange weet. Dat kan nadelig worden zodra je een huis wil gaan kopen en de makelaar ineens jouw tegenstander is. Hij weet dan hoeveel speelruimte je hebt en kan dat gebruiken bij de biedingen. Daarom moet je sowieso je maximum nooit weggeven. Doe maar alsof je een stuk minder te besteden hebt.
@madderijn: betaalacties: geen idee nog! Daarom kom ik hier

@ theia: slim! We zoeken sowieso huizen onder ons max.budget, omdat we momenteel één salaris hebben met drie mensen en geen zin hebben in hele hoge maandlasten.

Is zo'n zoekopdracht uitzetten gratis? Of is dat met no cure no pay?
Een zoekopdracht bij een makelaar heeft als voordeel dat je eerder weet wat te koop staat. Eerst zetten de makelaars onderling de huizen uit, en een paar dagen later pas op funda.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou een zoekopdracht uitzetten bij een makelaar zonde van mijn geld vinden. Dagelijks even op Funda kijken volstaat ook.

Tenzij je hele specifieke woonwensen hebt en perse in die ene wijk en liefst ook nog in die paar straten wil wonen in een regio waar de huizenmarkt al weer flink aan het aantrekken is. Dan kan je net dat ene huis mis lopen.

Maar als je eisen wat minder specifiek zijn dan is het geen probleem als je dat ene huis mis loopt want de andere 99% van de huizen komt vanzelf op funda.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven