Vliegangst :-(

13-09-2014 07:43 60 berichten
Over enkele uren gaan we terug naar huis en dat betekent dat ik het vliegtuig in moet. Ik heb al vaak en ver gevlogen maar met de geboortevan mijn kinderen is het alleen maar toegenomen. Ik heb straks twee vluchten en ik vind het verschrikkelijk. Op de heenweg had ik er ook last va en dat was net na mh17. Ik heb dus echt zitten huilen.Wat moet ik nu?
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij heel erg goed hielp: ademhalingsoefeningen. Door op een bepaalde manier te ademen word je hele lichaam ontspannen.

Adem 4 sec lang door je neus in en tel de seconden in je hoofd. Daarna 4 sec lang door je mond uitademen, weer blijven tellen. Dit herhalen totdat je ontspannen bent. Denk aan niks anders dan de cijfers in je hoofd.

Succes!
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
quote:Quinty schreef op 13 september 2014 @ 10:15:

[...]

Heel goed, daar is het cabinepersoneel ook voor!

Ben zelf bijna 2 decennia stewardess geweest en heb heel wat mensen met vliegangst een vlucht door gekletst. En voor de een werkt dit wel, en voor de ander niet. Een knipoog, even handje vasthouden whatever.

Vooral tijdens turbulentie hield ik angstige mensen goed in de gaten en ging soms ook gewoon naast deze passagiers zitten. En stelde ze allerlei huis-, tuin-, en keukenvragen. Afleiding is alles! Ik informeerde ook altijd de vliegers, dat ze goed allerhande informatie moesten omroepen.

En als het een beetje mogelijk was liet ik deze mensen ook altijd even kijken en een praatje maken in de cockpit. (Dat is overigens tegenwoordig niet echt makkelijk meer).

@Liubi: Met 3 kids is het zeker af te raden om pillen te nemen. Focus je op iets; neem jezelf bijvoorbeeld voor om 10 kruiswoordpuzzels af te maken. En ga lekker kletsen met je kinderen. Afleiding!Ik heb diep respect voor het beroep. De laatste vlucht ben ik ook zó goed geholpen door de stewardess, een schat van een vrouw was dat. Door haar ben ik de terugweg helemaal zelf doorgekomen en heb geen paniekgevoelens gehad. Dus hier eentje die de stewardessen enorm waardeert!
quote:fleetfox schreef op 13 september 2014 @ 10:39:

[...]Ik heb diep respect voor het beroep. De laatste vlucht ben ik ook zó goed geholpen door de stewardess, een schat van een vrouw was dat. Door haar ben ik de terugweg helemaal zelf doorgekomen en heb geen paniekgevoelens gehad. Dus hier eentje die de stewardessen enorm waardeert!
Liubi, knap dat je met 3 kleine kinderen reist, ik vond het met 1 al best een onderneming ;) Ze zorgen waarschijnlijk wel voor de nodige afleiding. Hopelijk heb je een rustige en goeie vlucht!

Quinty, lijkt me heel fijn om een stewardess als jij mee te hebben op de vlucht. Misschien had ik die ook wel, maar ik heb nooit kenbaar gemaakt dat ik angstig was.
Kijk naar de stewardessen. Die lopen rond, gewoon hun werk te doen en dan realiseer je je: niets aan de hand.

In 1 jaar tijd gebeuren er over de hele wereld minder vliegongelukken dan auto-ongelukken ALLEEN AL IN NEDERLAND. Ik weet dat dit je niet van je angst afhelpt, maar misschien zie je wel dat het volkomen irreëel is. Iets waar je iets aan kan doen dus .
quote:Svea schreef op 13 september 2014 @ 14:50:

Quinty, lijkt me heel fijn om een stewardess als jij mee te hebben op de vlucht. Misschien had ik die ook wel, maar ik heb nooit kenbaar gemaakt dat ik angstig was.Dank je
Ik ben zelf een keer onwel geworden in een vliegtuig en ben ontzettend goed en correct geholpen door de steward en stewardessen aan boord. Hier ook alleen maar respect van mijn kant.

En jouw stress herken ik ook wel: ik heb zelf een kind, die ik alleen opvoed. En ik durf het, om dezelfde reden als jij, (nog) niet aan om alleen met haar te vliegen. Terwijl het haar geweldig lijkt(omdat ze dan zo dicht als maar mogelijk bij haar vader in de hemel kan zijn )
Bel je broer!

Goede reis Luibi! Lekker naar huis XX
quote:Quinty schreef op 13 september 2014 @ 10:15:

[...]

Heel goed, daar is het cabinepersoneel ook voor!

Ben zelf bijna 2 decennia stewardess geweest en heb heel wat mensen met vliegangst een vlucht door gekletst. En voor de een werkt dit wel, en voor de ander niet. Een knipoog, even handje vasthouden whatever.

Vooral tijdens turbulentie hield ik angstige mensen goed in de gaten en ging soms ook gewoon naast deze passagiers zitten. En stelde ze allerlei huis-, tuin-, en keukenvragen. Afleiding is alles! Ik informeerde ook altijd de vliegers, dat ze goed allerhande informatie moesten omroepen.

En als het een beetje mogelijk was liet ik deze mensen ook altijd even kijken en een praatje maken in de cockpit. (Dat is overigens tegenwoordig niet echt makkelijk meer).

@Liubi: Met 3 kids is het zeker af te raden om pillen te nemen. Focus je op iets; neem jezelf bijvoorbeeld voor om 10 kruiswoordpuzzels af te maken. En ga lekker kletsen met je kinderen. Afleiding!

Wat een lieve stewardess was jij!

Ik heb ook vliegangst maar ga toch altijd en achteraf valt het altijd mee, ook al heb ik de meest heftige turbulentie ooit (heb ik al snel want ik vind alles heftig haha), want ik ben erop ingesteld dat ik neerstort, dus dan valt alles mee!
Ik heb ook neerstort angst. Laatste keer dat ik vloog mocht ik in de cockpit en alles vragen aan de piloten, dat was echt superfijn
Toen ik naar Curacao vloog zat er een jongen naast met met ontzettende vliegangst maar met ouders op het eiland. die nam een (of twee weet ik het) slaappilletjes na stijgen en heeft echt geslapen tot de landing...

Nu kan dat natuurlijk alleen als je alleen reist en niet met kleine kids..Ik was nooit bang en ben ook best wel de hele wereld rondgevlogen. Turbulentie van Australie naar Taiwan zo erg gehad dat de bagagedingen boven de stoelen open vlogen en het spul er uit viel. Toen zat ik mij te verbazen naar al die vooral taiwanezen die erg paniekerig waren......

Nu met kids heb ik nog nooit gevlogen en voel van te voren al best wel angst. Waar het vandaan komt?? weet het niet want stort denk ik liever neer dan dat ik een autoongeluk krijg waar ik uit de prak uit komt en alles meekrijg..maar het is een gevoel en

hoop dat je inmiddels in het vliegtuig zit/over bent en denkt hehe dat heb ik weer gehad (want dat is achteraf dan zo,n lekker gevoel)

succes!
Puck
Ah je vliegt nu vast al. Je zult vast een prima vlucht hebben. Mijn vriend is piloot en vliegt 4 dagen per week. Er zijn wel eens wat kleine dingetjes voorgevallen maar zeker nooit iets ernstigs. Als er iets is zullen ze altijd meteen uitwijken, er zijn allemaal emergency procedures welke elk half jaar!! getraind worden in de simulator. MH17 was puur pech, het had niets met het vliegtuig of de piloten te maken. De kans dat dit jouw zal overkomen is zo ienimini klein.. Op straat lopen is gevaarlijker. Tja.. Ik snap het wel hoor.. en ik zou valeriaan nemen oid. Dat werkt!

Mijn vriend en ik hebben ook enorm veel respect voor het cabinepersoneel. Piloten kunnen lekker zitten en relaxen, stewards en stewardessen lopen continue rond en iedereen wil wel iets van ze. Ja zij doen echt het meeste werk, plus hebben ook een zware opleiding gevolgd. Zij zitten er voor de veiligheid! Dat vergeten mensen nog weleens.
anoniem_177789 wijzigde dit bericht op 13-09-2014 17:08
Reden: Stuk vergeten
% gewijzigd
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Liever een hele vlucht rondlopen dan op m'n kont zitten! Zo zwaar is de opleiding echt niet hoor en daarbij duurt het maar 6 weken.

Quinty

Sterkte Liubi! Voor de volgende vlucht dan want ondertussen ben je alweer thuis.
quote:sarosie schreef op 13 september 2014 @ 17:03:

Ah je vliegt nu vast al. Je zult vast een prima vlucht hebben. Mijn vriend is piloot en vliegt 4 dagen per week. Er zijn wel eens wat kleine dingetjes voorgevallen maar zeker nooit iets ernstigs. Als er iets is zullen ze altijd meteen uitwijken, er zijn allemaal emergency procedures welke elk half jaar!! getraind worden in de simulator. MH17 was puur pech, het had niets met het vliegtuig of de9 piloten te maken. De kans dat dit jouw zal overkomen is zo ienimini klein.. Op straat lopen is gevaarlijker. Tja.. Ik snap het wel hoor.. en ik zou valeriaan nemen oid. Dat werkt!

Mijn vriend en ik hebben ook enorm veel respect voor het cabinepersoneel. Piloten kunnen lekker zitten en relaxen, stewards en stewardessen lopen continue rond en iedereen wil wel iets van ze. Ja zij doen echt het meeste werk, plus hebben ook een zware opleiding gevolgd. Zij zitten er voor de veiligheid! Dat vergeten mensen nog weleens.MH17 was puur pech? Wat een rare woordkeuze. Ik hoop toch dat je begrijpt dat pech hier niks mee te maken heeft gehad?
En je hebt meer respect voor de sterwardessen dan de piloten, die zitten er toch maar een beetje bij volgens jou. Mocht er iets gebeuren is het wel de piloot die dat vliegtuig moet landen hè!
Bedankt voor jullie opbeurende berichten! We zijn godzijdank weer heelhuids thuis gekomen. Twee keer opstijgen, twee keer landen. Bij de eerste keer landen ging het er wel wat heftig aan toe. Piloot ging volgens mij vol op de rem maar ja, dan sta je in ieder geval al op de grond.

Voorlopig hoeven we niet meer. En: fijn om weer thuis te zijn
quote:Adrienne_ schreef op 13 september 2014 @ 16:52:

[...]Wat een lieve stewardess was jij! Merci
quote:mayou schreef op 14 september 2014 @ 02:01:

Quinty Haai Mayou! How are you?
quote:liubi schreef op 14 september 2014 @ 02:57:

Bedankt voor jullie opbeurende berichten! We zijn godzijdank weer heelhuids thuis gekomen. Twee keer opstijgen, twee keer landen. Bij de eerste keer landen ging het er wel wat heftig aan toe. Piloot ging volgens mij vol op de rem maar ja, dan sta je in ieder geval al op de grond.

Voorlopig hoeven we niet meer. En: fijn om weer thuis te zijn

Fijn Liubi! Geniet weer lekker van je huiselijke omgeving!

hoi fijn dat je weer thuis bent.

als je angst steeds erger wordt, dan kan stichting valk je helpen

als je weer in nederland bent.

is wel prijzig maar ze helpen je wel echt van je angst af.
het is zoals het is,daar moet je het mee doen
quote:Quinty schreef op 14 september 2014 @ 15:12:

[...]

Haai Mayou! How are you? Goehoed! Nog steeds heppie in Azie met mijn exbaas, hoewel we ook veel in het westen zijn de laatste tijd. Mis het vliegen nog bij vlagen. En hoest met joe?
quote:mayou schreef op 14 september 2014 @ 16:07:

[...]Goehoed! Nog steeds heppie in Azie met mijn exbaas, hoewel we ook veel in het westen zijn de laatste tijd. Mis het vliegen nog bij vlagen. En hoest met joe?

Ook goehoed!

Mis vooral Azië bij vlagen (KUL & SIN), en het vliegen niet

Verder lekker bezig in baan, heppie met vriend en huis. Hèèl basic
Ik lees/post even mee. Vlieg deze kerstvakantie (waarschijnlijk) naar Thailand. Het is mijn eerste intercontinentale vlucht en vind het best eng. Heb geen zware vliegangst, maar zodra ik een vlucht overweeg begint de spanning al merkbaar te worden en al helemaal zodra de tickets geboekt zijn. Jammer van de voorpret, want heb er tegelijkertijd erg zin in.

Ja, ik weet dat het heel veilig is. Dat soort gedachten zorgen ervoor dat ik in ieder geval rustig blijf (zit niet te hyperventileren ofzo). Maar het afhankelijk zijn van techniek (de piloten vertrouw ik wel) blijft vervelend. Dan ga ik dingen bedenken als... wat als die techniek het laat afweten (bijv. de hoogtemeters)? Kortom, ik denk teveel na

Wat ik probeer is: op youtube filmpjes kijken van (inside) vluchten.

En ik check regelmatig flightradar, om te zien hoe enorm veel vliegverkeer er op ieder moment in de lucht is. In vrijwel alle gevallen zonder incidenten.
Ook ik mag me hier melden. Na heel lang het vliegen uit de weg te zijn gegaan, verleden jaar de zoveelste discussie hierover met familie gehad.

Komt mijn schoonvader met de opmerking: dan doe je toch gewoon zo'n cursus. Hij had duidelijk geen idee hoeveel dat kostte. Maar hij heeft dus aangeboden die cursus vooruit te betalen(een aanzienlijk deel wordt uiteindelijk vergoed).

Ik heb de intake vlak voor de MH17 crash gehad. Geweldige timing... Uiteindelijk ben ik toch van plan nu door te zetten. Ik kijk dus ook heel veel positieve opstijg filmpjes. Het opstijgen lijkt me het engst. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat mijn beeld van het opstijgen/vliegen niet helemaal klopt.Als het echt zo zou zijn als in mijn fantasie zou niemand meer vliegen! En zelfs in de filmpjes met turbulentie zie je mensen nog heel rustig de krant lezen of een filmpje kijken.

Er mag hier een huwelijksreis gepland worden. Dus het is echt tijd om met de vliegangst af te rekenen! 21 oktober heb ik de eerste groepsdag. De 23e gaan we dan daadwerkelijk vliegen. Heen en terug...

Meer mensen ervaring met Stichting Valk? De slagingskans is 98 %, daar hou ik me maar aan vast. Maar ik hoop vooral dat de gewenning geleidelijk gaat, zodat die eerste vlucht niet zo'n drempel is.
Ik heb ooit een stichting Valk groep aan boord gehad, van Kaapstad naar Amsterdam. Die hadden het echt super gehad daar en waren vrijwel allemaal over hun angst heen (nog hier en daar een angstmomentje tijdens start/landing). Was echt een hele leuke reis, zowel voor hun als voor ons!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven