Geld & Recht alle pijlers

Een beetje dom?

23-09-2014 11:38 67 berichten
Ik heb het idee ongelofelijk in de maling te zijn genomen, maar blijf toch hopen op het goede van de mens. Gisteravond zijn man en ik aangesproken door een hulpbehoevende man. Hij had een heel plausibel verhaal en dat brak ons hart. Wij hebben hem geholpen (lees een behoorlijk bedrag geld gegeven) om herenigd te worden met zijn gezin. Het heeft me de hele nacht bezig gehouden, als zijn verhaal klopt hebben wij een gezin heel erg gelukkig gemaakt, zijn wij in de maling genomen, zal ik nooit meer zomaar iemand helpen, want het zou niet de eerste keer zijn, dat wij op zo een manier in de maling zijn genomen. (iets met een ezel en een steen). We kunnen het geld op dit moment missen, anders hadden wij het niet gedaan, maar het is wel een bedrag waar je een paar dagen hard voor moet werken.

Hoe is jullie vertrouwen in de mensheid en helpen jullie iemand in nood als het mogelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Ach, of het nou een oplichter was of niet, jouw karma is weer gezuiverd :D
Klinkt als een bulshit verhaal. Waarom zou hij apart van vrouw en kinderen reizen?

Er zijn oplichters actief. Vaak gaat het verhaal zo:

Man belt aan bij huizen, geeft aan dat familielid in ziekenhuis ligt, zijn auto bij tankstation staat en hij niet kan pinnen. Of hij 50 euro kan "lenen". Soms had hij "pech" en kreeg hij of niets of minder. Sos had hij "geluk" en kreeg hij 50 euro. Bij oudere mensjes kwam hij mee naar binnen en vroeg dan vervolgns of hij ook nog mocht bellen. Die ouderen lieten dat vaak toe en gingen dan wel eens weg. Tegen de tijd dat de man wegging, waren de slachtoffers meer geld of eigendommen "kwijt".

Achteraf blijkt er dan helemaal geen famielid te zijn en de auto staat een straat verderop.

Heb 3 jaar gewerkt bij Politie en bovenstaande situatie is gebeurd. Die man had een gokverslaving en een drugsprobleem. Hij heeft in totaal iets van 1000 euro "buit" gemaakt, al was hij dat natuurlijk snel weer kwijt.

Nooit intrappen!

Ik heb ooit eens in een strenge winter een grote friet met mayo voor een zwerver gekocht. Zodat hij iets warms had. Het sneeuwde en het was bijna kerstmis. Ik werd door de beste man uitgescholden dat ik die friet zelf kon opvreten want hij wilde geld. Iets dat hij dus niet van meer van me kreeg natuurlijk...
Carpe Diem!
Ik weet niet zo goed wat ik moet schrijven. Enerzijds is het heel aardig van je dat je iemand geholpen hebt, maar je bent wel erg naïef geweest. Voortaan eerst verifiëren of een verhaal klopt. Kan me voorstellen dat je toch een naar gevoel eraan hebt overgehouden omdat mensen blijkbaar zo geslepen en harteloos zijn dat ze zo'n verhaal ophangen om geld bij mensen af te troggelen.
Cum non tum age
Ik heb ooit op het station een zwerver mueslibrood met kaas en wat paprika gegeven. Die man was blij dat ie eindelijk eens geen frieten had maar gezond eten.
quote:monalisalove schreef op 23 september 2014 @ 15:20:

[...]

Hahaha volgens mij ben ik dan of opgelicht of we hebben dezelfde man gesproken. (blijft in ontkenningsfase )

Woon je toevallig in een plaats beginnend met een ´L´?

Tja, als ik in een bepaalde bui ben, maakt het me niet eens uit of het verhaal waar is of niet. `Je zal het wel nodig hebben,´ denk ik dan gewoon. Gelukkig denk ik meestal behoorlijk rationeel, anders was mijn portemonnee doorlopend leeg

Je hebt geld gegeven wat je kon missen, toch? Misschien heb je iemand geholpen. Of misschien heb je iemand geholpen, ondanks het feit dat het gebrachte verhaal niet klopte. Het kan ook zijn dat vage types elkaar doorgeven dat dit een goede babbeltruc is, wat betekent dat je er bent ingestonken. Maar je geld is weg. Ik zou me er niet al te druk om maken, want het heeft totaal geen nut. Iemand is, hoe dan ook, nu helemaal in zijn nopjes
Haha, 'een award voor zijn acteertalent'. Inderdaad. Dan heeft hij er nog voor gewerkt. Gelukkig kan je het relativeren.
Tja, die Rotterdam-CS-bedelaars waren talloos. En ze herkenden mij niet, maar ik hen en hun verhalen wel. Dus soms vulde ik halverwege hun eigen standaardverhaal aan.

Eentje had het standaardverhaal dat z'n moeder een ongeluk had gehad (en hij ook: "kijk maar, een verbandje op mijn vinger"), en dat hij nog 3 euro nodig had om een treinkaartje om naar zijn moeder in Gouda te komen. Als je aanbood om het kaartje te kopen, dan hoefde het niet.

Net zoals de bedelaars die geld wilde voor eten. Als je dan eten (ipv geld) aanbod, dan hoefde het niet.

In Spanje twee jongens die vertelden dat alles van hen gestolen was, en of ik geld kon geven. Daar twijfelde ik nog wel even, maar ik geloofde het uiteindelijk toch niet; in zo'n geval kan je als slachtoffer toch beter naar de politie gaan, temeer daar je je paspoort dan ook kwijt bent.

Voor de duidelijkheid: afgelopen vakantie in Azie heb ik wel geld gegeven aan gehandicapte mensen. Het is in Vietnam en Cambodja wel gebruikelijk dat een blind iemand op een terras komt zingen. Prima zaak om dan geld te geven.

Maar neppe verhalen houd ik niet zo van.
Jemig, een paar 100 euro? Ik zou willen dat ik zo vermogend was dat ik dit aan een onbekende op straat kon geven

Ik ga ook maar eens een zielig verhaal ophangen op straat en hopen dat ik TO tegenkom
Bedankt hiervoor! Ik ben nog niet zo'n oplichter tegengekomen, dus ga ik denk ik maar naar de politie met die man oid. Wil hij dan niet mee, dan weet je dat het nep is...
quote:misspatrice schreef op 23 september 2014 @ 17:51:

Klinkt als een bulshit verhaal. Waarom zou hij apart van vrouw en kinderen reizen?

Er zijn oplichters actief. Vaak gaat het verhaal zo:

Man belt aan bij huizen, geeft aan dat familielid in ziekenhuis ligt, zijn auto bij tankstation staat en hij niet kan pinnen. Of hij 50 euro kan "lenen". Soms had hij "pech" en kreeg hij of niets of minder. Sos had hij "geluk" en kreeg hij 50 euro. Bij oudere mensjes kwam hij mee naar binnen en vroeg dan vervolgns of hij ook nog mocht bellen. Die ouderen lieten dat vaak toe en gingen dan wel eens weg. Tegen de tijd dat de man wegging, waren de slachtoffers meer geld of eigendommen "kwijt".

Achteraf blijkt er dan helemaal geen famielid te zijn en de auto staat een straat verderop.

Heb 3 jaar gewerkt bij Politie en bovenstaande situatie is gebeurd. Die man had een gokverslaving en een drugsprobleem. Hij heeft in totaal iets van 1000 euro "buit" gemaakt, al was hij dat natuurlijk snel weer kwijt.

Nooit intrappen!

Ik heb ooit eens in een strenge winter een grote friet met mayo voor een zwerver gekocht. Zodat hij iets warms had. Het sneeuwde en het was bijna kerstmis. Ik werd door de beste man uitgescholden dat ik die friet zelf kon opvreten want hij wilde geld. Iets dat hij dus niet van meer van me kreeg natuurlijk...Dus je kreeg een grote bek toe? Lekker dan!
quote:monalisalove schreef op 23 september 2014 @ 17:42:

[...]

Een paar honderd euro, ze hadden zich volgens hem opgesplitst om meer kans te maken op een veilige verblijfplaats, haar was het wel gelukt hem niet, zijn verzoek om asiel was afgewezen. In Frankrijk waren ze volgens hem, nu dus beiden welkom.Totale onzin dus. Je mag in europa alleen assiel aanvragen in het land van aankomst. En als je in dat land wordt afgewezen ben je meteen in alle andere europese landen afgewezen. Frankrijk geeft geen assiel aan in andere landen afgewezen assielzoekers.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Ik heb ooit geld gegeven aan een echtpaar in Frankrijk. Waren bestolen en moesten geld hebben om met het busje naar Nederland te komen. Heb ze geld gegeven. Bij terugkomst stond het geld (met iets extra) keurig op mijn rekening met een bedankje voor het vertrouwen.

Dus ja..... het is zo lullig dat als je echt hulp nodig hebt, je door niemand geholpen wordt...

Maar of ik het weer zou doen? Denk t niet.
Oh en ik heb mensen in tranen horen verkondigen dat hun kimd overleden was, compleet met paniek en wanhoop. Bleken ze niet eens een kind te hebben.

Misschien is iemand niet een keiharde leugenaar, maar ziek.

En die zwerver met die friet: niet netjes en absoluut respectloos om dan te vragen om geld. Maar de meeste drugsverslaafden, aangenomen dat hij verslaafd was, malen echt om eten, dat boeit ze niet. Drugs of drank is veel belangrijker. Mensen stelen daar zelfs voor, dus die snauw verbaasd me niets. Als je ooit op een detox afdeling bent geweest weet je hoe verslaafden die zonder middel zitten zich gedragen
quote:monalisalove schreef op 23 september 2014 @ 11:38:

Ik heb het idee ongelofelijk in de maling te zijn genomen, maar blijf toch hopen op het goede van de mens. Gisteravond zijn man en ik aangesproken door een hulpbehoevende man. Hij had een heel plausibel verhaal en dat brak ons hart. Wij hebben hem geholpen (lees een behoorlijk bedrag geld gegeven) om herenigd te worden met zijn gezin. Het heeft me de hele nacht bezig gehouden, als zijn verhaal klopt hebben wij een gezin heel erg gelukkig gemaakt, zijn wij in de maling genomen, zal ik nooit meer zomaar iemand helpen, want het zou niet de eerste keer zijn, dat wij op zo een manier in de maling zijn genomen. (iets met een ezel en een steen). We kunnen het geld op dit moment missen, anders hadden wij het niet gedaan, maar het is wel een bedrag waar je een paar dagen hard voor moet werken.

Hoe is jullie vertrouwen in de mensheid en helpen jullie iemand in nood als het mogelijk is?Maar hoe kom je daar achter?
Ik heb geen motto.
quote:devuilewasbuiten schreef op 23 september 2014 @ 18:02:

[...]

Woon je toevallig in een plaats beginnend met een ´L´?

Tja, als ik in een bepaalde bui ben, maakt het me niet eens uit of het verhaal waar is of niet. `Je zal het wel nodig hebben,´ denk ik dan gewoon. Gelukkig denk ik meestal behoorlijk rationeel, anders was mijn portemonnee doorlopend leeg

Je hebt geld gegeven wat je kon missen, toch? Misschien heb je iemand geholpen. Of misschien heb je iemand geholpen, ondanks het feit dat het gebrachte verhaal niet klopte. Het kan ook zijn dat vage types elkaar doorgeven dat dit een goede babbeltruc is, wat betekent dat je er bent ingestonken. Maar je geld is weg. Ik zou me er niet al te druk om maken, want het heeft totaal geen nut. Iemand is, hoe dan ook, nu helemaal in zijn nopjes Ik denk dat wij plaatsgenootjes zijn en dat het om dezelfde man gaat.
quote:Begentle schreef op 23 september 2014 @ 19:23:

[...]

Maar hoe kom je daar achter?Als ik hem zie lopen, weet ik zeker dat hij niet weg is . Ik zal hem er dan zeker wel op aanspreken, niet dat ik denk dat dat hem iets doet, maar het lucht wellicht op.
quote:Ik denk dat wij plaatsgenootjes zijn en dat het om dezelfde man gaat.

Ja, dat zal vast! Bij mij stond hij bij het fietspad naar de stad, bij een bushalte.

Als ik hem al bijna geld heb gegeven (en echt, als ik 50 euro in mijn portemonnee had gehad, had ik het hem gegeven) en jij daadwerkelijk, dan was er toch iets aan hem wat mensen die drempel overtrekt.

Een wanhopig man of een zeer goede oplichter die die dag vast erg goede zaken heeft gedaan. En inderdaad, als je hem nog ziet lopen, weet je genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven