Wonen vlakbij hoogspanningsmast

23-09-2014 13:26 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even jullie mening hierover peilen. Ik heb een hartstikke mooie woning gezien. Maar het heeft een nadeel, wat zich uiteraard in de aantrekkelijke prijs terugvertaald.... het ligt op zon 100m van hoogspanningskabels af. Vanuit het huis zie je het nauwelijks.

Nu is het als ik het nakijk nooit helemaal bewezen dat het slecht is voor de gezondheid, maar nieuwe huizen worden op 150m gebouwd "voor de zekerheid". Er zijn wat aanwijzingen dat er een iets hogere kans is op leukemie bij kinderen, maar dat is dus absoluut niet zeker.

Zou jij er willen wonen of absoluut niet?
quote:Vl43inder schreef op 23 september 2014 @ 14:32:

[...]

Het is net dat geluid dat goedkope dimmers wel maken, maar dan harder. Het is idd niet bij alle hoogspanningskabels zo, maar ik zou toch bang zijn dat andere ook ooit dat geluid gaan maken.Langs de spoorbaan wonen geeft ook herrie die je na een tijdje niet meer hoort. En zoals ik al zei: ik heb naast een elektriciteitscentrale gewoond (zoals meerderen hier dus) en ja die ketels zoemden. Wij hoorden het niet, de logés wel . Wij moesten altijd goed luisteren als ze vroegen wat dat gezoem was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Uiteindelijk zul je er wel gewend aan raken maar als je de keus hebt dan zou ik er absoluut niet voor kiezen.
Heb zeven jaar op een 100m van hoogspanningsdraden af gewoond. Heb het toen nooit als probleem gezien. (ook niet bij de verkoop van het huis overigens). Denk ook dat de snelweg die op nog kortere afstand lag voor meer mogelijke gezondheidsproblemen zou kunnen zorgen.

Als ik nu een huis zou kopen zou het voor mij wel een struikelblok kunnen zijn.
Het is eerder een gevoelskwestie dan een gezondheidskwestie. wetenschappelijk is niet aantoonbaar dat hoogspanningslijnen klachten veroorzaken, wel is er een RIVM rapport dat leukemie bij kinderen in de buurt van hoogspanningslijnen bespreekt. Maar echt een verband? Nee.

Sowieso blijven elektromagnetische velden tot de verbeelding spreken, mensen denken dat wonen onder een UMTS mast erg is, maar aangezien straling net als het licht van een vuurtoren zich verspreid: laat mij er maar onder zitten ipv in de buurt.dan.

Ik slaap met mijn mobiel op mijn nachtkastje, nooit problemen. Ben beller vanaf het eerste uur. Nooit problemen.

Wel zijn de regels voor nieuwbouw in de buurt van hoogspanningslijnen strenger dan die voor bestaande bouw. Voorzorgsprincipe. Denk dat dat ook mensen onzeker maakt, want waarom het een wel, de ander niet. Volgens mij heeft de overheid diverse loketten waar je voor informatie kunt kijken: idd hoogspanningslijnen en punt voor electromagnetische velden.

Als het een mooi huis is voor een goede prijs zou het mij niet weerhouden
Ik zou het niet doen. Niet omdat ik nou zo vreselijk bang ben voor die straling, maar ik ben wel altijd bang dat er zo'n kabel los waait en dat ik geëlektrocuteerd word, als ik eronderdoor fiets .
Niet bewezen?? Ga voor de aardigheid eens in het donker met een tl buis in je handen staan. En dan denk ik zomaar dat je er NIET wilt wonen
Wat probeer je te zeggen? Een TL-buis licht op in een electrisch veld. In ELK electrisch veld. Koppel een TL-buis los van de aarde, en hij licht ook op in je huis, terwijl de schakelaar uit staat. En houdt een TL-buis in het donker naast je wasmachine, en je krijgt een behoorlijke lichtshow. Die dingen hebben niet veel veld nodig om te beginnen met gloeien.

En ja, het veld op 30 meter van een hoogspanningsleiding (direct eronder) is groter dan je in een normale woning zonder krachtstroomaansluiting in je huis zult hebben. Maar op 100 meter is het een stuk kleiner. En als je in een appartement woont, en de leiding voor alle verdiepingen boven je en alle liften loopt toevallig langs je slaapkamer, dan zou ik mijn kamer maar afschermen met loden platen, want dat kan niet gezond zijn. Toch?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Cateautje schreef op 23 september 2014 @ 14:18:

Ik las een tijdje terug over een Amerikaans stadje dat is leeggelopen omdat iedereen daar ziek werd en men erachter kwam dat dat van die kabels kwam.

Helaas kan ik je niet aan de bron helpen, want die weet ik niet meer, maar wat doet dat er toe? Als je Engelstalig googled komen er genoeg van dat soort verhalen naar boven.Hoe kwamen ze daar achter dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou het niet doen. Niet vanwege gezondheidseffecten, maar omdat als het níet bevalt, je grote kans hebt weer met een restschuld te eindigen. Kies deze keer een courant huis uit.
Als het niet bevalt?? Dat geldt voor alle huizen die je koopt dan die anders liggen dan waar je voorheen woonde

En qua stralingsvelden: hoogspanningslijnen zie je.. Maar wat dacht je van spaarlampen, digitale televisie, draadloze huistelefoons, huishoudelijk apparatuur, of röntgenfoto's. Nog een leuke waar sommigen geen genoeg van kunnen krijgen zelfs.. Vliegreizen!!
Nee, dat geldt voor dit huis. Huizen die niet aantrekkelijk liggen zijn moeilijk te verkopen en TO heeft net een restschuld van 40.000 euro van haar vorige huis. Dus kies een huis dat je makkelijk kunt verkopen, zodat je straks niet met nóg meer schuld zit.
Absoluut niet doen! Zou jij ook maar een kleine kans op leukemie voor jezelf of je dierbaren willen? Ik zou liever meer betalen of huren als kopen dan niet mogelijk is.
Prima. Als hoogspanningslijnen gelijk staan aan risico lopen voor de meesten.. Vooral blijven denken!! het is en blijft onjuist.

Maar wees dan consequent en vermijd overal risico. Verkeer, voeding en Google maar op weet ik veel wat
quote:handigmetgeld schreef op 23 september 2014 @ 14:03:

Overigens is een ding wel bewezen:

Mensen kunnen echt ziek worden van hoogspanningskabels in de buurt, en van GSM-masten op hun dak. Het maakt hiervoor alleen niet uit of er daadwerkelijk stroom doorloopt, of dat de mast is aangesloten.Dus van een gewone mast worden ze al ziek? Dan voelen ze het wel ver van te voren aankomen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 23 september 2014 @ 20:56:

[...]

Dus van een gewone mast worden ze al ziek? Dan voelen ze het wel ver van te voren aankomen

Dat is niet zo vreemd als het klinkt. Een groot deel van je gezondheid zit 'tussen de oren'. Jezelf ziek denken is heel makkelijk, en levert vaak dezelfde soort vage klachten op: vermoeidheid, concentratieproblemen, hoofdpijn.

Omgekeerd werkt het ook. Dat is ook hoe bijvoorbeeld homeopathie werkt. Als je gelooft dat je ergens beter van wordt, dan heeft het echt, meetbaar effect. Mensen kunnen zichzelf niet alleen ziek denken, maar ook beter denken.

Zoals ik al zei: telefoonbedrijven zetten tegenwoordig eerst de mast neer, wachten totdat iedereen die er 'gevoelig voor is' heeft geklaagd over hoofdpijn, concentratieproblemen, enzovoorts, en zetten hem dan pas aan. Als ze daarna blijven klagen, kunnen ze aantonen dat de klachten al bestonden voordat de mast aanstond.
quote:handigmetgeld schreef op 23 september 2014 @ 14:00:

Ik ga er ook niet wonen. Ik woon liever in de stad. En hoogspanningsmasten zijn lelijk, daar wil ik niet tegenaan kijken.

En jij denkt dat ze in de stad niet over de huizen lopen? Laat ik je uit een droom helpen: ook in een stad zijn er huizen die rechtonder of bijna rechtonder hoogspanningskabels wonen.

Ik woon al mijn hele leven in zo'n buurt, al staan de huizen waar ik heb gewoond nog een aardig stukje van de masten af. Maar er zijn hier niet noemenswaardig meer ziekte gevallen dan in buurten zonder de kabels over de huizen heen.

TO hou je er rekening mee dat de overheid je ws gaat uitkopen in 2017 als je dichter dan 11m bij de hoogspanningsdraden woont!? en dan moet je maar afwachten wat de overheid je bied..... Verkopen aan een ander lukt dan zowieso niet meer! Dát is voor mij de reden om er van af te zien!
quote:koekkie schreef op 23 september 2014 @ 22:47:

[...]

En jij denkt dat ze in de stad niet over de huizen lopen? Laat ik je uit een droom helpen: ook in een stad zijn er huizen die rechtonder of bijna rechtonder hoogspanningskabels wonen.

Ik woon al mijn hele leven in zo'n buurt, al staan de huizen waar ik heb gewoond nog een aardig stukje van de masten af. Maar er zijn hier niet noemenswaardig meer ziekte gevallen dan in buurten zonder de kabels over de huizen heen.

TO hou je er rekening mee dat de overheid je ws gaat uitkopen in 2017 als je dichter dan 11m bij de hoogspanningsdraden woont!? en dan moet je maar afwachten wat de overheid je bied..... Verkopen aan een ander lukt dan zowieso niet meer! Dát is voor mij de reden om er van af te zien!Gelukkig is 100meter een stuk meer dan 11meter
quote:koekkie schreef op 23 september 2014 @ 22:47:

[...]

Ik associeer hoogspanningsleidingen vooral met het buitengebied, maar er zullen vast wijken zijn waar die dingen ook staan. Zeker als het transformatorstation er al stond, en daarna de stad is gegroeid.

Maar veel komt dat volgens mij niet voor? In elk geval zou ik in de stad ook niet graag zo'n ding in mijn uitzicht willen hebben.

Wat betreft het uitkopen: Dat gaat alleen om woningen loodrecht onder de hoogspanningsleidingen. En dat uitkopen is vrijwillig, als je het bod niet interessant vindt hoef je het niet te doen.

Zo'n foto doet het vast goed op Funda.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Heel grappig, ik heb er jaren naast gewoond. Het heeft mij nooit tegengehouden dat huis te kopen. Vorig jaar wilde ik mijn huis verkopen. Opeens maakte ik me druk om die mast en kabels. Tijdens de open huizen dag liep ik de tuin in met alle mensen en dacht steeds 'fuck die mast'.

1 stel van de 6 stellen heeft er naar gevraagd.

Mijn huis heeft in totaal 1 week te koop gestaan, toen was ik het kwijt.

Met nog steeds die mast ernaast.

Dus, er zijn nog steeds mensen die het niet zo belangrijk vinden
DTEEZ!
Oja ik ben niet ziek geworden.

Ik geloof ook in het feit dat je ziek wordt omdat je denkt dat je ziek wordt of nog erger dat je vindt dat je ziek moet worden omdat je daar nu eenmaal woont.
DTEEZ!
Ik zou het persoonlijk niet doen. Ook om de reden die geordie noemt.
Ik zou het ook niet doen, maar dan omdat ik bang zou zijn dat het mijn apparaten zou storen . Mijn roeivereniging ligt bij van dit soort masten, voor we wegvaren piepen en storen onze versterkers voor in de boten als een málle. En ja, die masten staan echt iets van 100-150 meter er vanaf. Is in een huis vast niet zo, muren en alles , maar toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven