Geld & Recht alle pijlers

terug naar koopwoning?

02-10-2014 09:44 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuw account aangemaakt ivm herkenning. Twijfel waar ik dit moet plaatsen, maar toch voor geld &recht gekozen omdat dat een heel belangrijk onderdeel is in de overwegingen. Zou graag advies willen, bedankt alvast.

Ruim 2,5 jaar geleden ben ik gescheiden. Een tijd nog in de gezamenlijke koopwoning blijven wonen. Een nieuwe relatie gekregen en uiteindelijk gaan samenwonen. Dat voelde niet goed voor ons beiden. Voor hem omdat het toch het huis is van mij en ex-man en voor mij omdat ik mij daar in de omgeving niet meer prettig voelde en een nieuwe start wilde. Veel mensen die destijds een oordeel hadden omdat ik mijn man verliet en hem dit verdriet aan deed, mensen hier ook door kwijt geraakt.

We zijn een woning gaan huren in een andere provincie waar familie van mij woont en wij al regelmatig in de weekenden waren. Het leek ons een fijne woonplek ondanks dat deze stad zo niet bekend staat. Ik heb dit eerst met de kinderen voorbereid door met name mijn oudste te betrekken in de beslissing; de stad ontdekken, zoeken naar huurwoningen etc. Er kwam een huurwoning vrij (vrije huursector) en deze zijn wij gaan bezichtigen. Het voelde voor ons allen goed en de huurovereenkomst kwam tot stand.

In eerste instantie was ik opgelucht weg te gaan uit de koopwoning en leek het ons allen goed te bevallen in de nieuwe woonplaats. Mijn oudste was gelukkig, vond de nieuwe school leuk en leek zich goed aan te passen. Toch is dit gedraaid. Mede door een geweldadige overval tav een nabijstaand familielid. Oudste voelde zich niet meer veilig in de omgeving. Hier met hem veel over gepraat en er aan gewerkt dat hij zich weer veilig voelt. Gelukkig gaat dit goed nu. Op school doet hij zijn best, maar ik merk dat hij toch zijn draai niet helemaal kan vinden. Hij zegt dit zelf ook ondanks dat hij nieuwe vriendjes heeft en wel gewoon zijn dagelijks ding weer doet.

Ook mijn vriend en ik kunnen toch onze draai niet vinden om meerdere redenen. De mentaliteit hier spreekt mij niet aan, veel agressie en een hoog tokkie gehalte. Ik mis de natuurlijke omgeving van mijn oude woonplaats, het bos de hei. Op mijn fiets even langs een vriendin op vrijdagavond etc. Het centrum hier valt tegen, de winkels en ook de school. Ik vind het chaotisch, druk en niet veilig. Het leersysteem past niet bij mijn kinderen en beiden komen vaak volledig overprikkeld uit school.

De woning zelf staat ook steeds meer tegen. De gehorigheid van het huis zelf, de buurt, vochtig en schimmel waardoor zowel ik als mijn jongste steeds verkouden zijn en hoesten ( heb zelf chronische bronchitus) Het huis heeft behoorlijk wat gebreken en het gaat mij steeds meer tegenstaan dat wij hier een behoorlijke huurprijs voor moeten betalen (vaste lasten maandelijkse kosten 1000 euro)

Kortom, ik voel me steeds eenzamer en ongelukkig. Ik ben moe, futloos, gespannen en merk dat dit een negatieve invloed heeft op mijn gezin.

Mijn werk is in mijn oude woonplaats en ook het reizen en de kosten hiervan staan me steeds meer tegen. Ik probeer er het beste van te maken; ben lid van een sportclub, doe veel dingen op de school, heb nieuwe contacten maar toch..

Nu overwegen wij om terug te gaan in de koopwoning die leeg staat en nog steeds niet is verkocht. Om vervolgens met de bank in gesprek te gaan of wij het samen kunnen kopen. Er zit een restschuld in en mijn ex-man heeft behoorlijk financiele problemen waar ik al meerdere keren voor heb op moeten draaien. In de afgelopen twee jaar ben ik meer gaan werken en is mijn inkomen behoorlijk gegroeid. Samen met het inkomen van mijn huidige vriend verwacht ik dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Echter, ik ben ook bang voor tegenwerking van mijn ex-man. Ex kan de koopwoning niet betalen. Ik vrees ook dat hij zijn deel restschuld uiteindelijke niet kan betalen omdat hij inmiddels schulden heeft bij andere instanties. Ik kan niet met hem overleggen over dit soort zakelijke dingen dat in het belang is van ons beiden.

Binnenkort heb ik een afspraak met een zakelijk adviseur hierover.

Wat moet ik doen. Kan ik het mijn kinderen aandoen een verhuizing terug. Is het financieel gezien verstandig etc etc Allemaal vragen en twijfels die continu spelen in mijn hoofd. Ik weet het soms gewoon niet meer. Wat ik wel weet is dat ik mijn kinderen hier niet wil laten opgroeien. Was ik alleen met vriend geweest dan was het nog anders geweest, dan ben je alleen verantwoordelijk voor jezelf en voor elkaar. Ik heb nu het gevoel mijn kinderen ergens mee naar toegenomen te hebben wat niet in hun belang is, ik voel mij ook schuldig hierover.

Bedankt voor het lezen.
Zit er NHG op het de lening?

Je weet niet of je ex gaat tegenwerken, waarom probeer je het niet?

Mijn zoon wilde ik juist na de scheiding op zijn school laten, daar zijn we nog steeds over eens. Er verandert al zo veel.
Bedankt voor je reactie Juubje.

Nee geen NHG.

Ex werkt eigenlijk met alles tegen. Heb in de afgelopen jaren al zo vaak geinvesteerd hierin en elke keer de deur op mijn neus gekregen. Ook onderneemt hij dan acties op dingen die ik met hem overleg. Dat maakt dat ik hem niet meer vertrouw. Voordeel is wel dat hij graag wilt dat ik terugkom ivm de kinderen, dus dat kan positief werken.

Een verhuizing terug betekent dus voor mijn oudste terug naar zijn oude school.

Zijn vriendjes daar gaat hij nog steeds mee om, denk dat hij er heel gelukkig mee zou zijn.
Hoe oud zijn je kinderen? Ik zou eerst kijken of het financieel mogelijk is om terug te gaan naar dat huis. Daarna zou ik het de kinderen voorleggen.

Ik zou het proberen als ik jou was!
En denkt je huidige vriend er nu minder problemen mee te hebben om in het huis van jou en ex-man te gaan wonen?

Ik zou niet de kinderen meeslepen naar het oude huis en dan pas gaan bekijken of jullie het kunnen kopen. Ik zou dat persoonlijk eerst zeker willen weten zodat je je kinderen een stabiele plek kunt geven. En dat je ze ook kunt vertellen dat jullie daar zullen blijven wonen. Zodat ze daar kunnen aarden.
De kinderen zijn 10 en 5.

We hebben inderdaad nog niets laten blijken aan de kinderen. De bedoeling was om eerst in gesprek te gaan met adviseur en met de bank om de mogelijkheden te bespreken. Er zijn echter wat bijkomstigheden waardoor wij nog een paar maanden hiermee moeten wachten. En in de tussentijd zitten wij dan dus hier, het huis staat in de verkoop (laatste weken toevallig wel steeds kijkers) en nu denk ik steeds wat als er nu een bod komt. Plus in de tussentijd voel ik mij ellendig steeds weer. Probeer mijzelf bij te sturen en doelen te stellen om mijzelf maar op te peppen, maar het lukt me steeds weer niet. Het is alsof ik zit in een negatief spiraal wat steeds naar beneden getrokken wordt.
Je bent bang dat je ex tegen gaat werken.

Als hij schulden heeft en simpelweg de restschuld niet kan betalen dan komt de bank bij jou. In dat licht gezien is het van belang de restschuld zo klein mogelijk te houden.

Nu betaal je voor het huurhuis en betaal je ook een deel van de hypotheek neem ik aan.

Je bezuinigt dus flink met het opzeggen van het huurhuis. Zodat jij makkelijker de restschuld kan betalen als het geveild wordt alleen daarom zou ik het al doen. Als je ook nog eens de hypotheek op naam kan krijgen ben je financieel gezien nog beter af.

Als je nieuwe woonplaats toch niet bevalt dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je nog twijfelt.
quote:theemetsuiker schreef op 02 oktober 2014 @ 10:31:

En denkt je huidige vriend er nu minder problemen mee te hebben om in het huis van jou en ex-man te gaan wonen?

Ik zou niet de kinderen meeslepen naar het oude huis en dan pas gaan bekijken of jullie het kunnen kopen. Ik zou dat persoonlijk eerst zeker willen weten zodat je je kinderen een stabiele plek kunt geven. En dat je ze ook kunt vertellen dat jullie daar zullen blijven wonen. Zodat ze daar kunnen aarden.

Ja, dat laatste is dus ook een belangrijk punt voor ons. Stel we zouden nu teruggaan en het lukt uiteindelijk niet het te kopen, dan is er weeeer een verandering voor de kinderen. Dat wil ik ook niet.

Vriend stelde het zelf voor. We zijn wel samen in de woning wezen kijken, gewoon om te zien hoe het voelde en hebben wel ideeen hoe het ons eigen te maken.
quote:sugarmiss schreef op 02 oktober 2014 @ 10:37:

Je bent bang dat je ex tegen gaat werken.

Als hij schulden heeft en simpelweg de restschuld niet kan betalen dan komt de bank bij jou. In dat licht gezien is het van belang de restschuld zo klein mogelijk te houden.

Ja, en juist dat deel daar heb ik zoveel spanning en zorgen over. Ik heb al eens een paar duizend achterstand betaald van zijn deel.

Zovaak met hem in gesprek gegaan hierover dat hij orde op zaken moet stellen, maar enige wat hij doet is met zijn handjes in de lucht zitten.

Nu betaal je voor het huurhuis en betaal je ook een deel van de hypotheek neem ik aan.

Ja, ieder de helft. Daarnaast betaal ik alle overige lasten nog zoals het water, gas, licht, huurketel etc

Je bezuinigt dus flink met het opzeggen van het huurhuis. Zodat jij makkelijker de restschuld kan betalen als het geveild wordt alleen daarom zou ik het al doen. Als je ook nog eens de hypotheek op naam kan krijgen ben je financieel gezien nog beter af.

Als je nieuwe woonplaats toch niet bevalt dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je nog twijfelt.Vanwege de kinderen.. Bang dat ik het uiteindelijk toch niet op naam krijg en hen dan weer een verandering aan doe. Aan de andere kant in deze woonplaats wil ik niet blijven, dus stel het huis moet toch verkocht worden dan kopen we een andere woning in de oorspronkelijke woonplaats.
Het quoten is niet helemaal goed gegaan. Heb gereageerd in jouw tekst maar mijn tekst geen andere kleur gemaakt zie ik nu.
En huren in je nieuwe woonplaats, of een ander huis kopen?

Ik zou niet blijven wonen in de woonplaats die nu zo tegen staat. En beginnen met wat je al van plan bent, je laten adviseren door iemand die verstand van zaken heeft en kijken hoe ver je komt in het geheel.
Ik heb ook voorgesteld het huis zolang te verhuren en de gehele verhuuropbrengst voor de restschuld te gebruiken. Ook dat wilt hij niet. Maar voorlopig zit ik er straks mee als hij zijn schuld niet kan betalen.
Jonijoni, huren in mijn oorspronkelijke woonplaats is lastig gezien wij in de vrije sector moeten huren. Veel appartementen en hoge huur ook net als hier.

Een andere woning kopen kan ik niet zolang het huis nog niet verkocht is. Plus ik blijf met huren met die extra kosten zitten.
En hoe krijg ik mijzelf weer op de been. De afgelopen weken ging het weer goed na ook een periode dat ik de druk moeilijk aan kon, maar sinds afgelopen week is het weer mis. Mede doordat we meerdere kijkers hadden. Ik denk maar wat als het nu verkocht is, ex zijn deel schuld hoogstwaarschijnlijk niet kan betalen. Ik voel mij afhankelijk en machteloos hierdoor. Deze gedachten dwalen in mijn hoofd. Hierdoor kan ik mij ook weer moeilijk concentreren en mijn werk lijdt daaronder. Dat kan ik mij niet permitteren, want mijn werk en inkomsten is de enige zekerheid die ik mijzelf en mijn kinderen kan geven. Dit geeft onwijs veel druk.
Terugverhuizen is om meerdere redenen verstandig. Een andere woning huren is een luxe die je je eigenlijk niet kunt veroorloven en je vooral gedaan hebt voor je vriend. Terug naar het koophuis scheelt je behoorlijk wat geld en met een niet meewerkende ex schat ik de kans dat je huis verkocht wordt klein in (of denk je dat hij zomaar akkoord gaat met een bod als jullie daar een restschuld aan overhouden?). Lijkt me dus heel verstandig, plus je kinderen zijn al 'thuis' in dat huis.
Klopt Erizo, kinderen zijn daar al 'thuis' . Mijn jongste is er geboren.

Ik verwacht wel dat ex van het huis af wilt, hij wilde ook een lagere verkoopprijs. Als ik dit met hem bespreekbaar maak dat hij zijn deel niet kan betalen en hij hier in principe dus mij en de kinderen ook mee schaadt, doet hij zijn handjes de lucht in en lacht een beetje.

Verhuizen heb ik ook voor mijzelf gedaan. Het voelde niet goed meer en dacht er verstandig aan te doen en op deze manier een nieuwe start te maken.
Jeetje, wat een ondoordacht gesol met je kinderen zeg, terwijl ze nog zo jong zijn. Eerst voelt het niet goed om in het koophuis te blijven wonen en nu blijkbaar weer wel?! Veel huurkosten gemaakt terwijl je koophuis leeg stond, terwijl je waarschijnlijk met een restschuld blijft zitten.

Ik zou eerst maar eens een gesprek met je ex proberen te hebben, wellicht ism een mediator, en de boel proberen af te sluiten zodat je wél 1 zekerheid hebt. Daarna pas nieuwe stappen zetten ipv nu.
Jouw vriend komt er nu samen met jou nieuw in. Ga het samen inrichten, jullie hebben nu gezamenlijke spullen, dus dat maakt het een huis van jullie samen, niet van jou en jouw ex.

Prijs jezelf gelukkig dat het huis nog niet verkocht is, zie het als een nieuwe kans op een plek die je opnieuw bent gaan waarderen,

Het klinkt als een fijne omgeving voor de kinderen en het is niet helemaal vreemd voor ze.

Ga ervoor
quote:marysofie schreef op 02 oktober 2014 @ 11:17:

Klopt Erizo, kinderen zijn daar al 'thuis' . Mijn jongste is er geboren.

Ik verwacht wel dat ex van het huis af wilt, hij wilde ook een lagere verkoopprijs. Als ik dit met hem bespreekbaar maak dat hij zijn deel niet kan betalen en hij hier in principe dus mij en de kinderen ook mee schaadt, doet hij zijn handjes de lucht in en lacht een beetje.

Verhuizen heb ik ook voor mijzelf gedaan. Het voelde niet goed meer en dacht er verstandig aan te doen en op deze manier een nieuwe start te maken.

Bah!

Vervelend dat je je zo rot voelt, wel begrijpelijk.Wat is de reden dat je nu nog niet met iemand van de bank/adviseur kunt gaan praten? Is dat echt niet mogelijk? Het zou ideaal zijn als jullie naar het oude huis terug kunnen! Ook voor de kinderen.

Ik kan me voorstellen dat je het benauwd krijgt nu er steeds kijkers komen.
Pareseusse, ja zo ervaren we het nu ook en toen hij destijds bij mij in kwam niet. Ex was daar ook boos over en ging dit uit spelen via de kinderen. Hierdoor ontstond een heel vervelende situatie wat ook niet goed was voor de kinderen. Wij dachten er toen aan hier goed aan te doen door te verhuizen.

Ik ben de plek inderdaad opnieuw gaan waarderen, mooi zoals je dat omschrijft.
quote:theemetsuiker schreef op 02 oktober 2014 @ 11:25:

[...]

Bah!

Vervelend dat je je zo rot voelt, wel begrijpelijk.Wat is de reden dat je nu nog niet met iemand van de bank/adviseur kunt gaan praten? Is dat echt niet mogelijk? Het zou ideaal zijn als jullie naar het oude huis terug kunnen! Ook voor de kinderen.

Ik kan me voorstellen dat je het benauwd krijgt nu er steeds kijkers komen.

...

Ik haal dez post straks wel weg denk ik ivm herkenbaarheid.
Ik heb m gelezen! Het wordt je nu echt te veel. Maar ik denk dat als jullie definitief terug kunnen naar het oude huis, alles een stuk minder zwaar wordt. Denk jij dat ook niet?

Hoe lang duurt het nog voordat je naar de bank kan? Weet de bank al van jullie plannen?
Kort: als je het kunt betalen zou ik het doen. Het is sowieso goedkoper dan het huren nu of verhuizen naar een ander huis en je woont een stuk fijner.

Omdat je samen met je ex de schuld bent aangegaan, kan de bank inderdaad bij jou de volledige restschuld claimen als je ex in gebreken blijft. Maar je ex kan meer betalen dan je denkt waarschijnlijk...

Als je er gaat wonen: laat het huis taxeren en bepaal de restschuld. Je ex heeft dan de helft van de restschuld als schuld aan jou. Maak een overzicht van alle andere vorderingen die je hebt op je ex en voeg die eraan toe.

Ook zijn maandlasten gaan omlaag als jij het huis koopt. Hij kan de betaling van de helft van de hypotheek gewoon aan jou doorzetten, tot zijn schuld afgelost is. Alleen als je vriend de schuldsanering in zou gaan zouden zijn schulden aan jou kwijtgescholden worden.

Heb je enig idee hoe lang het je ex zou kosten op deze wijze de restschuld af te lossen? Als het om minder dan 5 jaar gaat, lijkt het me ook voor hem een boel rust geven.

Zet hem onder druk: Schroom niet om de rechtsbijstand in te schakelen. Of desnoods een incassobureau. Dat kan je een boel zorg uit handen nemen.

En owja: plan een vakantie om tot rust te komen. Het is niet niets allemaal
Ja, dat zou het zeker minder zwaar maken als ik weet waar ik aan toe ben. Die onzekerheid betreft de toekomst geeft de grootste druk.

Nee, de bank weet nog niets. Kreeg laatst weer een brief van de bank, er was nog iets niet betaald door ex waar ik al vanaf eind vorig jaar achteraan loop. Ook een waarschuwing in de brief dat er in de afgelopen maanden meerdere malen achterstand is geweest. Uiteindelijk heb ik het maar weer betaald, maar hoe ver moet je daar steeds in gaan. Ik doe het maar omdat ik geen gedonder met de bank wil.

Destijds heb ik de bank wel gevraagd om een gesprek. Zij gaven toen aan we kunnen pas daadwerkelijk in gesprek zodra het huis verkocht is en wij de totale schuld weten. Ook wisten ze toen al te vertellen dat inderdaad als hij zijn deel niet betaald ik daar gewoon verantwoordelijk voor ben/blijf. Het huis staan tenslotte op ons beide namen.
quote:marysofie schreef op 02 oktober 2014 @ 10:35:

De kinderen zijn 10 en 5.

We hebben inderdaad nog niets laten blijken aan de kinderen. De bedoeling was om eerst in gesprek te gaan met adviseur en met de bank om de mogelijkheden te bespreken. Er zijn echter wat bijkomstigheden waardoor wij nog een paar maanden hiermee moeten wachten. En in de tussentijd zitten wij dan dus hier, het huis staat in de verkoop (laatste weken toevallig wel steeds kijkers) en nu denk ik steeds wat als er nu een bod komt. Plus in de tussentijd voel ik mij ellendig steeds weer. Probeer mijzelf bij te sturen en doelen te stellen om mijzelf maar op te peppen, maar het lukt me steeds weer niet. Het is alsof ik zit in een negatief spiraal wat steeds naar beneden getrokken wordt.Als er een bod komt?? Accepteren! Een schuld zit je toch al mee, mede dankzij die ex van je. Ga dan daar in je oude woonplaats iets anders zoeken, huur of koop. Opnieuw beginnen op je oude plek, maar niet meer in dat huis,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven