Mode & Beauty alle pijlers

Koopverslaafd

06-10-2014 11:13 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd heel erg van winkelen, nieuwe collectie bekijken en voor feestjes koop ik graag iets nieuws.

Nu heb ik daar geen last van, ik verdien goed, kan ook flink sparen maar ik vind het soms zo zonde dat ik voor een feestje niet eerst even in m'n kast kijk en daarnaast zo snel uitgekeken ben op kleding.

Herkennen jullie dit? En wat doen jullie er tegen?

Mochten er meer fanatieke shoppers op het forum zitten dan hoor ik het graag, misschien kunnen we elkaar in dit topic aanspreken op ons soms behoorlijke koopgedrag......
Koopverslaafd ben je als je nieuwe spullen koopt terwijl je er het geld niet voor hebt. En dus besluit om je zorgverzekering niet te betalen om nieuwe kleren te kunnen kopen. Of om op krediet te kopen, omdat je er het geld niet voor hebt. kortom, wanneer het je andere betalingen dusdanig in de weg staan en het problemen oplevert.

Zolang jij je rekeningen betaald, kan sparen en met verstand lekker gaat shoppen, is het niet meer dan een luxe hobby in mijn ogen.
Hoi Doreia,

Oké zo had ik het nog niet bekeken, had ook eerlijk gezegd nog niet opgezocht wat nou precies de definitie is van koopverslaafd.

Maar ik noem het zo omdat het zo voelt.... en het is een luxe hobby inderdaad maar ik zou het soms wel iets willen minderen!
Ben jij een man die dit over zijn vrouw schrijft? ik vind het niet koopverslaafd klinken en een heleboel vrouwen met mij denk ik ook niet, maar mijn man zou het wel zo noemen.

Koopverslaafd is idd meer zoals Doreia omschrijft. En dan geef je het denk ik aan nog veel meer andere dingen uit, dingen waar je eigenlijk niets aan hebt.

Maar een keertje extra in je kast kijken kan geen kwaad. En combineren. Geeft een heel voldaan gevoel als je zo iets kunt besparen (ook al heb je geld zat) en is niet zo moeilijk als je denkt!
.
Ik pin altijd een vast bedrag per maand. Zeg voor het gemak 100 euro. Daar koop ik alle dingen van die ik niet echt nodig heb. Een keer een trui, wat leuks voor in mijn haren, een goede dvd etc.

Werkt voor mij echt ideaal! Pinpas laat ik trouwens thuisliggen als ik de stad in ga. Zo kan ik ook niet in de verleiding komen!
I've got nothing to do today but smile.
Keer extra in je kast kijken kan inderdaad voor verrassingen zorgen.

De koopkick zonder geld uit te geven, kan je ook krijgen door een kledingruil te organiseren. Met vriendinnen (bij voorkeur met dezelfde maat) theeleuten en iedereen neemt de amper gedragen stukken mee.

De jurk die jou bleek maakt, lijkt gemaakt te zijn voor je vriendin (en andersom).

Na de ruilactie kun je de overgebleven kleding verkopen.

Dan heb je meer ruimte in je kast, een paar toffe nieuwe items, blije vriendinnen en een leuk zakcentje voor nieuwe dingen.

Win-win-win-win situatie!!
De wereld lijkt gewoon wat simpeler als je in een winkel loopt. To buy or not to buy is dan de enige vraag
Soms lijd ik aan het Syndroom van de Gemiste Kans. Wat alleen maar opgelost kan worden door iets te kopen zolang het er nog ligt.

De laatste tijd heb ik er iets op gevonden: ik koop het bij twijfel en breng het dan de volgende week hopelijk weer terug. Toch blijft er nog veel liggen omdat ik voor die paar euro geen zin heb om terug te gaan. Bestudeer de Actionbonnen en verbaas je wat je ergens nog moet hebben.
Kleding verkopen die je niet meer draagt en daarvan nieuwe kleding kopen. Zolang je flink kunt sparen is er niks aan de hand.
Dank voor de reacties. Haha nee ik ben geen man die het over zijn vrouw schrijft. Maar ik vraag me dan af hoeveel jullie uitgeven per maand aan kleding. Ik zit soms wel aan de 300 euro per maand. Dat vind ik toch echt veel......... achteraf, dus ik wil daar echt iets aan doen!
quote:minnimouse schreef op 06 oktober 2014 @ 11:58:

Kleding verkopen die je niet meer draagt en daarvan nieuwe kleding kopen. Zolang je flink kunt sparen is er niks aan de hand.

Ja je hebt gelijk. Ik verkoop af en toe iets op marktplaats en ik breng eens in de drie maanden een tas naar een tweedehands winkel waar ik af en toe nog een leuk bedrag voor krijg.

En ik ben wel echt een spaarder gelukkig.
Ik denk ook dat het personeel van Action geïnstrueerd wordt om iedereen bij de retourbalie minstens vijf minuten te laten wachten zodat je je nog eens flink gaat afvragen of je je tijd goed aan het besteden bent.
quote:floorfaberfan schreef op 06 oktober 2014 @ 12:00:

Dank voor de reacties. Haha nee ik ben geen man die het over zijn vrouw schrijft. Maar ik vraag me dan af hoeveel jullie uitgeven per maand aan kleding. Ik zit soms wel aan de 300 euro per maand. Dat vind ik toch echt veel......... achteraf, dus ik wil daar echt iets aan doen!

Als je het kunt betalen heeft Doreia inderdaad gelijk, dan is het gewoon een dure hobby (maar wel een leuke).

Als je niet wilt uitgeven helpt het misschien om het geld op de dag dat het binnenkomt meteen over te maken naar een spaarrekening. Mijn spaarrekening is bij een andere bank en dus duurt het twee dagen voor het geld binnen is. Op die manier bouw je drempels in voor jezelf.

Zelf heb ik op jaarbasis 500 euro te besteden aan kleding, dat is dus ongeveer 40 euro per maand. Ik koop bijna alles in de uitverkoop, dat scheelt echt de helft van het geld. Aan het begin en het einde van het seizoen maak ik een inventarisatie van wat ik nodig heb aan kleding en dat vul ik dan door het seizoen heen aan. Daarnaast koop ik alleen complete setjes, zodat ik alles kan dragen, zo voorkom je dat er stapels niet combineerbare kledingstukken in de kast blijven hangen.
Zolang je er 't geld voor hebt, kan 't geen kwaad, alleen zou ik het zelf bedenkelijk vinden om aan de lopende band artikelen aan te schaffen waar je heel snel weer op uitgekeken bent (zoals kledingstukken)
Koop je wel de goede kleding als je al na een keer dragen op uitgekeken raakt? Als ik dat heb, dan heb ik miskoop begaan.
quote:_lupine_ schreef op 06 oktober 2014 @ 12:29:

Koop je wel de goede kleding als je al na een keer dragen op uitgekeken raakt? Als ik dat heb, dan heb ik miskoop begaan.

Ja dat denk ik wel! Ik houd heel erg van de laatste trends maar als ik eenmaal een mooi jurkje of een leuk jasje heb gevonden dan draag ik het een aantal weken en combineer ik t met alles en dan wil ik weer wat nieuws. Ik vind dat ik niet lang genoeg blij kan zijn met 1 ding en dan weer naar iets nieuws verlang.... en gewoon gek op shoppen. Kopen, kopen, kopen........ maar ik ga er nu echt iets aan doen!

Heb het ook met woonaccessoires trouwens en tuinaccessoires.
[quote]bootje_op_de_golven schreef op 06 oktober 2014 @ 12:18:

[...]

Als je het kunt betalen heeft Doreia inderdaad gelijk, dan is het gewoon een dure hobby (maar wel een leuke).

Als je niet wilt uitgeven helpt het misschien om het geld op de dag dat het binnenkomt meteen over te maken naar een spaarrekening. Mijn spaarrekening is bij een andere bank en dus duurt het twee dagen voor het geld binnen is. Op die manier bouw je drempels in voor jezelf.

Goede tip, dankjewel bootje.

Ik ga ook zo'n spaarrekening openen.
Misschien kun je proberen af te kicken van al dat geshop. Je vindt het wel een probleem, anders zou je geen topic over openen.

Een vriendin van kocht altijd zoveel kleren en op een gegeven moment was ze daar helemaal klaar mee, toen heeft ze zichzelf de uitdaging gegeven niet meer te shoppen en al de kleding die ze had een tweede kans te geven. Dus alles opnieuw combineren en zo kwam ze toch wel steeds anders voor de dag. Met de collectie die ze heeft, gaat ze al jaren vooruit. Heel af en toe koopt ze nog wat, alleen als het echt nodig is.

Ik heb ook wel periodes dat ik veel shop en dan wil ik alleen maar méér. Als ik daar weer even mee stop, omdat ik zuinig aan moet doen ofzo, verdwijnt die shoppingdrang ook wel.
quote:Doreia schreef op 06 oktober 2014 @ 11:20:

Koopverslaafd ben je als je nieuwe spullen koopt terwijl je er het geld niet voor hebt.

Natuurlijk niet.

Is hetzelfde als zeggen dat je geen eetstoornis hebt omdat je ondanks je vreetbuien niks aankomt.
Ik denk toch wel dat je "verslaafd" kunt zijn, ook al heb je er het geld voor. Als het een soort van onbeheersbare drang is voor spullen die je moet hebben en je je doodongelukkig voelt als je het niet koopt... dan denk ik dat er toch wel sprake is van verslaving waar je iets aan zou moeten doen.

300 per maand vind ik vrij veel, maar niet schrikbarend veel. Ligt er ook een beetje aan voor mijn gevoel of je een dure blouse en blazer hebt gekocht, of twintig T-shirts. En ook hoe vaak je ze vervolgens ook echt draagt.

Ik geef dat bedrag denk ik in een jaar uit. (Schoenen niet meegeteld)
quote:floorfaberfan schreef op 06 oktober 2014 @ 12:01:

[...]

Ja je hebt gelijk. Ik verkoop af en toe iets op marktplaats Ach, zolang je af en toe je nauwelijks gebruikte artikelen op marktplaats zet, maak je er een boel mensen met een kleinere portemonnee blij mee. Dus dan vind ik je hobby goed besteed
Hahaha die reacties van Blommit ! Bij de Action e.d. heb ik er ook last van dat ik dingen moet hebben ómdat het zo goedkoop is.. Ben benieuwd wat dat voor syndroom is haha. Dat ik heel trots thuis een mini avocado-rasp omhoog houd: "Was maar 89 cent ?!"

Maar goed, waarom wil je minder geld aan kleding uitgeven? Vind je het te veel geld? Dan is een budget voor jezelf aanhouden de oplossing. Of wil je het omdat je jezelf bijv. ontevreden vindt (want: je hebt al zoveel kleding)?
Heb je misschien een routine in het winkelen? Echt de stad in omdat je daar werkt, omdat je hebt afgesproken of online shoppen omdat het zo gemakkelijk is? Je lichaam maakt allemaal stofjes aan als je iets koopt en het kan zijn dat je daaraan verslaafd bent geraakt. Het is in ieder geval goed dat je er geen last van hebt.

Je hebt de dodelijk saaie: "heb ik dit echt nodig?" Maar dat haalt wel snel de lol uit het shoppen. Je kan je afvragen of het niet te veel lijkt op iets dat je al hebt. Of je kan gaan meedoen met het 5-piece project. Dan koop je vooral basics en 5 trendy dingen die je na het seizoen zonder schuldgevoel weg kan doen.

Je zou een no-buy of een low-buy in kunnen lassen. Het is misschien eerst doorbijten maar je kan dan wel nadenken over je valkuilen. Het schijnt trouwens ook dat je meer en sneller impuls aankopen doet voordat het die tijd van de maand is. In die week winkels en webshops vermijden doet bij mij wonderen.
quote:blommit schreef op 06 oktober 2014 @ 11:49:

De wereld lijkt gewoon wat simpeler als je in een winkel loopt. To buy or not to buy is dan de enige vraag

So true dit! En je aankoop zou (in principe) jezelf of je (woon)omgeving mooier of het leven comfortabeler moeten maken. Er is dus een vage belofte.

Ik ben ook koopverslaafd, zoals jij het beschrijft. Maar ik draag en gebruik ALLES! Dat vind ik pas armoede, van die vrouwen die de prachtigste dingen kopen en na jaren hangt het nog met het kaartje eraan in de kast.

Sparen zit niet in mijn genen. Misschien gevaarlijk, maar als ik soms zie waar mensen (een deel van) hun spaargeld aan besteden, dan denk ik: heb je daar nou al die jaren voor gespaard? Voorbeeld: een restschuld op een verkochte woning aflossen, of een niet eens zo flitsende gloednieuwe auto kopen.
Minder werken en eens flink in de schulden komen

Mijn kast hangt vol met kleren. Zoveel dat ik driekwart niet eens zie tot ik weer 'ns besluit de helft weg te doen. En zelfs dan houd ik nog zoveel over dat driekwart daarvan weer niet te zien is.

En ja, dan sta ik inderdaad alsnog 's ochtends voor de kast: Ik heb niks om aan te trekken..

Maar dat heb ik nu wel met mijn inmiddels oude kleren. Ik heb al heel lang geen nieuwe kleren gekocht omdat ik het niet nodig vind. Ben van die koopverslaving afgekomen door de waarde van geld te leren.

Maar goed, dat is natuurlijk een bizar idee

Ik had dan weer geen last van m'n geweten als ik weer 'ns kleren had gekocht en dat heb jij wel, een goed begin! Probeer eens sterk voor jezelf te worden. Geld naar spaar, en daar vanaf blijven , tenzij er een noodgeval is (kleding is dus geen noodgeval).

Zet bijvoorbeeld geen bankieren app op je mobiel, kun je het ook niet 'even' overmaken als je in de winkel iets ziet. Verder is doorzettingsvermogen van groot belang!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven