wanneer kitten naar buiten

10-10-2014 13:57 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons hele leven al katten gehad, maar dit is pas de tweede die we als kitten kregen. Onze kitten is van 23-06-2014 en het is een zeer ontdeugend verkennend exemplaar. We hebben haar al de tuin laten verkennen en met kittensnoepjes terug gelokt maar de laatste keer ontdekte ze een kier waardoor ze ontsnapte.

Wanneer is de tijd, en hoe hebben jullie het gedaan (lijntje?) om een kitten naar buiten te doen?
1 van de twee van mij is een maandje ouder maar die loopt ook wel al een paar weken buiten. In de tuin wel te verstaan. Ze heeft tot nu toe ook niet de neiging om verder te gaan. De ander is van afgelopen maart en die mag echt vrij. ze is gesteriliseerd, gechipt dus klaar om de buitenwereld te verkennen. In de praktijk blijft ze in de tuin bij haar vriendinnetje.
Volgens mij moet een kat 2-3 maanden in huis blijven zodat ze goed weten dat dat hun plek is? Maar dit is volgens mij met wat oudere katten die je uit het asiel haalt, of het ook opgaat voor kittens weet ik eigenlijk niet, die heb ik nooit gehad.. En dan heb ik ook nog eens binnenkatten. Maar ik dacht na 2-3 maanden binnen.
Pas na sterilisatie, en in eerste instantie alleen in eigen tuin (waterpistool erbij als ze over de schutting wilde gaan klimmen).
Kitten was een maand of drie, vier toen we hem uit het asiel haalden. Net na onze verhuizing, dus onze andere katten bleven ook mooi binnen. Na drie maanden, check-up bij de dierenarts én sterilisatie mochten ze alledrie naar buiten. Toen was hij dus al zeker een half jaar, maar het ging mij er meer om dat hij goed aan onze andere katten en ons huis gewend was, na drie maanden bij ons te zijn dus.

Eerst aan een lijntje rond het huis, zodat hij snapte wat de toegangsdeuren waren en hoe het huis ruikt van buiten, dat was een dag of drie denk ik? Daarna gewoon los.
Hou haar gewoon binnen, dan draag je bij aan een prettige samenleving.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Zeker wachten tot na de castratie/sterilisatie, dat kan met een maand of 6 en dan even herstellen daarvan.

Ik zou zeggen met een maand of 7 dus.

En dan gewoon even korte periodes proberen.

Ik bleef erbij omdat ik teveel zenuwen had of het wel goed ging allemaal, maar dat slijt, bij mij in ieder geval wel.
Don't know, don't care
Zodra de tuin afgezet was... (en vervolgens in het begin alleen als ik thuis was).
quote:vrouwtje89 schreef op 10 oktober 2014 @ 14:18:

Hou haar gewoon binnen, dan draag je bij aan een prettige samenleving.

Of in je eigen tuin.

Wordt niet voor niets een "huis"dier genoemd. Zadel daar je buren niet mee op.
Gewoon niet naar buiten? Kan ze ook niet vergiftigt worden, onder een auto lopen of ergens opgesloten worden zodat ze verhongert en of uitdroogt.

Doe jezelf en de kat een plezierig en lang leven en houd haar binnen.

En ja ook prettig voor de tuinen waar ze dan niet in poept.
Ik zou ze het eerste jaar alleen aan tuigje buiten laten, onder begeleiding. Ze zijn nog jong, puberen wat raak en zien geen gevaar.

Voor je ze buiten laat in ieder geval chippen en castreren. oh en inenten.
Binnen houden. Of tuin afzetten en daar laten lopen.
Sowieso eerst laten castreren/steriliseren. En inderdaad kijken hoe je de kat op eigen terrein kan houden.
Waarom nu nog naar buiten doen, terwijl het weer steeds slechter wordt? Tuin grondig aanpakken en dan na de winter naar buiten. Dan heb je een jong volwassen kat die zich prima zal kunnen redden!!
quote:Carenza schreef op 10 oktober 2014 @ 15:55:

Waarom nu nog naar buiten doen, terwijl het weer steeds slechter wordt? Tuin grondig aanpakken en dan na de winter naar buiten. Dan heb je een jong volwassen kat die zich prima zal kunnen redden!!Dat lijkt me juist wel handig, dan vlucht de kat lekker uit zichzelf weer naar het warme huis. In de zomer moest ik juist altijd heel erg veel moeite doen om mijn kat naar binnen te krijgen, want buiten was veel te interessant.
quote:groenebroek schreef op 10 oktober 2014 @ 15:23:

[...]

Of in je eigen tuin.

Wordt niet voor niets een "huis"dier genoemd. Zadel daar je buren niet mee op.Dit is natuurlijk het onzinnigste argument dat er bestaat (ik zie het vaker gebruikt worden). Omdat wij iets taalkundig zo genoemd hebben, moet een dier zich daar aan houden? In het Engels heten die beesten ook geen ' home animal' of in het Frans en 'animal de la maison', dus daar mogen ze wel lekker buiten lopen?
quote:Mevrouw75 schreef op 10 oktober 2014 @ 16:06:

[...]

Dit is natuurlijk het onzinnigste argument dat er bestaat (ik zie het vaker gebruikt worden). Omdat wij iets taalkundig zo genoemd hebben, moet een dier zich daar aan houden? In het Engels heten die beesten ook geen ' home animal' of in het Frans en 'animal de la maison', dus daar mogen ze wel lekker buiten lopen?

Dieren die in huis worden gehouden (dus niet buiten als vee) hebben niet voor niets die naam gekregen. Het onderscheidt zich van loslopend horende dieren zoals wild.

En voor diegene die hun oogkleppen maar niet af willen doen:

Het is Anno 2014. Door de dichtbegroeide bevolking is er steeds minder plek in de natuur voor dieren die daar horen, omdat de mens steeds meer ruimte inneemt. Een kat los laten lopen is bijzonder asociaal, en wel om de volgende redenen:

- ze dragen ziektes met zich mee.

- ze maken krassen op auto's.

- ze kunnen gewond raken als hij onder de motorkap blijft zitten.

- ze poepen/piesen in andermans tuin (zie overdragen ziektes).

- ze lopen bij mensen het huis binnen op zoek naar eten (zie ook

weer overdragen ziektes).

- ze kunnen aangereden worden en vormen dus een gevaar op de

weg.

- ze kunnen aangevallen worden door honden in een tuin.

- ze schaden de populaties van beschermde diersoorten.

Is het allemaal weer een beetje helder waarom deze dieren niet van je terrein af horen te komen?

En daarnaast nog, als je om je dier geeft zorg je voor bescherming, en laat je ze niet aan hun lot over door ze zonder toezicht op straat te zetten.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Hoi Asrem,

Ik heb een kat van inmiddels bijna 2..

Ik kreeg hem toen hij 2,5 maand was. Hij was vier maanden toen ik hem voorzichtig de tuin liet verkennen aan een tuigje. Dit heb ik denk ik zon maand iedere dag even gedaan. Steeds langer en steeds iets verder en soms ook alleen als ik binnen de was aan het doen was..! Hij had dan ontzettend lol en als hij thuis kwam viel hij gelijk als een blok in slaap op de bank. Na een maand heb ik hem in de tuin gelaten zonder tuigje. Een poosje achter hem aangelopen. Steeds als er iets engs gebeurde holde hij terug naar huis. Toen ben ik niet meer mee "gegaan". hij kende de weg. Hij is nu nog steeds veel binnen en ongeveer 5 uur op een dag buiten. Hij wordt hier echt blij van. Dat is voor mij ook de reden dat ik een kat naar buiten wil laten gaan. Wil je je buren er niet mee opzadelen of je tuin netjes houden? Neem dan geen kat zou ik denken. Je wil tenslotte zelf ook niet je hele leven binnen gehouden worden, toch?
vrouwtje 89: Is het allemaal weer een beetje helder waarom deze dieren niet van je terrein af horen te komen?

Kun je ook een andere toon aan slaan? Je hebt de waarheid niet in pacht! Bovendien bekijk je het behoorlijk eenzijdig.
Je kitten kan naar buiten zodra je je tuin adequaat afgerasterd hebt zodat hij er niet uit kan. Dan is hij altijd veilig en kan er niets mee gebeuren.
Wanneer kitten naar buiten?

Niet.
Wij hebben er een kitten bij, is al de zoveelste. Ik had deze binnen willen houden, maar helaas, de groten komen en gaan zoals het hun blieft en uk huppelde vrolijk mee. Hij heeft inmiddels ook geleerd dat je, als je na het souperen naar buiten gaat, je de hele nacht buiten moet blijven. Ik vond het eigenlijk te vroeg, maar hij kan het beter leren als het lekker weer is buiten, dan straks in de winter met -5 graden. En ik heb geen zin om elke avond op te moeten blijven vanwege een kat.

Het gaat heel goed. Meneer is nu ongeveer 6 maanden. Liep buiten vanaf 4 maanden. Eerst heel voorzichtig; neusje buiten, staartje binnen. Daarna mocht het staartje ook mee. Toen werd het terras verkend. Na een weekje durfde hij het gras over en ging spelen met Caaf en Nijn. Nog weer twee weken later ontdekte hij het bos en daar staat ook een houten schuur. Puur kattenparadijs .

Kortom, als je ze zelf de weg laat zoeken, vinden ze hem ook wel weer terug. Het enige waar je aan moet denken is, als er een hond voorbij loopt en blaft, en hij rent weg van schrik, dan rent ie blindelings. Letterlijk. Dus dan moet je hem daarna uit de boom gaan plukken want hij kwam er wel in maar eruit lukt dan niet meer.

Leuk he
Kittens bleven bij mij de 1e jaar binnen, wel even naar buiten onder begeleiding van mijzelf
quote:vrouwtje89 schreef op 10 oktober 2014 @ 16:29:

[...]

Dieren die in huis worden gehouden (dus niet buiten als vee) hebben niet voor niets die naam gekregen. Het onderscheidt zich van loslopend horende dieren zoals wild.

En voor diegene die hun oogkleppen maar niet af willen doen:

Het is Anno 2014. Door de dichtbegroeide bevolking is er steeds minder plek in de natuur voor dieren die daar horen, omdat de mens steeds meer ruimte inneemt. Een kat los laten lopen is bijzonder asociaal, en wel om de volgende redenen:

- ze dragen ziektes met zich mee.

- ze maken krassen op auto's.

- ze kunnen gewond raken als hij onder de motorkap blijft zitten.

- ze poepen/piesen in andermans tuin (zie overdragen ziektes).

- ze lopen bij mensen het huis binnen op zoek naar eten (zie ook

weer overdragen ziektes).

- ze kunnen aangereden worden en vormen dus een gevaar op de

weg.

- ze kunnen aangevallen worden door honden in een tuin.

- ze schaden de populaties van beschermde diersoorten.

Is het allemaal weer een beetje helder waarom deze dieren niet van je terrein af horen te komen?

En daarnaast nog, als je om je dier geeft zorg je voor bescherming, en laat je ze niet aan hun lot over door ze zonder toezicht op straat te zetten.Is dat nou lastig; in een plastic bubbel leven?
Heel leuk een kitten..wil ik ook wel maar doe het niet. En ja ik zou zou deze op terrein houden want heb er een hekel aan dat ANDERMANS KATTEN bij mij in de tuin komen of binnen.Ga bij je eigen lopen poepen en plassen en eten lopen te schooieren niet bij een ander cq de planten kapot maken etc. En dat is de reden waarom ik geen kitten oid ga nemen want ik wil dat dus niet op mijn geweten hebben als die van mij dat ok zou gaan doen om een of andere redenen. Jij neemt een kitten dan laat je die ook bij JOU.
Puck

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven