Het leven verrijken

12-10-2014 14:38 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva-dames/-heren,

Ik heb de afgelopen jaren hard aan mezelf gewerkt, en kan voor het eerst zeggen dat ik eigenlijk wel stabiel ben. Dus ja, dat is nieuw voor me. Ik ben het niet gewend om rust in mijn kop te hebben, en leer daar nu 'mee omgaan'. Altijd behoefte aan drama gehad, en ben nog steeds wel enigszins een 'thrillseeker'; oftewel behoefte aan aan prikkels dus zo nu en dan.

Ik heb een aantal toffe vrienden, maar die zie ik niet heel regelmatig. Dit weekend in mijn eentje doorgebracht, en dat is prima. Had ik even nodig om op te laden, maar ook om na te denken. Verder lijkt het me ook tof om op een gegeven moment een man te leren kennen, die ik het waard vind in mijn leven toe te laten. Heeft geen haast verder.

Ik heb een fantastische baan, die me uitdaagt en waar ik elke week wel iets nieuws leer. En ik sport drie keer per week, wat me ook goed doet.

Maar ik mis iets. Ik wil me graag verder ontwikkelen en mijn leven verrijken. Dit zoek ik dus even niet op het vlak van mensen, want ik heb niet de behoefte iets aan die situatie te veranderen - vind het prima zo.

Ik heb een paar stedentripjes in het vooruitzicht staan, in mijn eentje, en wil ik een bepaalde taal leren. Toch is het niet genoeg voor me. Of; het is geen ramp, maar ik wil gewoon graag mijn leven verrijken.

Dus ik was benieuwd wat jullie voor jezelf doen in dat opzicht. Ter inspiratie. En eigenlijk heb ik het idee dat ik niet zoveel moet willen, maar misschien is dat wel de thrillseeking, die ik hierboven noemde.

Anyway, shoot! Ik hoor graag wat jullie doen om je leven 'af' te maken.
Ga een cursus NLP doen. Zoek op NLP en Limmen. Veel plezier!
Weet je, Tyche, ik werk al meer dan 10 jaar aan mezelf. Ik heb momenteel ook voor het eerst het idee dat het niet gaat om het vullen van een leegte. Met mijn leven verrijken bedoel ik denk ik dat ik mijn volledige potentieel wil benutten. Ik ben zeker wel blij met wat ik heb, heel blij zelfs, maar ik wil meer! Gewoon omdat ik me daartoe gedreven voel, een innerlijke drive maar zonder gerichte focus. Vandaar dit topic.

En ja, die ken ik! Heb ik voornamelijk met schrijven. Uit je vraag denk ik op te kunnen maken dat jij het zelf ook kent. Mag ik vragen wat dat voor jou is?

Shaniqa, bedankt voor je reactie. Misschien ben ik wel geen Europeaan? Maar goed. Dat anderen het slechter hebben dan ik betekent nog niet dat ik mijn leven niet beter mag willen maken dan het nu is. Ik ontwikkel mezelf graag, en dat hoef jij niet te begrijpen.
Oh zo bedoel je het, Inglein. Ik ben niet omring door luxe, nooit geweest ook. Integendeel. Dus ben nu net blij dat ik wat geld verdien, en mezelf wat kan veroorloven. Wat bedoel je met 'fling'? Heb nu even geen man in mijn leven rondlopen, en vind ik wel even rustig inderdaad. Vastenperiodes? Dan zou ik niet kunnen trainen, laat staan functioneren. Arm land wonen? Nee, ben net blij met het leven dat ik opgebouwd heb.

Klinkt verder interessant hoor, maar kan me niet vinden in je voorbeelden.
Duiffje, NLP vind ik te gek! Kan me momenteel alleen nog geen cursus veroorloven. Wel wat boeken over gelezen.
Een taal leren vind ik zelf echt een super verrijking. Verder geen andere ideeën, maar ben benieuwd welke taal je van plan bent te leren ?
Wanneer heb je het gevoel dat je zoekt eerder in je leven gehad?
Ga in therapie!
Stop met te hoge verwachtingen hebben en geniet meer van het hier en nu.

Het leven is nooit af zolang je ademt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bla, het wordt Frans! En daarna Russisch, denk ik

Welke talen spreek jij?

Dubiootje, hele goeie vraag. Eigenlijk nooit. Slechte basis gehad, en heb mezelf die net pas grotendeels gegeven. Ik was eigenlijk altijd aan het 'overleven', en wil nu graag leven. Ik geniet van trainen, schrijven, een goeie discussie, muziek. Het verschilt per dag wat ik nodig heb om op mijn best te zijn. En je onderschrift... haha, been there as well!
Neemt niet weg dat het stukje bij beetje verder ingevuld kan worden, Hamerhaai. Ik ben niet op zoek naar een statisch gevoel, maar naar inspiratie hoe mijn leven nog leuker te maken.

Maar vanwaar hoge verwachtingen?
Overleven is toch hetzelfde als leven? Je kan zo van je verworven top aflazeren en dan maar hopen dat je opnieuw kan beginnen. Een heleboel heb je niet in de hand. En waarom ben je niet allang aan je cursusjes begonnen als je ze zo dolgraag wil doen? Of ben je eerder een planner dan een uitvoerder?
Dat is jammer, maar des te leuker om het nu te gaan uitvinden Je weet dus waar je van geniet. Heb je ook dromen wat die dingen betreft (een bepaalde sportprestatie leveren, een boek schrijven, een muziekinstrument leren spelen bijvoorbeeld)? Zijn er mensen die je erg bewondert van wie je denkt: Wat zij doen, dát zou ik ook wel willen?
Ga in therapie!
Wel eens van de piramide van Maslow gehoord? Overleven is echt wel iets anders dan leven.
Ga in therapie!
quote:kittymiauw schreef op 12 oktober 2014 @ 16:07:

Weet je, Tyche, ik werk al meer dan 10 jaar aan mezelf. Ik heb momenteel ook voor het eerst het idee dat het niet gaat om het vullen van een leegte. Met mijn leven verrijken bedoel ik denk ik dat ik mijn volledige potentieel wil benutten. Ik ben zeker wel blij met wat ik heb, heel blij zelfs, maar ik wil meer! Gewoon omdat ik me daartoe gedreven voel, een innerlijke drive maar zonder gerichte focus. Vandaar dit topic.

En ja, die ken ik! Heb ik voornamelijk met schrijven. Uit je vraag denk ik op te kunnen maken dat jij het zelf ook kent. Mag ik vragen wat dat voor jou is?

Shaniqa, bedankt voor je reactie. Misschien ben ik wel geen Europeaan? Maar goed. Dat anderen het slechter hebben dan ik betekent nog niet dat ik mijn leven niet beter mag willen maken dan het nu is. Ik ontwikkel mezelf graag, en dat hoef jij niet te begrijpen.

Ja ik heb het ook wel gehad. Eigenlijk niet verbonden aan één activiteit, maar bij verschillende dingen. Als kind toen ik op mijn kamer zat te tekenen; toen ik studeerde soms als ik lekker aan het werk was (vooral tijdens het schrijven) tegenwoordig soms bij het sporten of als ik aan het werk ben, of gewoon op de fiets of als ik naar muziek luister.

Eigenlijk altijd een combinatie van concentratie en iets doen wat ik goed kon en wat ik leuk vond.

Je potentieel willen benutten kan heel positief zijn, maar pas op met het najagen van iets dat niet bestaat. Wat dat betreft ben ik het met hamerhaai eens: het leven is nooit af of perfect.

Je bent niet pas goed genoeg als je hard werkt om jezelf te verbeteren, maar nu al.

Als een kers op de taart is een taal leren of een onderwerp obsessief uitpluizen of een cursus volgen natuurlijk leuk en het kan ook echt wat toevoegen aan je leven. En er is natuurlijk niets mis met eruit willen halen wat erin zit.

Ik denk dat het ook geen kwaad kan om gewoon verschillende dingen te proberen, je merkt vanzelf of het iets is waar je energie van krijgt of dat het juist energie kost.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
misschien iets uit je comfort zone, en dan dus wel iets met goed gevolg af maken bij voorbeeld.

herken dit alles wel van vroeger maar ben blij dat ik toch me zelf hebt geschopt en iets heb af gemaakt.
TO, ben je op zoek naar geluk of naar zingeving? Of nog iets anders?
Ga in therapie!
Ik vond het een verrijking om een nieuw instrument te leren spelen. Ik speelde als kind dwarsfluit, maar had nu basgitaar gekozen zodat ik ook in een band kon spelen en dat bleek ook superleuk.
en volledig potentieel benutten, je bent toch geen elektriciteitsgenerator? Om je potentieel te benutten moet je een echt doel hebben (elektriciteit genereren in eerder voorbeeld), zo dat het ook duidelijk is wanneer je op halve kracht zit en wanneer op 99%. Maar dan heb je dus een duidelijk talent nodig, en daar moet je ook moeite voor doen. Veel moeite.
Misschien is dit niet helemaal wat je bedoelt TO, maar ik heb onlangs een Bucket List gemaakt. Ik ga er niet van uit dat ik het allemaal werkelijk ga doen, maar het is wel een mooi streven. En ik kwam er achter dat ik een hoop dingen die anderen erop hebben staan, al heb gedaan.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:kittymiauw schreef op 12 oktober 2014 @ 16:31:

Bla, het wordt Frans! En daarna Russisch, denk ik

Welke talen spreek jij?

Ik ben uit het niets, gewoon voor de lol, begonnen met Pools. Ik wist niet hoe leuk het was een hele nieuwe taal te leren. Ik had geen idee van de taal (na een week of 2 was ik er wel achter dat het een retemoeilijke taal is ), het land, de cultuur. En dat is het leuke, die leer je meteen ook goed kennen. Je kunt een taalpartner zoeken, dus iemand die Nederlands leert en de taal die jij leert als moedertaal heeft en talen uitwisselen, irl of via e-mail. Ik vond echt dat er een hele wereld voor me open ging.
Inglein, inderdaad: check de Piramide van Maslow. Eerlijk gezegd niet zo'n zin om het toe te lichten. Je toon bevalt me niet, namelijk. Ik heb niet gezegd dat ik aan allerlei cursusjes wil beginnen. Zoals je door het topic heen kunt lezen heb ik me al met van alles en nog wat beziggehouden. Ik ben iemand die net blij is met mijn leven, en er nóg meer van wil maken. Dus ik plan mijn leven te verbeteren, en nadat ik besloten heb waar ik me op ga richten, zal ik dat ook uitvoeren. Duidelijk zo? Of moet ik mijn ondertiteling nog even ondertitelen?

Dubiootje, heb zeker dromen! Ik wil graag een boek schrijven, en ben daar in het verleden ook wel eens aan begonnen. Bleek 't achteraf te jeugdig te vinden, maar staat in de planning! Met sporten is een droom mij helaas al afgenomen vanwege een hardnekkige blessure, maar wil de desbetreffende sport binnenkort op iets lager niveau wel weer oppakken.

En wat die personen betreft: niet een specifiek iemand. Wel iemand die zijn leven in balans heeft, en verder toffe dingen doet. Ik wil heel graag iemand zijn die meerdere talen spreekt, fit is - zowel mentaal als fysiek, kennis heeft van zaken (al zegt dat bijzonder weinig, natuurlijk) en... nou ja, eigenlijk wat ik al doe en gedaan heb, maar dan meer daarvan.
Hm, misschien van een andere kant benaderen dan, want meer van hetzelfde... is dat echt alles wat je wilt? Levert dat ontwikkeling en verrijking op?

Zijn er dingen waarvan je denkt dat je op je sterfbed spijt zal hebben dat je die niet hebt gedaan? Dingen die je echt ooit in je leven zou willen doen of bereiken?
Ga in therapie!
Ik vind het echt tof dat jullie zo met mij meedenken! En zo nu en dan een kritische noot plaatsen. Thanks!

Tyche, ik reageerde wat snel. Maar heb wel eens (korte) periodes gehad dat dingen gewoon even gesmeerd lopen. Dan 'ben' ik gewoon even. Misschien ben ik verder ook wel iets te perfectionistisch bezig, maar heb dit topic wel geopend vanuit positieve gevoelens/energie. Ik ben tegenwoordig dan ook heel blij met mezelf. Waarschijnlijk is het inderdaad tijd om wat dingen uit te proberen, en wie weet bevalt iets wel!

Weer een goede vraag, Dubiootje. Ik wil gewoon de beste ik worden die ik kan zijn, denk ik.

Dropdrop, heb ook even bass gespeeld! Maar is het toch niet helemaal. Ik zing wel heel graag, maar dat wil je niet horen ;)

Strikje, ik ben wel uitgestudeerd hoor. En heb nu een topbaan op universitair niveau, zonder diploma, waar ik het overigens heel goed naar mijn zin heb.

Ik doe graag veel moeite voor hetgeen ik echt wil, overigens. Met succes bedrijf opgezet, onder andere. En als ik ergens voor ga, dan kom ik er ook wel altijd. Gaat nu, denk ik, niet zozeer om meer doelen bereiken. Maar verder goede metafoor, snap op zich ook wel wat je bedoelt.

Gamuza, ben een beetje allergisch voor de term, maar sta wel achter het idee! Wordt tijd voor een nieuwe inderdaad, en dit topic helpt me zeker aan inspiratie!

Bla, wat leuk! Hoe ben jij aan zo'n taalpartner gekomen?
.
Dubiootje, bedoelde mezelf 'meer' ontwikkelen. En daarnaast de dingen te blijven doen die ik nu al doe en waar ik plezier uit haal. Dus nieuwe dingen leren/doen, zoals bijvoorbeeld Frans leren.

Ik móet een boek geschreven hebben. Doe ik dat niet, dan zal ik daar spijt van hebben. Verder ben ik voor mezelf - en daar gaat het natuurlijk om - ook echt goed bezig. Maar zoiets als me verder verdiepen in kunst wil ik ook nog doen. En verder zou ik graag een leuke man tegenkomen, maar richt me nu even op de zaken waar ik meer invloed op heb.
Je hebt geen idee waar ik vandaan kom, Inglein. Werkelijk geen idee. Prima verder dat je geen interesse meer hebt in dit topic en het een 'luxe non-probleem' noemt. Wellicht had je dan in eerste instantie ook niet hoeven reageren, want je had in mijn openingspost ook kunnen zien dat het om 'luxe non-problemen' gaat. Nooit gesteld dat het een probleem was, trouwens.

De onaangename gevoelens zijn overigens wederzijds, mits je dat ontgaan was, dus dan hoeven we daar verder ook geen energie in te steken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven