Elektriciteit en internet aansluiting, hoe zit dat?

12-10-2014 19:54 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik gaan in December naar een nieuwbouw woning verhuizen. Deze wordt eind November opgeleverd, ze zijn nog aan het bouwen.

Nu woon ik op het moment all inclusive en heb ik niets met de internet en energie leverancier te maken en heb ik dus geen idee hoe dit allemaal werkt.

Het huis wordt in November opgeleverd, maar wij kunnen ivm privé omstandigheden pas in December oververhuizen.

Moeten we wel al zorgen dat elektriciteit en internet en dergelijken vanaf de eerste dag van het huurcontract is aangesloten of kunnen we ook kiezen om dat pas per half december te laten aansluiten?

Hoelang duurt het voordat een leverancier alles komt aansluiten in een gloednieuwe woning? Stel dat ik het op de 1e van de maand aanvraag duurt het dan nog lang voordat er een mannetje op de stoep staat? Ik wil natuurlijk niet zonder elektriciteit zitten tijdens het klussen en eigenlijk ook niet te lang zonder internet.
Je zult er voor moeten zorgen dat de woning verwarmd wordt (anders heb je risico op dichtvriezende leidingen), dus je hebt - afhankelijk van de type verwarming - in elk geval gas of elektra nodig. Water wordt standaard niet afgesloten geloof ik. En de rest kun je eventueel later doen.
Afhankelijk van de provider kan het best lang duren eer je internet hebt, ga alvast een beetje rondbellen.
verba volant, scripta manent.
NummerZoveel: Maar stel dat ik in in de winter een maand op vakantie zou gaan dan zouden mijn leidingen kunnen bevriezen?

MarianneDavids: Weet je toevallig ook hoelang het duurt voordat de rest is aangesloten? Zonder internet kunnen we nog wel, maar zonder elektriciteit in de winter..
Huurwoning? Dan zijn je aansluitingen waarschijnlijk al geregeld van gas water en licht, moet je alleen op de datum van sleuteloverdracht de meterstanden doorgeven. Dat moet je wel doen, je kunt het huis niet niet verwarmen ivm de leidingen. Plus je wil tijdens het klussen toch ook wel licht en verwarming hebben. Daarnaast zal de bouwer cq verhuurder zich afmelden bij de energieleverancier op de datum van sleuteloverdracht, en als je te lang wacht met aanmelden, wordt de boel door het energiebedrijf afgesloten, en dan weer laten aansluiten is duuuuur
Ik zou nu vast alles regelen en zorgen dat ze op de door jullie gekozen datum gaan leveren.
Ik huur en heb altijd mijn eigen leveranciers geregeld.

Gewoon degene bellen die jij uitgekozen hebt. Ik kan me niet herinneren dat er ooit iemand langs geweest is.

GWL zou ik bij oplevering al in laten gaan. Je wil toch je huis verwarmen ivm vocht en evt bevriezen ban de leidingen.

En het is fijn als je ene lichtje hebt als je in het huis aan het klussen bent.
Nondeju, je laat je verwarming normaal gezien idd aan als je in de winter een maand op vakantie gaat. Doe je dat niet en vriest het flink, loop je het risico dat je leidingen bevriezen, dan kun je een groot probleem hebben, met veel schade en dat is allemaal voor eigen rekening als je geen verwarming hebt aangelaten. Dat hoeft niet op een hoge temp te zijn, maar wel hoog genoeg om bevriezing tegen te gaan.
Dat maakt het allemaal wat ingewikkelder dan, want wij hebben een bruiloft in het buitenland en daardoor zijn we er tijdens de sleuteloverdracht datum niet. Tot en met December kunnen we niet in de woning zijn.

We kunnen dan dus ook de woning niet in om de verwarming aan te zetten of iemand binnen te laten om alles aan te sluiten.

Dus nu weet ik even niet wat wijsheid is.
Bij een nieuwbouwwoning is het belangrijk om in het begin flink te stoken. Er zit nog heel veel vocht in de muren. Juist mooi als je er nog niet direct in gaat, dan kan het lekker drogen.

Verder geen verstand van wanneer je dat allemaal moet regelen.
Ik heb ongeveer dezelfde verhuisdata, alleen gaat het dan niet om nieuwbouw. En ik laat het contract gewoon ingaan op de dag van de overdracht. Ik wil graag meteen gas/water/licht hebben, zeker in de winter. Een huis kan anders door en door koud worden, bovendien zijn nieuwbouwhuizen vaak vochtig, en dan is verwarming wel prettig om dat er een beetje uit te krijgen. En je moet geheid nog klussen, vloeren leggen of schilderen, en dan is licht, een waterkoker en de wc doortrekken ook wel handig. Ten opzichte van een hele verhuizing is een halve maand g/w/l aansluiting de moeite niet qua kosten om daar moeilijk over te gaan doen.

Je kunt de aansluiting gewoon al weken van tevoren aanvragen en in laten gaan op de dag van de overdracht. Dat soort dingen gaan van afstand, dus je hebt geen mannetje op de stoep nodig.

Internet is aan jezelf. Daar kun je thuis vaak wel even zonder, zeker als je in geval van 'nood' (internetbankieren?) ook internet op je mobiel hebt. Dus dat zou ik aanvragen voor als jullie echt verhuizen. Mocht het dan toch een paar dagen langer duren, is dat minder erg dan bij de verwarming.

Succes met de verhuizing!
Iemand moet tekenen bij de sleuteloverdracht, dan kan diegene toch ook de kachel aanzetten?
Alles is al aangesloten waarschijnlijk, daar hoeft niemand je woning voor in. De bouwer zal de verwarming sowieso wel aan laten. Alleen omdat zij zich afmelden voor levering, moet de volgende zich wel aanmelden om afsluiting te voorkomen. Bij een leegstaande niet verhuurde woning is dat de verhuurder.

Maar je bent er niet met de sleuteloverdracht? al afgestemd met je verhuurder wanneer je er dan in gaat? Of heb je iemand gemachtigd? En per wanneer je dan gaat huren? Dat is de datum waarop je je ook moet aanmelden voor je energielevering.
Ginger: Het contract is al getekend, we wachten dus op de oplevering en de sleutel.

We hebben afgesproken dat de huur gewoon zoals afgesproken in November van start gaat, maar dat wij de sleutel pas ophalen wanneer we weer terug in Nederland zijn. We vertrekken namelijk voor de sleuteloverdracht en zijn pas in December terug.

Iemand machtigen mocht niet, we moeten zelf de sleutel in ontvangst nemen.

Als ik dit zo lees is het verstandig om gewoon aan de verhuurder te vragen of zij tijdens de laatste controle etc de verwarming aan laten en ik zorg dat er per ingang van het huurcontract gas en elektra is aangesloten? Internet kan inderdaad wachten, maar ik ben zelfstandige en heb het nodig om te netwerken en emails te beantwoorden. Niet zo leuk als dat weken zou duren voordat ze er zijn.

Vandaar ook dit topic, ik heb altijd lekker makkelijk all inclusive gewoond en heb dus geen idee hoe alles werkt met aanvragen etc.
ik zou nogmaals contact opnemen met de verhuurder om iemand te machtigen. En niet eens zozeer vanwege die verwarming, maar ook omdat je geheid opleverpunten gaat tegenkomen, die je zsm moet melden. En dat kan wel na het ophalen vd sleutel, maar ik zal een paar voorbeelden geven van dingen die misgingen bij de laatste oplevering hier: lekkende cv ketel, lekkende vloerverwarming, ruit benedenverdieping lag eruit... Daar wil je niet pas een dikke maand later achterkomen.

Bovendien, als je huurcontract ingaat en je betaalt huur, mag je dus ook de sleutel. Of jij iemand machtigt of zelf komt is dan toch jouw zaak?
quote:nondeju schreef op 12 oktober 2014 @ 20:26:

NummerZoveel: Maar stel dat ik in in de winter een maand op vakantie zou gaan dan zouden mijn leidingen kunnen bevriezen?

MarianneDavids: Weet je toevallig ook hoelang het duurt voordat de rest is aangesloten? Zonder internet kunnen we nog wel, maar zonder elektriciteit in de winter..

Elektriciteit zal er wel zijn, binnen hebben de bouwers ook licht nodig. Toen ik hier 30 jaar geleden kwam wonen hing er een peertje in de badkamer en in de woonkamer, of de keuken, dat weet ik niet meer. Verwarming is stadsverwarming, die deed het ook, internet was er nog niet, dat had nog niemand in Nederland volgens mij, we hadden zelfs geen computer.

Kijk wel even naar de meterstanden, ook van het water.
verba volant, scripta manent.
Regel alles goed en spreek zaken zwart op wit af met de verhuurder!

Zo zal de woning door de bouwer opgeleverd worden aan de verhuurder en door de verhuurder weer aan jullie. Op dat moment van overdracht moeten de meterstanden opgeschreven worden (wie doet dat?) en moet de verwarming aangezet worden. Ook moet gecontroleerd worden of alles heel is en naar behoren werkt. Wie doet dat namens jullie? Eis dat er iemand namens jullie binnen wordt gelaten hiervoor, zodat zaken goed geregeld worden. En desnoods nemen ze daarna de sleutel maar weer mee, als ze perse niet helemaal willen overdragen.

En denk ook even aan verzekeren. Je zult ervoor moeten zorgen dat in elk geval de inboedel- en glasverzekering in gaat zodra de woning formeel wordt overgedragen (Juist bij leegstaande nieuwbouwwoningen loop je meer risico op gelazer!)

Maak deze afspraken schriftelijk, zodat je daar zo nodig op terug kunt vallen.
Ik kon zelfs iemand machtigen om namens mij mijn huis te verkopen (dus namens mij te tekenen bij de notaris en sleutels te overhandigen). Dan lijkt het me sterk dat iemand niet namens jullie de overdracht van een huurwoning kan doen. Moet je natuurlijk wel iemand nemen met een beetje verstand van zaken, want diegene is namens jullie verantwoordelijk voor het opnemen van eventuele gebreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven