Gezondheid alle pijlers

Vaginale douche

13-10-2014 00:20 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb zo nu en dan periodes dat mijn vulva nogal gevoelig is (jeuk, branderigheid, gezwollen schaamlippen). Nu werd mij aangeraden om een vaginale douche aan te schaffen om de pH-waarde van mijn vagina in balans te houden. Maar ik vraag me af; de irritaties zijn bij mij uitwendig en zitten dus rond de schaamlippen en clitoris etc, heeft het dan wel zin om een vaginale douche te gebruiken? Met een vaginale douche wordt de vagina namelijk inwendig gereinigd, maar ik heb geen inwendige irritaties. Of zit het zo dat het inwendige en het uitwendige deel van de vagina samenwerken, dus als het inwendige deel niet in orde is, is het uitwendige deel dit ook niet? Klinkt misschien als een stomme vraag, maar ik wil niet onnodig geld verspillen aan producten die die niet het gewenste effect hebben.
Nog iets: het valt me op dat ik vooral last heb van de jeuk als ik 's avonds in bed lig. Herkennen meerdere dit? Voor mijn gevoel heb ik er overdag helemaal niet zo'n last van, maar 's avonds is de jeuk niet te harden. Ik kan er dan gewoon niet vanaf blijven, met rode geirriteerde schaamlippen als gevolg :(
Ander ondergoed kan helpen.

Verder geen ervaring.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Wie heeft jou die douche aangeraden? Als dat een professional is, kun je aan die persoon ook vragen hoe en waarom. Als het goedbedoeld advies van een leek is, kun je overwegen om naar de huisarts te gaan.
Ga naar je huisarts. Waarschijnlijk heb je gewoon last van veelvuldige candida uitbraken, maar alleen je huisarts kan je dat echt vertellen. Je zou verder preventief canesten gyno kunnen smeren om te kijken of het weg blijft, maar huisarts is stap nr 1.

Vaginale douches brengen de pH niet echt in balans.
Hoe was je nu van onderen? Gewoon alleen water is voldoende en het beste. Om het extra schoon/fris te houden zou je kunnen overwegen om na iedere plasbeurt te spoelen met een maarbeker water. Als je erg gevoelig bent is dat misschien een optie.

Voor zover ik gehoord/begrepen heb is een vaginale douche echt totale onzin.

Ben je al bij de huisarts geweest? Kan nl ook een steeds terugkerend schimmeltje zijn. Of in het uiterste geval een SOA.
Haal bij de drogist gewoon eens Canesten Gyno, als dat helpt dan weet je dat het om een schimmelinfectie gaat.

Om schimmelinfecties tegen te gaan was je je het best met gewoon water of neutralzeep ofzo. Draag je geen synthetisch ondergoed en eet je gezond.

Ik heb er nooit last van, behalve tijdens mijn laatste zwangerschap. En idd, zodra je in bed ligt.
Heeft je huisarts je dat verteld? Nee toch?

Probeer in ieder geval ondergoed van katoen (en géén kant), je alleen wassen met water en goed afdrogen. Werkt dit niet, bezoek de huisarts. Vaginale douches zijn onzin, die werken helemaal niet....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik heb er ook wel eens last van en sinds ik met chili was is het probleem opgeslot.
quote:vlindertje1991 schreef op maandag 13 oktober 2014 01:55 Ik heb er ook wel eens last van en sinds ik met chili was is het probleem opgeslot.

Hmm, als ik was met chili wordt het altijd veel erger

TO, ik denk ook dat je niet verder komt met een vaginale douche, die verstoren de pH in je vagina juist. En zoals je zelf al zegt lijkt inwendig spoelen ook de oplossing niet voor jeuk aan de buitenkant.

Ik zelf zou toch even naar de huisarts gaan om een oorzaak vast te stellen, en vooral zo min mogelijk krabben! Door het krabben beschadig je je huid, deze raakt geïrriteerd en moet weer genezen, dit genezen kan gaan jeuken. Als je krabt krijg je weer nieuwe irritatie, dit gaat weer genezen en begint weer te jeuken. Zo breng je jezelf in een cirkeltje. Misschien kun je, ipv krabben, koelen met een koudecompres als de jeuk te erg is.
Alleen wassen met water, al die onzin van inwendige spoelingen en die chilli rotzooi maken het alleen maar erger.

Gebruik je inlegkruisjes? Dan eens een ander merk proberen. Hetzelfde met maandverband.

Als je er s'avonds last van hebt leg er een koude natte washandje op, en niet krabben
Ik vind alleen met water wassen echt niet fris. Ik weet dat dat het algemene advies is, maar nee. Ik was altijd gewoon met zeep/douchegel en dan goed afspoelen. Geen enkel probleem. Waar ik dus niet tegen kan is maandverband of inlegkruisjes van Libresse. Dat gaat irriteren. Met bijv. Always geen problemen.
Dat er serieus nog mensen zijn die zo dom zijn om vaginale douches te gebruiken

Slecht voor de flora en fauna daar en geeft een vals gevoel van schoonheid. Dat er nog mensen zijn die het anderen aanraden, vind ik nog erger.

Gewoon wassen met water. Bij voorkeur ook na toiletbezoek (papiertje natmaken). En geen inlegkruisjes gebruiken. Doe dan liever een paar keer per dag schoon ondergoed aan. Afscheiding is doodnormaal.

Los daarvan is mijn ervaring dat strings meer irritatie geven dan normale onderbroeken van katoen (bij wijze 3 voor 3 euro bij de Hema). Als die wat sneller vies worden doordat je geen inlegkruisjes gebruikt, gooi je ze ook sneller weg.
Eens met veel opmerkingen hier, ga niet met een vaginale douche oid aan de gang. Behalve als je huisarts het adviseert. Geen inlegkruisjes, want het gaat alleen maar broeien en is daarom eigenlijk minder hygiënisch. Katoenen ondergoed, het liefst geen strings. Door je dagelijkse bewegingen komen bacteriën van je achteruitgang dankzij een string bij je vagina.

Laat je idd controleren op een schimmel infectie, maar sluit ook even uit of je geen wormpjes in je ontlasting hebt. Deze zorgen 's nachts vooral voor jeuk, misschien verwar je dit met jeuk aan de voorkant.
Geen rotzooi gebruiken. Dat spul dat voor de vagina gemaakt wordt moet maar net bij de jouwe passen.

De juiste methode is; even naar de huisarts. Nee, dat wilde je niet horen, dat snap ik ook wel . Alleen een candida infectie kun je zelf verhelpen, bij de drogist kun je canesten kopen. Een candida infectie herken je aan jeuk en een branderig gevoel, en ja, als je in een warm bed ligt kun je daar meer last van hebben dan overdag. Die canesten kun je proberen, dan moet het binnen zes dagen over zijn. Zorg wel voor oud ondergoed trouwens... Niet over, dan naar de huisarts!!

Neem dan meteen een wormkuurtje mee, kost bijna niks en dan weet je tenminste zeker dat het dat ook niet is.

Verder helpt frisse lucht (een dunnere deken en blote billen), hema-katoentjes als ondergoed in plaats van dat synthetische spul dat op max 30 graden gewassen mag worden, die hema-katoentjes dus ook heet wassen (min. 60 graden) en mocht je een vriend hebben, hem ook een paar dagen met die canesten laten smeren.

Handdoeken na gebruik ook heet wassen, zolang je die infectie hebt niet twee keer gebruiken en vooral geen washandjes, want een candida infectie en blaasontsteking ontstaan niet zelden door de bacterien van de ontlasting.
een gynaecologe heeft me ooit gezegd dat vaginale douches funest zijn voor je flora.

Niet gebruiken dus. Haal canesten gyno creme.

's ochtends een beetje smeren en 's avonds.

het heeft geen zin om de creme er heel veel of heel vaak erop te smeren, het gaat erom dat er een bepaalde dosis aan medicatie door de huid opgenomen wordt. Te veel heeft dus geen zin.

probeer het een paar dagen , als het niet weggaat...ga naar een huisarts of een dermatoloog.

oh ja, gebruik onder de douche geen creme-spoeling in je haar of spoel het haar uit in de wastafel. ( dat was bij mij de oorzaak...)
Slaap je s'nachts mét of zónder onderbroek?

De vagina is van nature een vochtige plek en wanneer je ook 's nachts ondergoed draagt, geef je je vagina helemaal niet de mogelijkheid even lekker te luchten. Als je ondergoed ook nog eens is gemaakt van een dikke, absorberende stof, verdampt het vocht totaal niet. Zo is je vagina dé ideale broeihaard voor bacteriën. Wellicht dat die bacteriën bij jou de (nachtelijke) ongemakken veroorzaken?

Probeer eens een tijdje zonder onderbroek te slapen. Vind je dat ongemakkelijk dan zou je s'nachts een wijde (katoenen) boxershort (van je vriend/man?) aan kunnen trekken.

BEPANTHEN is een babyzalf en wordt gebruikt ter verzachting en verzorging van de tere babyhuid. Beschermt én ondersteund het natuurlijke huidherstel. Je zou kunnen proberen om s'avonds een dun laagje op je pijnlijke doos te smeren? Als het goed is voor een babyhuidje........!?

Vaginale douches?

Behalve na sex of om je schoon te voelen na je menstruatie. Vullen met lauw warm water. Verder niks.
Naar de huisarts gaan, misschien neemt hij een monster om te onderzoeken of je last hebt van schimmel of iets anders. Ik vind persoonlijk die vaginale douche een troep. Heb ik slechte ervaring mee... Beter eerst naar de huisarts toe.
Ook hier heb ik een aantal keren last van gehad en het was een vaginale schimmelinfectie.

Ben naar de huisarts geweest en heb een crème gehad voor rondom de vagina en capsules voor inwendig gebruik. Dit helpt echt en je bent er binnen een paar dagen vanaf. Omdat ik het een paar keer heb gehad ( en erg vervelend is) slaap ik nu in de blote billen en heb er al tijden geen last meer van gehad. Het is niet goed dat je vagina altijd bedekt is met ondergoed.

Ik zou zeggen, ga naar de huisarts en je bent er met een paar dagen vanaf :Imao:
quote:sandrabontje schreef op 13 oktober 2014 @ 00:24:

Nog iets: het valt me op dat ik vooral last heb van de jeuk als ik 's avonds in bed lig. Herkennen meerdere dit? Voor mijn gevoel heb ik er overdag helemaal niet zo'n last van, maar 's avonds is de jeuk niet te harden. Ik kan er dan gewoon niet vanaf blijven, met rode geirriteerde schaamlippen als gevolg :(Ik vind het zo fijn te horen dat ik niet de enige ben! Ik heb het af en toe een paar dagen. Eerst dacht ik dat het aan mijn ondergoed lag, dus draag nu 's nachts katoenen ondergoed om te proberen, maarja dat heeft geen zin helaas.
Live your life
Wat voor broeken draag je overdag? Strakke broeken zoals skinny jeans werken ook mee aan ongemakken down under is mijn ervaring. En overdasg ook katoenen ondergoed of bloot slapen, een week van dit kan al helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven