Hond met jeuk
dinsdag 14 oktober 2014 om 13:28
Onze hond (teckel) heeft sinds een aantal jaar (hij is nu 7 ) last van zijn anaalklieren. Dit uit zich in bijten in de flank, likken aan zn kont en krabben aan zn buik. De dierenarts drukt ze dan uit en eigenlijk zijn ze nooit ontstoken maar wel altijd heel vol. Hij krijgt dan een prikje tegen de jeuk en vervolgens gaat het weer even goed en dan begint het weer opnieuw. Een week of drie geleden zijn ze uitgedrukt omdat hij weer aan het bijten etc was maar nu al is hij weer bezig. Ik vind het zo zielig. Het is niet zo dat hij de hele dag aan het krabben is maar dat hij last heeft is duidelijk. Hij piept er overigens niet bij en is verder ook gewoon vrolijk .
Wat is nu wijsheid ? Weer naar de dierenarts ? Hij begint het uitknijpen nu echt heel vervelend te vinden. Een operatie zie ik niet zo zetten , schijnt best heftig te zijn. Ik heb ook al gedacht aan of het iets anders zou kunnen zijn maar geen idee. Vlooien heeft hij niet en hij bijt ook altijd op dezelfde plek. Wormen heeft ie ook niet. Volgens de dierenarts zijn het ook echt zijn anaalklieren.
Iemand tips om dit te verhelpen ? Alternatieve middelen misschien ? Hij krijgt overigens Carnibest KVV al zn hele leven , ik ga hem geen brokken geven.
Bedankt voor het meedenken !
Wat is nu wijsheid ? Weer naar de dierenarts ? Hij begint het uitknijpen nu echt heel vervelend te vinden. Een operatie zie ik niet zo zetten , schijnt best heftig te zijn. Ik heb ook al gedacht aan of het iets anders zou kunnen zijn maar geen idee. Vlooien heeft hij niet en hij bijt ook altijd op dezelfde plek. Wormen heeft ie ook niet. Volgens de dierenarts zijn het ook echt zijn anaalklieren.
Iemand tips om dit te verhelpen ? Alternatieve middelen misschien ? Hij krijgt overigens Carnibest KVV al zn hele leven , ik ga hem geen brokken geven.
Bedankt voor het meedenken !
dinsdag 14 oktober 2014 om 13:38
Hier ook wij hebben echt alles geprobeerd wat er maar te proberen valt! Anaalklieren zijn bij mij hondje wel verwijderd zou het je echt afraden want heeft bij onze hond helemaal niet geholpen! En met dit weer is de jeuk nog erger... Ik lees mee hopelijk vinden we die goude tip
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
dinsdag 14 oktober 2014 om 13:51
Als het echt alleen de anaalklieren zijn, geef de hond dan eens voer waardoor hij hardere ontlasting krijgt, kijk of dat scheelt. Mijn hond kreeg een tijdje gekookt hart door haar eten, ze ging er niet van aan de race maar het was wel dunner dan gebruikelijk, toen had ze ook regelmatig verstopte anaalklieren. Je kunt het allicht proberen.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 14 oktober 2014 om 13:55
dinsdag 14 oktober 2014 om 14:27
dinsdag 14 oktober 2014 om 14:29
dinsdag 14 oktober 2014 om 14:55
Voordat je dingen gaat veranderen aan het voer: hoe is de ontlasting? Altijd een te zachte ontlasting kan inderdaad zorgen voor problemen met de anaalklieren, en als die altijd heel vol zitten dan jeukt dat ja.
Als de ontlasting zacht is zou ik toch kijken of je iets in voer kan varieren en dat wil helemaal niet zeggen dat je direct aan de brokken moet. Maar misschien een ander merk kvv, of wat rauwe botten bijvoeren?
Hij vindt het uitknijpen vervelend? Misschien dat de dierenarts het wat voorzichtiger kan doen? Wordt je hond ook getrimd? Zo ja dan kan je het eventueel ook aan de trimmer vragen, die doet het misschien net met wat meer beleid en dat is wellicht ook wat vriendelijker voor je portemonnee. Je kan het ook zelf leren doen (maar het is wel vies ja).
Als de ontlasting zacht is zou ik toch kijken of je iets in voer kan varieren en dat wil helemaal niet zeggen dat je direct aan de brokken moet. Maar misschien een ander merk kvv, of wat rauwe botten bijvoeren?
Hij vindt het uitknijpen vervelend? Misschien dat de dierenarts het wat voorzichtiger kan doen? Wordt je hond ook getrimd? Zo ja dan kan je het eventueel ook aan de trimmer vragen, die doet het misschien net met wat meer beleid en dat is wellicht ook wat vriendelijker voor je portemonnee. Je kan het ook zelf leren doen (maar het is wel vies ja).
Zeg maar Spijker.
dinsdag 14 oktober 2014 om 16:53
Ik lees dat je Carnibest KVV geeft, dus hier is dat geen probleem, maar voor de mensen die dat niet aan hun hond geven: glutenvrij voer doet vaak wonderen. Pas wel op met de ingrediënten die er dan inzitten. Kip levert vaak problemen op, alsook vreemde "smaken" als bizon en krokodil (bij voer als bijv Taste of the Wild). Lam/rijst is een goede optie; alsook zalm.
Het kan ook heel goed het merk versvoer zijn. Wij hebben zelf een hondje gehad dat verschrikkelijk allergisch bleek te zijn voor Energique. Wij zijn zelf wel overgestapt op glutenvrije brokken (Taste of the Wild, afgewisseld met Orijen) en dat deed wonderen.
Verder was ik hem met een shampoo met berkenteer (bij de meeste dierenspeciaalzaken wel te verkrijgen). Stinkt gigantisch maar helpt heel goed tegen jeuk.
Het kan ook heel goed het merk versvoer zijn. Wij hebben zelf een hondje gehad dat verschrikkelijk allergisch bleek te zijn voor Energique. Wij zijn zelf wel overgestapt op glutenvrije brokken (Taste of the Wild, afgewisseld met Orijen) en dat deed wonderen.
Verder was ik hem met een shampoo met berkenteer (bij de meeste dierenspeciaalzaken wel te verkrijgen). Stinkt gigantisch maar helpt heel goed tegen jeuk.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:39
quote:valentina82 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 16:44 Ik heb gehoord dat knoflook tabletjes kunnen helpen. Gewoon, van de drogist of de Tuinen. Geen idee of het werkt. Kan iig niet kwaad volgens mij.
Knoflook is giftig voor honden (en idem met andere soorten ui en aan de ui verwante groenten/kruiden), dus knoflook tabletjes zou ik ze ook zeker niet geven!
Door knoflook beschadigen de rode bloedcellen van de hond, en dat kan bloedarmoede of erger tot gevolg hebben.
Knoflook is giftig voor honden (en idem met andere soorten ui en aan de ui verwante groenten/kruiden), dus knoflook tabletjes zou ik ze ook zeker niet geven!
Door knoflook beschadigen de rode bloedcellen van de hond, en dat kan bloedarmoede of erger tot gevolg hebben.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:43
En voor TO:
Inderdaad eerst zorgen dat de ontlasting harder wordt. Dat is essentieel voor de hond om de anaalklieren zelf te legen met de ontlasting.
En idd, als de hond er gevoelig voor is, dan zou ik toch ook zelf leren hoe je hem daarbij kunt helpen. Niet het leukste klusje misschien, maar je kunt jouw hond dan wel sneller van zijn ellende afhelpen en dat doen op een plek waar de hond zich fijn voelt, zodat het allemaal toch veel minder stress en ongemak geeft.
Inderdaad eerst zorgen dat de ontlasting harder wordt. Dat is essentieel voor de hond om de anaalklieren zelf te legen met de ontlasting.
En idd, als de hond er gevoelig voor is, dan zou ik toch ook zelf leren hoe je hem daarbij kunt helpen. Niet het leukste klusje misschien, maar je kunt jouw hond dan wel sneller van zijn ellende afhelpen en dat doen op een plek waar de hond zich fijn voelt, zodat het allemaal toch veel minder stress en ongemak geeft.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:44
Hoe sneller je de anaal klieren laat uitknijpen hoe sneller ze weer vol zitten, prikje tegen de jeuk is wat overdreven vind ik zelf tenzij het langdurig aanhoud
Ga is langs een trimsalon scheelt in kosten en die kunnen het ook, als je ze eenmaal uit laat drukken moet je blijven gaan
Dus je gewoon weer gaan
Ga is langs een trimsalon scheelt in kosten en die kunnen het ook, als je ze eenmaal uit laat drukken moet je blijven gaan
Dus je gewoon weer gaan
Just love your life.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:46
quote:Spijk-er schreef op dinsdag 14 oktober 2014 14:55 Voordat je dingen gaat veranderen aan het voer: hoe is de ontlasting? Altijd een te zachte ontlasting kan inderdaad zorgen voor problemen met de anaalklieren, en als die altijd heel vol zitten dan jeukt dat ja.
Hij vindt het uitknijpen vervelend? Misschien dat de dierenarts het wat voorzichtiger kan doen? Wordt je hond ook getrimd? Zo ja dan kan je het eventueel ook aan de trimmer vragen, die doet het misschien net met wat meer beleid en dat is wellicht ook wat vriendelijker voor je portemonnee. Je kan het ook zelf leren doen (maar het is wel vies ja). Die klieren moeten best met kracht worden uitgedrukt, de meeste honden vinden dit ook niet leuk. Doe je het te zacht druk je niet alles eruit..
Hij vindt het uitknijpen vervelend? Misschien dat de dierenarts het wat voorzichtiger kan doen? Wordt je hond ook getrimd? Zo ja dan kan je het eventueel ook aan de trimmer vragen, die doet het misschien net met wat meer beleid en dat is wellicht ook wat vriendelijker voor je portemonnee. Je kan het ook zelf leren doen (maar het is wel vies ja). Die klieren moeten best met kracht worden uitgedrukt, de meeste honden vinden dit ook niet leuk. Doe je het te zacht druk je niet alles eruit..
Just love your life.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:51
quote:dreamerx schreef op 14 oktober 2014 @ 19:46:
[...]
Die klieren moeten best met kracht worden uitgedrukt, de meeste honden vinden dit ook niet leuk. Doe je het te zacht druk je niet alles eruit..
Geloof me, ik weet hoe het moet helaas
Het gaat niet om zachter, het gaat om meer gerust stellen. Sommige honden zijn sowieso al geen fan van de dierenarts en staan daar al niet ontspannen, maar hebben minder problemen met een trimmer. Sommige dierenartsen zijn nog erg oude stempel en handelen een tikje lomp.
Ik ken honden die in een soort houdgreep genomen moeten worden om alleen al de dierenartskliniek te betreden. Dan is er dus in het verleden iets misgegaan en zit je al met een angstige hond nog voor er maar iemand hem aangeraakt heeft. Dan wordt het een worsteling en een rotervaring en kan je het soms beter zelf doen, of door de trimmer laten doen als hij toch getrimd wordt.
[...]
Die klieren moeten best met kracht worden uitgedrukt, de meeste honden vinden dit ook niet leuk. Doe je het te zacht druk je niet alles eruit..
Geloof me, ik weet hoe het moet helaas
Het gaat niet om zachter, het gaat om meer gerust stellen. Sommige honden zijn sowieso al geen fan van de dierenarts en staan daar al niet ontspannen, maar hebben minder problemen met een trimmer. Sommige dierenartsen zijn nog erg oude stempel en handelen een tikje lomp.
Ik ken honden die in een soort houdgreep genomen moeten worden om alleen al de dierenartskliniek te betreden. Dan is er dus in het verleden iets misgegaan en zit je al met een angstige hond nog voor er maar iemand hem aangeraakt heeft. Dan wordt het een worsteling en een rotervaring en kan je het soms beter zelf doen, of door de trimmer laten doen als hij toch getrimd wordt.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:55
Onze hond heeft ook heel lang last van jeuk gehad, het was echt heel zielig. Ons wondermiddel was schapenvet, te koop bij de dierenwinkel. Ik doe elke avond een tabletje schapenvet door zijn maaltijd en de jeuk verdween als sneeuw voor de zon. Bij onze hond waren het geen anaalklieren maar wie weet is dit toch wel het wondermiddel voor jullie. Een flink potje kost ook maar iets van 5 euro dus daar hoef je het niet voor te laten. Vraag het maar eens na bij de dierenspeciaalzaak.
dinsdag 14 oktober 2014 om 20:07