Ebola nu ook in Duitsland

14-10-2014 14:04 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt nog wat. Volgende week ook hier? Waarom houden we de grenzen niet gesloten voor mensen uit die gebieden? Dit was dan een VN-medewerker, maar als je weet dat zo iemand ziek is, hou hem dan daar. Afrika zal vast wel zielig zijn enzo, maar mijn eigen gezondheid gaat boven alles.
quote:pompelmoes2014 schreef op 14 oktober 2014 @ 17:18:

Zweet ja. Dus als zo iemand loopt te zweten in de bus en die gaat naast je zitten, dan krijg jij het ook.

Jij wrijft je in het ov in met andermans zweet?

Wat doe je paniekerig. Vind je het fijn om ergens bang voor te zijn?

En wat dubiootje zegt: als je echt zo bang bent voor ebola help je natuurlijk ook de mensen die het proberen te stoppen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:pompelmoes2014 schreef op 14 oktober 2014 @ 17:18:

Zweet ja. Dus als zo iemand loopt te zweten in de bus en die gaat naast je zitten, dan krijg jij het ook.het is ook bloedheet, om deze tijd van het jaar; zodra je in het OV stapt vliegen de zweetdruppels je om de oren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dom mokkel ben jij TO. Paniekerig en onnozel gedoe.
Mensen die ebola hebben hebben last van inwendige bloedingen, geven veel over en hebben diarree. Het begint met dezelfde verschijnselen als hevige griep of malaria, maar dan is het nog niet besmettelijk. Pas als iemand erg ziek is is het besmettelijk, en het meest besmettelijk is het een paar uur voor het overlijden van de patient, en ook na overlijden blijft het nog even besmettelijk.

Daaruit kan je concluderen dat je iemand met ebola niet zomaar tegen gaat komen in het ov of in een vliegtuig want zo iemand is dus doodziek, braakt, heeft aanhoudend diarree en bloedt uit al zijn lichaamsopeningen.

Het virus was er al veel langer maar heeft hiervoor nooit een grote uitbraak gekend omdat het eigenlijk te dodelijk is: meeste slachtoffers zijn al overleden voor ze veel anderen hebben kunnen besmetten. Vooral diegenen die de zieken verzorgen en de doden afleggen lopen risico, maar dus niet de mensen die 3 weken voor de zieke doodging nog met hem in de supermarkt stonden.

Wat ik heb begrepen wordt ebola overgedragen door direct contact. Dus door een vieze naald die wordt hergebruikt. Of doordat je lichaamssappen van een zieke op je handen krijgt en daarmee perongeluk weer je mond of andere slijmvliezen aanraakt. Of doordat je zelf ergens een wondje hebt waar lichaamssappen van de zieke opkomen. Het RIVM zegt: De ziekte is alleen besmettelijk via direct lichamelijk contact met een patiënt of lichaamsvloeistoffen van de patiënt (bloed, speeksel, urine, zweet en dergelijke) of door het slachten en opeten van een ziek wild dier (bushmeat). Eenmaal besmet is er een grote kans op overlijden (40-90%). Het ebolavirus verspreidt zich niet via de lucht of via muggen. Ook kan het virus niet worden overgedragen door het aanraken van voorwerpen zoals geld of het zwemmen in een zwembad.
Zeg maar Spijker.
Heldere uitleg:

How does it spread among people?

People can become infected with the Ebola virus if they come into contact with the blood, body fluids or organs of an infected person.

Most people are infected by giving care to other infected people, either by directly touching the victim's body or by cleaning up body fluids (stools, urine or vomit) that carry infectious blood.

Traditional African burial rituals have also played a part in its spread. The Ebola virus can survive for several days outside the body, including on the skin of an infected person, and it's common practice for mourners to touch the body of the deceased. They only then need to touch their mouth to become infected.

Other ways people can catch Ebola are:

touching the soiled clothing of an infected person, then touching their mouth

having sex with an infected person without using a condom (the virus is present in semen for up to seven weeks after the infected person has recovered)

handling unsterilised needles or medical equipment that were used in the care of the infected person

A person is infectious as long as their blood, urine, stools or secretions contain the virus.

Ebola virus disease is generally not spread through routine social contact (such as shaking hands) with patients who do not have symptoms.

The virus is not, for example, as infectious as diseases like the flu, as airborne transmission is much less likely. You'd need to have close contact with the source of infection to be at risk.

Bron: http://www.nhs.uk/conditi ... us/pages/ebola-virus.aspx
Zeg maar Spijker.
Spijk-er je kan t er in alle talen opzetten sommige mensen overdrijven graag en/of zijn graag bang. Zwetende mensen in de bus serieus......?!
quote:lisa2 schreef op 14 oktober 2014 @ 15:15:

[...]

Vind wel dat je gauw besmet raakt ondanks dat je het alleen kunt krijgen via bloed, braaksel, ontlasting e.d.

Dat kan jij wel vinden maar dat is gewoon niet zo. Je krijgt niet zo snel ebola.

Duidelijke uitleg van hoe het dan kan dat er nu toch een epidemie is vind je bijvoorbeeld hier: http://www.vox.com/2014/1 ... a-virus-outbreak-symptoms
Zeg maar Spijker.
Ik zie er toch zeer tegen op dat Ebola in Nederland komt.

Ik werk op in een ziekenhuis/ afdeling die de opvang moet gaan doen, en die berichten over personeel wat besmet is geraakt maakt mij onzeker.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:pompelmoes2014 schreef op 14 oktober 2014 @ 14:19:

[...]

Hoe veel geld/medicijnen hebben wij daar al heen gestuurd? En dat is lekker effectief gebleken. Nee, elk intelligent mens denkt eerst aan zichzelf en zijn eigen land. Hetzelfde zie je in een vliegtuig met de zuurstofmaskers.

Uhm, in een vliegtuig is het verlicht om eerst je eigen zuurstofmasker op te zetten en dan pas anderen te helpen. Dat heeft niets met aan jezelf denken te maken, maar als je flauwgevallen bent kun je moeilijk anderen helpen (zelfs ouders die met hun kinderen vliegen moeten eerst hun eigen gasmasker opzetten en dan hun kinderen pas helpen).

Heeft niets met intelligentie of aan jezelf denken te maken.
Ik kan er niet wakker van liggen. De gevallen in Europa zijn nog steeds op één hand te tellen..... Bovendien, de mensen die besmet raakten hadden contact gehad met een besmet persoon. Ik zie het zo'n vaart niet lopen. En Nederland en Duitsland zijn erg hygienisch qua ziekenzorg. Nee hoor, niet wakker van liggen.

Hmmmm nu ben ik wel grieperig? Ebola? haha

Nee, niet verkeerd bedoeld, maar maak jezelf niet bang. En ja ach als het zo ver komt dan is dat dan maar zo. De natuur roeit ons toch wel uit als hij dat wil.
quote:Kinkycurl schreef op 14 oktober 2014 @ 15:05:

Ik weet het niet hoor, snap hele ebola-beleid niet, vriendin van mij zat vorige op een vlucht uit Zuid-Amerika, een reiziger kreeg koorts aan boord, cabine personeel heeft niets gedaan!

Na de landing is de reiziger meegenomen, overige reizigers konden van boord.

Volgens de reiziger was hij stoken door een bepaald soort mug.

Ik vraag me af, waar ze op letten tijdens en wanneer en hoe ze ingrijpen, stel dat deze reiziger ebola zou hebben en het personeel alle symptomen gemist heeft. wat dan?!!Je kwam uit Zuid-Amerika, de kans dat hij het had was nagenoeg nul.
quote:Sun.lover schreef op 14 oktober 2014 @ 19:32:

Ik zie er toch zeer tegen op dat Ebola in Nederland komt.

Ik werk op in een ziekenhuis/ afdeling die de opvang moet gaan doen, en die berichten over personeel wat besmet is geraakt maakt mij onzeker.

Logisch toch?

Met de gewone bescherming als bij ( potentiele) MRSA /ESBL red je het niet immers.

Hebben jullie goede protocollen? Werk je in een az of zh in de Randstad? Want daar zullen mogelijk teruggekomen NL'ers naar toe gaan.

De opvang van mogelijk zieke NL'ers is blijkbaar verplaatst van het LUMC naar het Erasmus. Daar is een functie ....-buddy gemaakt, deze persoon gaat, als er patiënten komen , alleen maar opletten of de beschermende pakken goed worden aan- en uitgetrokken. Bij de laatste schijnen toch fouten gemaakt te zijn namelijk.

In de VS is het bij die ene patiënt niet handig aangepakt ( pat eerst naar huis gestuurd), echt slordig. In Spanje is bijv een fout gemaakt bij de beschermende kleding uittrekken maar deze vpk schijnt ook naderhand niet goed te zijn opgevangen.

Laten we hopen dat dit ondertussen goed is gecommuniceerd en nu beter zal gaan.

De situatie in Afrika is natuurlijk een drama, veel te laat en niet accuraat op gereageerd.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 14 oktober 2014 @ 20:59:

[...]

Logisch toch?

Met de gewone bescherming als bij ( potentiele) MRSA /ESBL red je het niet immers.

Hebben jullie goede protocollen? Werk je in een az of zh in de Randstad? Want daar zullen mogelijk teruggekomen NL'ers naar toe gaan.

De opvang van mogelijk zieke NL'ers is blijkbaar verplaatst van het LUMC naar het Erasmus. Daar is een functie ....-buddy gemaakt, deze persoon gaat, als er patiënten komen , alleen maar opletten of de beschermende pakken goed worden aan- en uitgetrokken. Bij de laatste schijnen toch fouten gemaakt te zijn namelijk.In een AZ in de randstad. Mijn afdeling heeft ook geoefend met het uit en aankleden. En ik vind de procedure best lastig, zeker het uitkleden. Je moet met beide handen tegengestelde bewegingen maken. Even niet nadenken en de gevolgen kunnen enorm zijn.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:Sun.lover schreef op 14 oktober 2014 @ 21:11:

[...]

In een AZ in de randstad. Mijn afdeling heeft ook geoefend met het uit en aankleden. En ik vind de procedure best lastig, zeker het uitkleden. Je moet met beide handen tegengestelde bewegingen maken. Even niet nadenken en de gevolgen kunnen enorm zijn.

Wel nadenken dus!

Ik hoorde vandaag dat het Erasmus dus een functie heeft gemaakt die puur gaat opletten bij het aan- en uitkleden. Ken jij dit ook?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 14 oktober 2014 @ 21:22:

[...]

Wel nadenken dus!

Ik hoorde vandaag dat het Erasmus dus een functie heeft gemaakt die puur gaat opletten bij het aan- en uitkleden. Ken jij dit ook?Ja, en altijd met zijn 2en naar binnen, nooit alleen.
quote:Sun.lover schreef op 14 oktober 2014 @ 21:32:

[...]

Ja, en altijd met zijn 2en naar binnen, nooit alleen.

Logisch idd.

De angst lijkt me heel terecht. Ik hoop dat het allemaal niet nodig is.

Nu nog de situatie in Afrika onder controle krijgen.
Je bent zelf een theepot
http://www.who.int/csr/disease/ebola/faq-ebola/en/ Hier wat informatie over Ebola. Vanochtend las ik trouwens op de WHO website (kan nu even de juiste link niet zo snel vinden) dat de schatting is dat over 2 maanden zo'n 10.000 mensen per week besmet raken. Nu ligt dat aantal op 1000 mensen per week.

Inmiddels zijn er meer dan 4000 doden gevallen en ruim 8000 mensen zijn besmet. Ik vind het best griezelig en hoop niet dat het tot grote uitbraken in Europa komt.
quote:italiagirl schreef op woensdag 15 oktober 2014 11:31 <a href="http://www.who.int/csr/disease/ebola/faq-ebola/en/" class="link">http://www.who.int/csr/disease/ebola/faq-ebola/en/</a> Hier wat informatie over Ebola. Vanochtend las ik trouwens op de WHO website (kan nu even de juiste link niet zo snel vinden) dat de schatting is dat over 2 maanden zo'n 10.000 mensen per week besmet raken. Nu ligt dat aantal op 1000 mensen per week.

Inmiddels zijn er meer dan 4000 doden gevallen en ruim 8000 mensen zijn besmet. Ik vind het best griezelig en hoop niet dat het tot grote uitbraken in Europa komt. Beetje rare cijfers een vriend van mij werk voor een multinational in een stad waar een ebola uitbraak was en hij vertelde gisteren toevallig dat de laatste besmetting al anderhalve maand geleden was. In een miljoenenstad.... Het is gewoon niet zo besmettelijk als sommige hier hier voordoen.
De WHO heeft zelf openbaar gemaakt dat er al meer dan 4000 mensen zijn overleden.

Zulke rare cijfers zijn het dus niet.

Er blijkt nu ook een 2e verpleegkundige in Dallas besmet te zijn.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Ah de bron was niet who, maar nu.nl http://www.nu.nl/buitenla ... la-stijgt-70-procent.html , die weer doorverwijst naar who als bronvermelding. Op verschillende sites, waaronder ook nos.nl heb ik inderdaad gelezen dat waar de oorspronkelijke uitbraak was, nu een daling wordt gezien van het aantal nieuwe besmettingen. http://nos.nl/artikel/710 ... in-heel-sierra-leone.html
En hier de laatste roadmap update van de who http://apps.who.int/iris/ ... pdate10Oct14_eng.pdf?ua=1 , waarin het aantal doden en besmettingen staat aangegeven.
Maar ik vind het dus best raar dat de een zegt dat t er steeds meer worden (meer dan verdubbeling) en de volgende dat t stabiel is. (Ook de ervaring van iemand die daar is). Daar komt bij dat de media altijd een scheef beeld geeft. Zo weten veel mensen gewoon niet het verschil tussen hier en een west afrikaanse stad met miljoenen mensen en open riolen. Hier zal dat nooit zo'n vaart lopen. Het is gewoon voeding voor mensen die graag bang zijn en een btje naief.
Mijn kindje is vandaag in de winkel de hele tijd over haar bol en wangetjes geaaid door een kind met een Afrikaans uiterlijk. De moeder had een klederdracht wat daar ook vandaan komt (veel omgeslagen doeken ook om haar hoofd). Bedoel het niet racistisch maar denk dan achteraf (want was echt schattig om te zien) zouden het geen asielzoekers zijn en hebben die niet misschien het virus bij zich.

Zeg maar dat ik gek ben om dit te denken en dat onder asielzoekers wel gecontroleerd wordt. En tuurlijk speculeer ik nu en is het helemaal niet gezegd dat ze ook asielzoekers zijn. Ze spraken geen Nederlands maar wat zegt dat.
quote:moonlight schreef op 15 oktober 2014 @ 16:44:

Mijn kindje is vandaag in de winkel de hele tijd over haar bol en wangetjes geaaid door een kind met een Afrikaans uiterlijk. De moeder had een klederdracht wat daar ook vandaan komt (veel omgeslagen doeken ook om haar hoofd). Bedoel het niet racistisch maar denk dan achteraf (want was echt schattig om te zien) zouden het geen asielzoekers zijn en hebben die niet misschien het virus bij zich.

Zeg maar dat ik gek ben om dit te denken en dat onder asielzoekers wel gecontroleerd wordt. En tuurlijk speculeer ik nu en is het helemaal niet gezegd dat ze ook asielzoekers zijn. Ze spraken geen Nederlands maar wat zegt dat.

En je denkt dan niet 'goh, laat ik eens wat opzoeken over ebola?'

Rivm

Iemand is pas besmettelijk als er verschijnselen zijn. En denken dat alle mensen uit Afrika mogelijk ebola hebben is nogal suf.

Echt, lees je eens in
Je bent zelf een theepot
Er zijn al twintig uitbraken in Afrika geweest en onder controle gebracht. Nota bene meerdere malen in de failed state bij uitstek: Kongo.

In Nigeria is het nu al onder controle, terwijl de uitbraak in Lagos een dichtbevolkte stad van vele miljoenen inwoners was. Als zelfs dergelijke hopeloze landen het kunnen, waarom twijfelen over Europa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven