Waarom donor of geen donor?
woensdag 15 oktober 2014 om 09:18
In het kader van donorweek: Ben jij donor? En waarom wel of waarom niet?
Ik ben donor, omdat ik vind dat er meer voordelen als mogelijke nadelen aan zitten. De enige reden die ik had toen ik mijn keuze nog had staan op 'ik laat mijn nabestaanden beslissen', was omdat ik het aan de ene kant zoiets heb van: als ik dood ben, heb ik toch niets meer aan mijn organen. Het is mooi als je met zoiets een leven kunt redden. Aan de andere kant vond ik het geen fijn idee dat mijn organen terecht kunnen komen bij een slecht mens. Dat vind achteraf een beetje te zwart-wit gedacht. Daarbij: hoe groot is die kans nu eigenlijk? Een paar maanden geleden heb ik mijn keuze veranderd in 'ja'. En jij??
Ik ben donor, omdat ik vind dat er meer voordelen als mogelijke nadelen aan zitten. De enige reden die ik had toen ik mijn keuze nog had staan op 'ik laat mijn nabestaanden beslissen', was omdat ik het aan de ene kant zoiets heb van: als ik dood ben, heb ik toch niets meer aan mijn organen. Het is mooi als je met zoiets een leven kunt redden. Aan de andere kant vond ik het geen fijn idee dat mijn organen terecht kunnen komen bij een slecht mens. Dat vind achteraf een beetje te zwart-wit gedacht. Daarbij: hoe groot is die kans nu eigenlijk? Een paar maanden geleden heb ik mijn keuze veranderd in 'ja'. En jij??
woensdag 15 oktober 2014 om 12:55
woensdag 15 oktober 2014 om 14:21
woensdag 15 oktober 2014 om 14:37
Mij maakt het niet uit. Ik vind het prima als mijn organen getransplanteerd worden. Maar ik vind wel dat mijn nabestaanden dat moeten beslissen. Zij moeten immers met de situatie doorleven en ik heb nergens last van want ik ben dan dood. Als ze het onverteerbaar zouden vinden moeten ze het niet doen.
Hier weten ze ook vanaf, zijn het ermee eens dat ik het aan hen overlaat, en ik heb ook vastgelegd dat de nabestaanden beslissen.
Hier weten ze ook vanaf, zijn het ermee eens dat ik het aan hen overlaat, en ik heb ook vastgelegd dat de nabestaanden beslissen.
Ab imo pectore
woensdag 15 oktober 2014 om 14:42
woensdag 15 oktober 2014 om 14:47
Ik vind de ene keus niet per se beter dan de andere. Wat ik het belangrijkste vind, is dat mensen zich bewust zijn van de verschillen op het moment van overlijden, eerlijke informatie hebben over hoe dit voor de nabestaanden is en dat ze met hun nabestaanden besproken hebben waar zij zich het beste bij denken te voelen. Overigens heb ik de indruk dat mensen die zelf in de zorg werken dit vaker uitgebreid doorbespreken met hun nabestaanden dan mensen die niet in de zorg werken. Maar misschien valt dat wel mee. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
woensdag 15 oktober 2014 om 14:59
woensdag 15 oktober 2014 om 15:04
Ik ben donor, maar er gaan zoveel chemicaliën door mijn lijf dat er op dit moment niet zoveel met mijn organen gedaan zou kunnen worden geloof ik. Maar goed, dat moeten ze tegen die tijd maar bekijken.
Ben wel al langer aan het nadenken of ik mijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap, wat me vooral tegenhoudt is dat er dan voor de nabestaanden helemaal niets meer is om afscheid van te nemen, te begraven/cremeren.
Ben wel al langer aan het nadenken of ik mijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap, wat me vooral tegenhoudt is dat er dan voor de nabestaanden helemaal niets meer is om afscheid van te nemen, te begraven/cremeren.
woensdag 15 oktober 2014 om 15:09
quote:damina schreef op 15 oktober 2014 @ 14:58:
Topic gaat toch over donors en niet anticonceptie? Open anders er een topic over als je er benieuwd naar ben.
Jij begint over knoeien met god's plan dus vraag ik het gewoon even hier, heel topic openen...mwah het feit dat je geen antwoordt geeft zegt mij al genoeg.
En on topic, zal ik mijn reactie even plakken uit het andere topic;
Man en ik zijn beiden donor, beetje zonde om iets in de hens te steken wat een ander het leven kan redden.
Oudste zoon van 13 wil ook donor zijn net als de jongste van 10, maar onze middelste vindt het vooralsnog een naar idee dus dat respecteren we ook. En we willen allemaal gecremeerd, we zitten liever lekker warm in een potje dan in de aarde als insectenvoer dienen
Topic gaat toch over donors en niet anticonceptie? Open anders er een topic over als je er benieuwd naar ben.
Jij begint over knoeien met god's plan dus vraag ik het gewoon even hier, heel topic openen...mwah het feit dat je geen antwoordt geeft zegt mij al genoeg.
En on topic, zal ik mijn reactie even plakken uit het andere topic;
Man en ik zijn beiden donor, beetje zonde om iets in de hens te steken wat een ander het leven kan redden.
Oudste zoon van 13 wil ook donor zijn net als de jongste van 10, maar onze middelste vindt het vooralsnog een naar idee dus dat respecteren we ook. En we willen allemaal gecremeerd, we zitten liever lekker warm in een potje dan in de aarde als insectenvoer dienen
woensdag 15 oktober 2014 om 15:18
Ik ben al donor zolang ik mij kan herinneren (als basisschoolkind met handtekening van mijn ouders). Ik vind het wel een lastig vraagstuk of ik orgaandonatie aan mensen die zelf geen donor zijn acceptabel vind. Meestal ben ik niet van het oog-om-oog tand-om-tand maar toch voelt het niet helemaal eerlijk. Een ander dilemma is het doneren van een nier bij leven aan een onbekende. Op zich schijn je met 1 niet goed te kunnen leven en kan je andere nier voor iemand ontzettend veel verschil maken. Aan de andere kant onderga je dan voor een onbekende een zware operatie en heb je zelf geen reserve meer...
woensdag 15 oktober 2014 om 15:18
Ik ben donor. Vrijwel niemand weet het. Als ik dood ben heb ik het toch niet nodig en ik wil mijn nabestaanden in zware tijden niet belasten met zo'n keuze. Ik heb ook familieleden die moeite hebben met het donatie idee en zij zullen dus nooit weten dat ik heb gedoneerd mocht het zover komen. Mits mijn vriend zijn mond niet voorbij praat natuurlijk.
woensdag 15 oktober 2014 om 15:35
woensdag 15 oktober 2014 om 15:57
quote:melissa-x schreef op 15 oktober 2014 @ 14:21:
Geen donor. Mijn kinderen vinden het geen fijn idee. En in mijn werk begeleid ik regelmatig nabestaanden met rouwverwerkingsproblemen. Dit heeft ook invloed op het beeld dat ik heb van de verschillen tussen het afscheid van een donor en van een niet-donor en hoe nabestaanden dit kunnen ervaren.
Maar dan zie je van beide kanten zowel de positieve als negatieve dingen. Ik denk dat beide kanten positieve en negatieve kanten hebben. SOmmige vonden het moeilijk dat mijn vader nog geopereerd werd. Anderen juist fijn voor de 4 andere mensen die een orgaan zouden ontvangen. Ik vond de rouwverwerking bij mijn vader veel fijner dan bij familieleden die niet doneerde. Tevens omdat ik wist dat 4 mensen geholpen werden.
Mijn verhaal in mijn topic van 13 oktober:
Praat erover. Mijn verhaal - Orgaandonatie
Geen donor. Mijn kinderen vinden het geen fijn idee. En in mijn werk begeleid ik regelmatig nabestaanden met rouwverwerkingsproblemen. Dit heeft ook invloed op het beeld dat ik heb van de verschillen tussen het afscheid van een donor en van een niet-donor en hoe nabestaanden dit kunnen ervaren.
Maar dan zie je van beide kanten zowel de positieve als negatieve dingen. Ik denk dat beide kanten positieve en negatieve kanten hebben. SOmmige vonden het moeilijk dat mijn vader nog geopereerd werd. Anderen juist fijn voor de 4 andere mensen die een orgaan zouden ontvangen. Ik vond de rouwverwerking bij mijn vader veel fijner dan bij familieleden die niet doneerde. Tevens omdat ik wist dat 4 mensen geholpen werden.
Mijn verhaal in mijn topic van 13 oktober:
Praat erover. Mijn verhaal - Orgaandonatie
Be yourself, be different