Gezondheid alle pijlers

Hoe herstel ik slaapritme?

19-10-2014 08:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot woensdag gelukkig vrij maar heb een heel raar ritme nu en wil dat voor woensdag normaal hebben. Ik ben vannacht om half 1 opgestaan. Wakker blijven tot 22.00 gaat me niet lukken. Moet ik dan overdag een dutje van een uur doen? Of toch wakker proberen te blijven. Iemand tips?
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Ik zou zo lang mogelijk wakker proberen te blijven en dan vanavond vroeg naar bed. Denk je dat je het vol kan houden tot een uurtje of half negen?

Zelf ben ik ook een waardeloze slaper en heb periodes dat ik midden in de nacht wakker wordt en dan echt niet meer kan slapen. Soms doe ik een tukkie overdag, maar zelfs een uurtje slapen is genoeg om 's avonds dan niet meer in slaap te kunnen vallen. Heel irritant! Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik regelmatig moe ben en doe op zo'n dag maar rustig aan.
Geen dutje doen, je ritme wordt het snelst weer normaal als je zelf normaal doet.

Hoe is je ritme zo geworden? Door verre reis oid?
Tja ik stel me er altijd op in dat ik de eerste week na een vakantie kapót zal zijn
Zo laat mogelijk opblijven en dan gaan slapen, ook al is dat half negen. Als je dan om 4 uur wakker bent, dan is dat maar zo, niet opstaan als het nog midden in de nacht is. Kijken of je in slaap komt. Wel de wekker zetten zodat je niet ineens om 11 uur wakker wordt, want dat helpt niet.

De dag erna ook weer zo laat mogelijk opblijven en dit herhalen. Meestal ben je in een dag of drie weer op orde.

Niet dutten tussendoor in ieder geval! Je kunt ook als je moe wordt eind van de avond een avondwandeling gaan maken. Zo word je een beetje wakkerder en het is gezond voor je slaapritme. En voor je gaat slapen: geen computer, geen tv. Je maakt melatonine aan als het donker wordt en dat helpt je in slaap te vallen. Tv en computer onderdrukken deze stof.
TO kun je wat met de antwoorden? Of slaap je?

Nee, niet slapen! Wakker worden, wakker worden, wakker blijven!
Nog wakker hoor

Was gaan joggen, geen goed idee kan nu zo in slaap vallen. Ga idd proberen zo lang mogelijk wakker te blijven en dan morgen weer. Het was geen vakantie maar een feestje wat uit de hand was gelopen.

Thanks!
Kun je niet de deur uitgaan? Naar een andere stad gaan, lekker op pad, het bos in, dat soort dingen? En dan pas vanavond om 10 uur thuis komen!
Ga vanmiddag wel even boodschappen doen en wandelen. Iets tot 10 uur doen trek ik echt niet.
Ik heb het ook wel eens gehad als ik een feestje tot 's ochtends vroeg had (zoals nu met ade)

Dan ging ik gewoon rond 7 naar bed. Elke avond een uurtje later en je ritme is weer normaal
daglicht is heel belangrijk voor je biologische klok. De kleur van het licht is in de ochtend anders dan in de avond en dat activeert andere stoffen. Dus zoek de buitenlucht op. Verder kan je echt niet anderhalve dag niet slapen om je ritme in een keer goed te krijgen. Als je een periode moet overbruggen waarin je niet zou willen slapen om je nachtrust niet te verstoren, kan je proberen om voorafgaand aan een dutje koffie te drinken en je wekker na 20 tot 40 minuten te zetten. Zo voorkom je dat je in een veel te diepe REM cyclus terecht komt waarna je een aantal uur later met geen mogelijkheid in slaap komt. Ik doe het overdag wel eens als het al na 17.00 is, maar ik gewoon niet meer kan. Maar ja; ik heb een grote burn out dus bij mij werkt het anders dan bij anderen. Ik ga soms ook al voor 20.00 maar bed omdat ik dat dan nodig heb. Maar de truc van een kort tussendutje werkt niet als je lijf gewoon aan een complete nachtrust toe is volgens mij. Dus toch proberen bij te sturen in stapjes...
Was idd buiten gegaan en net thuis, veel energy drinks op. En nu echt kapot ga lekker slapen. Ritme is dan aardig normaal.
Succes met slapen straks! En dus niet opstaan als je vannacht wakker wordt, maar lekker blijven liggen, extra veel kussens om te nestelen en in nood een paar bladzijden lezen en het dan weer proberen.

En niet die gore energy drinks drinken, dat is pas echt slecht voor je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven