onhandelbaar bijtgedrag pup

20-10-2014 18:34 163 berichten
Hallo Allemaal,

Ik heb een pup van 9 weken, een Rhodesian Ridgeback.

Natuurlijk hoort bijten bij een pup, maar hij gaat wel heel erg ver.

Hij bijt met opzet in je arm, tenen, zelfs gezicht en in alles wat los en vast zit. Wij proberen alles eraan om het af te leren: Zoals negeren en weglopen, hard nee of los roepen en zijn mondje dichthouden. Ook geven wij een vervangend speeltje om in te bijten. Maar het probleem is dat het hem helemaal niks boeit. Je kan gillen wat je wilt maar hij geeft geen tik. Je ziet ook aan hem dat het geen spelen meer is maar opzet. Terwijl wij hem gewoon goed behandelen en niks kwaads doen. We zijn wel consequent met dingen in zijn mond nemen enz. maar daar gaan wij gewoon goed en rustig mee om, ook belonen wij hem.

Ik had gelezen dat het misschien ook aan de voeding kan liggen, wij geven hem vers vlees. Maar dat lijkt mij sterk. We gaan ook met hem deze week voor het eerst naar puppycursus. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Mijn vraag aan jullie is of hondenkenners nog wat tips hebben om het bijten te verminderen. Alle tips en trucs zijn welkom want het hele gezin word overspannen!! haha ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:02:

[...]

Maar deed je dat ook die eerste keer al? Toen mijn eerste hondenkind opeen niet meer luisterde wist ik dat in theorie inderdaad al.. Ik had me immers goed ingelezen in het ras . Ik had (en heb) een geweldige fokker die ik altijd mocht bellen voor advies .. En dat heb ik bij mijn eerste hond inderdaad gedaan.. Hij was soms zo dwars dat ik echt dacht.. HELP... maar dan wist zij me altijd weer op de juiste weg te helpen. Ook de juiste hondencursus droeg daar aan bij.. Een "standaard" cursus paste niet bij hem.. hij was beter op zijn plek bij een jachttraining, dus zijn we overgestapt.. Kreeg een hele andere hond.. hij puberde wel maar dat was goed te doen.. Mijn tweede hond puberde ook wel maar minder hevig en mijn jongste aanwinst is echt een lekker draakje op haar tijd.. Lekker ding
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 20:01:

[...]

Je snapt het niet.. JIJ en JIJ alleen had de pup moeten uitzoeken.. Dat je een hond krijgt is tot daar aan toe, maar je had ZELF die hond moeten uitzoeken en je VANTEVOREN! je moeten verdiepen in het ras.. Niet je ouders, niet je buurvrouw , niet je tante... JIJ.. Maar goed.. je ouders zijn blijkbaar niet bij een erkende fokker geweest, want die had de pup niet op die manier verkocht..

Ik snap je het leuk vind en dat je er wat mee wil, maar wees dan wel eerlijk naar jezelf toe . Ga gewoon zsm naar cursus ! Dan leer je hoe je met je hondje om moet gaan..Ik heb het denk ik niet goed gezegd, het is de hond van ons gezin. Maar ik was de enige die er helemaal niks van wist en waarvoor het een verassing was. We voeden hem met zijn allen op en mijn ouders hebben echt goed zich erin verdiept en hem helemaal laten onderzoeken voordat hij hier in huis kwam. Een RR is een ras die erg eigenwijs is en niet altijd graag luistert naar zijn baasje en daar vroeg ik wat tips en trucs voor. Volgens mij heb ik het nu wat meer opgehelderd voor iedereen die dacht dat ik me er niet in had verdiept
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: toen wij jong waren wilden we ook een hond, maar mijn ouders kozen welke hond er kwam en ging daar de verantwoordelijkheid voor aan. Wij mochten er voor zorgen, ermee spelen, hem uitlaten, enz. Maar de hond was feitelijk van mijn ouders en de oudste is dat ook gebleven toen de kinderen uit huis gingen.
Bij ons hielp hard 'au!' zeggen trouwens heel goed.
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 20:05:

[...]

Toen mijn eerste hondenkind opeen niet meer luisterde wist ik dat in theorie inderdaad al.. Ik had me immers goed ingelezen in het ras . Ik had (en heb) een geweldige fokker die ik altijd mocht bellen voor advies .. En dat heb ik bij mijn eerste hond inderdaad gedaan.. Hij was soms zo dwars dat ik echt dacht.. HELP... maar dan wist zij me altijd weer op de juiste weg te helpen. Ook de juiste hondencursus droeg daar aan bij.. Een "standaard" cursus paste niet bij hem.. hij was beter op zijn plek bij een jachttraining, dus zijn we overgestapt.. Kreeg een hele andere hond.. hij puberde wel maar dat was goed te doen.. Mijn tweede hond puberde ook wel maar minder hevig en mijn jongste aanwinst is echt een lekker draakje op haar tijd.. Lekker ding wat voor ras heb jij?
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:03:

Ik kan me wel voorstellen dat ouders een pup in huis nemen als verrassing voor hun zieke nog thuiswonende dochter. In principe nemen de ouders dan de verantwoordelijkheid, dus in die zin is dat dan toch ok?Nee.. ik vind dat niet oke.. Een hond moet bij je passen.. iedere hond heeft zijn of haar eigen persoonlijkheid.. In het nest van mijn jongste hond zaten ook pups die ik zelf niet had willen hebben.. Ze zagen er allemaal schattig uit, maar karakter is bij iedere hond anders. De fokker ziet ze 8 weken lang 24 uur per dag.. dus zij wist exact welke hond bij mij paste.. En dat is nu al voor de 3e keer 100% match (ik heb dus niet zelf mogen kiezen , wist ik van te voren).. Dus ik vind het niet oke dat die ouders een hond kiezen .. het karakter kan zomaar niet bij haar passen.. zit je met een hond waarmee het niet klikt..
@poldervrouw

Nou, mijn pup en ik zijn echt samen ouder en wijzer geworden, zal ik maar zeggen Ik wist het uit de boekjes en van vroegere ervaringen ook allemaal best, maar zelf leren fietsen doe je toch ook echt niet uit een boekje! Ik vond het opvoeden best een uitdaging en dat is met vallen en opstaan gegaan. Tegen de pubertijd zat ik er wat handiger in, en dat ging verrassend soepel. Maar dat 1e jaar... Pffff! En toch is dat helemaal goed gekomen, hij is net zo gek op mij als ik op hem.
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 20:08:

[...]

wat voor ras heb jij?

Want ?

Ze zijn groot ... ivm herkenbaarheid zeg ik niet welk ras.. Ik ben dan wel heel makkelijk te herkennen namelijk.. Het zijn iig grote honden die een strakke hand van opvoeden nodig hebben. Ze zijn ontzettend lief maar moet je zeker veel tijd in stoppen. Ze komen van een goede fokker en hebben een stamboom ..
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 19:19:

[...]

mijn hemel.. echt.. hoe komen jullie toch op dit soort rare akties ??

Ik heb zelf ook 2 honden (1 pup van 6 maanden en 1 van 3 jaar) maar alle rare dingen die ik hier voorbij zie komen heb ik nog nooit toegepast.. Ik train positief (met belonen dus, met stem of met voertje) en ik heb nog nooit zo iets heftigs toe hoeven te passen.. En ik heb ook grote honden.. Consequent en positief zijn is mijn mantra.. Ik hou ze goed bezig zodat ze zich ook niet vervelen, bewegen met ze etc. etc.. Maar een rubberbot in hun strot duwen als ze bijten ???

Jemig zeg, waar haal je vandaan dat ik het in haar strot duw, bek staat er toch duidelijk LEZEN!!!!

En natuurlijk belonen wij ook goed gedrag, maar als ze aan je vinger hangen met die vlijmscherpe tandjes, dan valt er toch niks te belonen. Dat moet gewoon afgeleerd worden.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:11:

@poldervrouw

Nou, mijn pup en ik zijn echt samen ouder en wijzer geworden, zal ik maar zeggen Ik wist het uit de boekjes en van vroegere ervaringen ook allemaal best, maar zelf leren fietsen doe je toch ook echt niet uit een boekje! Ik vond het opvoeden best een uitdaging en dat is met vallen en opstaan gegaan. Tegen de pubertijd zat ik er wat handiger in, en dat ging verrassend soepel. Maar dat 1e jaar... Pffff! En toch is dat helemaal goed gekomen, hij is net zo gek op mij als ik op hem. Daarom schreef ik ook.. In theorie wist ik van alles.. Maar toen was het zover.. Ik heb wel eens huilend de fokker gebeld.. dat ik het echt niet meer wist.. En inderdaad.. we werden 2 handen op 1 buik.. Ik was ook zo ontzettend verdrietig toen hij overleed .. veel te jong aan kanker..
@poldervrouw

Ik legde daarna uit dat ik de gezinshond bedoelde, zoals TO dat zelf ook toelichtte. De hond is dus van haar ouders, maar omdat zij er gek op is wil ze er ook mee aan de slag. Prima toch dan? Ik vind dat wel ok hoor.
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:03:

Ik kan me wel voorstellen dat ouders een pup in huis nemen als verrassing voor hun zieke nog thuiswonende dochter. In principe nemen de ouders dan de verantwoordelijkheid, dus in die zin is dat dan toch ok?Ja, denk ik wel. Ik heb nog nooit een hond zelf uitgezocht, alleen maar tweedekansjes . Die kwamen 'gewoon' op mijn pad. de huidige onder het mom van 'soort labradorachtige'. Totdat het ons opviel dat hij altijd een soort smile op zijn gezicht had, wel heel breed werd (en niet hoog) en dat zijn 'grappige' tekening op iets heel anders wees dan een labrador. Maar met goede wil en een cursus links en rechts is het een hele leuke huisgenoot (wel altijd honden gehad, dat scheelt wel denk ik).
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 20:11:

[...]

Want ?

Ze zijn groot ... ivm herkenbaarheid zeg ik niet welk ras.. Ik ben dan wel heel makkelijk te herkennen namelijk.. Het zijn iig grote honden die een strakke hand van opvoeden nodig hebben. Ze zijn ontzettend lief maar moet je zeker veel tijd in stoppen. Ze komen van een goede fokker en hebben een stamboom ..ik vroeg me alleen af wat voor hond je hebt, niks geks mee bedoeld hoor!
Wat een topic... En ik maar denken dat dierenliefhebbers lieve mensen zijn
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:13:

@poldervrouw

Ik legde daarna uit dat ik de gezinshond bedoelde, zoals TO dat zelf ook toelichtte. De hond is dus van haar ouders, maar omdat zij er gek op is wil ze er ook mee aan de slag. Prima toch dan? Ik vind dat wel ok hoor.dus dat!! Ik wil ook dat de hond naar mij luistert en niet alleen naar mijn ouders. ik wil graag een band met hem opbouwen
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 20:11:

[...]

Want ?

Ze zijn groot ... ivm herkenbaarheid zeg ik niet welk ras.. Ik ben dan wel heel makkelijk te herkennen namelijk.. Het zijn iig grote honden die een strakke hand van opvoeden nodig hebben. Ze zijn ontzettend lief maar moet je zeker veel tijd in stoppen. Ze komen van een goede fokker en hebben een stamboom ..Hoe groot? Gewoon even nieuwsgierig. Pas mijn hond in laten slapen dus beetje verdrietig. Mis mijn grote vriend.
quote:mienietjefietje schreef op 20 oktober 2014 @ 20:13:

[...]

Jemig zeg, waar haal je vandaan dat ik het in haar strot duw, bek staat er toch duidelijk LEZEN!!!!

En natuurlijk belonen wij ook goed gedrag, maar als ze aan je vinger hangen met die vlijmscherpe tandjes, dan valt er toch niks te belonen. Dat moet gewoon afgeleerd worden.

Bek of strot.. maakt mij niet uit. .alle twee compleet zinloze akties.. Afleren doe je niet hiermee.. niets positiefs aan iig.. Die van mij hingen ook aan enkels, kuiten en handen.. Maar nog nooit heb ik gedaan wat jij beschrijft.. een rubber ding in de bek duwen.. wat leer je daar mee.. helemaal niets..

Net als op hun zij leggen of schudden of nekvel of schreeuwen .. allemaal zinloos..
quote:Star schreef op 20 oktober 2014 @ 20:15:

[...]

Hoe groot? Gewoon even nieuwsgierig. Pas mijn hond in laten slapen dus beetje verdrietig. Mis mijn grote vriend.+ 40 kilo
quote:Louise70 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:27:

Ga alsjeblieft op cursus en lees eens een boek over honden...Tsja, op cursus zitten wij al en daar leert hij van alles, maar het bijten moet je zelf afleren. And by the way, wat ik schrijf over mijn pup en hoe ik haar behandel komt uit het boek van Cesar Millan, hondenfluisteraar!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ach, het bekende puppy bijten.

"opzet" als in "ik wil de mens pijn doen" daarvan is bij een pup geen sprake. Pups verkennen hun wereld simpelweg met hun bekkie. En ja, daar zitten vlijmscherpe pup tanden in.

Dat die "opzet" wat ik 2x in je OP lees, is er niet.

En nee, een pup leert niet alles wat die weten moet in twee weken.

Om het maar even simpel te houden. Spreek iig. met elkaar in het gezin één woord af, dat zodra de hond ergens in bijt, woord X en niet iets anders.

Barfen maakt geen verschil met brok, qua bijten.

Koop oa. een goede Nylabone, waar je hond zich op kan uitleven qua bijtbehoefte.

Houd er bij de flos rekening mee, dat die stuk kan en dan bedoel ik niet door de midden, maar alle losse draadjes kunnen in de darmen/maag bij elkaar een bal/bol vormen.

@janey_27, nav. je opvallende felle reacties op sommige posten in dit topic, hoop ik dat je beseft dat je eigen gedrag ook van invloed is op het gedrag van je hond. De combinatie/wisselwerking baas hond zeg maar.
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 20:16:

[...]

+ 40 kilo

Mijn volgende wordt een Ier of een Saarloos Wolfshond. Of gewoon weer een witje.
quote:Star schreef op 20 oktober 2014 @ 20:15:

[...]

Hoe groot? Gewoon even nieuwsgierig. Pas mijn hond in laten slapen dus beetje verdrietig. Mis mijn grote vriend.gecondoleerd, en veel sterkte.. wij hebben ook 2jr geleden de hond van mijn oma in laten slapen. mijn oma overleed aan kanker en toen ging het alleen maar bergafwaarts met hem. hij kon niet eens meer lopen! nog geen 2 maanden later hem laten in slapen. nu is hij weer bij zijn baasje. het blijven bijzondere beesten...
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 20:16:

[...]

+ 40 kilogeen rhodesian ridgeback toch?!! haha
Grote honden, poldervrouw? Ik ga niet vissen hoor, maar ik moet opeens denken aan een groot huis waar ik wel eens langs rij. Het ligt een beetje verscholen, maar als de bomen kaal zijn dan kun je het net zien. Wij hebben een Bullmastiff (65-75 kilo), wat al groot gevonden wordt. Maar bij dat huis wonen 2 Mastiffs (85-95 kilo), en die zijn pas echt groot. En elke keer als ik daar langs rij in de winter/lente, dan zie ik ze lekker lui rondhangen, net zoals de mijne dat ook doet. En elke keer denk ik "oh, ik zou ze zo graag eens willen knuffelen!" Maar ik ken die mensen helemaal niet en ga natuurlijk niet bij ze aanbellen Maar als iemand het dan over grote honden heeft, dan denk ik altijd even aan die kanjers.
Cesar Milan is een malloot. Zie voor goede boekentips een van mijn eerdere reacties.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven