Dexamethason bij nasleep roodvonk?

22-07-2008 12:38 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van vier heeft een dikke drie weken terug roodvonk gehad. Zij heeft daarvoor een antibioticakuurtje gekregen waarmee het direct de goede kant op ging. Echter sinds een week of anderhalf kwakkelt ze opnieuw: vaak tegen de avond koorts, rond een uur of vier erg moe, lusteloos, soms misselijk e.d.

Gisteren ben ik met haar naar de huisarts gegaan die haar heeft nagekeken en vaststelde dat dit min of meer de nasleep is van roodvonk. Dochter heeft nu een zesdaagse kuur gekregen van iedere dag een half tablet Dexamethason. Zelf ben ik totaal niet medisch onderlegd en heb op internet eens nagezocht wat dit medicijn precies is en doet. Om mij heen hoor ik dat ik dit middel helemaal niet moet gebruiken bij zoiets als de naweeën van roodvonk, dat het een paardemiddel is, dat er nare bijwerkingen zijn enz. enz. Dit geloof ik graag, maar ik neem toch aan dat een huisarts weet wat 'ie voorschrijft? Hebben anderen hier ervaringen mee? Ik heb op Zoyla's topic gelezen dat middel ook wordt ingezet bij o.a. leukemie, maar wil deze vraag niet zomaar middenin haar topic plaatsen.
Hier staat een hoop informatie http://www.apotheek.nl/Me...n.aspx?mId=10704&rId=1076
Dante, het is zeker een paardenmiddel. Onze zoon heeft is ernstig allergisch voor noten, zaden en pitten en heeft toen het een keer misging (een hazelnootje in het stuk taart dat hij at) in november een injectie met het spul gekregen om de allergische reactie te stoppen. Het hielp prima, maar hij was twee dagen van slag qua gedrag/humeur. Nu weet ik niet meer wat de dosering van die injectie was, maar heel hoog was het niet.

Overigens weet ik zeker dat Zoyla je met alle liefde alle antwoorden wil geven die je nodig hebt. Maar waarschijnlijk duikt ze hier ook wel op?
Dante,

Zelf heb ik als volwassene Roodvonk gehad maar ben daar toen niet voor behandeld. Ze hadden de klachten niet erkend (o.a. omdat het een kinderziekte is) en toen was het al te laat. Ik ben heel ziek geweest (hoge koorts) en veel overgeven e.d. . En na een aantal weken vervellen op voeten en handen. Ik kreeg wel zetpillen.

Wel heb ik Dexamethason geslikt. Een aantal keren voor een ernstige oogontsteking. Dit in combi met Prednison. Ook een paardenmiddel. Geen idee of dit logisch is m.b.t. roodvonk. Ik weet nog dat ik hartkloppingen had en me erg gejaagd voelde. Van mijn stemming weet ik eerlijk gezegd niet zoveel meer. Het was vooral nodig begreep ik om accuut een ontsteking te stoppen en direct resultaat te bieden. Ik heb er naar mijn weten niets aan over gehouden.

gr. Nikiet
Pluk de dag!
Dank voor jullie reacties. Ik haal het spul morgen maar gewoon in huis en ga er vanuit dat de huisarts weet wat 'ie doet :-)
Dante, ik ben geen arts en weet niet waarom je dochter dexamethason kriigt, maar het is een middel vergelijkbaar met prednison, het onderdrukt afweer reacties van het lichaam wat soms nodig is als je lichaam een beetje op hol geslagen is door bijv een allergische reactie op een heftige ziekte. Ik neem aan dat je huisarts weet wat die doet, je kan altijd nog een keer bellen om te vragen, maar je hebt weinig aan de reacties hier, je kan dexamethason geven van een halve gram per tablet tot 100 gram via het infuus, dus hoeveelheden zijn nogal verschillend en aangepast aan situatie en het lichaam van de patient. Het is een heel algemeen en breed inzetbaar middel en wordt inderdaad veel gebruikt bij leukemie patienten, maar elke patient die opgenomen wordt op de ic waar ik werk, van longontsteking tot auto ongeluk krijgt het ook. Dus het verbaast mij niet zo dat je het krijgt eerlijk gezegd. Bijwerkingen zijn er inderdaad, humeur veranderingen, hoge bloedsuikers, maar die zijn allemaal tijdelijk. Succes en beterchap voor je dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven