Laag libido partner, hoe ga ik daarmee om?

17-03-2013 19:15 2437 berichten
Hallo allemaal,

Hier is iedereen welkom om te praten over het (langdurig) lage of afwezige libido van je partner.

Dit probleem kan een groot issue zijn binnen de relatie.

Waar loop je tegenaan? Hoe ga je ermee om? Wil je ervaringen delen, van je af huilen of even lekker "zeuren"?

Schrijf het hier van je af!

Dit topic is een vervolg op Depressief door laag libido vriend

Dat topic heeft inmiddels de 3000 postings bereikt.

Er valt blijkbaar zoveel over te schrijven dat dit deel niet specifiek over één persoon gaat, maar over iedereen die hier tegenaan loopt.

Voor iedereen die het eerste topic nog niet heeft gelezen:

Ik heb zelf niet meer met het probleem te maken, maar schrijf hier wel mee om mijn ervaringen te delen. Er is behoefte aan een deel twee, dus bij deze heb ik deze geopend.
Hier iemand die aan de andere kant van het verhaal staat.

Wij hebben niet veel seks, en ik ben daarbij de beperkende factor, omdat ik er geen zin in heb. We hebben wel eens een paar jaar geen seks gehad. Nu, na een korte opleving begin dit jaar, alweer een aantal maanden niet. En ik mis het niet. Ik doe ook maar heel beperkt aan zelfbevrediging.

Niet dat ik aseksueel ben, het is meer dat ik het na 20 jaar wel gezien heb met mijn man. Hij is niet slecht in bed, maar het is wel meer van hetzelfde. Bovendien vind ik hem niet aantrekkelijk meer. Hij is veel te zwaar en daar val ik niet op. Op zich is overgewicht al een lastig probleem waar je niet heel makkelijk weer vanaf komt. Maar de grootste oorzaak bij hem is een alcoholprobleem en daar kan hij echt alleen iets aan doen als dat uit hemzelf komt. Overigens drinkt hij voornamelijk 's avonds laat en 's nachts en heeft niemand daar verder last van.

Mijn man zou wel veel vaker willen, maar daar laat hij nooit zoveel van blijken. Vanochtend, kinderen naar school en samen thuis, vroeg hij wel of ik weer mee ging naar bed. Nee dus, ik doe liever iets anders. Ik zou wel willen dat ik er zin in had hoor, net als vroeger. Met een nieuwe partner zou ik er waarschijnlijk wel weer vol voor gaan, ik ben dus niet libidoloos of zo.

Wij zijn verder ook niet echt meer intiem, praten zelfs nog maar heel weinig samen. Lichamelijke intimiteit (knuffelen en kusjes geven) heb ik in ruime mate met de kinderen. Met mijn man gaat het net als met Cristoffel en zijn vrouw; ik denk dan meteen dat hij iets van me wil, iets dat ik niet van hem wil. Tongzoenen doen we echt alleen als ik er geen bezwaar tegen heb dat het op seks uitloopt.

Ik denk dat bij ons de oplossing toch zou moeten liggen in weer intiemer worden met elkaar. Maar dat lukt tot nu toe nog niet, ik denk ook dat ik het niet echt meer wil... en omdat hij niet aandringt, voel ik ook geen noodzaak daartoe.
Alle reacties Link kopieren
Boomklever,

Eigenlijk sta je dus niet zo heel erg aan de andere kant. Je wil wel maar hij houdt je tegen. De problemen die jij beschrijft heb ik niet. Ik heb een beginnend buikje maar dat is dan ook mijn enige probleem. Iets wat ik al heel vaak heb besproken met mijn vrouw trouwens. Als er iets zou zijn waardoor zij afknapt op mij dan had ze dat echt al lang verteld. In ons geval moeten we het probleem echt bij haar zoeken.

Verder is het volgens mij algemeen bekend dat vooral vrouwen minder zin hebben als ze weinig seks hebben. Bij jou isdat puur lichamelijk denk ik. Je hoofd wil wel seks maar je lijf niet.
Boomklever ik snap jou geheel en ook ik zou afknappen door dat alcohol verhaal, niet zozeer het overgewicht ik ben ook zeker niet super slank.. Ik zou meer op onverzorgd afknappen, wat wel een onderdeel van overgewicht kan zijn..

Mijn partner geeft aan dat hij zijn libido knop op uit heeft gezet, en hem niet meer op aan krijgt, niet voor mij, maar ook niet voor iemand anders..

Mijn libido is stevig gegroeid de afgelopen jaren,.. Botst lekker dus
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:boomklever schreef op 01 september 2014 @ 13:10:

...

omdat ik er geen zin in heb.

...

Dat is volgens mij bij de meeste gevallen het "probleem". Libido is bij de meeste mensen niet eens een issue. Met een ander zouden ze minder moeite hebben. Zo ook mijn ex. Ze had geen enkel initiatief, geen zin, deed geen enkele moeite. Ik steunde haar, deed alles voor haar, voor het gezin, voor ons. Begrijpend, geduldig en ondersteunend. Het was iets waar wel door zouden komen... yeah right...

Tot daar ineens een mannetje de juiste woorden zei en de juiste knopjes wist te raken. Ik had al lang geen kans meer om door die muur te geraken. Wat ik ook deed.

Voor iemand die geen seks wilde, had ze in ieder geval meer seks dan ik!

Ik geloof dus niet zo in die "ik heb geen zin, geen libido" enz... Dan willen ze gewoon zeggen, zoals boomklever, "ik heb geen zin in seks met jou"..... Het is hard, maar wel eerlijk. Waren ze ook maar zo eerlijk tegen hun partners of zichzelf.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Pedroso, ik ben het met je eens. Met als grote uitzondering lichamelijke of geestelijke issues.
quote:Rooss4 schreef op 02 september 2014 @ 11:58:

Pedroso, ik ben het met je eens. Met als grote uitzondering lichamelijke of geestelijke issues.Uiteraard ;) Daar is ook het respect tussen de partners meestal veel groter. Daar is de overlevingskans van de relatie en de wil om alternatieven te zoeken eerder regel dan uitzondering.
@Cristoffel

Is uit elkaar gaan geen optie?
Cristoffel, hoe is het nu met je? Ben je al wat verder gekomen met je denkproces? Ik wil je nog graag meegeven dat vreemdgaan i.m.o. geen goede oplossing is. Daardoor sloop je de vertrouwensbasis onder je huwelijk weg. Je zegt dat jullie nog veel van elkaar houden, koester dat en zoek samen een oplossing of ga in liefde uit elkaar. Maar maak er niet door stiekeme acties een bittere en pijnlijke toestand van. Het is zo al moeilijk genoeg.

Voor jezelf opkomen op een assertieve maar toch liefdevolle manier is niet makkelijk. Maar je wilt een oplossing voor dit probleem zoeken omdat je van haar houdt en jullie relatie in principe wilt voortzetten. Daar mag je vrouw blij om zijn. Hou ook goed voor ogen dat dit een probleem van jullie samen is. Het is belangrijk dat zij zich dit ook realiseert, anders kunnen jullie ook niet samen een oplossing vinden.
quote:ikbeneruit schreef op 19 augustus 2014 @ 15:27:

Het is weer stil op het topic, hopelijk heeft iedereen een fijne vakantie. Ik wilde toch nog even reageren op endagmar, ook al is het wat laat.

Natuurlijk is het fijner om een relatie te hebben met lichamelijk contact dan zonder, ook al is er in beide gevallen geen seks. Maar in mijn ervaring gebeuren er met dat contact over tijd twee dingen:

1. als je nooit seks hebt, wordt het op een gegeven moment alleen maar frustrerend om wel te knuffelen etc. Je wil zo graag meer. En bij de ander voel je die grens: wel een lief kusje, geen passie of lust. Ik weet nog hoe ik na een goedenacht-knuffel vaak stilletjes lag te huilen naast mijn man. Toen heb ik hem dus gevraagd of we apart konden slapen, dat gaf me toch minder verdriet. Hij vond het uiteraard geen punt

2. door het ontbreken van seks in een relatie gaat meestal de liefde er ook aan. Knuffelen etc. is een uiting van liefde en genegenheid. Maar na jaren frustratie en teleurstelling slijten die af. Ik heb geloof ik al eens verteld dat mijn man en ik momenteel nog minder dan vrienden zijn. We zijn teamgenoten, een soort collega's in het ouderschap en het draaiend houden van het huishouden. Prima collega's, goed op elkaar ingespeeld, gunnen elkaar wat, maar liefde? Nee. We kussen en knuffelen dan ook nooit meer, raken elkaar zelden aan. Dat was vroeger wel anders, de volle 15 jaar dat we probeerden ons huwelijk te redden bleven we dat wel doen. Maar nu is het voorbij.Echt bizar dit, dit is echt ongeveer mijn situatie... Je verwoordt het zo treffend.
Dream like you will live forever...
dubbel***
Dream like you will live forever...
Ik heb onder het item "mijn vrouw wil geen seks meer"aangegeven dat ik met dat probleem zit.

Diverse oplossingen zijn aangedragen maar ik ben er nog niet uit:

- uit elkaar gaan; geen optie, want anders is het best goed, alleen de seks niet.

- zoek een minnares buiten de deur: geen optie want waar vindt ik die. Je trekt toch niet zomaar een blik minnaressen open.

- presteer je zelf wel goed? Jawel hoor. Mij erectie komt al als ik denk aan seks. en ik kan wel meerdere keren...

- Praten: hebben we gedaan: helpt niet. Zo'n reactie als: "Dat is toch niet nodig. Hoeft tocht niet..etc....krijg ik als reactie.)"

Ik zal er mee leren leven. Masturberen dan maar.

Wel een troost dat ik niet de enige ben. Ik verbaas me er wel over dat er mannen zijn die niet meer willen. Ik dacht altijd dat de vrouwen geen of weinig interesse hadden in seks. (kunnen we elkaar in deze helpen??)
weest eerlijk en oprecht.
quote:Wel een troost dat ik niet de enige ben. Ik verbaas me er wel over dat er mannen zijn die niet meer willen. Ik dacht altijd dat de vrouwen geen of weinig interesse hadden in seks. (kunnen we elkaar in deze helpen??)Ik dacht al, waar blijft ie?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
@ joostmiljoen ... dus goed presteren is gelijk aan erectie krijgen en meerdere keren kunnen ? al eens gehoord van kwaliteit boven kwantiteit misschien ?

misschien jezelf toch maar eens wat meer in vraag stellen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Nou, berichten quoten lukt even niet. Smileys ook niet. Dan maar zo.

JA (Peter): dank je voor je compliment. Ik denk deze situatie veel meer voorkomt dan we denken (dat merkte ik ook toen ik mijn verhaal uiteindelijk in mijn vriendenkring durfde te doen), en dat mensen er ongeveer hetzelfde op reageren qua gevoel. Maar hoe kom je eruit? Dat is de grote vraag. Het antwoord verschilt per stel en naar het stadium waar je in bent. Ik beschreef mijn gevoel na zo'n 15 jaar ploeteren, eindeloos praten, alles proberen wat we konden verzinnen. Maar als je nog niet zo lang bezig bent is er nog minder kapot en valt er allicht meer te repareren. Uit je verhaal begrijp ik dat het tussen jullie sinds twee jaar niet goed loopt m.b.t. seks. Maar je schrijft ook over de aanwezigheid van Tinder op de telefoon van je vrouw. Ik wacht even af hoe jullie gesprek hierover is verlopen voordat ik verder reageer, de uitkomst is volgens mij namelijk heel belangrijk om te begrijpen hoe je vrouw erin staat en dus voor de 'prognose'. Maar wanhoop in elk geval niet, je bent hier niet alleen mee. Sterkte!
@ belgali ... nee hoor, dat was maar een voorbeeld. Ik wil alles wel, en ook geprobeerd: masseren. strelen, samen douchen, speeltje, weekeindje weg ... bedenk het maar.
weest eerlijk en oprecht.
Hier ben ik degene met een laag libido. Alleen heb ik het gevoel dat het libido er wel is, maar ik eigenlijk met mijn partner niet meer wil. Er is geen seks meer, geen intimiteit. Ik vind hem ook niet aantrekkelijk meer en voel weerstand als hij me wil aanraken. Nu is het zo dat we een druk gezin hebben waardoor we ook opgeslokt worden. En de communicatie is al jaren niet goed. Hebben al een keer eerder therapie samen gehad en zijn nu weer in therapie. Ik weet niet of het nog goed gaat komen. Ik ben mijn gevoel naar hem volledig kwijt...

Ben er ook eerlijk in naar hem dat ik heel erg twijfel. Ik heb besloten als er niet iets verbeterd hierin en het ons niet lukt om weer wat dichter bij elkaar te komen, ik dan toch de knoop ga doorhakken om te scheiden. Ik gun mijn partner ook meer en wil dan liever als vrienden uit elkaar, hoe moeilijk ook.
Hoi!

Hoe gaat het hier met iedereen?

Lang stil hier. :-)

Groetjes
Not my circus, not my monkeys
Onveranderd, richting 2 jaar zonder.
Hier deze maand ook twee jaar geleden. Hij doet geen enkele poging en ik zeur er niet meer om. Rare situatie. Men zou het niet geloven.
quote:catootje68 schreef op 08 december 2014 @ 22:54:

Hier deze maand ook twee jaar geleden. Hij doet geen enkele poging en ik zeur er niet meer om. Rare situatie. Men zou het niet geloven.
quote:catootje68 schreef op 08 december 2014 @ 22:54:

Ik geloof je wel hoor. Ik heb ook jaren terug tegen mijn man gezegd dat we alleen nog maar seks zouden hebben als hij nou eens initiatief nam. Nou toen kwam het op 2x per jaar.

Is overigens ondertussen weer goed gekomen hoor.
Omg!! 2 jaar? Dan was ik denk ik allang tegen het plafond geklommen..

Jean grey, mooi dat het bij jullie goed is gekomen, hoe heb je dat gedaan?
That voice in your head that says 'buy the shoes', That's the one to listen to!
joostmiljoen, minnaressen vind je niet als je zulk soort blootfoto's gebruikt. Vrouwen die een minnaar zoeken zijn er genoeg maar die zoeken geen man die begint met te vertellen hoe potent hij wel niet is. Ze missen aandacht en een mentale klik. Als ze die eenmaal vinden dan gaan de poorten letterlijk open (en ja, dan is het een bonus als je potent bent).
Hallo,

Ik heb al ruim 1 jaar een minnaar. En sinds midden van dit jaar nog een andere. Ja, ik ben slecht dat weet ik.

Al ruim 3 jaren heb ik een slecht sexleven met mijn man. En ik kon er niet meer tegen. Mijn man heeft problemen en wilt geen hulp vragen. En mijn geduld was op. Ik heb met hem over gehad of ik een minnaar mocht. En dat wilde hij niet.

Een jaar nadat ik dit had gevraagd hadden wij een knallende ruzie en toen dacht ik: ik wil een keer lekker seks hebben. En zo ben ik na 6 maanden de juiste tegen gekomen.

En daarna de andere. Van de 1e krijg ik het niet zo vaak om de 3 à 4 maanden. Zo doende de andere met wie ik elke maand zie.

En ja, altijd veilig.

Ik houd heel veel van mijn man nog steeds en onze sexleven is niet spannend. We doen het nog steeds af en toe. Alleen het is geen vuurwerk meer door zijn probleem.
Ik vlieg niet meer tegen het plafond, hoor Aphrodite. Thuis is er inderdaad geen sex, maar ik heb daar nu een geweldige vriend voor! Heerlijk!

Mijn eigen man is ook nog eens de eerste man met wie ik sex had en heb daar dus 20 jaar om moeten zeuren. Nooit, echt nooit, was hij heel erg enthousiast. Ik wist dat er meer moest zijn, maar thuis kreeg ik het niet. En nu .... pffff, wat heerlijk! Maar ja, altijd dat schuldgevoel! Vreselijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven