Kookblunders; wie heeft ze wel eens gemaakt of meegemaakt?

03-07-2007 11:24 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie kookblunders?

Ik heb er wel een paar. Ik heb een vriend gehad die nog nooit had gekookt. Ik zou een romantisch diner maken. Hij mocht kiezen wat ik zou koken. Kiest hij net iets waar ik niet zo goed in ben. Hollandse pot. Hij wilde boerenkool. Moeder opgebeld hoe te maken en hoelang de aardappelen op moesten. Ik was op van de zenuwen. Pan staat op het vuur, hij was er al. Gaat de brandmelder af. Keuken stond blauw. Was ik in de pan met aardappels en boerenkool vergeten water te doen. Alles zwart.

En 1 blunder waar ik mij voor schaam. Een keer (gelukkig gebeurde het bij mijn vriend en niet bij visite) vond mijn vriend een haar in het eten. Vreselijk vond ik het. Sindsdien bind ik altijd mijn haar vast als ik ga koken.

Hebben jullie nog leuke, grappige of genante kookblunders gemaakt of meegemaakt?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:isa26 schreef op 23 juli 2008 @ 13:54:

[...]

Was me er niet van bewust dat er al een topic over was, zal 'm effe zoeken...Isa, als je het goed vindt heb ik de angel gevraagd het samen te voegen, goed?
Isa, heb ik al gedaan. Is leuk als we samen door kunnen, is leuk kookblunders.
quote:isa26 schreef op 23 juli 2008 @ 13:54:

[...]

Was me er niet van bewust dat er al een topic over was, zal 'm effe zoeken...bedoel het niet zeikerig hoor, maar wordt algauw zo onoverzichtelijk anders.
Ik had er van de week nog 1. Ik opende een pak rijst en die liet ik fijn uit m'n handen vallen, dus de hele keuken lag vol met rijst. Er stonden ook aardappels te koken, die ik zou bakken voor m'n vriend. Ondertussen de stofzuiger gepakt, maar de stofzuiger zak was vol. Die ben ik eerst nog vrolijk gaan vervangen en daarna gaan stofzuigen en ach ik dacht: "ik kan de hele kamer wel ff meenemen". Toen ik terug kwam in de keuken waren m'n aardappels helemaal pap.
Niet echt een blunder.

Maar een aantal jaren geleden was ik met vrienden 3 dagen naar Pinkpop. We hadden niet zoveel geld dus zo'n campinggaspitje mee om daar wat op te brouwen.

Bleek dat daar geen drinkwater uit de kraan kwam dus we durfden er geen macaroni in te koken. 1 van ons had nog wel een flesje spa rood...... je begrijpt het al. De macaroni is in de spa rood gekookt. Na afgieten moest de overheerlijke saus uit pot opgewarmd.

Uiteindelijk dus koude, in spa rood gekookte macaroni met lauwe saus gegeten. Heb nog nooit zo smerig gegeten, maar arm als we waren hebben we echt alles opgegeten. Wat een armoe was dat!
Niet echt een blunder, want dit kún je niet weten als niemand je het vertelt... maar toch: Ik was tiramisu aan het maken en had eerst het eigeel gemixt en wilde vervolgens met diezelfde mixer het eiwit mixen. (Zonder schoon te maken) Mooi dat dit dus niet lukt! Als je eiwit wilt mixen mag er geen spatje eigeel op de mixer zitten...
Count your blessings...
Allemaal over naar het andere kookblunder-topic!
Ik heb wel eens een cake gemaakt, met een pak wat voor 2 cakes bedoeld was! Ik dacht al wat komt die cake mooi omhoog, was wel erg aan de droge kant

En dan heb je natuurlijk altijd die momenten dat je denkt dat je de oven aan hebt staan maar dat je de magnetron aan hebt staan, dus zwarte broodjes....
Niet echt een blunder, maar wel smerig. Mijn ex-schoonouders aten altijd spaghetti, met heel veel gehakt gebraden in een HEEL pakje boter en dan met kerriesaus en tomatenketchup.

Ik ging laatst ergens een caooucino drinken, moest je er zelf cacaopoeder op doen. Ik roep nog:''ik doe er lekker veel op, heerlijk!". Pleurt het deksel er van af... Het leek wel chocolademelk. Beetje jammer, gelukkig kon de rest er wel om lachen.

Manlief, toen nog vriendlief, zou voor het eerst voor me gaan koken. Wraps met roomkaas en roerbakkip. Klonk best goed, het was alleen wel fijn geweest als hij de wraps warm had gemaakt en niet vergeten was te ROERbakken. Kreeg het echt niet weg, hoe lief ik het ook vond. Hij vond het gelukkig zelf ook niet zo lekker, maar hij keek wel heel zielig toen ik het zei.
Dank Angel!
Vriendin van mij ging een taart maken naar recept van haar schoonmoeder. In de taart moest een soeplepel cognac, stond op het papiertje. Dus zei deed een soepopscheplepel cognac door het beslag en het vervolgens in het bakblik. Beslag liep aan alle kanten uit de vorm. Schoonmoeder had met soeplepel een gewone lepel waar je soep mee eet ipv de soepopscheplepel bedoeld!
Nieuwe dingen leren ging bij ons altijd op de 'eerst zelf proberen' methode...

Eerste keer alleen koekjes bakken

In het recept stond 1 gram zout...

Ik de weegschaal erbij en gieten maar...

De weegschaal kon echter geen 1 gram aangeven en gaf pas een 1 aan bij 10 gram

Heb nog nooit zulke vieze koekjes gegeten...

De eerste keer dat ik stampot maakte

Aardappels koken samen met de wortel en ui...

En dan stampen maar...

Ik wist toen alleen nog niet dat je voor het stampen de boel even moest afgieten

Stampotsoep is niet lekker!
Tatje

Hoe vaak ik in het begin niet heb gehad dat ik heerlijk kipcurry wilde maken en eindigde met vieze drab met witte stukjes erin omdat de crème fraiche weer eens geschift was...
mijn vriend maakte eergisteren een ovenschotel met oa macaroni (hij is een pakjeskoker helaas). Maar die avond hadden we nogal haast en geen tijd meer om het drie kwartier in de oven te zetten, Dus in de koelkast gezet en brood gegeten.

Dus gisteren wel de pastaschotel in de oven gezet. De boontjes, tomaat, gehakt en saus waren erg lekker, maar de macaroni was zo enorm melig geworden dat het totaal echt niet te eten was. En hij had nog wel meteen voor 2-3 dagen gemaakt (om in te vriezen)

Dus: week je macoroni niet voor bij ovenschotels, je overkookt ze volledig!
Buikpijn van het lachen hier om Pruttels verhaal over het ei-in-de-kont-van-de-kip Probeer me te bedenken welke originele kookblunders ik al eens begaan heb, maar kom niet echt verder dan het redelijk standaard gedoe: aangebrand, drooggekookt, keiharde zelfgebakken pizza, taart waar de vulling uitzeikt, te harde danwel te zachte koekjes. Maar geen een van mijn acties haalt het dus bij *zit alweer te grinnikken* je blik laten vallen op een kippenkont, een ei, die combineren en vervolgens een spontane bevalling in je oven aanschouwen *lacht nu hardop*

Dank Pruttel!
Ik lees hier wel een paar keer dat het eten was 'mislukt' omdat de creme fraiche was geschift. Maar volgens mij is het dan nog prima te eten hoor. Aan de smaak doet het nauwelijks iets af is mijn ervaring. Ok het ziet er smerig uit en ik kan me voorstellen dat je het 'hoog bezoek' (de allereerste keer dat je schoonouders komen ofzo) niet wilt voorzetten. Maar als ik gewoon in vertrouwd gezelschap of alleen was zou het het best eten hoor.

Om het niet te laten schiften kun je trouwens het beste beetje bij beetje flink wat van je saus door de creme fraiche of slagroom roeren in een apart kommetje. Dus de saus bij de room i.p.v. andersom. De die manier opgewarmde room kun je dat weer bij je volle pan saus gooien. Schiften komt bij mijn weten door groot temperatuurverschil (zo heb ik het althans van mijn moeder geleerd).
quote:_Dharma_ schreef op 18 augustus 2008 @ 20:16:

Buikpijn van het lachen hier om Pruttels verhaal over het ei-in-de-kont-van-de-kip Probeer me te bedenken welke originele kookblunders ik al eens begaan heb, maar kom niet echt verder dan het redelijk standaard gedoe: aangebrand, drooggekookt, keiharde zelfgebakken pizza, taart waar de vulling uitzeikt, te harde danwel te zachte koekjes. Maar geen een van mijn acties haalt het dus bij *zit alweer te grinnikken* je blik laten vallen op een kippenkont, een ei, die combineren en vervolgens een spontane bevalling in je oven aanschouwen *lacht nu hardop*

Dank Pruttel!Graag gedaan hoor
Ik heb pas geleden een velletje papier wat onder het vlees zat meegebakken.
Hier had uw advertentie kunnen staan.
Joh, dat doe ik altijd

Het is pas een blunder als je het ook opeet en dat niet eens door hebt
Oei, net een fikse blunder gemaakt. Half uurtje geleden deed ik een lekker foccacia broodje in de oven (moest er ongeveer 12 min in). Per ongeluk op magnetronstand gezet. Klein brandje. Hele keuken en huiskamer is nu helemaal blauw. Alle ramen staan nu open en de afzuigers staan aan. Hopelijk trekt die rook snel weg uit mijn huis. Wat een stomme fout zeg. Ik heb meteen een fikse hoofdpijn. En geen ontbijt.
Oh wat heftig, mylene ! Hoop ook voor je dat het snel wegtrekt........Is je oven nog heel ?

Ik heb net een super staafmixer aangeschaft en dacht lekker broccoli met room te pureren voor bij de pasta, werd een beetje "brinta-achtig"..........niet echt genieten dus.
Toen ik nog thuis woonde ging ik met mijn moeder lunchen, geloof eerst broodjes afgebakken, opgegeten en daarna worstenbroodjes erin gedaan... de hele huiskamer stond zwart!

Lekker chocolade fondue met mijn vriend, bakje in de oven met chocolade en slagroom erin, loopt het schaaltje over!! volgens mij hebben we nu nog chocolade in de oven!!!

Kipfilet met boursinvulling in de oven.

Romantisch met kaarsjes enz. Mijn vriend zit smakelijk te eten maar na een half stukje kip hoef ik echt niet meer.

Even de lamp aan gedaan en wat bleek, mijn kipfilet was half rauw :( daarom was ie zo vies!

Rijst kan ik nog steeds niet koken, te hard, zacht, soep.

Daar waag ik me niet aan.

Verder gaat het over het algemeen wel goed maar toch kookt mijn vriend het meest :P

Ik heb echt heel hard zitten lachen om dit topic, vooral het ei in de kont van de kip is hilarisch!!
Oja, ik vergeet de pannekoeken.

Normaal maak ik altijd pannekoeken uit zo`n flesjemaar ik wou eens goedkoop doen en had dus met eieren enz gemaakt.

Ze waren echt niet te vreten!! dat vond de vriend die langs kwam ook.

dag later nog 2 pannekoeken over en kwam mijn vriendje eten. ik de pannekoek als toetje geserveerd met ijs, bleek mijn vriesvak stuk en hadden we een soort vanille baverois.

Smaakte prima overigens.
quote:japi schreef op 27 september 2008 @ 18:16:

Oh wat heftig, mylene ! Hoop ook voor je dat het snel wegtrekt........Is je oven nog heel ?

I.

Oven is nog gelukkig nog heel. Echt mazzel want een half jaar geleden bij mijn moeder niet.

De lucht krijg ik nog niet uit mijn keuken en oven. Ondanks de verwarmde citroensap, een verfrisser in het stopcontact, door de hele keuken van die geurdingen, zelfs 1 in de oven. Ik blijf nog steeds die verbrande lucht ruiken. Maar even doorzetten. Hopelijk met een paar dagen weg die lucht.
Net uit huis en ik ging voor de eerste keer zelf koken. Mijn vriend was gek op kip cordon blue dus dat gekocht, makkelijk te maken leek mij... Bleek echter dat het nog totaal rauw was aan de binnenkant! Vriend wilde mij niet beledigen en had niks gezegd tot hij op de helft was en maar meteen naar de wc ging om zijn vinger in de keel te steken.

Foutje!

Voor de verjaardag van moeders van vriendlief dacht ik voor het eerst zelf een appeltaart te maken. Helaas was er in het studentenhuis geen goede oven en toen was de onderkant zwart en de bovenkant melig. Het ergste was dat ik haast had, niet goed had gekeken en er pas achter kwam bij de ouders thuis, en dat op je tweede bezoek....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven