Kookblunders; wie heeft ze wel eens gemaakt of meegemaakt?

03-07-2007 11:24 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie kookblunders?



Ik heb er wel een paar. Ik heb een vriend gehad die nog nooit had gekookt. Ik zou een romantisch diner maken. Hij mocht kiezen wat ik zou koken. Kiest hij net iets waar ik niet zo goed in ben. Hollandse pot. Hij wilde boerenkool. Moeder opgebeld hoe te maken en hoelang de aardappelen op moesten. Ik was op van de zenuwen. Pan staat op het vuur, hij was er al. Gaat de brandmelder af. Keuken stond blauw. Was ik in de pan met aardappels en boerenkool vergeten water te doen. Alles zwart.



En 1 blunder waar ik mij voor schaam. Een keer (gelukkig gebeurde het bij mijn vriend en niet bij visite) vond mijn vriend een haar in het eten. Vreselijk vond ik het. Sindsdien bind ik altijd mijn haar vast als ik ga koken.



Hebben jullie nog leuke, grappige of genante kookblunders gemaakt of meegemaakt?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een keer rode kool gekookt, toen ik het na een flinke kooktijd wou afgieten was 't bleekgrijs...:$



En nog een blunder, ik was er een paar uur mee bezig geweest, coq au vin, kip in rode wijnsaus, had zo mijn best er op gedaan. Waar het mis ging weet ik nog steeds niet maar het was niet te eten. Frans schaap noemde zoon het en hij heeft het er nu járen later nog steeds over.

Uiteindelijk de frituurpan aangezet.



En mijn schoonmoeder kwam voor het eerst eten met kerst: ze vond de gebakken aardappelen niet gaar genoeg en de broccoli ook niet lekker.

Pfffff het valt al niet mee zo'n kerstdiner en dan ook nog zoveel commentaar.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Een blunder is het niet echt, meer een verschil van smaak.

Met kerst hadden mijn zus en ik gekookt. Het sausje voor bij het konijn wilde maar niet lukken, wij vonden het naar braaksel smaken... en mijn ouders vonden het heerlijk! Of ze het nou zeiden om ons gerust te stellen, of omdat ze het echt super vonden, ik zal het nooit weten!
Alle reacties Link kopieren
pfff vorige week nog:$ Ik had met veel moeite gedroogde zwarte bonen gevonden en voor de dag erna een vriendin uitgenodigd en beloofd dat deze bonen wel heeeeel lekker waren. Goed, die dingen eerst uren geweekt en de dag erna 's ochtends opgezet. Het begon steeds lekkerder te ruiken en de smaak was prima. Na een paar uur heb ik er weer wat water bij gedaan en ging toen nog even snel langs de winkel. (je voelt hem al aankomen....) Toen ik terug kwam stond de keuken blauw en waren de bonen drooggekookt en verbrand;(



Mogen blunders van een ander ook? Toen ik net studeerde werd ik een keer uitgenodigd om te komen eten bij een vriend. Ik kon me al niet voorstellen dat hij kon koken, maar hij verzekerde me dat hij de macaroni van zijn moeder kon maken. Ik maar iets eerder gekomen en de macaroni voor hem gekookt terwijl ik me afvroeg wat hij er daarna mee zou doen. Tot hij twee blikjes tomatenpuree opentrok en erdoor roerde. -->Taadaa, DE macaroni van zijn moeder;) 

(Achteraf vond hij het ook niet geslaagd, het smaakte toch niet zoals thuis, terwijl zij ook altijd alleen maar rode saus en kaas maakte:D)
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
toen ik net samenwoonde met eerste vriendje had ik runderbraadlappen ofzo gekocht en dacht dat dat hetzelfde bereid moest worden als biefstuk:$



Je raad het al,lekker om en om gebakken grijze schoenzolen op ons bordje.



en weer wat later had ik wortelbolletjes gekookt,na 10 min dacht ik,nou die zijn wel goed,als je er je vork in wilde zetten sprongen ze weg;Keihard die krengen:D



Maar nu doe ik niet meer onder voor een chefkok hoor:P
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook verschillende maar die zijn niet (gelukkig) gemaakt door mij maar door vriendinnen in de beroemde schoolkooklessen



We kregen 9 jaar geleden kooklessen op school deze waren altijd heel hectisch..je moest je ingredienten zelf halen,er dachten een paar slim te zijn om het bij andere weg te halen, mijn beste vriendin die dacht ''ik hou het wel bij me in mijn kookschort dan kan niemand er bij''...zo doende een stuk prei en een ei nou je raad het al... iemand liep tegen haar op een ze zat helemaal onder het eiwit/geel hahahaha.



Ook heeft een andere vriendin van mij haar soep laten aan branden(jaaah dit kan)ze had het zo hard laten koken dat haar soep was verdwenen en de ingredienten stonden aan te branden(erg slim)



Een andere meid bij mij in de les ging na de kookles op het electrische kookplaten zitten met haar billen (hoezo dom?????)



xxx
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer en ik waren nog klein en mijn moeder had een uitje. Mijn vader zou voor ons bij de lunch een eitje koken. Het eerst ei was net snot, het twee ei was van beton, het derde ei was weer snot...

Mijn broer en ik hebben uiteindelijk maar bedankt voor het eitje ;)



(inmiddels kan mijn pa prima koken hoor)
Alle reacties Link kopieren
Bijna wekelijks ;)



Vorige week wilde ik iets makkelijks maken. Ik had kip met saus. Goh vroeg vriendlief.. moeten hier geen champignons en groente in? Euh... ja dat was wel lekker geweest.. stonden nog in de koelkast :$.



Taarten die niet opstijven, quiches die mislukken, te hard gekookte aardappelen.



In een gerecht heb ik een keer niet goed gekeken, waardoor mijn collega's knetterharde rijst voorgeschoteld kregen en ook maar zeggen dat ze het lekker vonden :o



Soms lukt het ook wel hoor en dan is het ook extra lekker...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog wel meer erge hoor. Meestal vergeet ik ze liever maar ik doe een poging alles weer naar boven te halen.



Gevalletje onbekend.



Ik had vroeger altijd een hard laagje op mijn nagels zodat ze niet braken. Een keer deed ik dat niet. Bij het opscheppen van het eten zag ik opeens dat mijn nagel was afgebroken, niets gevoeld. Het zweet brak mij uit, waar was het gebeuerd. Ja even een schietgebedje gedaan dat het niet in het eten terecht was gekomen. Ik heb niets gehoord dat de ander een stukje nagel had gevonden in het eten maar lekker ontspannen gegeten heb ik niet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
De keren met teveel of te weinig zout, te harde of te zachte rijst, teveel of te weinig water zijn niet te tellen. Blijk overigens als alleenstaande verrassend foutloos te kunnen koken.

Behalve van de week dan. Geprobeerd een pannenkoek te bakken zonder boter. En dan nog rustig wachten tot hij bruin is en proberen hem te keren. Dat lúkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik zaten te eten toen het heerlijk lekker naar sauna begon te ruiken. Bleek dat de houten snijplank nog op het fornuis lag dat op een klein vlammetje stond.



Ik heb een keer een aardappelgratin voorbereid en de taartvorm ruim bekleed met bakpapier dat er aan alle kanten uitstak. Aardappelgratin in de oven en hoppa, bakpapier in de fik! Dat was wel even spannend!



Na jaren kan ik eindelijk betere quiches maken. Ik weet niet hoeveel quiches er totaal ineengestort zijn en waarvan de bodem nog niet goed was ik mijn vriend heb voorgeschoteld.



Ook heb ik eens een saus gemaakt op basis van lichtgeklopte slagroom. Helaas had ik er uit automatische suiker bij gedaan. Saus verpest!



Van mijn vader kan ik er ook nog veel herinneren. We waren een traditioneel gezin met een thuisblijf moeder, maar toen mijn moeder ook ging werken moest mijn vader ook leren koken. Lekker hoor, zo'n berg spinazie met een gracht eromheen waarin de aardappels dreven, of zwartgeblakerde aardappels, of prei met zand! We waren goed geinstrueerd door mijn moeder en zeiden dat we het heerlijk vonden...
Alle reacties Link kopieren
En nog een blunder, ik was er een paar uur mee bezig geweest, coq au vin, kip in rode wijnsaus, had zo mijn best er op gedaan. Waar het mis ging weet ik nog steeds niet maar het was niet te eten. Frans schaap noemde zoon het en hij heeft het er nu járen later nog steeds over.
Pick me! Pick me! Mag ik het zeggen???? Coq is HAAN!! Dus je hebt gewoon het verkeerde geslacht pluimvee gekozen (flauw ben ik he)



Kookblunders...



Vriendin van mij ging pannenkoeken bakken, samen met haar zus. Op het pak pannenkoekmix stond dat ze 1/2 liter melk moesten nemen. Zij dachten daarbij niet aan een halve liter, maar aan 1 a 2 liter.... Ik weet niet precies hoe het is agelopen, maar ik denk dat ze ofwel waardeloos beslag hadden, ofwel héél veel dunne pannenkoekjes.



Ik ging samen met twee vriendinnen spaghetti koken. Een van de dames had blijkbaar niet zoveel ervaring, want die heeft het voor elkaar gekregen om de 'slierten' aan te laten branden toen ze nog rechtop in de pan stonden. Er liep echt zo'n zwarte rand over de helft van de slierten. Dat was best niet lekker...



Laatst heb ik zelf een soort lasagne-soep gecreèerd. Hij smaakte wel naar lasagne, maar het zag er echt niet uit.



Oma ging een keer een haas braden. Toen ze wegging, vergat ze alleen de pit uit te draaien. Gecremeerde haas schijnt ongelofelijk te stinken, want nu - ik schat zo'n 40 jaar na dato - heeft m'n ma het er nog wel eens over.
Always look for the silver lining
Alle reacties Link kopieren
Oh, en nog eentje van 'friend of a friend'.



Vriendin was voor het eerst een week alleen thuis. Ze kreeg veel vrienden en vriendinnen op bezoek. Oma vroeg haar of ze wel goed voor al die gasten zorgde, en zij zei: "Nee, die komen hier juist om voor mij te zorgen."



En inderdaad, op een dag maakte een van die vriendinnen uitsmijters klaar. Lekker aan het eind, komt er ineens een vreselijke stank uit de keuken. Had die vriendin de keramische kookplaat niet uitgezet en de plastic spatel in de koekenpan laten staan. Was helemaal gesmolten...  Duurt vrij lang voor die stank het huis uit is! (enne... ik denk ook voordat die vriendin van mij het huis uit is.... Voorlopig geniet ze nog maar gewoon van de goede zrogen van haar ouders)
Always look for the silver lining
Alle reacties Link kopieren


Oh, en nog eentje van 'friend of a friend'.



Vriendin was voor het eerst een week alleen thuis. Ze kreeg veel vrienden en vriendinnen op bezoek. Oma vroeg haar of ze wel goed voor al die gasten zorgde, en zij zei: "Nee, die komen hier juist om voor mij te zorgen."



En inderdaad, op een dag maakte een van die vriendinnen uitsmijters klaar. Lekker aan het eind, komt er ineens een vreselijke stank uit de keuken. Had die vriendin de keramische kookplaat niet uitgezet en de plastic spatel in de koekenpan laten staan. Was helemaal gesmolten...  Duurt vrij lang voor die stank het huis uit is! (enne... ik denk ook voordat die vriendin van mij het huis uit is.... Voorlopig geniet ze nog maar gewoon van de goede zrogen van haar ouders)
eten, dus.
Always look for the silver lining
Alle reacties Link kopieren
Kook/eet blamage in een "restaurant".



Volgens collega's moest een restaurantje in de Utrechtsestraat in Adam wel heel lekker zijn en super goedkoop. 3-gangenmenu voor 29,95 (guldens toen). Moest ik volgens hen heen. Ik met vriend erheen. Eerst nog bellen of ik moest reserveren maar dat hoefde niet.

We kwamen er, lekker zomerweer, warm, restaurant was leeg. Of we bij het raam wilde gaan zitten. Nou ja, oke. Het bedienend meisje was zo schaar gekleed dat ik plaatselijke schaamgevoelens kreeg. Ze had een soort bikini/topje aan waar grotendeels van haar borsten uitpuilde, broekje was nauwelijks waar te nemen. Van de 3 gerechten kon je uit 2 dingen kiezen. Eerst wat te drinken besteld, ik een zoete witte wijn. Na een slokje sproeide ik het uit, afgezien dat het droge witte wijn was, was de wijn zeker al een week open. Dit was echt niet te drinken. Ze kwam erbij, nee was echt zoete volgens haar. Ze nam het glas mee naar de balie (waar we nog zicht op hadden). Ze neemt een slok van mijn wijn en komt terug :o. Nee hoor was echt zoete. Ik was in alle staten en wilde weg maar voorgerecht was al besteld. Ik hoefde geen wijn waar zij aan had lopen lurken. Voorgerecht was vreselijk. Als hoofdgerecht konden we kiezen tussen struisvogel en nog iets. Nou nog nooit struis gegeten dus dacht, nou ik probeer het wel. Volgens mij had dit beestje al een jaar onder de grond gelegen, wat taai. Mijn vriend had wat anders en daar kon je iemand mee doodmeppen. Nou nagerecht kon bij mij niet fout gaan want ik had fruit. Moesten nog even wachten. Komt er door de zijdeur een slager binnen met een dood half open varken, bloedend binnen lopen en gaat naar de keuken. Ja je raadt het al, langs ons tafeltje. Het personeel was (omdat wij de enige gasten waren) een tafeltje naast ons gaan zitten, maar wij konden ze dus luid en duidelijk horen en zien. Vertelt die blote serveerster over een spuit van 25 cm die ze in haar nek kreeg, ja aan de rest van het personeel ook de maat met haar handen voorleggen. Toen kwamen de verhalen los bij het personeel. De een had nog naardere dingen dan de andere meegemaakt. De gruwelijkste dingen/verhalen gingen over de tafel. In ons hoofdgerecht hadden we al geen trek meer. Fruit was uit blik met slagroom uit een spuit. Bah. Vriend had ook nog andere dingen met zijn eten maar ik was bijna deze nare eetervaring alweer vergeten.



Jaja, ik weet het, ik geloof ook niet meer in sprookjes dat je voor dat geld lekker een 3 gangen menu krijgt. Hoewel, in euro's (dacht 20 of 30 euro's) kan je nog lekkers krijgen bij Humprey's, dat was wel lekker.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ha, dit topic is leuker dan ik dacht! :)

Keep them coming!!
Alle reacties Link kopieren
Kip in roomsaus beloofde het recept! Klonk heerlijk, alleen was het met zure room had ik nog nooit van gehoord. Heb nog nooit zo'n schilferpartij gezien in de oven....het rook overigens wel erg lekker....We hebben de kip maar onder de warme kraan afgespoeld...



Laatst nog 1dl rode wijn aangezien voor 1 l. rode wijn....en ik maar niet snappen waarom het niet wou binden...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer zelf falafel maken ging niet goed. Na twee uur prutsen had ik eindelijk alle balletjes gedraaid. Ik ruimde de ergste zooi vast op, kleedde me om en ging tussendoor even snel een kind van een feestje halen. Na terugkomst waren de balletjes weer aaneengekoekt tot een dikke brei. Vervolgens ben ik nog een paar uur in de weer geweest om mezelf en de keuken voor de tweede keer zwaar te bevuilen en uit te vinden hoe het wèl moest. We aten laat en het was veel te snel op.



Toen we een vriend van ons op afscheidsbezoek hadden, omdat hij weer voor onbepaalde tijd walvissen en dolfijnen zou gaan redden, wilde ik bijzonder vegetarisch koken. Kebabjes van panir. Helaas bleek je idioot veel meer melk nodig te hebben om panir te maken dan ik had gebruikt, dus ik kwam ernstig tekort. Het bleek ontzettend lekker, wat een schrale troost was. Waarschijnlijk had iedereen wel in zijn eentje alle kebabjes op willen eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vreemd, niet uit te leggen angst om te falen als er visite komt. Zenuwen gieren door mijn keel waardoor er gegarandeerd iets fout gaat, iets vergeet of iets goed mis.



Mijn moeder is een perfectionist dus als het kan nog dubbel zo zenuwachtig.

In mijn vorige woning stond mijn oven/magnetron op mijn koelkast, nee niet zo'n kleintje, een grote met een vriezer eronder. Ik kon ook niet goed bij de magnetron. Maar alles was al klaar, stond op tafel, iedereen wachtte want ik moest alleen nog de kom met rode wijnsaus uit de magnetron halen. Met veel passie zelf gemaakt maar even een tikkie hitte meegeven. Deurtje open, op mijn tenen (ja met pannenlappen) pak ik die grote kan met saus. Het rekje waar het op staat klapt om en alles klettert naar beneden. Keuken onder, ik onder de rode wijnsaus, vriend en mijn moeder kwaad omdat ik zo dom was :?. Zij zaten op de stoel die ik nodig had om die saus eruit te halen. Iig, iedereen was kwaad, kleding kreeg ik niet meer schoon, eten was zonder die saus en met iedereens humeur niet meer zo lekker. Nee was een super etentje!!! hahahah.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij was nog maar kort in nederland en kreeg haar schoonouders te eten. Ze wilde een heerlijke goulash voorschotelen. Helaas had ze sambal voor tomatenpuree aangezien... Ze had nog wel zo haar best gedaan om alle ingrediënten in een nederlandse supermarkt te vinden (kon de etiketten niet lezen), het was geen succes...;)



Toen ik 18 was kwam mijn toenmalige vriend mij ophalen van mijn werk. Hij glunderde van oor tot oor. Hij had een verrassing voor mij! Ik stapte op mijn fiets en zat hem fijn uit te horen tijdens ons 15 minuten durende ritje naar huis.

De verrassing was.... hij had een lekkere salade gemaakt, stokbrood gesneden, kruidenboter klaargezet en in de pan lagen lagen 2 inmiddels zeer sneue biefstukjes. Hij dacht dat ze wel even door konden bakken terwijl hij mij ophaalde... (het was net een leren schoenzool en dat terwijl ik juist van medium rare houd, haha) Het valt voor mij onder de categorie lieve blunder. Hij verklaarde nog dat bij zijn moeder het stoofvlees ook altijd heel lang opstond.:D
Alle reacties Link kopieren
Vanavond nog!

Beetje veel knoflook doo.r de spinazie gedaan,pasta te klef,gehaktballetjes te droog,bak met feta kiept over de tafel heen( met olie:().



Kortom een grote bende,het hele huis meurt naar knoflook (en wij ook)

Uiteindelijk hebben we maar een boterham gesmeerd.



En ik had er echt mijn best op gedaan;(.



Alleen mijn jongste zoontje zat heerlijk te smullen,mijnheer olvarit kan beter koken dan ik:D.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een keer een haas klaar gemaakt, stond ie de volgende dag weer voor de deur
Ik heb ooit zelf lasagne gemaakt toen ik nog geen verstand van koken had.Had ten eerste niet in de gaten dat je de ingredienten zowel los als in een pak bij de supermarkt kan kopen, dus had alles veeeeeel te duur bij een delicatessenwinkel aangeschaft.Daarna alles in de ovenschaal en wachten tot het gaar was.Hoorde ik ineens "ping" uit de oven. Bleek de ovenschaal geen ovenschaal te zijn en gesprongen te zijn van de hitte.We hebben toen maar friet gehaald.Heb nog steeds wel eens dat ik een recept uitzoek dat heel bewerkelijk enzo is, en als het dan eindelijk klaar is smaakt het precies hetzelfde als iets dat je kant-en-klaar kan kopen en binnen 5 minuten op tafel gooit. Heb ik daar uren voor in de keuken staan sloven.
Alle reacties Link kopieren
Een keer een kerstdiner georganiseerd,wat vrienden en mn moeder uitgenodigd.De  vloeide best rijkelijk en het eten was geslaagd.Als dessert had ik zelfgemaakte appelbollen met ijs,maar de appelbollen moesten eerst nog de oven in dus die heb ik halverwege aangezet.Klinkt best goed he:)

Helaas was ik even vergeten dat ik de appelbollen door ruimte gebrek even in de oven had gezet met folie erover.De keuken stond blauw en alles walmde van de geur van gebakken plastic:$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven