Vloerverwarming vraag
woensdag 5 november 2014 om 10:04
Voordat ik een (dure) monteur laat komen gooi ik de vraag even op het vivaforum.
Wij hebben op de benedenverdieping vloerverwarming als hoofdveterinair. Daaraan gekoppeld een thermostaat die ingesteld staat op 17,6 graden en tussen 6 en 20 en tussen 16 en 22 verspringt naar 20 graden. De temperatuurknop van de vloerverwarming staat op 50 graden. Zojuist de deur maar weer open gegooid want het is bijna 22 graden in huis.
Herkent een van jullie dit? Zou het de thermostaat zijn (lijkt er niet op) of is iets anders de boosdoener? Of ga ik gewoon verkeerd met de vloerverwarming om en moet ik die 20 graden verspringing eruit gooien?
Wij hebben op de benedenverdieping vloerverwarming als hoofdveterinair. Daaraan gekoppeld een thermostaat die ingesteld staat op 17,6 graden en tussen 6 en 20 en tussen 16 en 22 verspringt naar 20 graden. De temperatuurknop van de vloerverwarming staat op 50 graden. Zojuist de deur maar weer open gegooid want het is bijna 22 graden in huis.
Herkent een van jullie dit? Zou het de thermostaat zijn (lijkt er niet op) of is iets anders de boosdoener? Of ga ik gewoon verkeerd met de vloerverwarming om en moet ik die 20 graden verspringing eruit gooien?
woensdag 5 november 2014 om 10:06
woensdag 5 november 2014 om 10:31
woensdag 5 november 2014 om 10:49
Mijn ervaring (gebaseerd op gevoel dus) is dat je huis al snel veel warmer (of te warm) aanvoelt met vloerverwarming (in vergelijking met de 'ouderwetse' radiatoren) Hier geen aparte regelknop voor de vloerverwarming (alleen benedenverdieping) voor zover ik weet. Als ik de thermostaat omhoog zet, gaat de vloerverwarming ook mee aan, maar die wordt dus al snel 'te warm' naar mijn zin. Dus zet ik, als het echt koud begint aan te voelen, de thermostaat een kwartiertje, 20 minuten omhoog (bijv. op 20,5) en daarna snel weer terug op 19,5 zodat het niet te warm wordt in huis. Maar ik snap dus niets van die afstellingen die je noemt
woensdag 5 november 2014 om 11:06
Dat wisselen wat je doet is niet zo handig met vloerverwarming. Je thermostaat zit waarschijnlijk op de muur gemonteerd op ooghoogte, dus als het daar 21 graden is, is het daaronder waarschijnlijk al warmer. En jij laat hem dus elke dag opstoken, gevolg: elke dag te veel warmte in huis. Zonde van de energie, zoals je zelf merkt.
Kies één temperatuur en laat hem daarop staan, niet meer wisselen.
Hier is het ketelwater ook 50 graden en staat de thermostaat dag en nacht, het hele jaar ingesteld op 20,5 graad. Nooit te warm, nooit te koud.
Dus je doet zelf iets verkeerd, en de monteur die je laat komen zal je waarschijnlijk bovenstaande vertellen. Dat deed íe bij mij ook, namelijk.
Kies één temperatuur en laat hem daarop staan, niet meer wisselen.
Hier is het ketelwater ook 50 graden en staat de thermostaat dag en nacht, het hele jaar ingesteld op 20,5 graad. Nooit te warm, nooit te koud.
Dus je doet zelf iets verkeerd, en de monteur die je laat komen zal je waarschijnlijk bovenstaande vertellen. Dat deed íe bij mij ook, namelijk.
woensdag 5 november 2014 om 12:32
Heb je toevallig ook nog radiatoren beneden ?
Die kunnen er voor zorgen dat de temperatuur door schiet.
Ik zou ook eens controleren of de thermostaat geen warmte meer "vraagt" aan de ketel wanneer het op temperatuur is, meestal te zien aan een vlammetje in het afleesvenster van de thermostaat. Je zou zeker niet de eerste zijn met een defecte thermostaat.
Die kunnen er voor zorgen dat de temperatuur door schiet.
Ik zou ook eens controleren of de thermostaat geen warmte meer "vraagt" aan de ketel wanneer het op temperatuur is, meestal te zien aan een vlammetje in het afleesvenster van de thermostaat. Je zou zeker niet de eerste zijn met een defecte thermostaat.
Niet geschoten is altijd mis
woensdag 5 november 2014 om 14:26
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst eens een weekje naar een constante temperatuur van 20 graden.
We hebben geen radiatoren beneden, dus daar zit het probleem niet. Het vlammetje van de thermostaat staat niet constant aan dus daarom echt niet het idee dat het probleem in de thermostaat is. Temperatuurregeling van de vloerverwarming laat ik dan even op 50 graden staan.
We hebben geen radiatoren beneden, dus daar zit het probleem niet. Het vlammetje van de thermostaat staat niet constant aan dus daarom echt niet het idee dat het probleem in de thermostaat is. Temperatuurregeling van de vloerverwarming laat ik dan even op 50 graden staan.
woensdag 5 november 2014 om 14:52
Het lijkt erop dat er toch iets mis is in de installatie. Ik zou toch eerst even kijken als je de thermostaat op bijvoorbeeld 15 graden zet of dat de leidingen naar de vloerverwarming toe warm blijven. Want dan blijft de ketel dus branden, misschien wel niet continu maar toch te vaak en dat kan duiden op problemen met de 3-wegklep.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
woensdag 5 november 2014 om 16:38
Harry, dat zou niet best zijn. Naar mijn idee worden de leidingen wel koud bij lage temperatuur/in de zomer. Maar ik ga het uitzoeken. Zo niet, kan ik dan iedere installateur bellen? De installateur van onze jaarlijkse onderhoudsbeurt komt op mij nooit zo kundig over. Vorig jaar had de spanning eraf gehad en de thermostaat boven niet opnieuw ingesteld. Hierdoor werden de radiatoren niet warm. Ze durfden me voor het 2e bezoek zelfs nog een rekening te sturen,.......
woensdag 5 november 2014 om 17:12
Jusa, wat ik bedoel is om NU de thermostaat in de woonkamer op 15 te zetten. Dan hoort de cv ketel niet meer te branden. En dan is na een half uur de toevoerleiding naar de vv-unit een stuk kouder dan met brandende ketel. Is die leiding dan nog steeds warm dan zul je zien dat de ketel vaak aanspringt. Dit komt omdat de ketel "denkt'dat hij moet gaan branden voor het warme douchewater en omdat die klep dan niet goed afsluit verwarmt hij de radiatoren en vv-unit.
Als dat het geval is kun je om toch nog lekker te zitten en energie te besparen(deur iedere keer open is zo zonde) die ander thermostaat(die van 50 gr.) bijvoorbeeld op 35 of 40 zetten. Dan wordt je vloer niet zo warm en dus ook de kamer niet.
Als dat het geval is kun je om toch nog lekker te zitten en energie te besparen(deur iedere keer open is zo zonde) die ander thermostaat(die van 50 gr.) bijvoorbeeld op 35 of 40 zetten. Dan wordt je vloer niet zo warm en dus ook de kamer niet.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.