Zelf brood bakken??

21-07-2008 18:27 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik gek ben op vers gebakken brood, overweeg ik een broodbak-machine aan te schaffen.

Nu hoor ik alleen vaak dat het apparaat binnen enkele weken achterin het aanrechtkastje verdwijnt wegens te veel gedoe en te tijdrovend.

Wie heeft wel positieve ervaringen met zelf brood bakken en kan voor mij de volgende vragen beantwoorden;

- Hoeveel tijd kost het ongeveer per dag (incl. deeg bereiden)

- Is het veel 'gedoe'?

- Welk apparaat heb je / raad je aan?

- Welk 'meel' voor het deeg is het lekkerst?

Alvast bedankt..
The time is now
Mijn schoonmoeder heeft er een en die stopt het meel en andere ingrediënten er 's avonds in en zet dan de timer zodat het brood

's ochtends klaar is.
Hmm, sorry, ben er niet zo positief over.

bakte altijd gewoon in de oven, maar dat kostte me gigantisch veel tijd elke keer, dus ik schafte een machine aan.......ik bak nu af en toe in de oven en dat 'ding' staat in de schuur.

Ow, als je in de oven bakt, tja, ik heb ladingen recepten; van krentenbrood tot zuurdesembrood, van vloerbrood tot brioche en alles wat er tussen zit. Ik vind het honderd keer lekkerder dan uit de machine.

het kost wel onnoemelijk veel werk; kneden, verse gist, rijzen, weer kneden, rijzen etc. etc. Je bent zo al met al inclusief wachttijd gauw 3 uur verder.

maar ik vind het ook leuk om te doen en het resultaat is er dan ook echt naar!
Ik heb een machine van Inventum en die werkt perfect. 's Avonds doen we de ingredienten erin en stellen de timer in zodat we 's ochtends heerlijk vers brood hebben. Welk brood we hebben wisselt; soms is het kant en klaar mix van appie, soms halen we meel en gist bij de molen. In dat geval moet je bij het klaarzetten opletten dat je het gist apart houdt van de andere ingredienten (suiker en water). De machine doet de rest en 's ochtends word je wakker van de geur van heerlijk vers brood!!
Ik gebruik de broodbakmachine om het deeg te kneden (ingrediënten erin gooien kost me 5 minuten maximaal en daarna laat ik hem een half uurtje draaien), vervolgens maak ik van het deeg bolletjes (5 minuutjes) en die laat ik een uurtje rijzen op een bakplaat met bakpapier tegen het vastbakken. Daarna oven voorverwarmen op 200 graden en dan 15 minuten bakken.

De gebakken broodjes zijn vers het lekkerst, maar ik snij ze ook door en stop ze in de vriezer. 's ochtends pak je broodjes voor je lunchpakketje uit de vriezer, stopt er beleg tussen en neemt ze bevroren mee. Op je werk zijn ze heerlijk 'vers'.

Het bakken is vooral even opletten, maar kost mij weinig tijd. Ik kan tussendoor gewoon andere dingen doen.

Ik vind veel broodmelen uit de supermarkt lekker, maar die van de AH zijn toch wel het lekkerst.

Succes!
Ik bak ook regelmatig brood en ik vind het supersimpel. 's avonds de ingredienten er in en 's morgens vers brood.

Ik gebruik nooit broodbakmixen. Altijd water, meel, zout, suiker en gist en soms nog extra ingredienten.

Dat is ook allemaal heel makkelijk!
Ik en broodbakmachines, dat gaat niet samen. Ik heb zelfs al eens gewisseld van machines, in de hoop dat het aan het merk/type/de combinatie lag, maar nee, ik krijg geen lekker brood uit een broodbakmachine. Typisch, want mijn schoonmoeder zweert erbij en heeft toch best lekker brood.

Hoe dan ook, ik bak al mijn brood gewoon in de oven. Voor een standaard brood: Gewoon met volkorenmeel, pietsie zout, gist en water. En dan kan er dus nog van alles doorheen, noten en zaden, verzin het maar.

Gaat eigenlijk altijd goed en smaakt heerlijk. Niet alleen op de dag zelf, maar zelfs de dag erna nog. Iets dat me met de broodbakmachine (maar ik neem dus direct aan dat dat probleem geheel bij mij ligt ) nog nooit is gelukt.
[quote]Miesteph schreef op 21 juli 2008 @ 18:41:

Ow, als je in de oven bakt, tja, ik heb ladingen recepten; van krentenbrood tot zuurdesembrood, van vloerbrood tot brioche en alles wat er tussen zit. Ik vind het honderd keer lekkerder dan uit de machine.

Heb wel interesse in de recepten van je.
Bedankt voor de reacties!

Ik heb helaas geen fatsoenlijke oven. Alleen een combi-magnetron. Die doet er al 45 min. over om een pizza te bakken, dus dat lijkt me geen goed idee.

@Redhotlips: Gebruik je je apparaat iedere dag en hoeveel tijd kost het je ongeveer?

@Miesteph: Misschien een idee voor jou om het apparaat alleen voor het kneden te gebruiken, zoals Eimmer het doet.
The time is now
Er staat as we speak een broodje te bakken!

Lekker een paar handjes pitjes er bij gedaan. Dat wordt smullen!

Niks 'gedoe' want ik gebruik altijd all-in mixen. Meestal van Soezie, andere keren van C1000 en weer andere keren van de Aldi.

Ik vind de wat zwaardere broden (veel extra zaden en pitten) het lekkerst, maar eignelijk vind ik ze allemaal niet te versmaden. Ik bak niet vaak, maar dat is alleen maar uit zelfbescherming want ik weet nu al dat dit bood vanavond op is. Ik blijf er namelijk van vreten...Niet goed voor de lijn dus..

Oeh, ik krijg spontaan zin in de sinterklaastijd, want: Pepernotenbrood!!!!
Mijn moeder bakt om de paar dagen een vers brood. Als ze op bezoek komt neemt ze mee.... een vers brood. Het is zo'n experimenteel kokkie. Die maakt zelfs macaroni met stukjes frikandel. Maar door al dat experimenteren maakt ze nu wel heerlijke broden. Brood met basilicum. Kruidencake bakt ze ook in dat apparaat. Suikerbrood. Foccacia. Van alles. Echt heel lekker.
Wij bakken regelmatig brood. Het is echt extreem simpel: 's avonds de ingredienten in het machien, aanzetten, 's ochtends heerlijk vers brood.
Boehoehoe

Mijn brood is mislukt!

Het is me nog nooit eerder gebeurd, maar het deeg heeft niet gerezen.....Hoe het komt weet ik ook niet, want gewoon allesgedaan zoals altijd...

Ow..en in had er zo'n zin in!
Heb hier al zo'n 3 jaar een bbm staan, te leen om te proberen... Ondanks kook/bak/braad freak (ook taarten) nog nooit de bbm geprobeerd.

Toch maar eens doen als ik het hier zo lees!

Jammer goldie, vooral als je je er dan al zo op verheugd hebt!
Haha thee, nou zo te horen mist de eigenaar van de geleende bbm hem ook niet echt...
The time is now
Dacht nog even, misschien kan ik hem toch opeten, maar helaas...brood was binnenin helemaal zompig..Ik heb het met pijn in mijn hart weggegooid.

Bbm blijft wel even op het aanrecht staan, want morgen nieuwe poging!

Ha die Thee!

Dat jij als keukenprinses nog geen bbm hebt?!
Ik vind het ook handig en lekker. Inderdaad 's avonds water en broodbakmix in de machine (ook die van Appie) timer instellen en de volgende dag lekker vers brood.

Het enige nadeel vind ik wel dat het brood snel droog word. Daarom maak ik meestal een klein brood (250 gram broodbakmix) voor 2 personen.

Oh ja, en van grote broden vind ik het lastig om normale plakken te snijden.
Lastig om normale plakken te snijden, dat klopt. Maar dan eet je toch gewoon van die lekkere dikke scheve sneeen!?
ideaal en lekker, zelf brood bakken.

ik heb een inventum, werkt heel makkelijk.

vooral wat iemand hier al eerder zei met de kant en klare mixen, te koop bij de supermarkt.

maar ook recepten uitproberen is hartstikke leuk en lekker, bijv een chocoladebrood, of een kaneelbrood. of hartig een tomatenbrood.

op smulweb.nl staan heel veel recepten.
Vandaag een nieuwe poging gedaan en het ziet er naar uit dat het deze keer weer ouderwetsch gelukt is! Jammie!

Mijne is ook een inventum.

Manlief wilde me er ooit een cadeau doen, maar ik heb toen vriendelijk bedankt omdat ik echt dacht dat het weer zo'n ding was wat jarenlang stof staat te happen in de bijkeuken. Maar toen kreeg ik deze van een vriendin (die had hem ooit gewonnen bij een prijsvraag of zo). Niet zo heel lang daarna is ze ver weg verhuisd, je weet hoe dat gaat ,dus uit het oog verloren, maar tot op de dag van vandaag denk ik nog steeds aan haar als ik brood bak!
quote:Goldielocks schreef op 22 juli 2008 @ 11:00:

Pepernotenbrood!!!! kom eens door met dat recept!!!!
.
quote:DJ Momo schreef op 23 juli 2008 @ 18:36:

[...]

kom eens door met dat recept!!!!

PEPERNOTENBROOD

500 g all-in luxebroodmix (er zijn ook recepten te vinden met ander deeg, maar ik vind dit makkelijker en net zo lekker)

300 dl water

300/400 gr kruidnootjes

Deeg in de broodbakmachine tot piepsignaal.

Ondertussen 50 gr (of iets meer) pepernootjes fijnhakken

Deeg uit de bbm halen (machine niet afzetten maar gewoon verder laten gaan!),

De fijngehakte pepernootjes door het deeg kneden en

De rest van de hele pepernoten door het deeg kneden.

Dan het deeg terug in de bbm.

Laat de bbm zijn gewone programma afwerken et voila.

Smullen!!!
dank! ga ik zeker proberen. liggen er volgende maand al weer kruidnoten in de winkel??? de winterjassen hangen er per slot van rekening ook al.;-)
Moet je doen, het is werkelijk zo eenvoudig, maar ooow zooow lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven